• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag är vanligtvis ingen lat person, men har inte orkat presentera mig här inne än.
Calle är namnet och jag är från Stockholm. Jag har bott utomlands en relativt stor del av mitt liv och varit klocknörd sen jag var en liten spoling. Spenderar alldeles för mycket tid på jobbet. Jag är tyvärr väldigt förtjust i både Rolex och Tudor och klockar över lag. Det kanske är en del av förklaringen varför jag snittar mellan 200-250 timmar varje månad på jobbet (eller så har jag inget bättre för mig, vem vet?). Jag har noll intresse för Svenssonprylar så som nyaste tvn och annat trams. Värdesätter klassiska och simpla saker så som en bra bok, kulturella ting, museum och andra intellektuellt stimulerande sysselsättningar.

Efter att ha lurkat omkring här ett tag är det nog dags att presentera sig. Jag är en 42-årig statstjänsteman, småbarnsfar och triathlet. Mitt klockintresse sträcker sig långt tillbaka och jag är väl mest inne på vintage och gärna dykare (inte så unik men andra ord). Klockintresset låg slumrande ett tag men efter att ha mött Singular (genom ett cykelforum) tog det sig igen. Därefter har det köpts och sålts men jag har väl genomgående varit något för försiktig för att köpa det jag egentligen velat ha varmed det som bäst har blivit Rolex 6694, Omega Geneve och Breitling Navitimer 2300. Fina klockor förvisso men inget som tål att tränas med eller att hänga på lekplatsen med varmed de ofta fick stanna i byrålådan. Så nu har jag bestämt mig för att endast köpa klockor som är tåliga nog att användas eller billiga nog kunna förloras. För närvarande är jag rätt sugen på en Seiko Shogun och då gärna med den gamla tavlan.

Det som finns i klocklådan nu är:
Seiko SKX007
Suunto Elementum Terra
Suunto Vector
2 gamla Eterna Matic
Chronosport Atlantic
Samt en massa annat junk.

Då jag sitter på jobbet för närvarande är det endast det senaste inköpet som kommer med på bild.
image.jpeg

Hej!

Sainte här, läst forumet ett tag men tänkte presentera mig efter mitt senaste inköp. Boende i Stockholm och jobbar som konsult på ett större bolag. Gillar röda drycker, träning, mode och klockor!

Köpte en vintage omega här via KS vilket är mitt enda finare ur. Har också några quartz klockor från Certina, Nautica och det där ryska märket...

Bifogar också en bild på nya omegan!

/Sainte

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    77.9 KB · Visningar: 90
Dags för en presentation!

Jag är en jämtlänning boendes i Göteborg där jag läser juridik. Min bror läste ur- och mikroteknik på gymnasiet och det sådde ett frö till mitt klockintresse. Det väcktes än mer till liv efter ett par månaders lurkande på KS.

Min holy grail är Blancpain Fifty Fathoms men gillar också andra dykare, framförallt Seiko för tillfället.

// Rusk

Hej!

Efter ett tags närvaro på KS var det dags att skaffa sig en profil. Alltid varit intresserad av klockor men som tog fart på allvar när en nära vän skaffade sig en Explorer 2. Nu hänger jag nog här varje dag:D
Bifogar en bild på första köpet här på KS.

/Carl

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    117.7 KB · Visningar: 110
Hej på er, Thomas heter jag och jag är ny här. Upptäckte sidan av en slump nyligen men klockintresset har jag haft en längre tid. Sommarjobbade en hel sommar för att köpa min första "riktiga" klocka.
Jag gillar både nya och äldre ur men föredrar mekaniska urverk. Nyligen trillade jag dock dit på en
Sjöö Sandström UTC Skydiver som jag nu letar metalarmband till, någon som ligger på ett?

God dag.
Micke heter jag, klockintresset började när jag inhandlade en Omega till mig och frun i fjol. Ramlade in på detta forum då jag tänkt att utöka samlingen lite vartefter och då detta forum innehåller väldigt mycket information och fina objekt så är det hög tid att ansluta sig.

Jag har idag en Omega Planet Ocean XL och en Sjöö Sandström UTC Skydiver. Nästa köp blir nog en Landsort D1 och därefter en Deepsea då jag har lite förkärlek till dykare
Om det är någon som sitter och ruvar på en Landsort D1 tungsten så är jag intresserad!

Ha en trevlig helg!

IMG_0154.jpg IMG_0205.jpg

• Like
Reactions: TiE
Hej alla!
Har varit medlem ett tag och köpt på mig ett par dinkor, men inte kommit mig för att skriva något! Mitt intresse började för ett gäng år sedan när jag ärvde en gammal iwc från 60-talet som dessvärre försvann mystiskt efter en utekväll för ett par år sen. I samma veva hörde jag om detta forum som för mig varit en sann inspirationskälla och en kunskapsbank utan dess like. Delar ett par trevliga bilder /J

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    82 KB · Visningar: 100
  • image.jpg
    image.jpg
    81.2 KB · Visningar: 97
  • image.jpg
    image.jpg
    107.4 KB · Visningar: 97
Efter att ha lurkat omkring här ett tag är det nog dags att presentera sig. Jag är en 42-årig statstjänsteman, småbarnsfar och triathlet. Mitt klockintresse sträcker sig långt tillbaka och jag är väl mest inne på vintage och gärna dykare (inte så unik men andra ord). Klockintresset låg slumrande ett tag men efter att ha mött Singular (genom ett cykelforum) tog det sig igen. Därefter har det köpts och sålts men jag har väl genomgående varit något för försiktig för att köpa det jag egentligen velat ha varmed det som bäst har blivit Rolex 6694, Omega Geneve och Breitling Navitimer 2300. Fina klockor förvisso men inget som tål att tränas med eller att hänga på lekplatsen med varmed de ofta fick stanna i byrålådan. Så nu har jag bestämt mig för att endast köpa klockor som är tåliga nog att användas eller billiga nog kunna förloras. För närvarande är jag rätt sugen på en Seiko Shogun och då gärna med den gamla tavlan.

Seiko SKX007
Suunto Elementum Terra
Suunto Vector
2 gamla Eterna Matic
Chronosport Atlantic

Då jag sitter på jobbet för närvarande är det endast det senaste inköpet som kommer med på bild.
image.jpeg
Jag gillar den nitade boetten. vad är det för modell exakt?

Seiko SKX007
Suunto Elementum Terra
Suunto Vector
2 gamla Eterna Matic
Chronosport Atlantic

image.jpeg

Den där är jäkligt fin :)

Tjena

Skrev mitt första inlägg igår faktiskt kring vad jag hoppades var ett byrålådafynd, men icke, det var det tyvärr inte. Men tänkte oavsett att efter att ha både skrivit och tittat runt här på forumet ett tag, dags att presentera mig. Är boendes i Malmö, en grabb på nyligen 19 år fyllda, så tillhör lite av en yngre generation. Läser för övrigt natur sista året på gymnasiet, efter det blir det att fortsätta studera inom ekonomi alt. ingenjör. Intresset för klockor har dock växt fram det senaste året, i samband med andra klockintresserade vänner. Och känner personligen att KS verkar vara det perfekta forumet för en "klockrookie" som mig att lära mig allt inom klockor och ventilera mitt intresse.
Gällande innehav av klockor är det ingen direkt att skryta om; i och med att ekonomin inte tillåtit det än. Men tanken är att efter studenten som nalkas, att jobba hela sommaren och hösten och sedan köpa mig en Tudor Black Bay. Som en studentpresent till mig själv och även lite av en verklig start på mitt klockintresse.

Tack för mig! :)

Tjena

Skrev mitt första inlägg igår faktiskt kring vad jag hoppades var ett byrålådafynd, men icke, det var det tyvärr inte. Men tänkte oavsett att efter att ha både skrivit och tittat runt här på forumet ett tag, dags att presentera mig. Är boendes i Malmö, en grabb på nyligen 19 år fyllda, så tillhör lite av en yngre generation. Läser för övrigt natur sista året på gymnasiet, efter det blir det att fortsätta studera inom ekonomi alt. ingenjör. Intresset för klockor har dock växt fram det senaste året, i samband med andra klockintresserade vänner. Och känner personligen att KS verkar vara det perfekta forumet för en "klockrookie" som mig att lära mig allt inom klockor och ventilera mitt intresse.
Gällande innehav av klockor är det ingen direkt att skryta om; i och med att ekonomin inte tillåtit det än. Men tanken är att efter studenten som nalkas, att jobba hela sommaren och hösten och sedan köpa mig en Tudor Black Bay. Som en studentpresent till mig själv och även lite av en verklig start på mitt klockintresse.

Tack för mig! :)
Välkommen till forumet :) sjukt häftig känsla att köpa sin första "riktiga" klocka. Jag ville göra samma sak efter studenten förra sommaren (dvs ge en klocka till mig själv) så jag spräckte min första månadslön på en Tag Heuer Aquaracer. Hade inte gjort samma val av klocka idag men det är om inte annat en milstolpe i livet som man bär med sig i många år framöver. Lycka till :)

Välkommen till forumet :) sjukt häftig känsla att köpa sin första "riktiga" klocka. Jag ville göra samma sak efter studenten förra sommaren (dvs ge en klocka till mig själv) så jag spräckte min första månadslön på en Tag Heuer Aquaracer. Hade inte gjort samma val av klocka idag men det är om inte annat en milstolpe i livet som man bär med sig i många år framöver. Lycka till :)
Stort tack! :) Kan verkligen tänka mig det, och det är den känslan jag vill åt, att jag själv tjänat ihop och köpt en "riktig" klocka. Kontra om jag skulle få den studentpresent (hade givetvis inte tackat nej) utan att ha jobbat för den. Aja, man lär väl sig kanske mer i efterhand, men måste nämna ändå det är en snygg klocka! Och som du säger, i det fallet är det kanske milstolpen som räknas mer i efterhand än klockan i sig självt. ;)

Jag passar på att dra en kort presentation av mig själv. 25 år, bor i Stockholm. Jobbar statligt och fick upp ögonen på forumet då en vän här hjälpte mig att köpa min första riktiga klocka, en Tudor black bay här. Sen har det hunnit bli en lite mer oöm skx007a också. Kände att det va dags att skriva mitt första inlägg nu när jag ändå redan köpt två klockor över forumet.

Hej hej! Har smugit runt här ett par år och äntligen fått tummen ur och registrerat mig! Är en 37-årig småbarnsfar som köpte min drömklocka för två år sedan, en Rolex Datejust 116234. Hade en sub innan dess men den här klockan är mer "jag" och jag tittar fortfarande på den som om det vore första gången! En underbar känsla när man hittat hem med sitt ur. :)

Bilagor

• IMG_5707.JPG
    IMG_5707.JPG
    110 KB · Visningar: 60
Hej! Ny på forumet. 37 år i år och har hittills två klockor. En Omega Seamaster 300M och en Longines Legend Diver Rose Gold som jag gillar skarpt.
Nästa inköp blir högst troligt en Omega Dark Side of the Moon Black Black.

image-jpeg.288567
Några dagar sent välkomnande från min sida men jag var tvungen att kommentera din 7A38-7020! Så jävla grym på alla sätt! Äger själv den svarttavlade sen ett tag tillbaka och har inte tänkt göra mig av med den heller i och med att den verkligen är genomgrym :) är din TT eller är det ljuset som luras? Och som sagt, välkommen till KS! :)

Hej! Ny på forumet. 37 år i år och har hittills två klockor. En Omega Seamaster 300M och en Longines Legend Diver Rose Gold som jag gillar skarpt.
Nästa inköp blir högst troligt en Omega Dark Side of the Moon Black Black.
Välkommen Freppo :) bra klockor du har redan nu, kommer bli en satans fin trio med en Dark Side of the Moon i helsvart. Go for it säger jag :)

Några dagar sent välkomnande från min sida men jag var tvungen att kommentera din 7A38-7020! Så jävla grym på alla sätt! Äger själv den svarttavlade sen ett tag tillbaka och har inte tänkt göra mig av med den heller i och med att den verkligen är genomgrym :) är din TT eller är det ljuset som luras? Och som sagt, välkommen till KS! :)
Tackar! Om TT betyder two tone så ja det är det men det framkommer inte så bra i bilden. Dessutom har lite av "guldet" flagnat. Den nitade ringen skall vara guldig vilket man kan se rester av.

Hej!
Helt ny här på forumet så tänkte att en kort presentation var på sin plats. Jag är 24 år och bor i Stockholm. Om jag ska vara ärlig så har klockor nog aldrig varit mitt största intresse men efter att ha börjat på en arbetsplats där många är intresserade av lite finare klockor så har intresset väckts till liv. Nu är även min flickvän på jakt efter en omega constellation, en cartier tank eller en rolex datejust så försöker lära mig så mkt som möjligt för att försöka göra rätt val. För min del är det omega och breitling som lockar.
Har i dagsläget tyvärr inga fina klockor att visa upp, men förhoppningsvis snart :)

Hej alla!
Även jag är ny på forumet men har älskat klockor sedan barnsben och läst en hel del i de olika forumsdelarna. Född i norra Lappland men bor sedan många år i södra Sverige. 2 barnsfarsa som mest av tiden jobbar inom IT-världen.
Har alltid gillat Citizenklockor och har några stycken i samlingen, men konstigt nog är det min Seiko Monster som får mest armtid :).
Tack för all kunskap som finns på forumet och tack KS för att man fick bli medlem :).

Mvh Niklas

Hej folket!
Jag är ny här, efter lång tids läsande på forumet och ett klockintresse sen ung ålder så kände jag att det var dags att registrera mig!
André, 25 år och bor i Malmö. Haft många diverse qvartsur med en tissot prc 200 som länge varit favoriten. Senaste 2 åren har jag börjat resa mer i mitt jobb som kylmontör och haft chans att lägga undan en bra buffert till en "Riktig klocka".
Förra veckan slog jag till. Fick ett erbjudande av en kollega att köpa hans Daytona 116523 för 75 tusen (full set). Väldigt impulsivt då Daytonan inte var mitt första val då den kändes för "vräkig" för mig. Men jag måste säga att den vuxit ordentligt sen jag skaffade den!
MEN! Det finns ju fortfarande massa andra klockor man vill ha... Och nästa klockas jakt börjar nu! Återigen hej

Hej folket!
Jag är ny här, efter lång tids läsande på forumet och ett klockintresse sen ung ålder så kände jag att det var dags att registrera mig!
André, 25 år och bor i Malmö. Haft många diverse qvartsur med en tissot prc 200 som länge varit favoriten. Senaste 2 åren har jag börjat resa mer i mitt jobb som kylmontör och haft chans att lägga undan en bra buffert till en "Riktig klocka".
Förra veckan slog jag till. Fick ett erbjudande av en kollega att köpa hans Daytona 116523 för 75 tusen (full set). Väldigt impulsivt då Daytonan inte var mitt första val då den kändes för "vräkig" för mig. Men jag måste säga att den vuxit ordentligt sen jag skaffade den!
MEN! Det finns ju fortfarande massa andra klockor man vill ha... Och nästa klockas jakt börjar nu! Återigen hej
Välkommen! Bild på Daytonan tack!

Hej folket!
Håller med @TiE, du kan inte nämna att du har en 116523 utan att posta bild?! Välkommen :)

• Like
Reactions: TiE
image.jpeg
image.jpeg

Har bara mobilkamera! Den gör sig inte lika bra på bild som i verkligheten.
Va tycker ni erfarna klocksnackare ang priset på 75?
Ett rimligt pris, du har knappast blivit lurad. Med tanke på att den är full set dessutom! Jämförbart ligger de billigaste 116523 på Chrono24 för omkring 70-75tkr :)

Tillbaka
Topp