• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny GS – Paketöppning delüxe

Andersml

Audemars
2-Faktor
Trevlig läsning! Stort grattis till din drömklocka!

Kul oxå med så fina bilder du tagit-ett nöja att både läsa och njuta av bilderna:)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Otroligt bra! Läst en hel del om denna modell och verkligen gillat den. Älskar de 8 dagarna gångreserv så klockan kan vila och användas när det passar under veckan. Vidare är ju tavlan något extra och helt rätt utan datum, rent och snyggt. Hur upplevs den på armen med sina 43mm? Jag vill se bilder med klockan på armen på lite längre avstånd.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Stort grattis! Gillar att Seiko lite går tillbaka till deras rötter gällande design, synd att vissa modeller är i största laget (ja eller största laget för mig).
 

M021

Rolex
2-Faktor
Imponerande val. Kul att se "high end" från ett annat perspektiv än vad vi normalt är vana vid här på KS.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så sjuuuuukt bra! Tavlan är stört bra och klockan känns verkligen som en "kondenserad GS" precis som du säger, så simpel men samtidigt så magiskt komplex.
 

paradis

Audemars
Grattis till Seiko . Jättebra skrivet , med fina bilder .Gångreserven 8.dgr. precis lagom . Enkelt sagt, en fantastisk klocka .
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Målet för Seiko med den första Grand Seiko 1960 var helt enkelt att göra den bästa klockan.

Den bästa innebär ju självklart ädelmetall.
Klockan som blev resultatet, 3180, kom ju mycket riktigt också i ädelmetallen platina.
Fram till idag har det funnits 7 Grand Seiko i platina med reservation för att jag missat någon;
3180 1960, SBGS005 1989, SBGX017 1998, SBGW021, SBGA065 2010, SBGW039 2011, SBGA107 2014

3180_zpsptqgfpd5.jpg

3180

SBGS005_zpsoyckjhhb.jpg

SBGS005

SBGX017_zps8zksdnnn.jpg

SBGX017

SBGW021_zpstowhrczp.jpg

SBGW021

SBGA065_zpsb4oppm95.jpg

SBGA065

SBGW039_zpsiqsnksml.jpg

SBGW039

SBGA107_zpsphdfulyu.jpg

SBGA107


Första modellen av GS var ju något slätstruken och simpel. Den andra generationen, 43999/5722, som kom 1964 hade ju ett betydligt mer eget designspråk med de karaktäristiskt breda bandhornen och rena design. 44GS som kom 1967 räknas som huvudmodellen för Seiko’s Taro Tanakas designregler ”Grammar Of Design”;

44gsdesign_zpsa8esfm8z.jpg


Grand-Seiko-44GS-steel-lugs-view_zpspfcvnf8k.jpg


Klockan som denna ”paketöppning” avser är för mig kvintessensen av Seikos och GS tekniska såväl som designmässiga utveckling under de senaste 56 åren. Den förvaltar Grammar Of Design-arvet väl om än i en modernare (läs större) förpackning. Den har ett inre som är det absolut senaste (och i mitt tycke bästa) Seiko kommit fram med; Springdrive. Sist men inte minst så är den gjord i ädelmetall; Pt950.

Jag pratar förstås om SBGD001 som visades på Basel tidigare i år. Efter mycket tjat fick vi möjlighet att se (knappt röra) det enda ex de hade med sig. Klockan skulle enligt uppgift göras i 20 exemplar om året av inga mindre än killarna i Micro Artist studion på Seiko Epson’s Shiojiri anläggning. Det är herrarna här som bl.a. gör Credormodellerna Eichi, EichiII, Sonnerie och Minute Repeater. Efter 30 minuter noggrant övervägande (och besultet att avyttra PP 5980) så bokade jag en. Trodde jag. Det visade sig att de bara skulle säljas via Seiko Boutiques. Surt. Dock lyckades Svante med hjälp av Optura få hem en till Klockmaster Globen. Att detta var möjligt blev dock inte klart förrän i September.

12819026_485832194935805_87709825_n_zpsebhhdwau.jpg


7b4567d5-70a2-4524-9814-3fbaa5762b03_zpsllo0xysr.jpg

Utanför Micro Artist Studion vid mitt besök 2014

screenshot_2016-03-26-11-34-46-1_zpsx6jou57n.png


Idag, den 10 november, skedde så överlämnandet. Björn Bergh från Optura kom över till Sverige och vi avnjöt en passande japansk middag.

20161110_181321.jpg

20161110_181415.jpg


DSC_7517-01_zps5lm1qvlo.jpeg


Några snabba ord om klockan:

BOETT & GLAS
43mm i diameter och 13.2mm hög massiv platina både känns och märks. Den är stor och 168g tung.
Zaratsupoleringen gör skäl för namnet och metallen har en mycket trevlig och svagt gulaktig lyster.
Härliga fasningar på bandhornen. Släktskapet med tidigare modeller som exemplevis 43999 och SBGW047 är tydliga. Stor, fet och lätthanterlig krona (dock ej skruvad) med tydlig GS-märkning.
Klockan är tät till 100m så hålen i bandhornen passar bra då det skall bytas band till exempelvis ett alligatorklätt gummi från RubberB för bad. Glaset är ett högt, boxat safirglas med AR på insidan. På baksidan sitter ett platt glas

DSC_7566-01_zpsybapxdig.jpeg


DSC_7536-01_zpsaqbk7goc.jpeg


DSC_7555-01_zpsfsavx1wq.jpeg


DSC_7576-01_zpsgzjczcvw.jpeg


DSC_7518-01_zpso8vdewnv.jpeg



TAVLA & VISARE

Tavlan är helt fantastisk! Första gången jag såg min så var det som att stirra ner i en skål med citronsorbet. Den kallas för ”Diamond dust” och gör verkligen det namnet rättvisa. Det glittrar och glimmar på ett värdigt ock kontrollerat sätt beroende på ljus. Den nyfallna snön utanför fabriken där klockan gjorts är ju det tavlan sägs skall likan och det gör den i allra högsta grad.
SEIKO och GS är applicerade medans Grand Seiko texten är tryckt i svart och SPRING DRIVE i blått. De facetterade timmarkeringarna är också applicerade. Jag har inte fått det bekräftat vilket material som använts till markeringarna, emblemen och visarna men hoppas på Pt även för dessa. Runt tavlan finns en minutmarkeringsring som verkar vara lätt skålad och i matt utförande med tryckta index för minuterna. De klassiska GS Dauphine tim- och minutvisarna har helt perfekt läng liksom den stora, feta, blånerade sekundvisraen.
Jag trodde jag skulle sakna datum, men den rena designen uppväger detta med råge.

DSC_7553-01_zps6jyydpq8.jpeg


DSC_7580-01_zps26ip0clj.jpeg


DSC_7569-02_zpsmj80lc8w.jpeg



VERK
Jag har ju gillat idén med Springdrive sedan jag läste om det första gången runt 1990. Något annat jag gillar är ju lång gångreserv. I SBGD001 så sitter det helt nyutvecklade, manuella 9R01-verket som kombinerar Springdrive med 192h (8 dagar) kraftreserv. Dessutom sitter kraftreservmätaren på baksidan där den skall vara. Förutom kraftreserven så visar klockan bara timmar, minuter samt sekunder. Timvisaren är individuellt justerbar vilket möjligör justering vid resor och vinter/sommartid utan att klockan behöver stoppas. Det kostar 150 snurr på kronan att vrida upp den till helt fullt läge.
Det 37mm stora verket är fullt synligt genom safirglaset på baksidan.
De mesta av verket inklusive de tre kraftfjädrarna täcks av en stor ”main plate” (får lite Angelus vibbar här) gjord i rhodiumpläterat tyskt silver. Finishen är återhållsam men klanderfri med bl.a. polerade fina fasningar. Övre delen på bryggan skall symbolisera berget Fuji, ”fly-wheelet” som syns solen och stenarna nedan ljuset från huset nedanför berget.
Tidhållningen är garanterad till +/- 10 sekunder i månaden, men med mina egna standard Springdrive GS som referens tror jag detta är satt med sjuk marginal och förväntar mig mer +/1 s/månad.

DSC_7522-01_zpskrbrb07x.jpeg


DSC_7529-01_zpsc62ep285.jpeg


DSC_7573-01_zpsemanncek.jpeg



BAND & SPÄNNE
22mm svart, tjockt (typ 6 eller 8mm) alligator band som smalnar av till 18mm vid spännet.
Tjockleken på bandet sjunker också över längden.
Viklåset som är i Pt950 har dubbla knappar för öppning.
Bandet och låset känns rejält men jag kommer prova andra band också, som t.ex. nämnda RubberB, vintage tropic och diverse Hirsch performance. Funkar säkert på nato också.

DSC_7571-01_zpsxt9bsdk8.jpeg


DSC_7578-01_zps1p4cwbur.jpeg


EXIT?
Nej jag tror inte det finns någon exitklocka om man är i klockträsket. Dock kommer den användas mycket. Storleken, vikten, metallen, utseendet, 8 dagarsverket är tillsammans med 100m vattentäteheten mycket tilltalande. Den kommer garanterat bli repig, men det hör till.
På ett sätt skulle jag gärna haft datum men estetiskt så är utan helt klart att föredra.
Otroligt otroligt vacker och tekniskt avancerad klocka. Finns ingen bättre vardagslyx. Känslan på armen (speciellt för dig) måste vara fantastisk!
Den var du värd!
Är tacksam för att hänga här, det dyker alltid upp godbitar och ibland, som nu, riktiga "one of a kinds".
Man får tacka och buga!
 
Topp