• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nomostråden

Hej alla! Gör debut i denna tråd med denna trippel, en 39.9mm Zürich Weltzeit Nachtblau referens 807, en 36mm Ahoi Neomatik referens 560 och en 33mm Ludwig Enamel White referens 249.

Nomos är ett av mina absoluta favoritmärken och ett av de som återuppväckte mitt klockintresse i modern tid.

Zürich var den första jag införskaffade, tyckte dock initialt att den var lite för stor - efter att ha adopterat bort den till @HaVet71 i en bytesaffär blev dock abstinensen för stor och jag införskaffade snabbt Ahoi:en här på forumet och Ludwig:en på C24. Som om det vore ödet så backade vi bytesaffären (tack igen för en smidig process Havet!) så nu är även Zürichen hemma igen och alla tre känns som kompletterande keepers!

F9F81728-69EB-4A3D-80C2-67708DF83D53.jpeg
Ingen dum trio, det där! Får man fråga vad det är för låda du har (och var du köpt)?

Bytte idag till mig en Nomos Orion 38. Riktigt nöjd. Sitter bra, märks knappt på handleden. Kontrasten mellan de blånerade visarna, guldindexen och den ljusa tavlan är väldigt fin. Snyggt dekorerat urverk därbak.
20160314_174137.jpg
Har länge gått och funderat på en Orion. Tycker de är grymt fina och sugen på en Nomos men trivs sällan i för dressade klockor så kanske är det bäst att inte... Men ruggigt fin klocka rakt igenom.

Nytillskottet: 132

20210503_084302.jpg

Pendlar mellan läder och länk. Blir nog länk till vardags och svart läder till kostymen
Snygg på länk! Jag har funderat på att skaffa en länk till min Ahoi, provade snabbt i butik. Den kändes väldigt bekväm, men det var ju bara ett kort test - är den bekväm hela dagen? Rycker inte hår?

Finns två olika länkar. Den jag har och sen den som kallas bracelet sport av Nomos. Tror sportvarianten är den som brukar användas till Ahoi? Sjukt snygg men jag har ingen längre erfarenhet av den. Vanliga länken som jag har är mycket bekväm men inte lika följdsam som sportlänken. Vanliga länken är framförallt tunn och därmed mer dressig.

Finns två olika länkar. Den jag har och sen den som kallas bracelet sport av Nomos. Tror sportvarianten är den som brukar användas till Ahoi? Sjukt snygg men jag har ingen längre erfarenhet av den. Vanliga länken som jag har är mycket bekväm men inte lika följdsam som sportlänken. Vanliga länken är framförallt tunn och därmed mer dressig.
Tack! kanske är vanliga länken lite för tunn för en Ahoi, så man bör gå på sportlänken. Men den är rätt mycket dyrare, så jag blev mindre sugen på att chansa. Jag får springa förbi Franks Ur och jämföra.

Senast ändrad:
Hur ofta brukar nu skicka era Nomos till service ?! 🤓
Jag har ännu inte skickat min på service, men den får ingen annan behandling än mina andra klockor. De skickas alltså iväg när jag märker att de inte håller tiden eller får dåligt överlag.

Det kanske inte är helt i linje med diverse tillverkares rekommendationer, men jag tycker att vinningen med att skicka iväg dem ”bara för att” försvinner lite med tanke på servicepriserna och liknande.

Jag har ännu inte skickat min på service, men den får ingen annan behandling än mina andra klockor. De skickas alltså iväg när jag märker att de inte håller tiden eller får dåligt överlag.

Det kanske inte är helt i linje med diverse tillverkares rekommendationer, men jag tycker att vinningen med att skicka iväg dem ”bara för att” försvinner lite med tanke på servicepriserna och liknande.
Hur länge har du haft din nomos ?

Japp, jag har också läst att många stör sig på tex långa bandhorn hos Orion och Club modellerna. Men det är något jag tycker ser värre ut på bild än på riktigt. När klockan väl sitter på handleden, så är det inget man märker eller stör sig på enligt mig.
Beror väl på storleken på ens handled, har själv en club 36mm. Tycker personligen inte att det är hela världen men man märker att bandhornen sticker ut lite på min handled som mäter 15,5 cm i omkrets.

Nomos har alltid funnits på min radar. Metro gangreserv var första klockan som fick mig in i intresset. Har inte vågat skaffa någon ännu. Men igår var jag och testade Nomos Orion på Franks ur i Stockholm. De är fasansfullt snygga men besvikelsen var stor. Kändes verkligen inte rätt för mig. 38mm var bekväm men ser "fel" ut på handleden med den designen. 35mm är spot on utseendemässigt men den var inte särskilt skön på handleden.

Vad tror ni? Är det bandet som är för stelt eller kan det vara helt fel bara 😢

9EBCDC81-9E93-4A3F-BD2C-774C93C72FCF.jpeg

C93FEE30-E204-45D0-A5E8-4EF323615073.jpeg

FE45895E-52E1-420C-AA86-57CD0BB42E5A.jpeg

Nomos har alltid funnits på min radar. Metro gangreserv var första klockan som fick mig in i intresset. Har inte vågat skaffa någon ännu. Men igår var jag och testade Nomos Orion på Franks ur i Stockholm. De är fasansfullt snygga men besvikelsen var stor. Kändes verkligen inte rätt för mig. 38mm var bekväm men ser "fel" ut på handleden med den designen. 35mm är spot on utseendemässigt men den var inte särskilt skön på handleden.

Vad tror ni? Är det bandet som är för stelt eller kan det vara helt fel bara 😢

9EBCDC81-9E93-4A3F-BD2C-774C93C72FCF.jpeg

C93FEE30-E204-45D0-A5E8-4EF323615073.jpeg

FE45895E-52E1-420C-AA86-57CD0BB42E5A.jpeg
Jag har svårt för de långa luggarna men bara en smaksak. Bandet blir såklart mkt mjukare så det kan nog absolut ha stor betydelse om det var det som störde. Kan rekommendera Metro. Mkt nöjd med min. Har inte provat andra tyvärr.

Jag provade en metro också, sitter mycket bättre men jag är inte helt hundra på att tavlan är vad jag är ute efter, jag söker efter något som är mer klassiskt så att säga. Wire lugs är dock som en gudagåva, fungerar alltid!

Ser ut som att dom marknadsför den orangea cluben lite extra hårt just nu 😁
Screenshot_20210610-154831_Instagram.jpg

Inför sommaren kanske?
Det är ju en sjukt bra sommarklocka. Skrikig tavla, caliindex, vattenresistens och boettformen med gedigna möjligheter att kasta olika sorters band på den.

Hade den vita tidigare, men blev överflödig då jag köpte min OP. Rycker lite i en, det ska villigt medges.. 🙂

Det är ju en sjukt bra sommarklocka. Skrikig tavla, caliindex, vattenresistens och boettformen med gedigna möjligheter att kasta olika sorters band på den.

Hade den vita tidigare, men blev överflödig då jag köpte min OP. Rycker lite i en, det ska villigt medges.. 🙂
Håller helt med dig, hade varit riktigt trevlig under sommaren!

Var inne hos Franks ur idag för att se om dom hade fått in dom nya campusarna, men inte. Dom visste inte riktigt när dom skulle komma. Hemsidan säger "två månaders leveranstid". Kanske sensommarklocka? Vore roligt om dom kunde komma snabbare.

Tillbaka
Topp