• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktigt Nu är Bump Limit aktiverad

Nilas

Patek
2-Faktor
Tror jag inte. Innan man lägger ut en säljesannons så är det ju däremot bra att SÖKA i köpesavdelningen.
Är inte så säker på att det görs på det viset överlag men håller med om att så borde det vara. Själv scrollar jag oftast i köpes precis som i säljes även om det kanske är helt fel sätt.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
giphy.gif
Andas... hehe
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig sökt i köpesavdelningen...:rolleyes:
Man ska ha en jäkla tur om det ör något specifikt man vill flippa. Ibland enklare än att skapa och bevaka på sälj. Nu har jag t ex ett Everest jag vill bli av med men det kan dröja allt från 1 timme till två tusen år innan någon vill ha just en sådan. Men ibland händer det :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Man ska ha en jäkla tur om det ör något specifikt man vill flippa. Ibland enklare än att skapa och bevaka på sälj. Nu har jag t ex ett Everest jag vill bli av med men det kan dröja allt från 1 timme till två tusen år innan någon vill ha just en sådan. Men ibland händer det :)
Så är det ju. Å andra sidan, det tar några sekunder att söka i köpes innan man slänger ut sin säljesannons, så varför inte. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Men ärligt... det är ju bra att något görs åt denna bedrövliga bumpningshysteri och som ledningen säger så kommer fler förändringar, men att sätta en limit på att ”bara” kunna bumpa en gång per dag kommer inte alls ha den effekt det stora flertalet medlemmar vill ha.
Fis i rymden om man frågar mig...
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Rätt sällan en köpesannons exakt beskriver vilket skick som önskas. Skulle så vara och man inte kan leva upp till det är det ju ingen ide att kontakta.

Sant. Men ibland beskrivs köpesannonsen som söker ”fin, välvårdad, nyskick etc” och det är en tolkningsfråga. En del tycker att en klocka är fin när den bara har hairlines, liten ding på bandhornet och lilla repan på glaset som är osynligt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Sant. Men ibland beskrivs köpesannonsen som söker ”fin, välvårdad, nyskick etc” och det är en tolkningsfråga. En del tycker att en klocka är fin när den bara har hairlines, liten ding på bandhornet och lilla repan på glaset som är osynligt.
Visst, men det är ju samma problem på sälj kan man ju säga ;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag söker alltid i köpes innan jag lägger ut en annons men många som lägger ut köpesannonser bangar ju vid ett direkt erbjudande även om priset är bra.
Exakt så. Aldrig lyckats säljes något via köpes. Erbjuder ett marknadsmässigt pris men får alltid svar som indirekt eller direkt är skambud och under marknadspris.
Personerna vill ju båda ha det snorbilligt och få det serverat.
 

ScubaKing

Audemars
Lugn. Det här är bara första av en rad förändringar som kommer för köp och sälj här.

Ni borde helt seriöst ta betalt för annonser på Köp&Sälj. Det är för många nu och annonserar man landar annonsen på sida 9 efter någon dag. Jag är normalt helt emot att ta betalt på denna typ av forum men något borde göras för att städa upp på sälj-delen. Jag tror alla har råd med en tjuga om man ska sälja sin klocka som normalt landar på 5-100 lax. Skulle inte tveka en sekund att betala för annonsering.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
När vi ändå tidigare i tråden talar om köpes annonser, borde det inte finnas en köpesdel för tillbehör såsom i säljdelen?
 

Omega87

Rolex
Ni borde helt seriöst ta betalt för annonser på Köp&Sälj. Det är för många nu och annonserar man landar annonsen på sida 9 efter någon dag. Jag är normalt helt emot att ta betalt på denna typ av forum men något borde göras för att städa upp på sälj-delen. Jag tror alla har råd med en tjuga om man ska sälja sin klocka som normalt landar på 5-100 lax. Skulle inte tveka en sekund att betala för annonsering.
Instämmer! Och så blir det finansiering till forumets utveckling. Men jag ser inte hur betalning skulle städa upp köp&sälj?
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ni borde helt seriöst ta betalt för annonser på Köp&Sälj. Det är för många nu och annonserar man landar annonsen på sida 9 efter någon dag. Jag är normalt helt emot att ta betalt på denna typ av forum men något borde göras för att städa upp på sälj-delen. Jag tror alla har råd med en tjuga om man ska sälja sin klocka som normalt landar på 5-100 lax. Skulle inte tveka en sekund att betala för annonsering.
Men om "alla har råd" att betala för sin annons så borde det ju i praktiken innebära att lika många annonser fortfarande skapas, ergo, ingen skillnad beträffande vilken sida din annons hamnar på efter någon dag? Jag skulle snarare föredra att det fanns filtreringsfunktioner i så fall, på exempelvis märke eller prisspann. Sen är en tjuga för att annonsera ingen dålig idé alls för forumets utveckling, det håller jag med om.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Förslag:
Kan man inte införa en tydlig uppmaning när man vill skapa en Säljes-annons i stil med: "Har du kollat i Köpes-avdelningen först?" Kanske kan hjälpa ett par stycken iallafall.
Jag ser dagligen annonser slängas ut i Säljes när det finns nya färska Köpes-annonser som motsvarar objektet man vill sälja. Jag har själv varit med om detta många gånger då jag haft/har bumpade och aktuella Köpes-annonser.
På detta sättet kan man minska en hel del onödiga annonser (som tar upp plats helt enkelt).

Sen blir jag dock kraftigt allergisk mot folk som inte avslutar sina Köpes-annonser - då jag 9 gånger av 10 fått svaret "ahh, glömt att skriva att jag redan hittat det jag ville" när jag själv försökt vara duktig och kolla Köpes först innan jag lägger ut något till försäljning.
Min generella uppfattning är att Köpes-delen verkar mest vara en slask som folk inte bryr sig om.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Köpes delen kan man ju lika gärna ta bort... jag har trålat köpes ganska friskt och skickat säkert ett tiotal förslag men viljan eller förmågan att komma till avslut är ju obefintlig bland de som lägger upp köpesannonser...
Jag har sålt på köpes. Inga problem om man har en bra klocka till rätt pris. Supersmidigt, man slipper lägga upp annons och slipper skambudare och nollpostare. Självklart att Köpes skall vara kvar!
 
Topp