• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Jag är Millan och är ny här på KS. Mest för att min sambo är trött på min nyfikenhet och jag fick därför skaffa en egen profil. Klockintresset har jag fått av min sambo som samlat en tid! Här är mina klockor:
image.jpeg

En Knut Gadd
image.jpeg

En Rolex just date
image.jpeg

Och min Oris aquis
Välkommen! Fina klockor alla tre.
Jag har förresten själv en Oris, en Aquis date 43mm med svart tavla,
Mvh

NB på att hoppa in i trådar o_O
Snabb presentation... I skrivande stund 46år, gillar klockor.
Övrigt * Är inte personen som vill sätta sprätt på 40 lax i månaden på en ny klocka när andan faller på, men kanske 40 lax vart annat år, även om det inte har hänt än ;). Har kollat detta forum och andra utländska under ett par år och suktat och nördat mig. Börjar bli dax att införskaffa nästa dinka och tänkte därför att det var hög tid att gå med här för att kunna ta del av kunskapen och passionen som finns. Är av generationen som burit klocka sedan man började skolan, för att morsan sa att man måste kunna passa tider. Började således karriären i 7 års åldern med morfars gamla mekaniska Arsenal på ett blå, vit, rött randigt nato band. Följdes såklart av ett antal digitalklockor i sann 80tals anda. Tissot klockor med rektangulär boett, sten, trä osv, kort sagt tidens melodi. När jag började jobba köpte jag min första lite dyrare klocka, en Seiko dykare. Senare en Citizen dykare. Hoppade på Kinetik när dom kom. Klev för 10 år sedan på en mekanisk Tissot kronograf samt hade ett antal modeklockor typ Diesel. Har just nu en Maurice Lacroix Pontos s på läder, en Omega Aqua terra Quartz på strutsben samt en Steinhart O1 som den dagliga beatern på länk. Tänkte överlåta Steinharten till yngsta sonen som är 12 och letar en ersättare i max 40tkr klassen. Tar gärna emot tips på kandidater. Krav spec är badbar vardagsklocka åt det sportigare hållet, jag bär bara kostym på begravningar.

Senast ändrad:
Övrigt * Är inte personen som kan sätta sprätt på 40 lax i månaden på en ny klocka när andan faller på, men kanske 40 lax vart annat år, även om det inte har hänt än ;). Har kollat detta forum och andra utländska under ett par år och suktat och nördat mig. Börjar bli dax att införskaffa nästa dinka och tänkte därför att det var hög tid att gå med här för att kunna ta del av kunskapen och passionen som finns. Är av generationen som burit klocka sedan man började skolan, för att morsan sa att man måste kunna passa tider. Började således karriären i 7 års åldern med morfars gamla mekaniska Arsenal på ett blå, vit, rött randigt nato band. Följdes såklart av ett antal digitalklockor i sann 80tals anda. Tissot klockor med rektangulär boett, sten, trä osv, kort sagt tidens melodi. När jag började jobba köpte jag min första lite dyrare klocka, en Seiko dykare. Senare en Citizen dykare. Hoppade på Kinetik när dom kom. Klev för 10 år sedan på en mekanisk Tissot kronograf samt hade ett antal modeklockor typ Diesel. Har just nu en Maurice Lacroix Pontos s på läder, en Omega Aqua terra Quartz på strutsben samt en Steinhart O1 som den dagliga beatern på länk. Tänkte överlåta Steinharten till yngsta sonen som är 12 och letar en ersättare i max 40tkr klassen. Tar gärna emot tips på kandidater. Krav spec är badbar vardagsklocka åt det sportigare hållet, jag bär bara kostym på begravningar.
Välkommen! Rolex Explorer II är ju tuff om du frågar mig :)

Välkommen! Rolex Explorer II är ju tuff om du frågar mig :)
Ja, den är tuff. Glömde faktiskt nämna att jag haft en sån i början på 90talet. Stål/vit ;)
Jag var ju i 20 års åldern och tyckte den var as fet. Hade jobbat och sparat och drömt.
Sålde inom ett år, alla trodde det var en bra kopia från någon spansk badort :shifty:

Senast ändrad:
Hey,
( sorry ladies and gentlemen & pirates men detta kan bli ett långt inlägg )

Är ny på ert forum. Surfade in på det för några dagar sedan då jag befan mig i BKK och sökte info om vintage Rolex GMT Master. Hittade någon tråd här, där en medlem fick otrolig hjälp och råd ang sin vintage Rolex Submariner.

-Kanske skulle presentera mig lite först innan jag drar fram varför jag registrerat mig på ert forum.
Jag heter Martin, 39, jobbar inom Olja och Gas industrin sedan 11-12 år ( yes, jag har lyckats bita mig fast där ute på havet, trotts det låga priset på oljan och de många nedskärningar som är branschen har haft de senaste 2 åren och fortsatt har ).
Jag köpte min första riktiga klocka en Seiko när min far gick bort. Något år efter satte jag för första gången mina fötter på en Olje Rig och inte långt där efter inhandlades min Omega SeaMaster, som har varit min trotjänare sedan dess. Omegan har används varje dag, även på jobb inom den "hårda" offshore miljön. Tro mig när jag säger att jag sett många sexiga och mycket kända klock märken där ute.. Men få används så som min gör. Nej jag har inte mindre respekt för klockan, jag anser bara att den är till för att brukas och jag trivs så grymt bra med den. Im a watchman!
Klockan är något av det första jag lägger märke på hos andra. Med det sagt så kan jag tillägga att jag faktiskt aldrig samlat på klockor men har en smyg "passion" för dom.

Nu till ämnet, men till att göra en lång historia kort:
-För inte så länge sedan tog jag frun och vår son med mig och reste till BKK för att ta förväl av en god vän.
En vän som har min djupaste respekt och för alltid kommer att vara en inspiration för mig.
Låt oss kalla min vän för C. Ja jag vet att det låter 'corny' men han har i stort sett levt under radarn de senaste 46 åren.
C är Army 5th Special Forces qualified 1968-69, assigned to SOG 1970-72. Merparten av sitt liv har han jobbat inom "contracting" för US.
1970 köpte C en Rolex GMT Master, som har burits av honom de senaste 46 åren och endast tagits av då den varit på service. GMTn är tillverkad 1967. Orginal bok finns med samt cert som ligger längst bak i boken.

Denna klockas historia är för lång till att riktigt få med här och skulle säkert tråka ut er i längden. Men lite av den lägger jag med för att ni skall förstå vikten av klockans historia och varför den nu är i min ägo. Det är just historian till den som gjort att jag blev den som skulle fortsätta bära klockan, till vardags, på plattformarna, på klättring, i utlandet osv.
Som sagt detta sträcker sig på 46år.
-Cross Border Missions, Laos, North Vietnam and so on.
-HALO jumping.
-6 times malaria in 6 different countries.
-6 different countries in Africa.
-Central & South America.
-Most parts off Asia.
-Iraq & Afghanistan.

Jag har till klockan många foton med start fra 1970 fram till ca 2011, där du klart och tydligt kan se C bära sin GMT.
-You are a watchman and you know its history!

Registreringen här på ert forum är för att jag helt enkelt vill be om hjälp och råd hur jag skall gå vidare med denna vintage Rolex.

Kommer att starta en tråd snarast och hoppas att jag då kan lägga upp några bilder osv.

MVH
Martin

Hej!
För några år sedan under annat kontonamn var jag lurker här på forumet, men tar ett omtag nu.
Förtjust i finare schweiziska ur sedan en 7-8 år och försöker just nu landa i vad som ska fylla tomrummet mellan en PAM112 och en APRO15300 blue dial. Tänker att det här forumet kan bli en pusselbit att landa i något.

Shortlisten.
Daytona keramisk ring
Rolex Explorer 1 (2016)
Rolex GMT-II Batman
Rolex Milgauss GV

O.C

Hej alla klockfantaster!
Tjyvläst ett tag och nu reggat mig.
Som son till en självlärd urmakare har mitt intresse för mekaniska ur först i vuxen ålder slagit till.
Få ur i min samling ännu. Citizen c021 som jag behållit av sentimentala skäl och några dressklockor för att man måste.
Drömmer om en IWC eller en Daytona.
Siktar på en Tudor, kanske en Chopard eller varför inte en högprofil Longiness.
Mycket intresserad av mekaniken, men det tar tid...

Trevligt!

Senast ändrad:
Hejsan!
Har hängt runt på forumet ett tag och tänkte att det var dags att presentera sig, klockintresset är stort och det är tur att man kan kika in på forumet och hitta lite trevlig läsning när alla i omgivningen har tröttnat :D

För drygt tre år sedan inhandlade jag min första klocka, en Certina ds Podium. Var ganska ny på klockfronten och spenderade (vad jag tyckte då) mycket pengar på något som "bara visar tiden", men det räckte med att sätta klockan på armen, sen var jag fast:) Efter det har det trillat in ytterligare en podium, en G-SHOCK, en Orient Flight och en SKX009. Alla klockar är i budgetklassen men det är allt vad ekonomin tillåter för närvarande;) men ett stort intresse måste ju börja nånstans och förhoppningsvis blir det en speedmaster inom en inte allt för avlägsen framtid :):)

Ha det bra!// Victor

Hejsan!
Har hängt runt på forumet ett tag och tänkte att det var dags att presentera sig, klockintresset är stort och det är tur att man kan kika in på forumet och hitta lite trevlig läsning när alla i omgivningen har tröttnat :D

För drygt tre år sedan inhandlade jag min första klocka, en Certina ds Podium. Var ganska ny på klockfronten och spenderade (vad jag tyckte då) mycket pengar på något som "bara visar tiden", men det räckte med att sätta klockan på armen, sen var jag fast:) Efter det har det trillat in ytterligare en podium, en G-SHOCK, en Orient Flight och en SKX009. Alla klockar är i budgetklassen men det är allt vad ekonomin tillåter för närvarande;) men ett stort intresse måste ju börja nånstans och förhoppningsvis blir det en speedmaster inom en inte allt för avlägsen framtid :):)

Ha det bra!// Victor
Välkommen hit, och lycka till med att få en plats i Victorinox passarounden :)

då är det dags att hoppa in på klocksnack :) jag heter björn och började samla på klockor förra året, har tittat och dreglat på sidor och butiker sedan en bekant på jobbet visade mig hans IWC portoguise och det tände gnistan. sitter just nu och söker efter första stora inköpet som kommer bli en omega SMP eller en helt ny oris aquis. kan inte riktigt bestämma mig,

vad som finns i den blygsamma samlingen nu är G-shock GA100, seiko 5 SKX, och hamilton khaki pilot 46mm (på ingång) seikon har jag burit i ett halvår för att känna på automatiska verk och se om det var något för mig, vilket det var :)
ska skapa en tråd och be om hjälp med det stora klockvalet tror jag, fick en glad överaskning från skatterverket i år så tar steget!

Övrigt * Är inte personen som kan sätta sprätt på 40 lax i månaden på en ny klocka när andan faller på, men kanske 40 lax vart annat år, även om det inte har hänt än ;). Har kollat detta forum och andra utländska under ett par år och suktat och nördat mig. Börjar bli dax att införskaffa nästa dinka och tänkte därför att det var hög tid att gå med här för att kunna ta del av kunskapen och passionen som finns. Är av generationen som burit klocka sedan man började skolan, för att morsan sa att man måste kunna passa tider. Började således karriären i 7 års åldern med morfars gamla mekaniska Arsenal på ett blå, vit, rött randigt nato band. Följdes såklart av ett antal digitalklockor i sann 80tals anda. Tissot klockor med rektangulär boett, sten, trä osv, kort sagt tidens melodi. När jag började jobba köpte jag min första lite dyrare klocka, en Seiko dykare. Senare en Citizen dykare. Hoppade på Kinetik när dom kom. Klev för 10 år sedan på en mekanisk Tissot kronograf samt hade ett antal modeklockor typ Diesel. Har just nu en Maurice Lacroix Pontos s på läder, en Omega Aqua terra Quartz på strutsben samt en Steinhart O1 som den dagliga beatern på länk. Tänkte överlåta Steinharten till yngsta sonen som är 12 och letar en ersättare i max 40tkr klassen. Tar gärna emot tips på kandidater. Krav spec är badbar vardagsklocka åt det sportigare hållet, jag bär bara kostym på begravningar.
Välkommen

Hey,
( sorry ladies and gentlemen & pirates men detta kan bli ett långt inlägg )

Är ny på ert forum. Surfade in på det för några dagar sedan då jag befan mig i BKK och sökte info om vintage Rolex GMT Master. Hittade någon tråd här, där en medlem fick otrolig hjälp och råd ang sin vintage Rolex Submariner.

-Kanske skulle presentera mig lite först innan jag drar fram varför jag registrerat mig på ert forum.
Jag heter Martin, 39, jobbar inom Olja och Gas industrin sedan 11-12 år ( yes, jag har lyckats bita mig fast där ute på havet, trotts det låga priset på oljan och de många nedskärningar som är branschen har haft de senaste 2 åren och fortsatt har ).
Jag köpte min första riktiga klocka en Seiko när min far gick bort. Något år efter satte jag för första gången mina fötter på en Olje Rig och inte långt där efter inhandlades min Omega SeaMaster, som har varit min trotjänare sedan dess. Omegan har används varje dag, även på jobb inom den "hårda" offshore miljön. Tro mig när jag säger att jag sett många sexiga och mycket kända klock märken där ute.. Men få används så som min gör. Nej jag har inte mindre respekt för klockan, jag anser bara att den är till för att brukas och jag trivs så grymt bra med den. Im a watchman!
Klockan är något av det första jag lägger märke på hos andra. Med det sagt så kan jag tillägga att jag faktiskt aldrig samlat på klockor men har en smyg "passion" för dom.

Nu till ämnet, men till att göra en lång historia kort:
-För inte så länge sedan tog jag frun och vår son med mig och reste till BKK för att ta förväl av en god vän.
En vän som har min djupaste respekt och för alltid kommer att vara en inspiration för mig.
Låt oss kalla min vän för C. Ja jag vet att det låter 'corny' men han har i stort sett levt under radarn de senaste 46 åren.
C är Army 5th Special Forces qualified 1968-69, assigned to SOG 1970-72. Merparten av sitt liv har han jobbat inom "contracting" för US.
1970 köpte C en Rolex GMT Master, som har burits av honom de senaste 46 åren och endast tagits av då den varit på service. GMTn är tillverkad 1967. Orginal bok finns med samt cert som ligger längst bak i boken.

Denna klockas historia är för lång till att riktigt få med här och skulle säkert tråka ut er i längden. Men lite av den lägger jag med för att ni skall förstå vikten av klockans historia och varför den nu är i min ägo. Det är just historian till den som gjort att jag blev den som skulle fortsätta bära klockan, till vardags, på plattformarna, på klättring, i utlandet osv.
Som sagt detta sträcker sig på 46år.
-Cross Border Missions, Laos, North Vietnam and so on.
-HALO jumping.
-6 times malaria in 6 different countries.
-6 different countries in Africa.
-Central & South America.
-Most parts off Asia.
-Iraq & Afghanistan.

Jag har till klockan många foton med start fra 1970 fram till ca 2011, där du klart och tydligt kan se C bära sin GMT.
-You are a watchman and you know its history!

Registreringen här på ert forum är för att jag helt enkelt vill be om hjälp och råd hur jag skall gå vidare med denna vintage Rolex.

Kommer att starta en tråd snarast och hoppas att jag då kan lägga upp några bilder osv.

MVH
Martin
Välkommen,
Spännande klocka. Ska den säljas till maxpris så är det USA som gäller. De kommer älska storyn och betala premium för den. Enklast är väl att kontakta https://www.hodinkee.com så lär de skriva om den och kan säkert ordna försäljningen.

Hej K.S.
Jag heter Peter, dryga 40 år, ny här på detta eminenta forum och tyckte det kunde vara på sin plats att presentera mig.
Har väl egentligen alltid haft ett intresse för det lilla extra i livet och då är ju klockor en självklarhet.
Första gången jag fick tag i en riktig klocka så var det en Rolex Submariner som var min morfars. Kommer ihåg att jag tyckte den var väldans fin med sin blåa urtavla och svepande sekundvisare....därifrån gick det utför. Kom på att jag inte alls hade råd med sådana extravaganser utan fick lugna ner mig några hekto.
Nu, mycket senare i livet med familj och allt vad det innebär så tycker jag väl att det är dags att unna sig lite.
När jag häromdagen kikade ner i min klocklåda så slog det mig att jag knappt har en ända riktig klocka...bara massa "modeklockor" bortsett från en Certina DS Fiction och en Casio dykare...illa.
Då kom jag att tänka på den där Rollen och känslan av att ha en riktig klocka på armen...en med mekaniskt urverk, en med tyngd och känsla. Efter lite letande på intrawebben så snubblade jag in här...oh the joy. En oändlig mängd klockor i alla dess former och utföranden, diskuterandes av människor som uppenbart besitter både kunskap och passion för dessa tekniska små underverk.
Så vad är jag ute efter? De uppenbara delmålen mot den perfekta klockan (om den nu finns) är klockor som Omega SMP, Oris Aquis eller varför inte en Victorinox Airboss.
Dock känner min fru att dom är lite dyra, vad hon nu kan tänkas mena med det, så jag kanske får stilla mig lite och ta det i etapper. Tack och lov så gillar jag lite äldre klockor så det kanske kan skona plånkan lite. Så nu är siktet inställt på Zodiac och kanske främst en V-Wolf med grå urtavla eller en skön Sea Dragon...om dom inte blir för stora för mina tjejiga handleder.
Nå, nog om mig och tack för ordet.

Hej K.S.
Jag heter Peter, dryga 40 år, ny här på detta eminenta forum och tyckte det kunde vara på sin plats att presentera mig.
Har väl egentligen alltid haft ett intresse för det lilla extra i livet och då är ju klockor en självklarhet.
Första gången jag fick tag i en riktig klocka så var det en Rolex Submariner som var min morfars. Kommer ihåg att jag tyckte den var väldans fin med sin blåa urtavla och svepande sekundvisare....därifrån gick det utför. Kom på att jag inte alls hade råd med sådana extravaganser utan fick lugna ner mig några hekto.
Nu, mycket senare i livet med familj och allt vad det innebär så tycker jag väl att det är dags att unna sig lite.
När jag häromdagen kikade ner i min klocklåda så slog det mig att jag knappt har en ända riktig klocka...bara massa "modeklockor" bortsett från en Certina DS Fiction och en Casio dykare...illa.
Då kom jag att tänka på den där Rollen och känslan av att ha en riktig klocka på armen...en med mekaniskt urverk, en med tyngd och känsla. Efter lite letande på intrawebben så snubblade jag in här...oh the joy. En oändlig mängd klockor i alla dess former och utföranden, diskuterandes av människor som uppenbart besitter både kunskap och passion för dessa tekniska små underverk.
Så vad är jag ute efter? De uppenbara delmålen mot den perfekta klockan (om den nu finns) är klockor som Omega SMP, Oris Aquis eller varför inte en Victorinox Airboss.
Dock känner min fru att dom är lite dyra, vad hon nu kan tänkas mena med det, så jag kanske får stilla mig lite och ta det i etapper. Tack och lov så gillar jag lite äldre klockor så det kanske kan skona plånkan lite. Så nu är siktet inställt på Zodiac och kanske främst en V-Wolf med grå urtavla eller en skön Sea Dragon...om dom inte blir för stora för mina tjejiga handleder.
Nå, nog om mig och tack för ordet.
Välkommen till klockträsket. Du får leda in frun på ett handväskforum så framstår klockorna som billiga. Finns några kvinnor här som säkert kan ge dig bra tips på hållbara argument.

Hej!

Jag är ny här, det är min originella inledning :)
Min far "lurade" mig att köpa en riktig klocka för 3 år sedan. Det var ett bra lur. Äger för närvarande ett par klockor som är köpta via min far här på forumet.
Den ena är en Seamaster GMT, min beater, som hänger med i stort sett varje dag, för en klocka skall ju användas eller hur?
Den andra, en riktig raritet, Heuer ref. 2444, en Pre Carrera alltså.
Jag har på senare tid blivit rejält biten av klockvärlden och kommer att vara aktiv här på forumet framöver.

Vi hörs,

Oscar

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    94 KB · Visningar: 115
  • image.jpeg
    image.jpeg
    120.2 KB · Visningar: 111
Hej!
Jag heter Markus och är 28 år och bosatt i Uppsala. Jag har alltid haft ett stort samlarintresse av bland annat vinyler(framförallt progg), instrument mm. Mestadels då gitarrer och pärlan är en Fender Jaguar -66 USA tillverkad.
Jag har varit fascinerad av klockor sedan länge men har ännu ingen anmärkningsvärd samling. Jag har dock sedan en tid tillbaka varit inne på att påbörja en liten samling och köpa en Seiko, gärna en inte alltför dyr dykarmodell och det var den vägen jag hittade hit till detta trevliga forum!

På armen sitter för tillfället en nyligen införskaffad Cronus Retrograde Automatic - German made. Jag vet ingenting om klockan så om någon vet något mer om dem så tar jag tacksamt emot det. Ingen superklocka men den föll mig i smaken. :)

/Marku

Hej alla klockälskare!
Jag heter Axel och är 25 år gammal, kommer från Växjö. Jag är för närvarande studerande elkraftingenjör, examen tar jag nu till maj 2016. Jag har alltid haft ett intresse av klockar som jag ärvt av både min far och farfar.

I min lilla samling har jag:
Victorinox Maverick GS 241697 Swiss army
Seiko Premier SNQ105P1

När studierna snart är klara kan jag ÄNTLIGEN börja utöka min samling! Den första klockan som jag ska köpa efter examen är en automatisk Zodiac Sea dragon med enfärgad urtavla (gärna röd). Vet ni vart man möjligtvis kan få tag på någon sådan?

Med vänliga hälsningar:

Axel Bengtsson

Hej alla klockälskare!
Jag heter Axel och är 25 år gammal, kommer från Växjö. Jag är för närvarande studerande elkraftingenjör, examen tar jag nu till maj 2016. Jag har alltid haft ett intresse av klockar som jag ärvt av både min far och farfar.

I min lilla samling har jag:
Victorinox Maverick GS 241697 Swiss army
Seiko Premier SNQ105P1

När studierna snart är klara kan jag ÄNTLIGEN börja utöka min samling! Den första klockan som jag ska köpa efter examen är en automatisk Zodiac Sea dragon med enfärgad urtavla (gärna röd). Vet ni vart man möjligtvis kan få tag på någon sådan?

Med vänliga hälsningar:

Axel Bengtsson

Välkommen Axel,

Klockan du skall köpa efter din examen är ovanlig skulle ja säga (i mina ögon iaf) har inte hittat den på nätet efter en google sökning (förutom presentationer om den) men håll koll på Chrono24 kanske så dyker den upp där. Andra alternativet kolla med en urhandlare om dem kanske kan ta fram en via sina kontakter.

// Branko

Hej!
Jag heter Niklas och har precis kommit in på forumet. Klockintresset har nog funnits med ganska länge och under de sista tio åren har jag köpt ett antal Gantklockor som fyllt sin funktion kanske inte så mycket mer, de beskriver dock väl vilken typ av klockor jag gillar. Andra klockor har naturligtvis hägrat, speciellt då jag är ett 007-fan. Intresset har legat lite latent ett tag men i kombination med nybliven längre föräldraledighet finns nu tid att djupdyka Kring ett par klockor jag numer aktivt letar efter. Har hittills haft väldigt mycket nytta av olika trådar kopplat till djungeln kring speedys och seamasters. Var nära att köpa en en Speedmaster reduced men har kommit på andra tankar, främst kopplat osäkra driftkostnader samt att min handled mäter 18 cm. Tar tacksamt emot tips och råd på ämnet!
Avslutningsvis letar jag med ljus och lykta efter en S&S UTC Skydiver med länk eller gummi. Finns en relation till just denna modell (och nej, jag flyger inte FLP39) . Har någon en sådan till salu till rimligt pris vänligen skicka ett PM.

Stort tack för ett informativt och väkomnande forum!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    129.2 KB · Visningar: 108
  • image.jpg
    image.jpg
    89.9 KB · Visningar: 94
  • image.jpg
    image.jpg
    123.1 KB · Visningar: 94
  • image.jpeg
    image.jpeg
    63.2 KB · Visningar: 100
  • image.jpg
    image.jpg
    122.9 KB · Visningar: 105
Hej Klocksnack!

Heter Johan och är 32 år. Har smugit runt här på forumet det senaste två åren och fascinerats över det ena fina uret efter det andra.
Mitt klockintresse har alltid funnits men mest för det mekaniska underverk ett ur är. Som liten var det alltid högtid när pappa plockade fram sitt ärvda fickur vilket hände lite titt som tätt. Lagom till studenten fick jag en lite enklare Seiko av föräldrarna men det dog tyvärr efter att kommit för nära en elektromagnet på sommarjobbet. var inte helt enkelt att förklara för urmakaren hur skadan hade uppstått :)

Min klocksamling just nu består av:
Casio G-shock DW004 - inköpt typ 2002 och var min enda klocka under många år.
Tissot T-classic Powermatic - mitt första automatur som jag fick i 30 års present av mina föräldrar. Används nästan varje dag.
Swiss Military Hanowa Night rider III - som tyvärr är trasigt efter att ha ramlat i golvet knappt två veckor efter inköp. Var helt enkelt ingen bra beater ;)

När jag hittade klocksnack insåg jag vilka fantastiska ur och människor det finns i världen. Tyvärr är inte sambon lika intresserad av att läsa och titta på bilderna som jag, men ett klockintresse finns :). Är med andra ord inte så lätt att få respons här hemma när man visat den femte-elfte bilden på senaste Tudorn i hopp om att få svaret "Men köp den förb*nnade klockan då" utan istället kommer frågan: "Jaha, vad kan den då som inte dina andra två kan?". Vad svarar man på det?

Drömklockorna just nu är: Tudor Black Bay (Bronze), Tudor North Flag, IWC Ingenieur eller en Hamilton eller en Rolex Submariner eller... Ja ni förstår hur det är. Målet är iaf att så snart det går att kunna knalla in hos en AD och hämta ut något riktigt trevligt ur. Var man hamnar i märke och modell det får vi se då.

Ses på forumet!
/Whyman

Hej!

Jag är ny här, det är min originella inledning :)
Min far "lurade" mig att köpa en riktig klocka för 3 år sedan. Det var ett bra lur. Äger för närvarande ett par klockor som är köpta via min far här på forumet.
Den ena är en Seamaster GMT, min beater, som hänger med i stort sett varje dag, för en klocka skall ju användas eller hur?
Den andra, en riktig raritet, Heuer ref. 2444, en Pre Carrera alltså.
Jag har på senare tid blivit rejält biten av klockvärlden och kommer att vara aktiv här på forumet framöver.

Vi hörs,

Oscar
Välkommen, riktigt fin Heuer!

Tycker för övrigt att det är lite för tunt med bilder i vissa presentationer! :)

Presenterade mig för ett tag sedan med avslutande orden att jag letade ersättare till vardags beatern Steinhart Ocean One. Kan nu meddela att det blev
en Omega Speedmaster ´57 vintage. Lite dyrare än min ursprungliga målsättning "max 40 lax". Bifogar lite bilder, eftersom vi alla gillar att se just bilder :)
I tur och ordning, Tissot Couturier automatic chronograph, Steinhart Ocean One, Omega Speedmaster ´57 vintage, sedan "gåbortklockan", O
NDUE3589.jpeg
IMG_9883.JPG
LWWO4412.jpeg
mega Aqua Terra Quartz. Och passar på att önska en trevlig fredag ;)

Bilagor

• IMG_9847.JPG
    IMG_9847.JPG
    152.9 KB · Visningar: 47
Klocknörds bästa tid är nu... ja så lät rubriken i tidningen och jag tänkte" Talking to me" Är det det jag är nörd ja kanske det. Mitt intresse för klockor började redan som barn. Hade ett tag ambitionen att bli urmakare, men Borensberg kändes för långt bort. Drömmen för mig som för många andra var en Rolex Sub. Men det förblev en dröm, tills för ett år sedan då jag gjorde slag i saken. En fin klocka kändes roligare än pengarna på banken. Glad i hågen begav jag mig till Nymans ur. Väl i butiken fick jag klämma o känna... men det kändes inte som min barndoms klocka vad hade hänt En stor blank keramisk ring den kändes även mindre än vad jag hade föreställt mig. Det blev ingen Rolex sub den gången utan en Omega Planet Ocean med 8500 verk. Som sedan byttes mot en Rolex GMT BLNR där länken kändes för blingig, har allergi mot repor. Nytt försök i nuläget gäller en Rolex Explorer ll svart såklart. Jakten på den optimala klockan kommer nog aldrig att ta slut... men det är väl det som är nöjet. Behåller nog denna o kompletterar med ja vad vet jag kanske GMT pepsi, en sub av äldre datum fortsättning följer....
Hälsningar
Berth-Olof DSC_1344.JPG DSC_1192.jpg DSC_0880.jpg

Ok, en presentation kommer här: Jag är 40+, jag går främst på pålitlighet, funktion, långsiktig ekonomi och utseende när jag köper klocka. Jag struntar blankt i eventuellt andrahandsvärde. Jag har någon sorts spärr som hindrar mig från att lägga mer än 20000 på en klocka. Ok, det är väl i stort sett vilken klockägare jag är... Här är vad jag använder nu och har använt under mitt liv.

"The early years": När jag växte upp, på det glada 70-talet, var man tvungen att ha klocka för att komma hem i tid till maten när man var ute och lekte. Till skillnad från de flesta idag inledde jag då mitt klockbärande med en mekanisk klocka, nämligen den gröna Nilaxen på bilden. Av någon anledning har farsan sparat den, vilket jag är tacksam för idag. Jag körde således "Swiss Made" innan jag ens börjat skolan, men väl i skolan bytte jag någon gång till den digital Visan. Jag minns inte varför min Nilax inte dög, men jag misstänker att jag ville vara modern och tjatade mig till en batteridriven. Denna digitalklocka, med analog tidsvisning, följde mig hela vägen genom grundskolan och gymnasiet, och det fula two-tone klockskrället fungerar än. Tyvärr hittade jag inget batteri som passade till detta photo-shoot. Under 90-talet vankades det värnplikt och då Visan skulle ha mulat ganska omgående i fält så bytte jag till en Casio, ett märke som än i dag verkar leverera perfekta soldatklockor. Min var av det billigare slaget, vilket inte minst syns på att den coola metallicfärgen den kom med är bortsliten och den vita plastboetten lyser i all sin härlighet. Den har levt ett mycket hårt liv. Efter lumpen följde universitet, och jag kände mig snart ganska ohipp med min slitna Casio. Valet föll på en Citizen eco-drive kronograf, som enligt säljaren var toppmodern och som dessutom inte behövde något batteri. Detta var ett lyckokast. Klockan är nästan löjligt exakt och den har aldrig, sedan den dag jag köpte den, stannat. På en direkt fråga vilken klocka jag tycker är bäst svarar jag alltid "valfri Citizen Eco-drive". Som pålitlig visare av tid betraktat käkar en sådan helt enkelt alla andra märken till frukost. Jag har sett en del undra på nätet hur länge en Eco-drive går. Tja, ingen aning faktiskt. Min har fungerat perfekt i 19 år utan service. Jag har den fortfarande framme som ett experiment för att se hur länge generatorn håller.

oldies.jpg

Nutid: Då min första Citizen börjat bli alltför sliten, den har kromad mässingsboett som i princip är blottlagd överallt, var det till slut dags att köpa nytt. Valet föll självklart på en ny Citizen Eco-drive, även denna gång en kronograf. Detta är min nuvarande jobbbeater, jag bara sätter på mig den på morgonen innan jag går till jobbet. Att den skulle stå still eller visa fel tid anser jag inte ens finns på kartan, baserat på mina tidigare erfarenheter av Eco-drive.

citizen.jpg

Jag har dock på senare år fått ett stort intresse för mekaniska, en återgång till den typ av klockor som startade allt kan man säga. Mekaniskt har en charm man aldrig kan få med en quartz. Jag har därför skaffat två automatiska fritidsbeaters; en Longines Conquest och en Tag Heuer Carrera. En av dessa sitter på armen när jag inte jobbar, vilken det blir beror främst på årstid, humör och vilka kläder jag har på mig (i skrivande stund Longinesen). Som klockor betraktade är båda svinbra sett till vad de kostar och mångsidigheten och de kompletterar varandra bra.

longtag.jpg

Förutom mina fritidsbeaters har jag fyra Vostoks att välja bland när jag ska dyka, varav den med gul ring har torrdräktsskarvat gummiarmband. De kompletterar min Suunto dykdator såtillvida att datorn kollar djup, uppstigningshastighet, logg och ytintervall, medan Vostoken för dagen sköter all tidsmätning. De ovan nämnda ryssarna är extremt stryktåliga och mycket bra klockor.

dykare.jpg

Vid festligare tillfällen har jag två Omegor att köra med till kostymen.

omega.jpg

Avslutningsvis har jag två klockor, en Seiko och en Poljot i fejkguld, som jag skulle kalla "fylle-klockor" i brist på bättre beskrivning. Perfekta för pubrundan med polarna, hemmafesten och uteserveringen när man vill låta Taggen och Longisen vila. Seikon är förövrigt, tillsammans med min blå Scuba Dude, den klocka som renderat flest positiva kommentarer från totala främlingar. Pris har uppenbarligen ingen koppling till hur snygg en klocka uppfattas. Vilken det blir på festen hänger främst samman med vilken grad av diskretion jag vill uppnå vid det specifika tillfället.

party.jpg

Ok, thats it. Frågor?:)

Tillbaka
Topp