• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny klock entusiast som vill ha tips

På sätt och vis så var jag det.. Men så är det så här, har två väldigt nära vänner som har Inwicta och dom fullkomligen älskar dom.. Jag avskyr dom minst lika mycket.. Dom är sjukt extrema och vissa gillar ju dom för det.. Och faktumet kvarstår, man kan ju verkligen välja och vraka enligt den budget som råder..
Har dom ett riktigt klockintresse? Känns som Invicta som märke svalnar väldigt fort när man blir intresserad på riktigt.

Har dom ett riktigt klockintresse? Känns som Invicta som märke svalnar väldigt fort när man blir intresserad på riktigt.
Fast det ligger nog helt i betraktarens ögon.. Jag skulle verkligen hävda att om är väldigt intresserade och kan otroligt mycket om andra märken.. Finns ju så otroligt många som har en dyr klocka utan att kunna redogöra för historia och allt annat som vi connosörer uppskattar. För dom är det enbart en status pryl.. För min egen del kan jag i princip inget om, i min värld "billiga" klockor.. Nada.. Bryr mig inte heller så mycket.. Men kan sinnessjukt mycket om många andra märken.. Har jag själv då ett "riktigt" klock intresse?

Fast det ligger nog helt i betraktarens ögon.. Jag skulle verkligen hävda att om är väldigt intresserade och kan otroligt mycket om andra märken.. Finns ju så otroligt många som har en dyr klocka utan att kunna redogöra för historia och allt annat som vi connosörer uppskattar. För dom är det enbart en status pryl.. För min egen del kan jag i princip inget om, i min värld "billiga" klockor.. Nada.. Bryr mig inte heller så mycket.. Men kan sinnessjukt mycket om många andra märken.. Har jag själv då ett "riktigt" klock intresse?
Är väl precis vad jag säger? Priset på klockan spelar mindre roll i sammanhanget. Don flesta med ett genuint intresse uppskattar en SKX för 1,5k och en PP för 150k, men väldigt få av dessa skulle någonsin välja att sätta en Invicta på armen, även om den listar 80k.
Edit: är det en ren statuspryl så har man nog inte ett genuint intresse.

Då tillhör jag den lilla klick av genuint intresserade av klockor som inte vet vad en SKX är för något och aldrig heller kommer göra det.. (ok jag har googlat nu så vet)..
Sen tror jag rent allmännt att dom allra flesta någonsin skulle sätta en Invicta på armen..
Men som sagt, båda av mina vänner tycker jag är galen när det kommer till min samling. Och på sätt pch vis har dom min fulla respekt att dom är så pass insatta med klockor rent genrellt och att dom fastnat på Invicta..

Min huvudsakliga poäng är väl som sådan, du kan vara extremt genuin i ditt klockintresse oavsett vad för varumärken man är intresserad av, hur mycket pengar man lagt ner eller om man inte har stenkoll på exempelvis när en 1680 Submariner lanserades..

Då tillhör jag den lilla klick av genuint intresserade av klockor som inte vet vad en SKX är för något och aldrig heller kommer göra det.. (ok jag har googlat nu så vet)..
Sen tror jag rent allmännt att dom allra flesta någonsin skulle sätta en Invicta på armen..
Men som sagt, båda av mina vänner tycker jag är galen när det kommer till min samling. Och på sätt pch vis har dom min fulla respekt att dom är så pass insatta med klockor rent genrellt och att dom fastnat på Invicta..

Min huvudsakliga poäng är väl som sådan, du kan vara extremt genuin i ditt klockintresse oavsett vad för varumärken man är intresserad av, hur mycket pengar man lagt ner eller om man inte har stenkoll på exempelvis när en 1680 Submariner lanserades..
Jag tror du är i minoritet här med dessa åsikter.

På vilket sätt?
Att dom allra flesta inte skulle bära en Invicta? ;)
Du skrev tvärt om...
1: 99,9% av alla här inne vet vad en skx är. Har man lyckats undgå den modellen och ändå har ett intresse så är det imponerande.
2: Nej, man kan inte bära Invicta och ha ett klockintresse. I så fall har man enbart ett Invictaintresse, det är inte samma sak.

Du skrev tvärt om...
1: 99,9% av alla här inne vet vad en skx är. Har man lyckats undgå den modellen och ändå har ett intresse så är det imponerande.
2: Nej, man kan inte bära Invicta och ha ett klockintresse. I så fall har man enbart ett Invictaintresse, det är inte samma sak.
I: Tack!
2: Då är mina två vänner världsunika.. Jag har inte hittat på dom och känner till deras intresse mycket väl..

Kommer då icke PK (iaf i enligt andras utsago i extrem minoritet) som jag är hålla fast vid:

Men känns som hela resonemanget är väldigt off-topic?

Senast ändrad:
På vilket sätt?
Att dom allra flesta inte skulle bära en Invicta? ;)
Snarare att dom med ett genuint intresse inte skulle bära Invicta. Man kan självklart bära en Invicta för att "flasha" om man vill (även om valet av klocka även då känns helt fel). Men du skriver själv att dom använder klockor som ren statuspryl, då har man väl inte ett genuint intresse? Spelar ingen roll vad man har i sin samling. Alla med pengar kan köpa dyra klockor. Det betyder inte på något sätt att man har ett intresse för horologi.

Snarare att dom med ett genuint intresse inte skulle bära Invicta. Man kan självklart bära en Invicta för att "flasha" om man vill (även om valet av klocka även då känns helt fel). Men du skriver själv att dom använder klockor som ren statuspryl, då har man väl inte ett genuint intresse? Spelar ingen roll vad man har i sin samling. Alla med pengar kan köpa dyra klockor. Det betyder inte på något sätt att man har ett intresse för horologi.
Hmm.. Jag har inte skrivet ett ord om att flasha?? Eller att klockorna i deras fall används som status symbol?
Det jag skrev om status symbol hade inget att göra med dom att göra

Eller är det bara jag som behöver läxas upp när det kommer till att vara en klock entusiast eller en som är genuint intresserad?? Jag har dom senaste 10 åren (minst) sett mig som genuint intresserad.
Jag kanske har fått allt om bakfoten och hittar ingen tråd som berör ämnet... :banghead:

Senast ändrad:
Eller är det bara jag som behöver läxas upp när det kommer till att vara en klock entusiast eller en som är genuint intresserad?? Jag har dom senaste 10 åren (minst) sett mig som genuint intresserad.
Jag kanske har fått allt om bakfoten och hittar ingen tråd som berör ämnet... :banghead:
Vad hände? Du får nog läsa inläggen igen för ingen här har ifrågasatt ditt intresse. :bored:

Vad hände? Du får nog läsa inläggen igen för ingen här har ifrågasatt ditt intresse. :bored:
Nej kanske inte.. Men mina vänners intresse har ifrågasatts kraftigt med anledningen av att dom gillar och bär Invicta..
Funderar att vaska ett riktigt missfoster till Invicta och addera till min samling då får vi se om även mitt genuina intresse ifrågasätts? Jag menar, jag har redan ifrågasatta Hublot och Breitling kan få haters att gå i högspinn :(

För att hoppa tillbaks on topic: Seiko Sumo är riktigt grym och rekommenderas! Bästa dykaren i klassen! Kanske tillochmed bästa under 10.000!
4583171c_xxl.jpg

Nej kanske inte.. Men mina vänners intresse har ifrågasatts kraftigt med anledningen av att dom gillar och bär Invicta..Funderar att vaska ett riktigt missfoster till Invicta och addera till min samling då får vi se om även mitt genuina intresse ifrågasätts? Jag menar, jag har redan ifrågasatta Hublot och Breitling kan få haters att gå i högspinn :(
Du bör icke nämna Breitling, Hublot och Invicta i samma mening... :D
Att veta vad en klocka är och att ha ett genuint intresse är två helt olika saker. det finns massvis av folk som "gillar klockor" men inte har någon som helst koll.

Du bör icke nämna Breitling, Hublot och Invicta i samma mening... :D
Att veta vad en klocka är och att ha ett genuint intresse är två helt olika saker. det finns massvis av folk som "gillar klockor" men inte har någon som helst koll.
Episk trippel! Kommer definitivt använda Invictan när jag vill flasha loss riktigt rejält :bag:

Aja vi kommer ingen vart här egentligen..
Mina vänner är mycket insatta i klockor rent generellt och trots kommentarerna i tråden, att man inte kan vara genuint intrrsserad av klockor och samtidigt bära en Invicta..Jag säger som Voltaire, "jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att utrycka den".. ;)

Nej kanske inte.. Men mina vänners intresse har ifrågasatts kraftigt med anledningen av att dom gillar och bär Invicta..
Funderar att vaska ett riktigt missfoster till Invicta och addera till min samling då får vi se om även mitt genuina intresse ifrågasätts? Jag menar, jag har redan ifrågasatta Hublot och Breitling kan få haters att gå i högspinn :(
Som sagt betyder det ingenting vad folk har i samlingen, det är inte det som är ett intresse. Eller ja, intresset kan vara dyra statusprylar som I vissas fall koncentreras I klockor. Detta är dock inte att jämföra med ett riktigt klockintresse. Finns säkert någon diamantprydd DW någonstans i världen som kostar som en Daytona, men kan samtidigt lova att den inte sitter på en klockintresserad person. Men men, tillbaka on topic. Ber om ursäkt om mina åsikter trampat dig eller dina vänner på tårna. Men tipsar man om Invicta som första "riktiga" klockan till någon som vänt sig till ett entusiastforum för hjälp så ska man nog vara beredd på att försvara det uttalandet.

Som sagt betyder det ingenting vad folk har i samlingen, det är inte det som är ett intresse. Eller ja, intresset kan vara dyra statusprylar som I vissas fall koncentreras I klockor. Detta är dock inte att jämföra med ett riktigt klockintresse. Finns säkert någon diamantprydd DW någonstans i världen som kostar som en Daytona, men kan samtidigt lova att den inte sitter på en klockintresserad person. Men men, tillbaka on topic. Ber om ursäkt om mina åsikter trampat dig eller dina vänner på tårna. Men tipsar man om Invicta som första "riktiga" klockan till någon som vänt sig till ett entusiastforum för hjälp så ska man nog vara beredd på att försvara det uttalandet.
Vilket jag gör..
Som du själv säger, det spelar i ingen roll vad man har i samlingen..
Så varför kan man då inte samla/äga/gilla/älska Invicta och fortfarande vara genuint intresserad av andra klockor???
Märks det att det upprör mig när åsiktspoliser kommer med uttalanden om att vissa klockor och märken automatiskt diskvalicerar sig som en genuint klockintresserad..

Senast ändrad:
Liten uppdatering: efter mycket velande och letande och MYCKET beslutsångest så har jag har nu beställt glycine klockan! Vill tacka alla som kommenterat och gett förslag för hjälpen! Förhoppningsvis så kan jag lägga upp en egen paketöppning i den stora paketöppningstråden som jag köttar igenom sen jag hittat forumet! Som sagt tack för all hjälp och tack för ett bra community! :happyhappy:
Grattis till ditt val och hoppas du blir nöjd med den!
Ber om ursäkt att din tråd numera "kapats" kring en diskussion om Invicta..
Vänligen SIRdavid

Vilket jag gör..
Som du själv säger, det spelar i ingen roll vad man har i samlingen..
Så varför kan man då inte samla/äga/gilla/älska Invicta och fortfarande vara genuint intresserad av klockor???
Märks det att det upprör mig när åsiktspoliser kommer med uttalanden om att vissa klockor och märken automatiskt diskvalicerar sig som en genuint klockintresserad..
Släpp det, det va väl inte ens du som gillade Invicta? Men dina vänner får gärna förklara vad Invicta bidragit/bidrar med till klockvärlden ur en horologisk synpunkt. Gör som detta med bravur så lovar jag att köpa en Invicta och bli owg med!

Nej jag gillar inte alls märket. Som många andra märken såklart.. Jag är inte heller ute efter att du ska bli OWG med en Invicta?? Jag försöker inte övertala dig att ens gilla Invicta.. Men som jag skrev, och som ingen svarar på är varför man inte kan samla/äga/gilla/älska Invicta och fortfarande vara genuint intresserad av klockor?

Om man kommer med påståendet att man inte kan bära Invicta och samtidigt vara genuint intresserade av klockor så får man nog vara beredd på att försvara det ;)

Liten uppdatering: efter mycket velande och letande och MYCKET beslutsångest så har jag har nu beställt glycine klockan! Vill tacka alla som kommenterat och gett förslag för hjälpen! Förhoppningsvis så kan jag lägga upp en egen paketöppning i den stora paketöppningstråden som jag köttar igenom sen jag hittat forumet! Som sagt tack för all hjälp och tack för ett bra community! :happyhappy:
Bra val, och kul med ett lite ovanligare märke än Certina och Tissot som dom flesta börjar med.

Kul att kunna hjälpa till!
Du kommer att bli mycket nöjd!

Nej jag gillar inte alls märket. Som många andra märken såklart.. Jag är inte heller ute efter att du ska bli OWG med en Invicta?? Jag försöker inte övertala dig att ens gilla Invicta.. Men som jag skrev, och som ingen svarar på är varför man inte kan samla/äga/gilla/älska Invicta och fortfarande vara genuint intresserad av klockor?

Om man kommer med påståendet att man inte kan bära Invicta och samtidigt vara genuint intresserade av klockor så får man nog vara beredd på att försvara det ;)
För att dom ur ett horologiskt synsätt är helt ointressanta. Det var det jag försökte säga med förra inlägget också.

Suck.. Ja jag har inga argument mot det :)
För att Invicta för dig och många andra är ointressant märke fråntar ju inte att man kan gilla märket och SAMTIDIGT vara väldigt intresserad och insatt i andra märken. PUNKT.
Men vi kommer inte överens om detta.. PUNKT.

Suck.. Ja jag har inga argument mot det :)
För att Invicta för dig och många andra är ointressant märke fråntar ju inte att man kan gilla märket och SAMTIDIGT vara väldigt intresserad och insatt i andra märken. PUNKT.
Men vi kommer inte överens om detta.. PUNKT.

Jag är medveten om att du vill sätta punkt, men eftersom jag tror att du geniunt inte förstår argumenten som ställs mot dina åsikter så tänkte jag försöka ge en förklaring ur egen synpunkt.

Invicta står inte bakom det hantverket och formspråket som andra anrika klockmärken gör. Man kan såklart gilla en klocka som accessoar, men gillar man hantverket och historien bakom arbetet så är Invicta fullkomligt utanför radarn.

Som exempel:

Du påstår dig ha ett intresse för vin, men du köper det billigaste bag-in-box vinet på bolaget och sen häller du upp det i en fin karaff när vännerna kommer på besök.

Invicta lever på att ge sken om exklusivitet, men är bara skräp som är förpackat i en snodd design. Vilket ingen, som uppskattar det riktiga hantverket, vill uppmuntra genom köp/ägande.

Hoppas detta gett lite ljus i diskussionen. Trevlig lördag på er! :)

Om man bara söker efter en klocka som ser spektakulär ut så har Invicta många modeller. Problemen jag har med dom är: 1: Deras prissättning. Man sätter ett orealistiskt pris och sen säljer med 92% rabatt för att få dig att tro att du gör ett kap. 2: Kvaliteten är "varierande" som bäst. 3: Dom flesta modellerna är alldeles för stora för någon med normala handleder.

Tillbaka
Topp