• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jimpppa

Breitling
Hej

Jimmy heter jag. Har läst till och från i några år här på forumet. Mest drömt mig bort i köp/sälj delen :)
Äger bara en mekanisk klocka än så länge, en "tråk-bratte". Men spanar efter någon mindre klocka som fungerar till vardags återstår att se vad det blir :)
 

Monke

Cartier
Har lurkat runt ett tag här men kanske dags att bli en del av forumet nu.
Är ingen direkt samlare av klockor, köper det jag vill ha och använder det. Omega till vardags och en Vostok i trädgården är vad som används just nu. Får se om det letar sig in fler klockor här hemma framöver.
 
1457719725884-650635748.jpg
Halloj!
Blev medlem idag efter lite påtryckningar av en vän. Har en hyfsat blyg samling klockor. Men iaf några automatare.. Bifogar en bild på de som man inte skäms för ;)
 

linkanslinkan

Breitling
God kväll!

Har länge spanat klockor och haft ett stort intresse för själva hantverket. Dock har CSN tidigare satt stopp för den framtida hobbyn! Men, med bättre ekonomi har en första klocka inhandlats som startskott på en förhoppningsvis stor samling börjat. En Omega PO 8500, 42 mm. (Ursäktar rödvinsbilden)

Ödmjukast
//Slinkan
20160310_162810.jpg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej

Jimmy heter jag. Har läst till och från i några år här på forumet. Mest drömt mig bort i köp/sälj delen :)
Äger bara en mekanisk klocka än så länge, en "tråk-bratte". Men spanar efter någon mindre klocka som fungerar till vardags återstår att se vad det blir :)
Så ska du inte säga om våra älskade Brattar, du tycker säkert om den, lite bilder tack. Och välkommen! (Är det något som är tråkigt så är det väl Rollar)
 

olof.s

Breitling
2-Faktor
Hallådär!
Olof heter jag! Då varken pappa eller farfar(morfar heller för del delen) inte riktigt förstod sig på härligheten med ett fint urverk på handleden har jag nu bestämt mig för att starta en ny tradition! Har gjort research(på klockor och inombords) och bestämt mig för att köpa en Rolex sub no-date(vilken modell är mindre relevant), rimligt pris för mig är mellan 30-40k. Har ni tips är jag i idel öra. Hitintills har jag nöjt mig med en Glycine(se bifogad bild.
Tack KS med medlemmar för ett underbart forum!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    116.2 KB · Visningar: 57

Aaxxelll

Breitling
Tjena alla!

Jag har nyligen blivit intresserad utav klockor på grund av min vän @willbur och har nu äntligen skapat ett konto så att man kan följa allting lite bättre av vad som händer i klockvärlden!

Lite om mig; Jag heter Axel och har än så länge en DW och en Giorgio Armani men är väldigt sugen på att införskaffa mig någon sorts vintage Omega inom en snar framtid!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tjena alla!

Jag har nyligen blivit intresserad utav klockor på grund av min vän @willbur och har nu äntligen skapat ett konto så att man kan följa allting lite bättre av vad som händer i klockvärlden!

Lite om mig; Jag heter Axel och har än så länge en DW och en Giorgio Armani men är väldigt sugen på att införskaffa mig någon sorts vintage Omega inom en snar framtid!
Välkommen MANNNEN!!!
 

Pia

Breitling
Hej alla, jag är en 50-årig kvinna som är ny och ser mig omkring. Intressant! Jag äger en Omega Seamaster modell 2551.80, som jag tycker mycket om. Alltså den mindre versionen av "James Bond-klockan". Vet någon hur jag kan ta reda på vilket år den är tillverkad?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hej alla, jag är en 50-årig kvinna som är ny och ser mig omkring. Intressant! Jag äger en Omega Seamaster modell 2551.80, som jag tycker mycket om. Alltså den mindre versionen av "James Bond-klockan". Vet någon hur jag kan ta reda på vilket år den är tillverkad?
Välkommen till forumet! Scrollar du ner till Omega-avsnittet på den här sidan kan du få lite hjälp att via serienumret se ungefär vilket tillverkningsår klockan har.
 
  • Like
Reactions: Pia
N

nn75

Guest
Hallådär!
Olof heter jag! Då varken pappa eller farfar(morfar heller för del delen) inte riktigt förstod sig på härligheten med ett fint urverk på handleden har jag nu bestämt mig för att starta en ny tradition! Har gjort research(på klockor och inombords) och bestämt mig för att köpa en Rolex sub no-date(vilken modell är mindre relevant), rimligt pris för mig är mellan 30-40k. Har ni tips är jag i idel öra. Hitintills har jag nöjt mig med en Glycine(se bifogad bild.
Tack KS med medlemmar för ett underbart forum!
välkommen. du kommer att hitta din sub. Jag gjorde samma val när jag köpte min. Köpte en 14060 no date och det var ett bra val tycke jag
 

Krellh

Breitling
Tjo!

Tobbe heter jag och är en torpare med förkärlek för skog, jakt och skytte. Jag kom hit för att jag ledsnat lite på min Suunto Core och ville ha en ny klocka att slita på till vardags. Mitt klockintresse ligger på "beaters" då jag inte äger några prylar som inte är till för att användas mer eller mindre oömt.
Övriga områden där jag plöjer ner ohälsosamt mycket tid och pengar är knivar och ryggsäckar :)
 

AEGJI472

Breitling
Hej !

Jag heter Simon, är 20 år och arbetar inom försvaret.
På fritiden gillar jag att både samla, och att köpa och sälja klockor.
Jag har ägt ett X antal omega och ett par Breitling.

Just nu letar jag efter en billigare vardaglig klocka, har tittat på en Seiko SARB033, vad tycker ni ?

DSC01181.JPG
DSC01216.JPG
0523440505.jpg
DSC01108.JPG
DSC01152.JPG
 

Bilagor

  • DSC01244.JPG
    DSC01244.JPG
    84.1 KB · Visningar: 42
  • DSC01253.JPG
    DSC01253.JPG
    61.9 KB · Visningar: 41

JohnDoe

Rolex
  • Like
Reactions: Pia

MiB

Breitling
Hej,
Micke heter jag och har fått ett nyvunnet intresse för klockor efter att det legat på is ett tag. Jag är långt ifrån någon samlare, utan är en som är imponerad av gott hantverk. Min enda manuella klocka är en Speedmaster från tidigt 00-tal som jag köpte i Kuala Lumpur på en semestertripp. Nu under pappaledigheten ska den få åka in på efterlängtad service :)
Jag har dock tänkt mig införskaffa ett par klockor till nu, först och främst ett kostymur. Jag har råkat snöa in på Omega, så om någon har en 60 eller 70-talare, helst i guld eller guld på stål, som ni vill sälja så får ni gärna höra av er.
IMG_2584.jpg
 

Mustang

Breitling
Hallå!
Perre snart 40, bor och uppväxt i Huvudstaden.
Gillar det mesta med teknik i sig, elektronikprylar, bilar, mm , mm,
Självklart gillar man då klockor!
Är ingen direkt samlare, Just nu äger jag tre automatur.
Eterna matic 3000 i helguld,
Omega SMP Chronograph
Rolex EXPLORER II
Funderar på att skaffa mig en till Rolex, en Sub. frågan är bara vilken?

Ha det bra!
Perre.
Image00001.jpg Image00003.jpg
 
Senast ändrad:

Snicksnack

Breitling
Tjabba!
Har på senaste blivit intresserad av klockor och har därför läst en del här på KS under en tid, var helt enkelt dags att regga sig.
Är nog ingen samlare utan skulle mest vilja en fin klocka för hantverket. La en beställning på en billig instegsklocka förra veckan, Seiko SKX007 som jag tänkte använda med lite nato/perlonband och främst då som en beater. Nästa mål är att förvärva en AP RO 14790st, så blir till att läsa mycket om klockan och saker att tänka på vid köp av begagnat. Här hoppas jag på fenomenal support från KSs experter :)
 

larsblixt

Breitling
Hej
Min son lurade in mig i klockträsket, efter det att han ville ha en Seagull 1963. Eftersom jag ändå skulle till Hong Kong köpte jag den direkt av Tomas, han som gör klockorna. Sedan har jag köpt billiga japaner, indier, ryssar, schweizare från 60-70-talet på ebay. Sedan har det blivit lite nyare seiko, invicta mm. Nu tänkte jag försöka på att modda klockor. Tänkte ta en sxk007 och göra om lite. Men innan tänkte jag öva på några kineser.
 
Tjena,
Sådär nu har man öppnat för att blir "lite" nördigare om området klockor.
Först var de HIFI, men när de man kommit upp i en viss nivå där man varje gång man sätter på senaste playlisten blir påmind hur j**la bra de låter, finns ingen anledning att byta, så då svalnade det intresset. MTB är en grym värld för den prylgalne (positiv bemärkelse) men det är ju kopplat till sommaren så det är ju också svalnat större delen av åren. Detta gjorde att jag hade en tomrum att fylla som nästan kan ses som livsavgörande! Jag var tvungen att skaffa mig ett intresse till för att överleva den mörka och deprimerande vintern! ...och pga. att sambon har någon förkärlek till schyssta klockor blev även jag indragen i detta sektintresse.

Mitt "första" klockköp var enligt mig galet då jag under 2015 köpte mig en beg. Tag Heuer Aquaracer från 2013. För mig som ny i den "riktiga" klockvärlden var en GANT-klocka prestige att ha innan detta (ni tillåts skratta på min bekostnad). Så ni förstår hur coolt det här var...
Intresset har efter det köpet eskalerat något och jag insåg under nyår när tjejen drog på sig sin nya omega att jag saknade en fin-klocka!! Sedan dess har jag letat efter en schysst dressad klocka som ändå ger någon form av sportig och funktionell look. Valet föll på IWC och den klassiska modellen Ingennieur och i mars fick jag tag på ett beg. exemplar från 2014. Tyvärr får den min tag att framstå som leksaksklocka så jakten har redan börjat på att byta upp vardagsklockan....och en vintage kostymklocka skulle ju också vara nice att ha....

Här hoppas jag att få lära mig mer i klockområdet då jag än så länge är ganska obevandrad...

På återseende
 

raw_tuna

Cartier
Hej,
Har alltid varit lite smått intresserad av klockor och dess hantverk. Har dock varit för snål eller haft ologiska tankar som "prisvärdhet" och "inte kan man ha en klocka för över 10 000kr" etc. Som tur var hittade jag av en slump denna sida och efter att ha botaniserat bland otalet trådar har min inställning ändrats radikalt. Låt mig börja någonstans som liknar en början i min klockhistoria.

Mitt ex gav mig en julklapp 2002 som jag då tyckte var alldeles för dyr. Det var en Tissot PRS200 som kom i en fin hård pappbox.
upload_2016-3-16_8-40-59.png

(lånad bild från nätet)
Kan faktiskt inte komma ihåg vad jag hade för klocka innan denna men det var troligtvis någon Casio eller liknande. Denna klocka satt på armen fram tills att jag skulle göra ett batteribyte och inte trycktestade klockan. En liten tid senare hamnade klockan i vatten och så var det slut med det uret. Nu var det kanske 2006 och jag kände att jag hade en chans att köpa en något dyrare klocka, framförallt eftersom ekonomin blivit lite bättre då jag hade jobbat ett tag. Det var dock aldrig på tal om att köpa en "riktig" klocka än, dit hade jag inte kommit i tanken än. Jag var inne på Stjärnurmakarna och kollade, klämde och och funderade och till slut bestämde jag mig för en lite ovanligare modell av Jacques Lemans, nämligen modell G-189 (denna tavla var då inte särskilt vanlig, iaf inte i Stjärnurmakarnas sortiment).

chasovnik-jacques-lemans-automatic-g-189-c.jpg

(Lånad bild från nätet)

Jag var otroligt nöjd med denna klocka och tyckte att huvudtavlan var fantastisk med sin struktur och kronografens tavlor med sin "sunburst"-effekt.
Denna har jag sen dess haft som vardagsklocka och inte haft några allvarliga funderingar på att byta fram tills förra året då jag var på ett företagsevent och råkade se en kollegas klocka, en Omega PO med orange bezel. Jag fick klämma och känna lite och det var då jag på allvar började fundera på en ny klocka. Tyckte dock fortfarande att det var absurt att lägga 30-40 000kr på en klocka så jag började titta på alternativ. Jag har alltid gillat Omega så jag började kika i vintageträsket. Jag hittade en gammal automatisk 60-talare på auktion som jag ropade hem för dryga 3 000kr och det var i denna veva som jag hittade till KS och insåg att det fanns otroligt mycket kunskap och intresse på detta forum som man kunde förkovra sig i. Jag ville ta reda på så mycket som möjligt om min nya ägodel och ställde mina första frågor här utan att egentligen göra en ordentlig research själv (lat och bekväm...).

Jag var såklart nöjd med min kostymklocka men kände att jag ville ha en mer allround-klocka som skulle funka till det mesta. Efter att ha surfat runt på KS en hel del så ändrades inte bara min prisbild av vad min framtida klocka skulle få kosta utan min smak kring klockor ändrades fullständigt. Från att ha varit ganska konservativ gällande form och utseende på klockor (där jag exempelvis från början inte alls kunde förstå varför så många hyllade Panerai) helt plötsligt kunde tänka mig en mängd olika klockor. Numera tycker jag Panerai är fruktansvärt mäktiga och Rolex 116610LV är kanske den snyggast Rolexen någonsin.

Dock blev det inte någon av ovanstående modeller som skulle bli min första "riktiga" klocka utan jag har som sagt en förkärlek för Omega och var sugen på antingen en PO eller en klassisk Seamaster, det kändes som säkra val. Så fick jag syn på nya Seamaster 300 co-axial och föll pladask! En sån skulle jag ha inom ett år! Någon månad senare så....
IMG_6373.JPG
Jag är otroligt nöjd med denna klocka och tycker att den passar till det mesta! Har aldrig varit en riktig samlare (i något avseende egentligen) och vill tro att jag kan vara en OWG men samtidigt så finns det ju så otroligt många fina klockor! Det känns svårt att kunna nöja sig med endast EN klocka. Möjligtvis skulle man kunna börja flippa och ha klockor i omgångar, kanske skulle jag vara nöjd med det. Jag är i alla fall inte attraherad av tanken av att ha en massa klockor liggandes hemma i en låda och samla damm utan vill använda dem. Hur det blir framöver får framtiden utvisa men när man väl har börjat surfa runt på KS (särskilt köp & sälj) så kan man lätt få konstiga tankar :)

Hulken är en graal som jag ska äga någon gång så mycket är säkert dock och om jag vinner på lotto eller liknande så kan det bli så att en PP Aquanaut eller Nautilus hamnar på armen (man måste ju få drömma....)

Det blev ett ganska långt och kanske svamlande inlägg och har ni orkat läsa så här långt så tackar jag allra ödmjukast för det och tack för ett fantastiskt forum!

/Andreas
 

Bilagor

  • upload_2016-3-16_8-40-50.png
    upload_2016-3-16_8-40-50.png
    20.4 KB · Visningar: 24

afdahl

Breitling
Hej Forumet.
Jag heter Johan och som normal man och möp/friluftsintresserad gillar jag klockor, mest de med militär/dykar touch.
Har läst och befunnit mig här och på gamla forumet ibland. Är periodare.
Dock börjar mekaniken kalla mig hårt i själen.
 

Apnea

Breitling
Hej!

Nyss fyllda 30 år och ett allt större klockintresse sedan ett par år tillbaka. Främst är det dykare som tilltalar mig.
Efter att ha läst recensioner både här och där och siktet var inställt på en mekanisk dykare så blev det en Seiko SBDX001 (Marine Master MM300).
Grymt nöjd! Nästa klocka blir eventuellt en Omega PloProf eller någon av Seikos Tuna-modeller. Vill gärna ha en klocka som fungerar till kostym motsvarande och en eller två som fungerar till t-shirtbärande. Har en Citizen JP-2000 idag men vill som sagt utöka med en till.

Mvh Apnea
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Hej!
Jag är en gubbe som smugit omkring här på forumet ett tag utan att ha varit medlem. Jag "samlar" inte på klockor men har en hel del då jag gillar omväxling, bra att ha olika klockor för olika sinnesstämning. Gillar både elektriska och mekaniska, gamla och nya, stora och små. Men mest klappar hjärtat för lite äldre mekaniska. Har inga dyrbarheter utan har hellre flera än en dyring men någon äldre Omega hoppas jag lägga vantarna på i framtiden.

dubblaklockor.jpg
 

Pia

Breitling
Vet någon hur länge omega gjorde Seamaster Pro 300 m med 1120-verket? Vad jag förstått kom Co-Axial 2006, innebar det att 1120 upphörde då? Undrar också om det går att få tag i äldre Omegakataloger, däribland från år 2006?
 

Gnomon

Cartier
Hej.

Har precis börjat använda och köpa vintage klockor igen.
Ska bli intressant och se hur detta forum påverkar privatekonomin...
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Hej alla!
Har som icke medlem frekvent besökt forumet under många år men känner att det nog är hög tid att bli medlem :)
Har nog alltid haft ett visst intresse för armbandsur men det var först för ca 8 - 10 år sedan som jag tog steget och faktiskt köpte mitt första armbandsur utan batteri och det blev en Omega 2561.80 (ja, jag var och är inte rädd för ur i mindre storlekar). Därefter har det blivit några till i en blandning av vintage och annat "bättre begagnat".

Har inga djupa kunskaper att erbjuda men hoppas på att man som individ ska kunna bidra med något i alla fall :)
 
Topp