• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjena, Erik heter jag och är 26 år. Har varit intresserad av klockor några år men det är på senaste tiden intresset verkligen har tagit fart. Har väl snubblat in på klocksnack.se någon gång tidigare men aldrig haft någon tanke på att regga mig förens jag mötte en trevlig man från Klocksnack på krogen som berömde mig för min klocka. Tyvärr kommer jag ej ihåg hans nickname. Dom nämnvärda klockorna jag har är en AP 15400 med svart urtavla och en Rolex sea dweller i stål också med svart urtavla sen har jag även en Stuhrling som var min allra första automatiska klocka och även några parfym klockor tyvärr... Skickar med en halv dålig bild på mina två favoriter. Tack för mig tills vidare.
Mvh Erik
Välkommen!

Tjena, Erik heter jag och är 26 år. Har varit intresserad av klockor några år men det är på senaste tiden intresset verkligen har tagit fart. Har väl snubblat in på klocksnack.se någon gång tidigare men aldrig haft någon tanke på att regga mig förens jag mötte en trevlig man från Klocksnack på krogen som berömde mig för min klocka. Tyvärr kommer jag ej ihåg hans nickname. Dom nämnvärda klockorna jag har är en AP 15400 med svart urtavla och en Rolex sea dweller i stål också med svart urtavla sen har jag även en Stuhrling som var min allra första automatiska klocka och även några parfym klockor tyvärr... Skickar med en halv dålig bild på mina två favoriter. Tack för mig tills vidare.
Mvh Erik
Double fake!

Hej! Är ny här idag men har samlat på vintage Rolex i ca 15 år. De jag tycker bäst om och använder mest är GMT, SUB, Explorer och Datejust. Har haft nyare klockor också bl a Daytona men tycker att de är för stora på handleden och är sedan 5 år tillbaka helt hooked på vintage.

Hoppas på att kunna bidra med lite kunskap men mycket glädje kring klockor :)
image.jpg

Hejsan alla klockentusiaster

Vill bara precentera mig och början på min lilla samling;)
Har ägt några omega och breitling tidigare men inte direkt varit ett intresse utan bara en accessoar i mitt ytliga liv.

Så nu till min lilla samling på två urverk ingår ett stycke rolex 116613LN samt en Panerai PAM00112, hoppas att samlingen växer i samma takt som mitt intresse

Mvh: Micke, en helt vanlig människa i Göteborg

Senast ändrad:
Hej allihop!

Vill bara passa på att presentera mig med, 30-åring från Linköping som tickar av alla de klassiska intressena, Hifi, Klockor och Fotografering =)
Håller för tillfället på och letar efter en Speedmaster att lägga till i samlingen!

Mvh Robert

Ännu en ny på forumet här.
32 år gammal och bor i Stockholmsområdet.
Är ny på klockor och ganska precis börjat samla och intressera mig närmre.
Har alltid burit klocka men inte brytt mig vad det suttit på armen så blivit ett gäng ur&penn klockor genom åren.

Intresset blossade upp med en g-shock som snart blev en till och hittade till det här forumet och kunskapen som finns.
Lärt mig mycket av att läsa och lurka i forumen senaste månaderna.

Ny på forumet! Varit intresserad av klockor i knappt ett år sedan en kollega propsade på mig en Omega Seamaster på en av Kaplans auktioner. Den fick dock inte vara kvar länge och har sedan dess haft följande klockor senaste månaderna:
omega.jpg

-Submariner 16613
rolex1.jpg

-Breitling K13050
13474222_10154007456923859_497397812_n.jpg

image1.JPG

Blev snabbt byte till gummiband på den vilket gjorde den till en ny favorit!

Och nu har jag en ny 114060 och en -07 GMT påväg. Så samlingen växer på sig stadigt.

Ohoj!
Kanske inte ny här men väl ny som aktiv, tänkte komplettera med att lägga upp ett par bilder på några vintage ur som jag har liggande hemma, långvarigt klockintresse men en ganska klen samling än så länge.

Är ny i forumet (som medlem, har dock länge läst trådarna) så tänkte passa på att presentera mig. Knappa 30 från Göteborgstrakten. Har än så länge endast haft diverse qvartsklockor av mer standardmodeller men då klockintresset ökat successivt är jag nu på jakt efter att öka innehavet med något (troligen kanske några...) automatiskt ur.

Hoppas på att alla ni kunniga kan hjälpa mig när frågor dyker upp, och att jag framöver även själv kan bidra med kunskap!

Först och främst; tack för alla tusentals inlägg och bilder som gett mig råd, information och inspiration här på forumet. Jag registrerade mig den 28:e oktober 2014 då jag via Google fann en Rolex 1803 till salu på köp & sälj (klockan kvar men med ny tavla @aosehus !).

Jakten på chrono24 och blocket var över men ersattes av (för) många timmars läsning här på KS istället. ☺️

Efter första klockan har ett antal ytterligare tillkommit där jag tror att vissa kommer stanna för gott (Rolex 16660 & AP14700) och andra kanske inte... men vem vet! Förhoppningsvis får jag en dag möjlighet att pröva allt ifrån PP 5711 till en röd-sub... Måste bara hitta ett sätt att finansiera det hela på haha

image.jpeg

//M

J-E från Södermalm Stockholm här. Snart 35, tvåbarnspappa, jurist (konkurrensrätt och upphandling), gillar mat och vin, köper dyra skor.

Hade ett välutvecklat klockintresse
för ca 15 år sen men prioriterade annat. Det enda jag inte sålde då var farfars gamla Omega. Nu är dock "krigskassan" välfylld och först på köpa-listan står en Datejust. Om någon har en 116200 med blå eller silver-tavla till salu är jag intresserad.
14695568600061998339812.jpg

Hejsan! Har ingen vidare presentation och är inte direkt någon klockfantast, ännu. Snubblat in här genom mitt intresse för militaria då jag är medlem i SMB (Pennan och Svärdet). Blev mycket intresserad av en klocka som dom säljer i sin månatliga medlemstidning, en slags replika av ett tyskt ur som kallas Beobachtungsuhr eller B-uhr. Har sedan dess kollat runt efter andra märken som tillverkar detta armbandsur och har hittills hittat Laco och Steinhart som tillverkar i min prisklass. Laco om jag förstått rätt är ett av företagen som var originaltillverkare av uret under krigstiden, vilket är intressant.

Borde jag skriva en ny tråd om detta eller existerar det redan en bra tråd här på forumet där jag kan fråga om råd?

Hej. Robin från Ystad här. Blev medlem för ett tag sedan så de e väl dax o presentera mig. 28 årig Skåne påg som jobbar med stensättning. Fritiden spenderas med att lyfta skrot och umgås med familjen. Har nog alltid haft klock intresset men aldrig fått fart på de fören nu. Första riktiga klockan blev en Longines hydroconquest. Annars har de mest blivet dom billigare märkena. Mvh Robin

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    117 KB · Visningar: 64
Hejsan! Har ingen vidare presentation och är inte direkt någon klockfantast, ännu. Snubblat in här genom mitt intresse för militaria då jag är medlem i SMB (Pennan och Svärdet). Blev mycket intresserad av en klocka som dom säljer i sin månatliga medlemstidning, en slags replika av ett tyskt ur som kallas Beobachtungsuhr eller B-uhr. Har sedan dess kollat runt efter andra märken som tillverkar detta armbandsur och har hittills hittat Laco och Steinhart som tillverkar i min prisklass. Laco om jag förstått rätt är ett av företagen som var originaltillverkare av uret under krigstiden, vilket är intressant.

Borde jag skriva en ny tråd om detta eller existerar det redan en bra tråd här på forumet där jag kan fråga om råd?
Välkommen!
Ett tips är att även kolla in Sinn, omåttligt populärt här på forumet och de har också lite "arme-känsla" Ska väl till och med finnas några modeller som är gjorda i ubåtsstål.
Angående tråd, så kan du ställa din fråga här tycker jag :) https://klocksnack.se/threads/tråden-om-militära-klockor.421/page-22

Hallå gott folk!
Har haft en passiv roll i det här underbara forumet ett tag nu. Men det är dags för flipp vilket kräver att jag också bidrar med några postar. Inleder med en färsk bild från ett ekande tomt kontor i Stockholm.

Trevlig eftermiddag kära klockfantaster!

Mvh,
Magnus

IMG_0118.JPG

Hej!

Fredrik här!
Är helt ny på forumet så tänkte också passa på att presentera mig kort. Jag är 29 år och arbetar som analytiker på en statlig myndighet. Bor i Karlstad, men är dock ingen äkta värmlänning. Förutom ett relativt nytt intresse för klockor är jag även en ölnörd som samlar på öl i min "ölkällare". Gått så "långt" att jag skaffat ett separat konto på instagram för mitt ölnörderi.. Hehe.

Vad gäller klockor så har jag bestämt mig för att ge mig själv en Submariner 116610LN i present när jag fyller 30 nästa år! Om jag inte ändrar mig vad gäller modell.. :) Har märkt att det finns otroligt mkt kunskap på forumet och jag försöker lära mig av er!

Bifogar bild på min nuvarande klocka, Longines Conquest.

Mvh Fredrik
image.jpeg

Hej Alla klockentusiaster,
Tomas heter jag och är ny på forumet. Det var i min strävan att hitta en "riktig" klocka som jag snubblade över forumet som sedan dess har det förgyllt min vardag med matnyttig information och humoristiska guldkorn.
Hur som helst: valet blev slutligen en Marathon GSAR med länk. Är grymt nöjd med valet eftersom klockans design svarar bra mot mig som person (klumpig, disträ och aktiv. Lite småsnål). Jag behöver inte vara rädd för att skada den känns det som. Men nu sitter jag redan här och funderar på en fortsättning. Tack för att det finns en plats där man kan dryfta sånt här!!
Bästa hälsningar
Tomas

Bilagor

• IMG_2370.JPG
    IMG_2370.JPG
    140.1 KB · Visningar: 73
Mathias heter jag, första posten men långt gången besökaren kan man kalla det. Dags att börja utöka samlingen och presentera sig. Har inget direkt att visa upp ännu, började med en Seiko SSB105 som jag inte är speciellt nöjd med, bara gett mig problem. Nu jagar jag efter en 007a, kommer en egen tråd om jakten på den. Må väl

Hei.
Ny bruker her.
Heter Remi, er 33 år og er fra et lite sted rett utenfor Oslo i Norge. Har vært meget klokkeinteressert i ca 2 år, og startet med mitt første mekaniske ur fra Longines Master Collection. Oppgraderte videre til Omega Speedmaster (måneklokken). Har også flere andre quartz som f.eks Victorinox Inox (beater), Seiko 7a28-7039 (birthyear og birthmonth, desember 1982).
Kjøpte nylig en Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer på lenke, for å vise frem Svensk ingeniørkunst på sitt beste. Men som alltid har jeg lyst på noe nytt, og derfor er Sjöö Sandström'n til salgs her i Norge. Den har serienummer 45.
Jeg er aktiv på det norske klokkeforumet Tidssonen.no, pg har nå lyst til å bidra her på den svenske delen også.
Jeg ser at jeg ikke har mulighet til å legge ut salgs-annonser enda (20 poster), men jeg legger ved en link her om noen vil se annonsen på den norske siden. Jeg selger den for 19.500 SEK med flere croco-reimer (svart + brun) med foldespenne. Jeg bor ca. 1 time fra den svenske grensen, og har mulighet til å møte en eventuell nærmere grensen.

Se link om uret:
http://www.tidssonen.no/forum/threads/sjöö-sandström-royal-steel-worldtimer-gmt-ny-23-6-16.39134/

Takk for meg og min presentasjon, så håper jeg kan bidra med noe positivt på dette forumet.

AC4D7354-4114-4BC4-B86F-402951AFD36E_zpsibe2j5te.jpg

35165CE2-D7EF-4185-ABD3-3D5B4CE8E4EB_zpseq4gzfr7.jpg

J-E från Södermalm Stockholm här. Snart 35, tvåbarnspappa, jurist (konkurrensrätt och upphandling), gillar mat och vin, köper dyra skor.

Hade ett välutvecklat klockintresse
för ca 15 år sen men prioriterade annat. Det enda jag inte sålde då var farfars gamla Omega. Nu är dock "krigskassan" välfylld och först på köpa-listan står en Datejust. Om någon har en 116200 med blå eller silver-tavla till salu är jag intresserad.
14695568600061998339812.jpg
Snygg Omega och Jetson.

Hej! Jag heter Johan och är 37 år. Har läst sporadiskt på TTT i många år och på klocksnack de senaste åren. Har dock aldrig brytt mig om att registrera mig förrän nu. Jag har, i jämförelse med många här, inget stort klockintresse men gillar fina klockor och fascineras av den djupa kunskap som finns på forumet. Privat är jag en stackars hårt arbetande trebarnsfarsa utan speciellt mycket tid över för mig själv. Jag önskar att jag hann fiska och spela tennis mer. Idag sitter jag på sommarens sista semesterdag och tittar på mina badande barn. På armen sitter en Planet Ocean som jag köpte ny 2010. Jag använder den nästan alltid. Ibland varvar jag med en äldre vintage-Omega. Till nästa sommar tror jag att PO:n ska få ett gummiband. Jag går också i tankar att köpa något lite elegantare. Kanske en Datejust? Hur som helst. Nu fick jag lite tid i min solstol över och tänkte passa på att presentera mig och tacka för all kunskap man kan få och den trevliga, generösa stämning som oftast råder på detta välstrukturerade och inspirerande forum.
image.jpeg

hej alla klockanerds, tänkte presentera mig lite här. Jag är Belgare från Antwerpen, och bor nära Karlskoga sedan nästan 3 år tillbaka. Jag paddlar mycket kajak, och är intresserat av astronomi. Och av klockor självklart. Framför allt Seiko (och Grand Seiko), Sinn, Longines och Junghans. Skulle gärna äga en Nomos en dag. Annars än de mästa är jag inte mycket intresserat av dyra, kända "Swiss watche brands". En klocka är på väg n sedan i fredags: Seiko SLA015. Nyfiken hur den ser ut.

Hej klockvänner,

Daniel här. Ny på forumet sedan en tid tillbaka och presenterar mig först nu (bättre sent än aldrig). Har genom en vän fått upp intresset för klockor och blev då rekommenderad att följa detta forum. Ett smått fantastiskt forum som flödar av kunskap och klockintresse, otroligt kul för en nybliven medlem men samtidigt direkt livsfarligt (har numera ett enormt köpsug).

Äger sedan tidigare en del quartzklockor och införskaffade mig igår mitt första automatiska ur, en Seiko SRP773, som ska komma med posten vilken dag som helst. Målet är dock en vintage Rolex day date.

Vill så klart inte göra ngn besviken och bifogar därför bild på min ärvda Omega Seamaster Quartz. För bilder på klockor gillar väl vi alla!?

Med vänlig hälsning,
Daniel

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    92.9 KB · Visningar: 65
Hallå allihopa :) Imorgon är jag ägare av min första "riktiga" klocka. En Grey side of the moon (den med viklås i titan). Är den hälften så snygg som på bild är jag nöjd. Köpt av taner i på NT i Helsingborg. Väntar med oerhörd spänning. Kommer uppdatering imorgon.

Tillbaka
Topp