Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dessa ur räcker gott och väl till att vara en riktig klocksnackareHallå!
Magnus, 24år och studerande. Har väl idag inga klockar att hänga i julgranen, men tids nog förhoppningsvis.
Har idag tre kvartsur, Victorinox Chrono Classic, Tissot Tradition samt en gammal Tissot Seastar (-89).
Dessa ur räcker gott och väl till att vara en riktig klocksnackare
Bra start!Hej
Har inte förstått grejen med att ha en klocka fram tills nu. Det är tack vara mina vänner jag har blivit medveten av detta konstverk som klär handleden. Klockan jag blev rekommenderad är en Seiko SKX007 och så föll jag för Seiko 5 Military för dess öppna baksida.Den nya länken gav min Seiko SKX007 ett bra lyft och jag är nyfiken på vad ni här på forumet har att säga om mina val.
Hej
Har inte förstått grejen med att ha en klocka fram tills nu. Det är tack vara mina vänner jag har blivit medveten av detta konstverk som klär handleden. Klockan jag blev rekommenderad är en Seiko SKX007 och så föll jag för Seiko 5 Military för dess öppna baksida.Den nya länken gav min Seiko SKX007 ett bra lyft och jag är nyfiken på vad ni här på forumet har att säga om mina val.
Välkommen, känns bra med fler medlemmar från Skåne!Hej Hej!
Är 26 år och bor i Malmö med fru och en nyfödd son. Jobbar som elektroingenjör och fastnade för klockor för några år sedan. Själva beroendet (det är ju vad det är ) för mekaniska klockor och hur de fungerar började för något år sedan eller två.
Senaste tiden har jag som många andra läst här på forumet(under radarn och har läst lite böcker (sett youtube-videos osv) om hur man demonterar, rensar, renoverar, monterar och tar hand om klockor allmänt. Är det något jag älskar så är det handarbete och att få liv i klockor igen (både mekaniskt och estetiskt).
Min stil är väl mestadels dress/vintage (beror nog på att jag är väldigt kläd/skointresserad) men gillar också divers, chronographs och lite allt möjligt. Man är lite allätare men har något visst för dressat & vintage, dessutom kan en historia bakom klockan göra den så mycket mer åtråvärd för mig.
Köplistan ser ut på följande sätt (Kommer nog att ändras måååånga ggr samt så kommer det ta ett tag att köpa in alla men är det ingen utmaning så är det inge kul):
(Dessa är inte i någon särskild ordning och är exklusive renoveringsobjekt)
Ser fram emot att hänga här och dela med mig bilder, tips, skitsnack och projekt!
- Gshock GA-100 (när jag tränar - dock inköpt redan)
- Zenith Elite Rainbow Diver (Svart)
- Seiko SBDX001
- Seiko SKX007
- Omega Speedmaster 105.012
- Omega Speedmaster 3570.50 (årsmodell 2014 - Min son föddes detta 2014 och vill köpa en ny klocka som jag sparar tills han är 20)
- Nomos Glashütte Tangente
- Oris Classic Date (Svart)
- Christopher Ward C5 Malvern Slimline (Blue dial)
Hej nya KlockSnack vänner,
Tänkte att jag skulle presenterar mig för att sen fortsätta med ett inlägg i paketöppingstråden.
Är 31 år och nyligen upptäckt att det finns mer bakom en klocka än bara utseendet. Jag har burit klocka regelbundet under de senaste 6 åren ungefär, innan dess var det enbart mobilen som gällde under många år. Dock har det varit klockor av märken som kanske är bäst på att tillverka kläder, exempelvis Armani och Gant.
Sen under hösten har några händelser inträffat som fått mig intressera mig för klockor. Enskilt hade de nog inte förändrat något direkt men ihop innebar det att det slutade i nedan paketöppning. Min Gant klocka började göra sönder mina skjortor, den var för vass på ett stället och skavde sönder skjortorna, så 3 stycken Stenströmsskjortor senare var jag rätt irriterad och la undan denna för gott. Detta innebar at jag var öppen för en ny.
Men kanske än mer så var det en annan händelse som öppnade upp mina ögon. Min farfar gick bort, och när vi delade upp hans saker så fanns där även hans klocka som han hade burit i många år. lite nostalgiskt och för att ha ett minne av han så sa jag att jag kunde ta denna för det var ingen annan som var intresserad. Jag hade ingen aning om vad den kunde vara värd, kunde inte direkt något om klockor. När jag sökte lite kom jag väl fram till att den mer eller mindre inte var värd något, men då var jag redan igång och sökte på internet, och detta tog sig en snöbollseffekt, som bara rullade vidare.
Jag började läsa hur de tillverkades, kolla youtube videor, vad de fanns för olika modeller, vad de kostade med mera. I detta skapades ett ha begär. Jag ville också ha en klocka som inte gick på batterier, en som inte var tillverkad av ett klädföretag utan kanske av ett företag som faktiskt är inriktade på, ja klockor. Att jag även under denna period läste ett reportage i DI weekend som handlade om en klockauktion på sothebys och "värdens mest komplicerade klocka" som klubbades till nästan 200 Mkr bidrog också till att få en att fascineras över denna värld.
Här visas bild på mina befintliga klockor innan nyförvärvet
Läs paketöppningstråden för fortsättningen och min nya "riktiga" klocka. Ser fram emot många givande och trevliga samtal med er här på forumet.
Klocka nummer två från höger, vad är det för en? Ser ut som en Alfax... men har förmodligen fel.
Ny på forumet! Rookie vad kommer till vilka klockor som är "tha shit". Men införskaffat mig en Planet Ocean 600 M Omega Co-Axial Chronograph 45.5 mm (232.30.46.51.01.003) nu som första riktiga klocka. Eller jag hade en Omega Seamaster Chrono 300m innan som jag sålde i samband med köp av denna klocka. Sjukt nöjd och ser fram emot att lära mig massor av saker samt uppgradera och skaffa mig en fin klocksamling under min livstid. Lite sent börja vid 30 års ålder kanske, men men!
Välkommen in i klockvärmen!Hej,
34-årig Norrbottning som har levt i exil i Stockholm de senaste nio åren. Arbetar inom en lastbilskoncern som är belägen ca 35 km söder om Stockholm.
Klockintresset startade med en enkel Casio under mellanstadiet och sedan har det alltid funnits där men mera periodvis.
Verkliga klockentusiasmen kom nog för 2-3 år sedan och sedan dess har jag och min Far triggat varandra utan att egentligen äga några rariteter men detta skall komma att ändras inom kort är tanken. Får bara se till att frigöra lite kapital helt enkelt och investera i några bestående klassiker eller liknande.
Tackade nyligen nej till ett nytt jobb som gett mig ca 15 000 kr netto mer i månaden vilket hade kunnat ge mig ett bra utrymme för att få leva ut mina planer. Lite surt om jag utgår från uteblivna klockinköp men det kändes ändå rätt i hjärtat (i alla fall den delen som inte svärmar för klockor).
Känns kul att få äran att verka inom denna community.
Tack för en öppen och varm famn!Välkommen in i klockvärmen!