• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

Lauda

Patek
2-Faktor
CFB919A0-74F3-46AC-9490-7BDF05A6FB3C.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Förmodar att han tänker på inhouse (automat) verken. Jag gillar dock att de inte satt in dessa för då hade priset varit det dubbla.
Ok! Dåligt insatt i Nomos olika verk, framförallt då det främst är Clubserien som tilltalar mig. Även haft en vit 36:a tidigare.

Bra länk dock. Visste att de bara körde inhouse, men hade ingen koll på att det faktiskt rörde sig om så många olika verk. 🙂
 

Styrchen

Omega
Ok! Dåligt insatt i Nomos olika verk, framförallt då det främst är Clubserien som tilltalar mig. Även haft en vit 36:a tidigare.

Bra länk dock. Visste att de bara körde inhouse, men hade ingen koll på att det faktiskt rörde sig om så många olika verk. 🙂
Alla deras verk är tillverkade "inhouse", men deras verk som börjar med benämningen "DUW" har designats av Nomos. Alpha-verket som sitter i deras Club 36 är baserade på ett annat urverk, nämligen ETA/Peseux 7001. Det var dem verken som Nomos använde i vissa av sina tidigare klockor (fram tills ca 2005).
 
Senast ändrad:

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Kan säga att den är fantastisk irl! Precis fått hem en på lån från Nomos
BDFF7DFD-B281-43F9-AE64-A39DBE4E9F59.jpeg
Var lite besviken över deras nyheter i år, hade hoppats på lite mer radikala saker på andra modeller. Men måste ändå erkänna att dom lyckats riktigt bra med färgen på den där. Ska bli kul att se fler bilder och höra dina tankar när du haft den en stund 👍
 

Wiglaf

Omega
Jag är sugen på en ny handvevad Nomos men har svårt att bestämma mig. Den ska som sagt vara manuell, gärna färgglad och med glasbaksida på boetten (om ni kan välja, välj det är mitt tips! alpha-verket är otroligt snyggt!). Men det verkar svårt att hitta en modell som har allt detta. De nya verkar sakna glasbaksida och de som har det är inte rätt färger för mig. Dessutom är jag inte helt övertygad om Kalifornientavlorna. Känns kanske lite väl lekfullt/ungdomligt för min del.
 

Wiglaf

Omega
En manuell club med klassisk men färgglad urtavla och glas på baksidan hade varit perfekt! Men det verkar ju inte få att få...
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag är sugen på en ny handvevad Nomos men har svårt att bestämma mig. Den ska som sagt vara manuell, gärna färgglad och med glasbaksida på boetten (om ni kan välja, välj det är mitt tips! alpha-verket är otroligt snyggt!). Men det verkar svårt att hitta en modell som har allt detta. De nya verkar sakna glasbaksida och de som har det är inte rätt färger för mig. Dessutom är jag inte helt övertygad om Kalifornientavlorna. Känns kanske lite väl lekfullt/ungdomligt för min del.
Jag kan annars rekommendera denna Tangomat 601 som finns på Nymans i Västerås (pre-owned). Uttagen 2019. 38mm. Dock automat. Men med glasbaksida där man kan beskåda urverket :)
764A2581-4BA8-4B92-9BB7-43F02AEED0BD.jpeg

 
Topp