Hej alla klocksnackare!
Marcus heter jag och har smygtittat på forumet kanske en månad vid det här laget. Bor i Lund, är 41 år och civilingenjör i datateknik. Jag har "alltid" (åtminstone sedan jag var 7 år) haft armbandsklocka i olika former. Digitala, analoga med kvarts samt faktiskt en automatisk Swatch för drygt 20 år sedan. Känner mig naken utan klocka, men har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad jag har på armen. Datorintresserad som jag är (och nyfiken på nya prylar) skaffade jag mig en LG G Watch R efter att förra klockan blev stulen i ett omklädningsrum. Det är ju en praktisk pryl, som vibrerar när man får mail, man kan styra Spotify med den, den går alltid rätt etc. Men på senaste tiden har jag ändå tyckt mer och mer att det är inte den elegantaste tingest man kan ha på handleden.
De senaste åren har jag börjat titta lite mer på folks handleder och noterat att många i min bekantskapskrets samt kolleger går omkring i Omega-klockor (företrädesvis olika varianter av Seamaster). Jag tycker att de är mycket snygga och vet att de håller bra kvalitet. Skulle kunna tänka mig en sådan, men problemet är helt enkelt en budgetfråga!
Så för någon månad sedan (ungefär då jag reggade mig på forumet), började jag googla frågor av typen "prisvärda klockor av god kvalitet". Då poppade Seiko upp. Ett märke jag känner igen sedan tidigare och alltid uppfattat som bra. Snöade fullständigt in på Seikos olika automatiska dykare och framförallt på de olika Seiko Sumo (eg. SBDC033) som jag tycker är sjukt snygga. Funderade fram och tillbaks, men börjar ändå misstänka att den är lite för stor för mig (ca 7 tums handled). Rotade då vidare på webben för att hitta Orient. Är nu riktigt sugen på en Orient Ray 2 - elegant och något nättare än Seiko Sumo, även om jag misstänker att den inte är riktigt lika fin i byggkvalité. Jag avvaktar någon månad till och ser ut det utvecklar sig, men det nya verket med hacking och winding är något jag skulle uppskatta.
Bortsett från mitt ganska nyvaknade klockintresse så är jag som ni säkert anar allmänt teknikintresserad. Har den senaste tiden suttit och läst om hur olika urverksmekanismer fungerar. Bland annat Seikos spring drive. Fenomenal uppfinning - en fjäderdriven kvartsklocka med fullständigt svepande sekundvisare. Den sanne ingenjören har alltid något nytt att lära sig!
Nu får det vara nog för den här gången - men jag har uppskattat forumet så här långt och det ska bli kul att fortsätta hänga här!