• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Klocknörd från Halmstad, köpte min första "riktiga" klocka på Mårtenssons ur men är lite sugen på att byta upp mig till en Omega men det krävs lite pengar så är någon sugen på att köpa min Oris Diver Small Second Date?

Det händer att jag ibland snor killens Submariner och ställer om den så den passar mig :D den känns inte helt fel...
image.jpg

En suddig bild men tycker klockan är så fin!

Den ÄR fin!

Var rädd om den, den betyder mycket för mig!

Bakgrunden finns här, om du inte sett den tidigare:
https://klocksnack.se/threads/dance...ecensioner-tävlingar-fina-priser.32464/page-6

• Like
Reactions: R0B
Hej gott folk! Ny i hobbyn armbandsur, har läst en del på forumet här och spenderat många timmar på div sajter. Detta för att bilda mig en god uppfattning om vad man ska tänka på inför mitt stundande första köp av kvalitetsur. Jag är väldigt sugen på en Baume & Mercier (Clifton 10123):
BMM0A10123.front.producttile.png

Mitt största problem med detta är att ingen butik i min närhet kan ta hem denna, tydligen. Jag är skeptisk till att beställa sådant över nätet men då alternativet lär bli att åka minimum 1.5 timma med tåg till Göteborg för att i värsta fall bli besviken på en beige säljare, vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Så där är jag nu... Tips på butik, eller t.o.m person på butik? Vägrar köpa beg., auktion etc.

I övrigt om mig, med tanke på trådens titel då; gillar whisky, cigarr & pipa, hemmabio och det mesta som är värt att lägga tid och omsorg på. Läser mycket populärvetenskap och filosofi. Jobbar i IT-branschen, är 35 år, har två barn och en fru.

Ser fram emot spännande trådar om vad som ser ut att ha blivit ytterligare en potentiellt kostsam hobby för mig!

Tänkte passa på att presentera mig lite kort.

Jag är helt färsk som medlem, men jag måste erkänna att jag har spenderat en hel del tid med att botanisera i alla intressanta och informativa trådar på forumet.

Mattias heter jag och bor i Stockholm.

Jag har en relativt nyvunnen kärlek för klockor av dignitet och min "samling" hittills består av en Panerai och en IWC.

Närmare bestämt en Luminor Marina 1950 (PAM359):

IMG_5817.JPG

och en Pilot's Watch Chronograph Edition “Le Petit Prince” (IW377706):

IMG_5625.JPG

Högt upp på önskelistan finns en Aquanaut (5167A-001) och ytterligare en Panerai (525) bland mycket, mycket annat.

Undrar ni något så är det bara att fråga.

Tack för ordet!

// Mattias

Ok ok... Första klockforumet som jag reggat mig på, så håll till godo med min något taffliga presentation.

Jag är 40 gammal och har 2 barn med min sambo här i trollhättan. Bor i svindyr nybyggd lägenhet :) liten som fan dessutom.. Flyttade från ett stort radhus i halmstad för några år sedan såmånga av ens grejer ligger nedpackade.

Mitt intresse för klockor blommade upp vid 16-17 års ålder, men har inte lagt så mycket pengar på klockorna. Nu snackar vi under 10k för mina klockor.
Första var en Certina DS 115 7022 7122 42 heter den väl liten smutt o tunn.
Blev efter något år uppgraderad till nästa Certina en DS Cascadeur som lade av för något år sedan efter en väldigt lång tid i bruk.
Min vardags klocka är en, återigen Certina 1888 DS action C013417a i titan, den funkar bra och ser ok ut.
Det har även blivit lite andra skumma klockor under livstiden :)

Jag har en jävla massa hobbys... Flugfiske, datorer, fotografering, snabba bilar ( inte råd just nu),lite mellanklass kläder mm mm mm..

Kör även ett litet företag, enskild firma som jag säljer lite handtillverkade japanska knivar och slipstenar mm.

Min framtid i klockans värld ser ut så att jag sneglar på en Alpina startimer automat, har totalt snöat in på den typen av klockor. Pilotstuk så att det svämmar över. Har varit sugen på en Rolex, men efter att brorsan köpte sin och sålde den illa kvickt igen så blir det ingen sådan för min del. Men jag vill gärna ha en klocka som passar till det mesta, orkar inte att hålla på o byta bara för att jag inser att jag skall ha en blå skjorta istället för den vita :)

Jaja, jag har ramlat in här på klocksnack ett par gånger för att se vad som kan finnas tillgängligt, men antingen har man köpt ett nytt objektiv eller nytt fiskespö som slukat lite pengar :)

Hejsan,

Tobias, 32 år, bor i Sandviken. Har ett nyfunnet intresse för klockor. Införskaffade min första riktiga klocka i oktober, en Rolex 14270 A-series. Den hade legat oanvänd sedan den togs ut på Nymans Ur sommaren 1999. Nu använder jag den i stort sett dagligen. Vilken känsla! Äger även en Seiko SKX007.

Jag jobbar på Sandvik, så det är såklart lite extra roligt att bära just Rolex eftersom vi levererar stål till dem.

Tycker det är roligt att läsa på forumet för att lära mig mer :)

Vad roligt, välkommen! Min kära far Mekmek är ju från Sandviken så har spenderat en del tid där :)

Hej! Ny medlem här. Redan nått den respektabla åldern 30 och arbetar till vardags som jurist. Har alltid haft en klockintresse men det är först på senare år jag på allvar börjat kika efter en lite finare klocka. Tycker det känns otroligt naket utan ett ur på armen, även om uret för närvarande inte är mer spännande än en Certina DS Podium.

Kommer troligen inledningsvis mest att kika runt och läsa vad andra skriver men förhoppningsvis kan jag framöver bidra även i diskussionerna på ett meningsfullt sätt :)

Tänkte passa på att presentera mig lite kort.

Jag är helt färsk som medlem, men jag måste erkänna att jag har spenderat en hel del tid med att botanisera i alla intressanta och informativa trådar på forumet.

Mattias heter jag och bor i Stockholm.

Jag har en relativt nyvunnen kärlek för klockor av dignitet och min "samling" hittills består av en Panerai och en IWC.

Närmare bestämt en Luminor Marina 1950 (PAM359):

IMG_5817.JPG

och en Pilot's Watch Chronograph Edition “Le Petit Prince” (IW377706):

IMG_5625.JPG

Högt upp på önskelistan finns en Aquanaut (5167A-001) och ytterligare en Panerai (525) bland mycket, mycket annat.

Undrar ni något så är det bara att fråga.

Tack för ordet!

// Mattias
Inte illa alls:woot:

Dags att skapa konto här då.

Har haft ett halvt öga på klockvärlden under en längre tid, detta eldades på lite när jag hamnade med en mycket klockintresserad kollega som bland annat introducerade mig för IWC.

Intresset vaknade dock när jag nyligen fick ärva en gammal guldomega som jag nu är fjärde generationen att bära. Känner att jag vill komplettera denna med en eller ett par modernare klockor. Håller ögonen öppna för ett antal modeller så det återstår att se exakt vad det blir. Första tanken var en IWC Pilot men jag råkade få syn på Longines Master Collection och känner att de klockorna kanske är en bättre introduktion.

Hej på er,
Ny här på forumet och försöker få struktur på mitt klockintresse.
Har under många år varit svag för Seikodykare och på armen just nu är en SKX 6309.

Har fått inspiration att ta detta ett steg till och nästa klocka kommer bli en Rolex. De modeller jag tittar på är Submariner och GMT.

Veckopendlar till jobbet i Linköping men är bosatt i Malmö. På jobbet så leder jag och fördelar.

Hej,
David, 35 år från Örnsköldsvik och ny här på forumet sedan någon månad. Har länge haft ett intresse för klockor som dock intensifierats på senare år. Det tog fart när jag köpte min första automat för några år sedan.

Min samling består hittills av en TAG Heuer Carrera samt en Seiko Flightmaster. En moddad SKX står näst på tur, på sikt även en LLD.

Konsumerar ohälsosamt många klockforum för tillfället, hoppas kunna bidra i diskussionen framöver!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    174.6 KB · Visningar: 91
Jag är lite intresserad av vad andrahands värdet av klockor brukar vara på? Vardagsklockor för sisådär 1500-5000 kr vad kan man tänka sig är värdet nu?

Hej på er alla klockintreserade Daniel heter jag och har väll alltid varit lite klockintreserad.
Men jag blev inte biten förens för ungefär ca två år sen.När min svågers son känd på klocksnack som AdamST började prata om klockor som jag Oxå blev intresserad. Förra julen var vi i Florida och där köpte jag min första klocka som vuxen. En victorinox Air boss. Och idag var jag och hämtade min nya klocka en Omega planet ocean Cronograf 2015
image.jpg

Hej på er alla klockintreserade Daniel heter jag och har väll alltid varit lite klockintreserad.
Men jag blev inte biten förens för ungefär ca två år sen.När min svågers son känd på klocksnack som AdamST började prata om klockor som jag Oxå blev intresserad. Förra julen var vi i Florida och där köpte jag min första klocka som vuxen. En victorinox Air boss. Och idag var jag och hämtade min nya klocka en Omega planet ocean Cronograf 2015
image.jpg
Välkommen ned i klockträsket som sagt :D
Den är RIKTIGT jävla bra!
image.jpg

Har följt detta spännande KS under en längre tid. Har efter lång tid nu registrerat mig. Förbannar mig själv att ha blivit smittad av denna obotliga bacill.. Har en Victorinox Alliance som jag är mycket nöjd med.. Ovetande varför jag tagit att steg upp i denna Food Chain ? Kommer att visa den i paketöppningstråden, oj det var ett långt ord.. Ledtråd Harley Davidson´s färger.. Jag är en kille, förlåt Gubbe på 59 år.Väntar bara på att Fonus skall komma och måtta.. Hojintresserad Skånepåg med förkärlek till Harley Davidson.. Uppskattar verkligen all info och input i detta Forum!! Oroar mig för att detta kommer att ödelägga min ekonomi..

image.jpg

Välkommen! Snygg entre med en fete PO :)

Hej!

Har varit inne på KS näst intill dagligen ca ett år men blir alltså medlem först nu. Är student och kan inte skylta med någon rolig klocka för tillfället (mondaine på handleden). Siktar på en tudor pelagos till sommaren, sen blir det förhoppningsvis fler tillskott när "lönen" inte innebär mer skuld till CSN.

På önskelistan står jlc deep sea chronograph och jlc master ultra thin perpetual calendar.

Ok ok... Första klockforumet som jag reggat mig på, så håll till godo med min något taffliga presentation.

Jag är 40 gammal och har 2 barn med min sambo här i trollhättan. Bor i svindyr nybyggd lägenhet :) liten som fan dessutom.. Flyttade från ett stort radhus i halmstad för några år sedan såmånga av ens grejer ligger nedpackade.

Mitt intresse för klockor blommade upp vid 16-17 års ålder, men har inte lagt så mycket pengar på klockorna. Nu snackar vi under 10k för mina klockor.
Första var en Certina DS 115 7022 7122 42 heter den väl liten smutt o tunn.
Blev efter något år uppgraderad till nästa Certina en DS Cascadeur som lade av för något år sedan efter en väldigt lång tid i bruk.
Min vardags klocka är en, återigen Certina 1888 DS action C013417a i titan, den funkar bra och ser ok ut.
Det har även blivit lite andra skumma klockor under livstiden :)

Jag har en jävla massa hobbys... Flugfiske, datorer, fotografering, snabba bilar ( inte råd just nu),lite mellanklass kläder mm mm mm..

Kör även ett litet företag, enskild firma som jag säljer lite handtillverkade japanska knivar och slipstenar mm.

Min framtid i klockans värld ser ut så att jag sneglar på en Alpina startimer automat, har totalt snöat in på den typen av klockor. Pilotstuk så att det svämmar över. Har varit sugen på en Rolex, men efter att brorsan köpte sin och sålde den illa kvickt igen så blir det ingen sådan för min del. Men jag vill gärna ha en klocka som passar till det mesta, orkar inte att hålla på o byta bara för att jag inser att jag skall ha en blå skjorta istället för den vita :)

Jaja, jag har ramlat in här på klocksnack ett par gånger för att se vad som kan finnas tillgängligt, men antingen har man köpt ett nytt objektiv eller nytt fiskespö som slukat lite pengar :)
Välkommen hit! Och till staden!:) Bor också här men får se hur länge till.

Hej,
hittade forumet nyligen. Finns mycket att lära och se här. Gillar främst dykare. Försöker att inte ha mer än två klockor i min ägo (stram budget). Misslyckas med det periodvis:)

Tillbaka
Topp