• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
Sent ska syndaren vakna...

Ny på forumet stämmer väl inte riktigt eftersom jag tydligen varit reggad sen 2013 men det slog mig just att jag tydligen bara lurkat och chattat hittills...
43-årig exilnorrlänning boende i Stockholm med lite för många samlarhobbies för mitt bästa och som blev klockintresserad "på riktigt" för sex-sju år sen.

Resan började med en Seiko Samurai inköpt på TTT som test (fortfarande är en av mina favoritklockor) följt av mitt enda nyinköp som - efter månader av beslutsångest där jag kollade på IWC, Omega, Breitling etc - landade i en Sinn Finanzplatzuhr.

Efter det har det shoppats lite smått på TTT där jag uppenbarligen har en svaghet för lite mer vintageorienterat: Tudor Jumbo Date, Seiko 6105-8100, "Magnus Compressor" och senast en årsklocka - en Rootbeer med nipple dial (trots att jag "inte är en rolex-kille", "inte gillar Two-Tone", "Inte gillar guld"). Så kan det gå!

Har inte handlat nytt på två år men nu börjar det klia i fingrarna efter en bättre dykare...
Är definitivt ingen flipper utan har hittills bara köpt utan att sälja.
seiko-avo.JPG
Grymt snyggt Nato band :) Välkommen!
 

kruka

Omega
2-Faktor
Tänkte att det är säkrast att presentera mig här innan jag lämnar spår någon annanstans. Huserar i Örebro och har ett spirande intresse för klockor.

Har läst runt på forumet i några månader men nu bestämt mig för att regga en användare för att, förhoppningsvis, kunna få ta del av den enorma kunskap jag har sett finns samlad här. Väldigt viktigt då jag inte har en susning om nåt med klockor utöver att de kan vara på armen och bland annat användas för att avläsa tid med.

Vad gäller klockor är det en oerhörd blygsam samling jag har. Jag köpte en alldeles för dyr Omega Seamaster 600 på Tradera och följde upp det med en Tissot seastar pr516 från en lokal affär som säljer en del vintage. Efter det började jag snegla på vad jag egentligen ville ha. Något som passar både på länk och läder, till fest, arbete och fritid. Något klassiskt men inte för gubbigt. Något som märks men också går obemärkt förbi. Klockan jag tror uppfyller mina krav är en Rolex Datejust och det är det jag letar efter nu. Svart tavla med stavindex, stål, slät ring och oysterarmband till ett rimligt pris.

Nåväl, jag hoppas på en givande tid här och tackar redan nu för allt jag hitintills läst mig till.
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Andreas heter jag. Aktivt klockintresserad sedan 2012. Tyckte det var dags att regga sig på det här forumet. Alltid kul att diskutera din hobby med likasinnade.

Samlingen börjar bli omfångrik och är viktad åt lite udda klockor så som ryssar och micromärken.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Hej! Jacob heter jag, bor i Stockholm. Ny här, och helt ny i klockvärlden. Intresset för klockar vaknade när studenten närmade sig (som togs i början av juni) och en klocka stod på önskelistan. Idag har jag dessa två, men detta, likt alla andra hobbies, är ju ett fördärv. En vill ha två, två vill ha tre och tre vill ha fler :)

Idag har jag dessa två;
Omega Seamaster De Ville -69. Mekanisk. Originalglas, boett, krona. Graverad rygg och hirschband.
Seamaster691.jpg
Seamster69.jpg


Och så denna nykomling, som jag inväntar. Atlantic Världsmästarur. 21 Jewels JET SUPER. Föll pladask för den patinerade tavlan.
atlantic.jpg
210510110_f600f0c6-3f0d-44c8-a61c-5e43c7a11ecf.jpg
 

Biffbert

Cartier
Hej! Jacob heter jag, bor i Stockholm. Ny här, och helt ny i klockvärlden. Intresset för klockar vaknade när studenten närmade sig (som togs i början av juni) och en klocka stod på önskelistan. Idag har jag dessa två, men detta, likt alla andra hobbies, är ju ett fördärv. En vill ha två, två vill ha tre och tre vill ha fler :)

Idag har jag dessa två;
Omega Seamaster De Ville -69. Mekanisk. Originalglas, boett, krona. Graverad rygg och hirschband.
Seamaster691.jpg
Seamster69.jpg


Och så denna nykomling, som jag inväntar. Atlantic Världsmästarur. 21 Jewels JET SUPER. Föll pladask för den patinerade tavlan.
atlantic.jpg
210510110_f600f0c6-3f0d-44c8-a61c-5e43c7a11ecf.jpg
Satfläsk vad cool Atlanticen var, varmt välkommen! :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Tackar Biffbert! Ja, jag ser verkligen fram emot att få den i näven.
Hans, det är mycket möjligt att det inte är det, och i sådana fall tackar jag för upplysningen! Jag är som sagt ny i klockträsket, men säljaren påstod att det var original.
 

Biffbert

Cartier
Tackar Biffbert! Ja, jag ser verkligen fram emot att få den i näven.
Hans, det är mycket möjligt att det inte är det, och i sådana fall tackar jag för upplysningen! Jag är som sagt ny i klockträsket, men säljaren påstod att det var original.
säljare och folkpartister, går aldrig att lita på
 

Orca

Breitling
Hej
Jens heter jag och bor i Sthlm. Är klocknovis men lär mig lite eftersom. Jag letar efter den ultimata klockan som ska passa mig själv. Har tre klockor: en Maratac, en seiko 5 sport silver, en Submariner 14010m från 2002. Den sistnämnda köpte jag efter att ha googlat runt klockor i två år. Var först inne på en gammal omega sen fastnade jag för Submariner 5513. Men efter att ha testat den irl så blev jag lite besviken. Då föll valet på 14010m som är clean och inte alltför stor på mina smala handleder. Är fortfarande inte helt 100 på om jag har gjort rätt. Känns lite obekvämt att jag går runt och är lite rädd att jag kommer att kvadda den för det kommer jag att göra en vacker dag. Funderar därför om jag ska byta till någon som är lite billigare och mindre "spektakulär" om ni fattar vad jag menar. Less is more liksom. Har kollat några gamla squale som varit rätt coola. Tyvärr bara sett en i silver som inte var till salu. Har också kollat lite på Rolex Air -King då jag gillar cleana klockor i silver. Men likt vin så inväntar jag att min smak ska mogna. Men jag tar tacksamt emot tips på rena klockor i silver som öä lite ovanliga.
:)
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
image.jpg
Hej, jag är ny här men har samlat klockor sedan tidigt 90-tal. Här kommer en första bild på min semesterklocka. En TAG Heuer Link Chrono ref CJF2111. Jag har bara kronografer och dubbelkronografer i min samling, Wait and see...
 

Kasper

Friends of KS
Tjena!

Kasper heter jag, nybliven klockentusiast sedan våren 2015. Har hängt runt här ganska mycket sedan dess och kände att det äntligen är dags att skapa ett konto. På fritiden (tid utanför klocksnack) så pluggar jag på Uppsala Universitet. Har aldrig haft någon "riktig" klocka utan bara parfymklockor. Men nu när intresset börjat på riktigt så har jag börjat spana efter en riktig klocka! För tillfället är jag väldigt insnöad på dykare, mer specifikt - Tudor Pelagos. Troligtvis blir det ett köp när den nya versionen släpps!
 

Racerfox

Omega
Hej.
Namnet var Calle, intresset började våren 2013 genom en arbetskamrat, var först inne på omega innan jag bestämde mig för en Tag Heuer Aquaracer 39mm-09, ville ha en dykaren men som jag ändå kan ha när det ska vara lite mer "dressat" på klädesfronten.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    120.7 KB · Visningar: 86

Gold

Panerai
2-Faktor
Hängt här på forumet i lite mer än ett år nu men tog mig aldrig tid att presentera mig här. Är kanske dags för det nu....:)
Jag är iaf en ung man från stockholms innerstad med ett klockintresse som tog fart i unga år, (skulle tro runt 10-årsåldern), då jag började pilla på min farmors om farfars gamla klockor. Det handlade om opretentiösa historier från Longines, Ebel och Certina men kul tyckte jag ändå det var.
Någon egen klocka ägde jag inte förens för lite drygt 2 år sedan då jag blev med en Breitling Superocean Heritage som jag postat lite bilder på här på forumet. Sedan dess har det bara gått utför... eller uppför beroende hur man ser på saken. I dagsläget sitter jag kvar på min Breitling (en klocka jag aldrig kommer sälja) men även en Jaeger LeCoultre reverso ultra thin tribute to 1931 edition speciale rouge, en Audemars Piguet 15300ST samt en Breguet Marine 5817BA. Min kära Oysterquartz 17000 fick lämna mig nyligen då den tyvärr fick ligga stilla allt för mycket....

Detta är ett kul forum men kom ihåg att vara snälla mot varandra bara :angel:
 

Andyrew

Cartier
Tänkte presentera mig själv kort, bor som ovanstående i Stockholm innerstad. Klockintresset är relativt nytt (två år) började med en trött Casio när jag var utomlands i Sydamerika och har sedan köpt upp mig i långsam takt, fossil, tissot, certina. Är nu på jakt efter min första lite dyrare klocka och är helt hooked på SMP'n, tycker både nya och gamla är otroligt vackra men min favorit är nog ändå den äldre modellen med vågmönstrad urtavla. Ska efter min SMP försöka hejda mig lite, klockor är dyrt och det är lätt att hitta nya klockor man bara måste ha.

Ironiskt nog har jag även gått från att avsky dykarklockor och föredra dressklockor till att göra det omvända, dvs nu vill jag hellre ha dykarklocka.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Tjena,

Ny på forumet men har kollat in här många gånger tidigare. Mitt namn är Anders och kommer från nordvästra Skåne. Har sedan länge varit intresserad av klockor och har även arbetat i parfymklockbutik som butiksbiträde. Att arbeta med klockor och sitta med batteribyte efter batteribyte gav mig inget, så resan bar vidare till andra branscher. Jag är ingen supporter av quartzur, de känns för simpla i mitt tycke då mitt intresse är mer fokuserar på gamla vintageur. Sedan något år tillbaka har jag samlat på mig ett antal olika ur, jag har ca. 10 klockor varav 2st är fickur. Jag samlar inte på märken, Certina och Tissot har av någon anledning fastnat i mitt intresse då de är lättillgängliga och trevliga.

Mitt egentliga mål för denna registrering är att söka kunskap och njuta av allas klockbilder, många av er rullar riktigt snygga klockor! Jag kommer även söka hjälp när jag fastnar i någon klockrenovering eller rengöring och söka tips. Jag har sedan ett år tillbaka börjar meka med klockor, men känner att den kompetens som behövs tar tid och tålamod, vilket bara är trevligt.

Mvh CCB (Anders)
 

ellivs80

Breitling
Hej!
Är på jakt efter min första "riktiga" klocka och letandet efter klockan har fört mig hit. Hade bestämt mig för JLC memovox och var på NK för att prova klockan. Då stötte jag på en medlem från klocksnack som tipsade om detta forum och presenterade sitt nickname på detta forum för att jag ska kunna hitta honom och få hjälp med köpet av klockan. Han tipsade även mig om att det definitivt går att pruta hos klockaffären, vilket jag då inte var medveten om. Dock hade jag bestämt mig för vilken klocka jag ska köpa och la aldrig hans nickname på minnet. När jag väl provade klockan, så insåg jag att klockan är helt fantastisk, men att den inte kommer funka i alla sammanhang, som jag hade hoppas på. Då bestämde jag mig för att klockan jag letar efter måste ha en stållänk. Då föll JLC klockorna bort, då de enligt min utsago passar bäst i läder och tyckte heller inte om deras stållänk. Letandet gick vidare och det tog mig tre månaders research innan min shortlist var klar, IWC ingeneur med svart tavla, Omega AT 38,5 med svart tavla samt rolex explorer 1 39. Gick till Jarl Sandin och Bergströms för att prova dessa klockor och då föll tyvärr IWC bort, pga att jag störde mig på infästningarna runt om klockan. Min fru tyckte det såg i frsta inblicket ut som diamanter. Stållänken pasade heller inte i min smak. Mellan explorer och AT, så kändes AT allra bäst. Störde mig på siffrorna i rolex klockan. AT kändes klockren!
Var på genomresande i sthlm och gick in till rob E för att snabbt köpa klockan. Rob E som gav mig grymt härlig service och fick mig att känna som en kund som faktiskt ska spendera väldigt mkt pengar, även fast jag vet att de säljer flera sådana klockor per dag och att jag egentligen inte är en viktig kund för dem. Dock hade dem inte AT svart master 38,5 på lager, och eftersom jag var på genomresa så ville jag inte lägga en beställning. Innan jag gick ut, så frågade Siri om jag inte ville prova milgauss. De hade med bara vit tavla, men blev helt såld. Har nu provat den svarta versionen och vill köpa den. Dock har letandet efter klockan tagit mig på en härlig metalresa bland klockornas värld, men jag har tyvärr oxå insett att det inte finns en ultimat klocka, utan det behövs flera ; ) så då kom jag tänka på begagnat, vilket har lett att jag nu är på detta forum. Så nu kommer inlggen flöda, så att jag kan lägga upp en köpes annons för milgauss. Vill dessutom passa på att efterlysa den treviga snubben på NK som presenterade mig för dett forum, hör gärna av dig. Hoppas ni orkat läsa ända hit. Mvh, Ville
 

Doneit9

Breitling
Hallå!
Viktor heter jag och är ny på forumet. Har blivit allt mer intresserad av klockor de senaste åren och har framförallt börjat komma in på vintage den senaste tiden. Bifogat bilder på mina senaste klockor, Rolex 116610LN och IWC Portuguese 18K Rosé guld. För er som dagligen scoutar klockauktioner så kan jag även tipsa om den relativt nya hemsidan www.watchauc.com
 

Bilagor

  • IMG_0202.JPG
    IMG_0202.JPG
    354.3 KB · Visningar: 72
  • IMG_4869.JPG
    IMG_4869.JPG
    141.9 KB · Visningar: 94
  • IMG_0203.JPG
    IMG_0203.JPG
    354.4 KB · Visningar: 87
  • IMG_4871.JPG
    IMG_4871.JPG
    170.7 KB · Visningar: 104

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tja, har lurkat här ett par veckor och kände att det var dags att registrera mig. Blev på allvar intresserad av klockor för ett par år sedan när jag letade efter en disputationspresent till mig själv. Har för närvarande en Grand Seiko, Longines, Citizen och en gammal Certina. För närvarande baserad utanför Sverige. Kan ni gissa var?
Välkommen.
Var tvungen att räkna lite framåt och bakåt för att se var du var. Har min son och hans japanska fru i Japan just nu.
Var där på liten rundresa för ett antal år sedan. Förbaskat trevligt land....
 

des

Breitling
Tänkte ta och presentera mig själv här då! Kan kan väl säga att jag är ny på forumet i och med att jag blev medlem idag, men jag har kikat in en hel del de senaste två månaderna ändå ;)

Mitt namn är Daniella, 23 år från Stockholm. Jag jobbar inom Klockmaster-kedjan och har gjort det sedan februari i år, där även mitt klockintresse började. Jag är väl fortfarande något av en newbie men make it up med att ta till mig så mycket det bara går. Jag ser fram emot att lära känna er och era klockor och expandera mina vyer och kunskaper :)
 
Hej

Thomas heter jag, är 25 år och bor i Karlstad. Jobbar som prisstrateg på en värmländsk matvarukedja.

Har läst här av och till i något år, mer de senaste månaderna efter att klockintresset dragit igång på allvar efter att jag och pappa gick igenom farfars saker och upptäckte en liten klocksamling med en del intressanta klockor.

Själv har jag inte direkt burit en klocka dagligen förut men har haft några klockor tidigare bl. a. en Casio som jag inte kommer ihåg exakt vad den heter men som ser ut ungefär så här:

Casio-AQ180WD-2A-LG.jpg


Den klockan fick dock pappa ta över då jag inte använde den. Hade även en IK Colouring som jag köpte efter att ha fått syn på i en "ditt senaste köp" tråd på Sweclockers.

Men som sagt intresset var igång och jakten på rätt klocka började. Från början var planen enkel; att köpa en ny Omega speedmaster professional men när jag letade och läste så insåg jag ju att det finns så många klockor jag ville ha så planen ändrades till att köpa begagnat och få flera klockor för samma pengar.

Just nu har jag en Seiko SKZ330J1

DSC_0691.JPG



Samt att jag precis köpt den här:
https://klocksnack.se/threads/dpw-gruppo-radar-breitling-producerad-pluton-navitimer.39341/
DPW "Breitling" Pluton. Den annonsen var en av anledningarna till att jag kom till skott och registrerade mig.

Har även letat lite efter en Breitling Aerospace i bra skick till vettigt pris. Samt att det säkert blir en Omega Speedmaster framöver, som jag tänkte från början.
 

Daro

Omega
Hej på er, jag är ny här på klocksnack. Mitt klockintresse började för ca 15 år sedan, med smyckesklockor av märket Nixon. För några år sedan köpte jag min första "riktiga" klocka med ett automatiskt urverk. Då öppnades en helt ny värld, en sjuk värld där man tycker att en klocka för 10-15k är billigt?! Nu har jag inte själv köpt någon klocka för över 15k men är snart där. Det är iaf en extremt spännande och rolig värld som jag kommer att vara kvar i resten av livet =)
 

Stab Ein

Omega
Hej!

Har lurkat under lång tid och nu när det står rätt uppenbart att jag drabbats av milt klockintresse måste jag väl skaffa ett konto förr eller senare, så varför inte nu?

Hade inte burit något alls på armen på över ett decennium ("Man kan ju se tiden på telefonen!") när jag 2013 släpade med en urintresserad kollega på en tjänsteresa samtidigt som jag faktiskt börjat fundera på att börja ha klocka igen. Glatt påhejad av kollegan och med hotellet i anslutning till södra halvklotets största shoppinggalleria, med ett antal ADs och boutiquer, blev det naturligtvis en hel del tid tillbringad i några av klockbutikerna. Detta resulterade efter mycken vånda i att en blå SMPc fick följa med hem.

Den har sedermera fått sällskap av några till. Största intresset är klassiska "toolwatches", även om jag till vardags gärna kör dressat till kostym, och jag känner varmt för det ändamålsenliga, diskreta, enkla, och tidlösa.
 
Topp