• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nu när jag äntligen har jag köpt mig en respektabel klocka känns det lämpligt att presentera sig:

kPlFtq7.jpg


Det blev alltså en GMTII 16710 till slut. Närmare tre år tog det innan jag lyckades besluta mig för vad jag vill ha, samt hittade rätt objekt. Många gånger var jag nära köp, men rätt objekt lyckades aldrig dyka upp innan jag fått upp ögonen för nästa modell.

I väntan på bättre klockor har jag roat mig med att skruva i en SKX009. Nedan är en bild från 2012. Idag är i princip endast boetten densamma, tyvärr har jag ingen nyare bild på lager.



Jag ser fram emot att skruva med GMTn framöver. Inte så att jag vågar plocka isär den till samma nivå som Seikon, men en timegrapher ska införskaffas, ett Pepsiinsert ligger och väntar inför semestern och ett stingrockeband skall tillverkas!

- Jonas

Välkommen! Och grattis! 16710:an är en användbar klocka med alla olika kombinationer. Rocka är sjukt snyggt med ett svart insert! Så jag rekommenderar att köra på det! ;)
 

Madpaw

Breitling
Hejhej!

Jag heter Magnus Högberg och är färskning i klockträsket men några klockor i fickan som jag har levt med genom året.
Just nu har jag fastnat för dyklockor mest Seiko Prospex linjen, dessa klockor förtrollar mig.
 

Equus

Breitling
Hei!

Jeg er en nordmann, som synes det kunne være nyttig å følge med på hva broderfolket foretar seg på deres klokke-site. Jeg har vært medlem en stund på norske Tidssonen, søsterforumet til Klocksnack.se.

Klokkeinteressert har jeg vært i mange år, men har ikke utøvet min interesse aktivt før i de seneste årene. Av ur verdt å nevne her, så har jeg hatt både Breitling og Panerai. Sistnevnte er helt fantastisk når det gjelder hvor enkelt det er å skifte utseendet til uret med nye remmer. Jeg er nesten mer opptatt av remmer enn av ur, da variasjonene er så store. Let's face it; Det er billigere med en ny rem, enn ny klokke!

Takk for meg, jeg kommer til å legge inn et innlegg dersom jeg føler jeg har noe å bidra med. Håper dere kan lese norsk, jeg kan i hvert fall lese svensk.
 

animalpakk

Breitling
Hej!

Jag heter Daniel och studerar för tillfället i Skövde men uppvuxen i Sthlm.

Mitt riktiga klockintresse började för något år sedan och för varje dag som går så blir man mer fast i träsket :D
Har varit aktiv läsare här sedan ett års tid tillbaka och tänkte att det är nog dags för att registrera sig och vara delaktig i detta trevliga sällskap!

Mvh
Animalpakk
 

Mattiasss

Omega
Hej!

Jag heter Mattias och är uppvuxen i en liten stad i Småland men har bott i Stockholm sen 3 år tillbaka.
Jag har hängt runt här på forumet utan konto ganska länge.
Har varit intresserad av klockor sen jag var 14. Hade ingen större koll då kanske men gillade att bära klocka. Har haft diverse parfymklockor.
Har de 9 senaste åren skiftat mellan 3 olika Jaques Lemans, inga "riktiga" ur kanske men har gillat dom. Köpte för tre veckor sen mitt första riktiga ur. En gmt 116710BLNR. Rolex har alltid varit en dröm och skakade faktiskt lite på handen när jag tog emot uret och betalade.

Mvh,
Mattias
 

horologium

Omega
2-Faktor
Skåning med ett nyväckt intresse.

Köpte för ca 15 år sedan en Omega Seamaster Chronograph 300m och nu i dagarna en andra klocka i form av en ny Rolex Submariner 114060.

Inte helt orealistiskt: En Rolex årsklocka eller en Panerai. Beater för 5-10'
Orealistisk dröm: Patek Aquanaut, Roger W Smith
Inte en chans: Apple Watch eller Samsung Gear

nybyUEDJ.png
 
Senast ändrad:

Hyperkub

Omega
Anders heter jag, Smålänning i exil i Göteborg. Var inte särskilt intresserad av klockor i min ungdom men sedan flytade jag ner till Frankfurt i 2011 och fick då upp ögonen för en kollegas Panerai. Köpte mig en egen Base Logo 000 och den har varit en fin vän sedan dess. Sedan köpte jag mig lite billigare saker ett tag, som en Suunto Core och en 1940 Tudor militärklocka. Intresset växer dock och snart är det nog dags för nästa större inköp, troligtvis i form av en Submariner 14060.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varmt välkomna alla nya!! Vill uppmana er å det starkaste att posta i min FREDAGSTRÅD!
Annars jävlar!!! NÄÄÄÄ, skämt åsido. Det kan ske fantastiska saker om man gör det.. Kolla bara på @Hyperkub här ovan.. Reggad kl 07:00 typ, postade i fredagstråden strax efter och vid 07:25 inbjuden till sin första GTG.
Nu bor ju stackarn på "fel" sida av landet för att kunna delta men i alla fall! Ni fattar poängen..;-)
 

deralte

Breitling
Hej!
Jag heter Magnus, nybliven stockholmare och följer forumet flitigt och för närvarande sportar jag dessa klockor:
20150612_maglin16_klockor_001.jpg

Luminox A.3054.SET.SPECIAL Scott Cassell Specials, 2014
- Jag behövde något lätt med gummiband att ha till uniformen. Urverket är sisådär men jag älskar hur tritiumet lyser upp urtavlan.
20150612_maglin16_klockor_004.jpg

Omega Seamaster Automatic 60-tal
- Impulsköp på Tradera. Fullständigt okänd servicehistorik men den fungerar förvånansvärt bra fortfarande.
20150612_maglin16_klockor_008.jpg

Omega Seamster Professional 300M (Quartz), 2009
- Vardagsklockan som jag förmodligen aldrig kommer göra mig av med. Att det är quartzur gör inte så mycket på denna. Älskar urtavlan.
20150612_maglin16_klockor_009.jpg

Rolex GMT Master II, 2005
- Det senaste förvärvet och ger mig fortfarande ett belåtet flin varje gång den glider fram under manschetten.
20150612_maglin16_klockor_015.jpg

Rolex Milgauss 11640GV, 2013
- Favoriten! Fullständigt förälskad i visaren och indexmarkeringarna. Det gröna glaset och polerade mittlänkar gör inte klockan sämre direkt. Den ser hemsk ut på det här fotografiet men jag kan garantera att det beror på solens reflektioner och mina egna feta fingrar. Har funderingar på att byta ut den mot en motsvarande med blå urtavla så är det någon här som går i tankarna att byta ut sin blåa mot en svart - let me know! ;)

Tack för att jag fick stjäla lite utrymme. Ha en trevlig helg!
 

Fredgusta

Panerai
Hej, Fredrik här, student och nyligen blivit medlem här. Jag är även känd som Fredgusta på Watchuseek forumet för er som hänger där.

Började bli intresserad av klockor redan i tidig ålder då min pappa hade en guld- och stållänkad Rolex Submariner med svart urtavla som jag på sikt skulle ärva.

När jag nu blivit "vuxen" och bytt jeans och munktröjor mot chinos och skjortor så har jag även velat gå ifrån de (missförstå mig rätt) tråkiga kvartsklockorna till något lite mera elegant och stilfullt.

Mitt första riktiga köp var en Omega Constellation chronometer från 1969 (se nedan). Den var i fint skick och jag tog av det gamla trasiga läder armbandet som satt på det när jag fick den och köpte en gulddubblérad länk med Omega original spänne till. Tyvärr är länken inte äkta då min plånboken inte tillät en sådan investering.

Min nästa investering, efyer en hel del sparande kommer nog bli en Perrelet bog moonphase, A3910/6. Men det blir nog ett år av sparande tills den klockan hamnar på handleden. :)
 

Bilagor

  • 14341847861821762886574.jpg
    14341847861821762886574.jpg
    117.7 KB · Visningar: 131
  • 14341850366371716702559.jpg
    14341850366371716702559.jpg
    111.3 KB · Visningar: 122
  • 1434185067905312218891.jpg
    1434185067905312218891.jpg
    146.3 KB · Visningar: 123
Hej. =)
Jag har fått tag på ett flertal klockor som jag så gärna skulle vilja få värderade, då jag inte vet mer om klockor, än att man kan se tiden på dem.
Helt novis med andra ord. =)
Det verkar som om jag kommit till rätt ställe. =)
 

Prelleton

Breitling
Hej alla glada!
Nu har det blivit dags för mig att presentera mig!
Ung man från Småland som hittat sig till Stockholm.
Innehav av Certina och nyligen Longines legend diver.
Klockintresset har alltid funnit dock har det eskalerat lite när man hittade denna sida ;)
Tack o bock!:happyhappy:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej. =)
Jag har fått tag på ett flertal klockor som jag så gärna skulle vilja få värderade, då jag inte vet mer om klockor, än att man kan se tiden på dem.
Helt novis med andra ord. =)
Det verkar som om jag kommit till rätt ställe. =)
Välkommen hit! Är det gamla klockor så öppna en tråd på Vintage (annars i Diskussion) och infoga ett par bra bilder och den infon/historian du kan så kommer du garanterat få hjälp. :)
//Rozzy
 

Schmumel

Omega
God dag allesammans!

Jag heter Samuel och är snart 21 år gammal. De senaste 3 åren har just klockor varit någonting som jag finner mycket intressant. Detta nyfunna intresse härstammar troligtvis från min far som så länge jag kan minnas varit en klockälskare. I och med att det är tämligen få inom min bekantskapskrets som brinner för detta intresse har jag på egen hand hittat detta forum, där jag förhoppningsvis kan finna andra som delar mina åsikter om just klockor.

I skrivande stund är min skara klockor ganska liten i jämförelse med många andra, men förhoppningsvis kommer den växa i framtiden :)

Slänger in lite bilder jag kunde hitta på mina nuvarande klockor.
Tudor.jpg
Giorgio Fedon.jpg
Tissot.jpg


Tack för visat intresse! :happyhappy:
 
Senast ändrad:

Marli

Cartier
Marcus här, lite av återfallsförbrytare - höll på mycket med klockor, köpte, sålde etc i slutet på 90 talet. Har kvar min gamla #16610 som jag köpte ny 1997 sedan dess, numera också en Omega SPM pro MKIV 1973, Breitling Chronograf 1990 samt en ny RADO DS 200 chronograf jag köpte förra veckan :)
 

Knekten

Omega
2-Faktor
Hej!

Ung man vid namnet Kevin. Klockintresset började för något år sedan, vilket ledde till att jag hittade detta forum :happyhappy:
Funderar på att köpa en ny klocka nu till sommar. Funderingarna går runt Longines klockorna :
Longines Heritage Conquest (Black Dial)
Longines Legend Diver
Longines Heritage 1951
Longines Hydroconquest Automatic
Om någon har/haft någon av klockorna så hör gärna av er om vad ni tyckte om klockan när ni hade den :)

Mvh
Knekten
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Hej!
Jag har nyligen börjat intressera mig för armbandsur. Nedan presenterar jag mina ur, de består av en omega seamaster PO 42mm, Tissot Tradition, en äldre Claude Bernard samt en "fashion klocka" Armani sportivo vars design tilltalade mig men som jag är mindre stolt över.
 

Engel

Omega
Hej alla suttit och läst mycket på forumet har fått ett klockintresse nu och gäller att spara ihop till drömklockan nu sen är man väl fast i träsket och vill bara ha mer.
 

Bilagor

  • 20150615_130858.jpg
    20150615_130858.jpg
    97.9 KB · Visningar: 121

Anno 1685

Omega
Hej alla!
Ny på forumet, men har alltid haft ett teknik- och kvalitetsintresse. Vad passar bättre in på det än klockor? Ingången var gaaamla fickur (16-/1700-tal), men sportar nu själv en liten samling seamasters från 50-/60-talet (när jag får ordning på kameran får jag lägga in dem i vintage seamaster-tråden - EDIT: Ligger nu uppe här). Det som gjorde att jag ramlade ner i ert gap av hardcore-klockeri var att jag fick i uppdrag att köpa en 70-årspresent till farsgubben, vilket blev en JLC Master calendar. Ni förstår ju själva att det sen inte går att bara sluta... Nu letar jag åt mig själv. Främst en vintage Glycine Airman och en Speedy. Får se hur det här slutar...

Mvh
Greger
 
Senast ändrad:

CyberAndre

Cartier
Hej alla här!
Är ganska ny i detta forum. En passion som delas är verkligen klockor. En gång i tiden så kom jag faktiskt in på Mikromekanisk utbildning. Tackade nej. Men jag har alltid undrat hur livet hade blivit om jag följt det spåret istället. Är djupt och innerligt intresserad av klockor och dess ägare.

Just nu har jag en klocka som växer i respekt varje dag. Måste säga att man lär sig något om sig själv när man börjar se varför man väljer en viss klocka. Jag fascineras och imponeras varje dag av vilken relation som personer har med sin klocka! Inte att förglömma det otroliga hantverk ändå som ligger bakom varje detalj.

Jag skriver inte böcker och håller på. Men om jag skulle skriva en bok så vore det om personers relation med sin klocka. Ja, kanske kommer jag att göra detta. Detta underbara fascinerande ämne gällande såväl tid som vald klocka.

Andre
 

ittam

Audemars
Hej, Matti heter jag och har gått med ett ur på handleden i stort sett hela mitt 60-åriga liv, men vad det varit för klocka har inte spelat någon roll, bara jag har kommit i tid... Senaste klockan har varit en 25-års gåva för kommunal tjänst. Halkade in här då jag började forska i ett arv jag fått efter farsgubben, och snacka om förvåningen över att det finns så många som lägger ner så mycket av sitt liv på klockor, bara älskar det efter att ha suttit nästan hela midsommarhelgen och gottat mig i alla inlägg jag hunnit läsa. Det gick fort att bestämma sig för ett fortsatt liv med något roligare än en Tissot i guld på handleden, så farsarvet kommer snabbast möjligt iordningställas, som en starter :)
 

JEkman

Breitling
1434877239394.jpg
Klockor...mm har alltid intresserat mig, mest ur en estetisk synvinkel. På senare år har även mekanik påkallat mitt intresse. Kanske mest för att jag har ett fakta intresse. Jag har aldrig "samlat" aktivt på klockor men alltid haft en del att välja på. Många klockor genom åren är enkla quartz ur som på ett eller annat sätt tilltalat mig. Kommer ihåg under mina "surfar år" på 80 talet hur nice den där Gul klockan satt över våtdräkten.
Just nu sitter mest Seiko på armen då jag gillar både designen och funktionaliteten på tex den svarta kinetic GMT. I lådan ligger såväl bla en Suunto, Certina som både Omega Speedmaster som en fin Geneva. De trevligaste i lådan är en mekanisk Heuer tidtagarur som en par no name fickur varav en med den finaste urtavlan. Någon som sett ett armbandsur med motsvarande? Just nu i sommar tider sitter min Monster som en smäck! Detta forum är för mig en stor insperationskälla för moddar och nya ur...

Tack för tiden du tog dig att läsa detta.
/Ekman
 

majkot

Breitling
Hej!
Ny på forumet men inte helt ny i klockträsket. Har lurkat runt på framför allt TTT för omkring fem år sedan och äger ett par vintageklockor av det billigare slaget samt en SKX007 som jag bär för det mesta.
Av någon anledning som jag inte riktigt kan förklara har nu klockintresset vaknat till liv igen och en Longines Legend Diver är på väg hem till mig. Förhoppningsvis denna veckan. Sneglat länge på LLD och nu när jag fick ett bra pris samtidigt som skatteåterbäring trillade in kunde jag inte hålla mig.
Vänligen
/Mikael
 

Stenholm13

Cartier
Halloj! Ny medlem som har varit tokig i klockor väldigt länge, pga att pengar har fattats så har jag dock inte haft råd med några dyrare varianter! Det vassate i min arsenal just nu skulle jag nog säga är en seiko kinetic diver, eller möjligtvis victorinox night vision! Kan absolut lägga upp bilder på dessa senare! Men är på jakt efter en oris tt1 eller möjligtvis en seamaster! Så snart kanske det studsar upp någon bild på en "riktig" klocka ifrån mitt håll! Måste säga också detta är ett toppen forum och väldigt roligt med så duktiga killar och tjejer som för diskussioner och lär ut av sin kunskap! Mvh jakob stenholm!
 

Linkan

Rolex
Tjenare!
Varit intresserad utav klockor ett längre tag och blev medlem för att vidga mitt intresse och sitta med i diskussioner. Är 25år gammal köpte min första "riktiga" klocka förra veckan och ser fram emot att inhandla nästa ( vad det nu än blir). Bor och arbetar i Sthlm. Här är en bild på skönheten :)
IMG_5799.JPG
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hej allihop! Jag heter Tomas och är klockgalen som alla andra här. Min samling är för närvarande löjligt liten, lägenhetsköp, bilar och annat har stått i vägen och jag har idag bara några ärvda enklare klockor, en vintage Norexa och en Breitling Colt (present) i min ägo. Men jag har tänkt att det ska bli ändring på det inom kort. Det ända som står mellan mig och klockhimlen är min sambo, snart fru. Hon har nämligen av något obegripligt skäl massa synpunkter på att jag lägger ner pengar på saker. Jag har ett sko och klädintresse också (Gärna brittiska skor och italienska kläder - men kvalité över nationalitet). :)
 
Topp