• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hallå allihopa :) Imorgon är jag ägare av min första "riktiga" klocka. En Grey side of the moon (den med viklås i titan). Är den hälften så snygg som på bild är jag nöjd. Köpt av taner i på NT i Helsingborg. Väntar med oerhörd spänning. Kommer uppdatering imorgon.
Hej! Bra första klocka tror jag. Har själv kollat på den fast "meteorite" edition

Hej! Bra första klocka tror jag. Har själv kollat på den fast "meteorite" edition

Ja den är någonting extra men precis som med dark side of the moon tror jag att meteorite är en klocka jag skulle kunna tröttna på eller i alla fall inte köpa som första klocka. Grey side kändes som en avägning mellan dress och casual precis som jag ville ha :)

Sedan är ju priset en faktor. Meteorite har ju ett listpris på 125 k tror jag. Men man lär ju få lägga strax under hundringen iaf. Har du tittat på den hos AD eller?
Tycker den är riktigt fräck:)

Ja den är någonting extra men precis som med dark side of the moon tror jag att meteorite är en klocka jag skulle kunna tröttna på eller i alla fall inte köpa som första klocka. Grey side kändes som en avägning mellan dress och casual precis som jag ville ha :)

Sedan är ju priset en faktor. Meteorite har ju ett listpris på 125 k tror jag. Men man lär ju få lägga strax under hundringen iaf. Har du tittat på den hos AD eller?
Tycker den är riktigt fräck:)

Kan du nog ha rätt i. Lite för häftig blir ju lätt uttjatat. Har faktiskt inte sett någon AD än som har den i butik

Är inte alla nya här? :D

Har haft riktigt ont om tid den senaste tiden, så istället för att skriva en presentation postar jag helt enkelt ett gäng bilder som är ganska representativa, både gällande mina klockor och mina intressen.

120101-Oct-2.jpg

091121-Blue2.jpg

110120-Nudie.jpg

110529-311.jpg

20110403-Leonardo1.jpg

120225-1675-1.jpg

110821-W33.jpg

120506-Green-1.jpg

110617-w24.jpg

110528-Bubbles.jpg

Hej!
Jag är 34 år och Umebo och har haft ett växande intresse för klockor, men tyvärr ingen riktig skatt i min låda. Håller på att försöka knåpa ihop en egen istället, även om det i slutändan kommer att kosta lika mycket :). Tycker det är väldigt inspirerande att läsa om allas projekt, synd bara att tiden är lite för knapp för att försöka sig på allt. Har tänkt ge mig på Clockmakers DIY på Seiko 7S26 även om jag inte hunnit så långt.

Hej!

Nybliven medlem på KS, men har varit med och läst många trådar under ett gäng år.
Jag heter Stefan, 31år, och bor i den lilla orten Karlsborg. Är dock på väg att flytta mig mot Göteborg, veckopendlar sedan ett år dit för att studera och kan nog tänka mig att jobba där i ett par år efter att studierna är klara.

Mitt klockintresse är närmast pinsamt inriktat på ett märke, Seiko. Det räcker för mig:) Jag uppskattar självfallet klockor av andra märken också men så länge jag kan hålla mig till Sieko så är jag(och plånboken) nöjd!

En klocka som jag köpte för ganska många år sedan är dock inte en Seiko utan en Citizen Nighthawk, riktigt trevlig och prisvärd klocka!

IMG_0017.jpg

Du ska nog inte sälja här.... Trots en väldigt suddig bild så vill jag tro att din klocka är falsk. Fritt tolkat verkar du ha en "Rolex Explorer Date" utan datumbubbla med SEL? :confused:
Hej Thomas! Och tack för visat intresse ;)
Det är, som sagt, en re-dial på en oysterdate. Inga SEL, med plexi där datumbubblan är borttagen - så jag köper att du tror den är fake, men den är inköpt av en forummedlem på TTT (som står i gott anseende) som kunde garantera dess äkthet, och det räcker för mig. Dessutom kommer den nog aldrig bli till salu igen heller ;) ska se om jag kan hitta den gamla annonsen, och eventuellt lägga upp fler bilder.

Hej Thomas! Och tack för visat intresse ;)
Det är, som sagt, en re-dial på en oysterdate. Inga SEL, med plexi där datumbubblan är borttagen - så jag köper att du tror den är fake, men den är inköpt av en forummedlem på TTT (som står i gott anseende) som kunde garantera dess äkthet, och det räcker för mig. Dessutom kommer den nog aldrig bli till salu igen heller ;) ska se om jag kan hitta den gamla annonsen, och eventuellt lägga upp fler bilder.
Oj, minst sagt spännande klocka om det stämmer. Tror vi är några här som hade uppskattat bilder på pjäsen

Oj, minst sagt spännande klocka om det stämmer. Tror vi är några här som hade uppskattat bilder på pjäsen
Bilder bifogat! Och nu ver jag hur det här låter, men jag fick inte av länken i andra "änden" av klockan där ref. nummer står, utan fick bara av den där serienumret stod -.- några tips på hur man får ur bandstiftet när det krånglar? har diskat med tandborste och diskmedel, men det är precis som att det liksom inte fjädrar när jag trycker med en pin genom lughole:t på den sidan...andra var supersmidigt.

Bilagor

• IMG_20160807_102419.jpg
    IMG_20160807_102419.jpg
    150.4 KB · Visningar: 89
  • IMG_20160807_102516.jpg
    IMG_20160807_102516.jpg
    249.4 KB · Visningar: 86
  • IMG_20160807_102631.jpg
    IMG_20160807_102631.jpg
    196.1 KB · Visningar: 79
  • IMG_20160807_102703.jpg
    IMG_20160807_102703.jpg
    231.2 KB · Visningar: 80
  • IMG_20160807_103041 (1).jpg
    IMG_20160807_103041 (1).jpg
    72.9 KB · Visningar: 79
Bilder bifogat! Och nu ver jag hur det här låter, men jag fick inte av länken i andra "änden" av klockan där ref. nummer står, utan fick bara av den där serienumret stod -.- några tips på hur man får ur bandstiftet när det krånglar? har diskat med tandborste och diskmedel, men det är precis som att det liksom inte fjädrar när jag trycker med en pin genom lughole:t på den sidan...andra var supersmidigt.
Tack för bilderna! Angående sprinten så försök så ens sidan hoppar i hålet så ska inte andra sidan kräva mer en nagel för att få i. Jag rekommenderar för övrigt alltid att man sätter tejp på undersidan så du inte råkar repa när du trixar.

Varit medlem sen -15 men lurker ett bra tag både innan och efter. Har mest äldre dressare i samlingen och är nu ute efter något mer sportigt. Brukar mest använda mig av Chrono24 vid begagnade köp men tänkte pröva lyckan här istället och börja sälja av lite klockor. Kommer från Sthlm men bor nu söder om stan.

Hej,
Är ny medlem på KS, dock har jag lurkat här ett längre tag i och med mitt stora intresse för klockor.
Born and raised i Stockholms norra förorter och bor nu söderut på grund av jobbet.
Har haft ett gäng klockor under min uppväxt, dock enklare ur. Det är äntligen dags för min första "riktiga" klocka och håller noga koll på köp&sälj-forumet för tillfället :)

Hej,
Är ny medlem på KS, dock har jag lurkat här ett längre tag i och med mitt stora intresse för klockor.
Born and raised i Stockholms norra förorter och bor nu söderut på grund av jobbet.
Har haft ett gäng klockor under min uppväxt, dock enklare ur. Det är äntligen dags för min första "riktiga" klocka och håller noga koll på köp&sälj-forumet för tillfället :)

Välkommen!
Någon speciell klocka du är på jakt efter? :)

Hej påer alla :) Skriver bara lite kort om mej själv , är ingen bra skrivare :bookworm:
Jag heter Rune och är 41 år
Jag är Dansk men är i stort sätt uppväxt här i Sverige .
Jag jobbar som svetsare och gör avgasrör till Penta
Mina intressen är gamla bilar och äger några såna och en traktor från 37 .
Antika flaskor är ett annat intresse .
Att gå på loppisar och hitta saker som är värda lite pengar
Jag har ett stort intresse för antika saker och är uppväxt med min far som är antikhandlare .
Nu har jag hittat klockor och hoppas att dom är speciella:greedy:
Här är en av klockorna en Timex automatic och jag vet inte ålder på den , hade varit kul om nån vet det här :)

Bilagor

• 20160807_000842.jpg
    20160807_000842.jpg
    134.7 KB · Visningar: 56
  • 20160807_000906.jpg
    20160807_000906.jpg
    114.2 KB · Visningar: 57
  • 20160807_000927.jpg
    20160807_000927.jpg
    134.6 KB · Visningar: 53
Hej,

33-årig stockholmare och ny medlem på forumet även om jag läst en hel del de senaste åren. Har alltid gillat klockor men intresset har ökat lavinartat den senaste tiden. Är just nu insnöad på Rolex. Har för närvarande två klockor, en Hulk och en Day Date 1803. Day Daten är dock på väg ut tror jag...

Tack för bilderna! Angående sprinten så försök så ens sidan hoppar i hålet så ska inte andra sidan kräva mer en nagel för att få i. Jag rekommenderar för övrigt alltid att man sätter tejp på undersidan så du inte råkar repa när du trixar.
Smart tips med tejpen! Nu menade jag iofs att jag inte får LOSS sprinten, haha. Får kanske gå till en AD och be dem kolla.

Hej,

33-årig stockholmare och ny medlem på forumet även om jag läst en hel del de senaste åren. Har alltid gillat klockor men intresset har ökat lavinartat den senaste tiden. Är just nu insnöad på Rolex. Har för närvarande två klockor, en Hulk och en Day Date 1803. Day Daten är dock på väg ut tror jag...
Kul! Day date i guld har jag funderat på ett tag, hör av dig om du ska sälja ;)

Hej, jag är ny medlem på forumet med den anledningen att Jag har varit utan klocka i 10 år. Men då jag nu kommit fram till att jag vill ha en klocka som jag kanske i första hand skall ha till vardags men som definitivt skall funka på trevliga tillställningar också. Klockan skall andas kvalitet med en sportig ton för att sprida lite glädje både till vardags och fest.
Jag har märkt att mitt intresset skiftat med allt som finns att välja på givetvis också beroende på humör.
I början t ex ville jag hitta väldigt speciella klockor som t ex Jaeger Lecoultre master compressor memovox etc.
Men har efter hand insett att det kanske inte är den vardagsklocka jag söker.
Framförallt 3 klockor jag studerar närmare och som egentligen är helt olika men alla snygga enligt mig.
Dessa 3 skulle funka enligt mina kriterier som jag ser det just nu, Rolex DJ 116300, Grand Seiko SBGJ001 och Omega seamaster 300. Jag tar gärna emot spontana kommentarer på dessa klockor

Senast ändrad:
Hej, jag är ny medlem på forumet med den anledningen att Jag har varit utan klocka i 10 år. Men då jag nu kommit fram till att jag vill ha en klocka som jag kanske i första hand skall ha till vardags men som definitivt skall funka på trevliga tillställningar också. Klockan skall andas kvalitet med en sportig ton för att sprida lite glädje både till vardags och fest.
Jag har märkt att mitt intresset skiftat med allt som finns att välja på givetvis också beroende på humör.
I början t ex ville jag hitta väldigt speciella klockor som t ex Jaeger Lecoultre master compressor memovox etc.
Men har efter hand insett att det kanske inte är den vardagsklocka jag söker.
Framförallt 3 klockor jag studerar närmare och som egentligen är helt olika men alla snygga enligt mig.
Dessa 3 skulle funka enligt mina kriterier som jag ser det just nu, Rolex DJ 116300, Grand Seiko SBGJ001 och Omega seamaster 300. Jag tar gärna emot spontana kommentarer på dessa klockor
Välkommen, och som du säger - snygga alla tre. Tror du kommer längst med DJ trots allt, eller GS för all del. En DJ med jubilee/oysterlänk kan ju användas i de flesta sammanhang. WR 100m också. Färg på tavlan efter smak och tycke, även om vit eller svart är mest neutralt.
Lycka till med köpet :)

Tjena!

30-årig norrländsk stockholmare här! Insnöad i klockvärlden sedan cirkus ett år tillbaka, indragen i fördärvet av en kollega.
Samlingen (om den nu får kallas så för tillfället) består av en Oris Aquis, en Certina DS Action kronograf samt någon obskyr modell av G-shock. Planer finns för att införskaffa "några" till, har dock väldigt svårt att bestämma mig för vad jag vill ha mest...

Fridens!

//Tratten

Hej
Nybliven 50 åring från Norrland boendes i Stockholm. Har läst en del trådar här de senaste veckorna och bestämde mig just nu att bli medlem. Har blivit smittad av "klocksjukan" via sonen som odlat den sedan barnsben. Min egen klockhistoria består mest av "bjäfs" och det enda i min ägo är en Citizen Aqualand och en Suunto D6 och med det sagt anar ni väl vad jag sysslar med på fritiden. Har dock köpt ropat in en del vintage klockor på ebay genom åren till förövaren nämnd ovan. Nu har det blivit min tur att roa mig:cigar:
Intresserad av dykare och vissa vintage ur. Mitt första mål är att köpa en riktig klocka...när jag väl hittar rätt.

Hej!
Jag heter Sebastian är 28 år. Aldrig tidigare registrerad här men har "hängt" och smygtittat av och till under ett par år.

Tänkte dock försöka köpa mig en 116610ln under hösten och skulle behöva hjälp med detta, vill köpa ny från butik men vart får man bästa dealen? Och hur går man till väga, har mailat Rob Engström men inte fått svar..

Nu blev säkert det här ot... Hej!

God eftermiddag

Hittade detta inspirerande forum för 1-2 år sedan och har läst aktivt sedan dess. Vet egentligen inte varför jag inte registrerat mig förens nu, men men.

Jag är en 27 årig man från Stockholm som varit, mer nördigt, intresserad av klockor iaf de senaste 10 åren. Klocksamlingen har ändrat status under åren och har innehållet objekt som Certina DS Chronograph, ärvd Seiko automatic, Swatch GB743 samt en vintage Omega Seamaster De Ville 1967. För tillfället består samlingen, tyvärr, enbart av Swatch klockan då Omegan blev stulen på senaste utlandsresan samtidigt som Certinan och Seikon sålts med anledning av pengabrist under studentperioden.

Avklarade studier, jobb på ingång samt en erhållen relativt stor summa pengar har nu gjort det möjligt att införskaffa nya objekt och grotta ner sig än mer i denna fina och intressanta miljö. Finns en drös av intressanta klockor där ute och personliga favoriter är, har jag märkt, ofta skapade av IWC, Rolex, Omega samt Patek Phillippe.

För tillfället är jag på jakt efter en IWC ingenieur 3239 och helst av allt 3239 Laureus Edition. Har varit totalt frälst av detta fina ur sedan jag såg klockan första gången då den släpptes. Klockan som sådan (modell 3239) och med hänsyn till min relativt begränsade budget (En begagnad Laureus kräver antagligen maximal budget sträckning) gör den till det ur som för tillfället står högst upp på min lista. Andra klockor jag sneglar på utöver 3239:an är IWC MARK XVI, Rolex DJ 116200, Tudor Heritage Blue Bay samt en Omega Aqua Terra 8500. Någon av dessa fem klockor (i fallande ordning) hade jag tänkt få äran att bli min första "riktiga" klocka och därmed startskottet för en nya klocksamling.

Ser fram emot många intressanta diskussioner!

mvh
Big Lebowski

Tjenamors!

Jag är en 17 år gammal kille från Stockholm som är studerande på gymnasiet med extrajobb vid sidan av. Mitt intresse för klockor började några dagar efter att jag gick ut grundskolan, så lite mer än ett år sedan. Jag fick då en quartz GANT klocka (Park Hill IIBlue - Metal) i present av föräldrarna. En present som jag blev väldigt nöjd med. Ingen märkvärdig klocka egentligen, fast jag gillade "looken" på den och bar den på handleden i princip varje dag. När jag väl kom till insikt med att jag hade ett intresse för klockor började jag även kolla runt på andra modeller, märken o.s.v. Har dock aldrig "nördat" ned mig i klockvärlden som jag gjort nu på sistone.

Efter lite drygt ett halvår hände det dock något som gjorde mig oerhört förbannad. Jag blev av med klockan... Visst, det var inte så mycket pengar sett till vad klockor faktiskt kan kosta, men det var inte värdet i sig som jag hade tappat. Det var klockan och dess betydelse för mig som jag hade blivit av med.

Nu är det ungefär ett halvår det hände och jag har sedan dess känt av att behovet för en ny klocka finns där. Har dock aldrig riktigt tagit tag i det hela förrns nu, varför vet jag inte riktigt. I och med min jakt på en ny klocka blev jag rekommenderad till att kolla in denna hemsida som jag spanat in nu i några dagar. Kände också att det var dags att skapa ett konto här då jag vill kunna interagera med folk härifrån i framtiden.

Favoritklockan är dagsläget måste nog vara en Royal Steel Worldtimer av Sjöö Sandström eller Rolex Submariner. Modell av Submariner har jag dessvärre ingen större koll på än, men det kommer nog med tiden.

Förhoppningsvis kanske jag med hjälp av diskussioner och funderingar med er finner en ny start för mig i klockvärlden!

Med vänliga hälsningar,
Ziiiper

Tillbaka
Topp