• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej,
Hittade hit som säkert många andra i jakten på ny klocka och köpråd kring dessa. Mitt klockintresse har gått i vågor då det kolliderar lite med mitt stora intresse, aktier. De mesta av mina pengar har gått till just aktier de senaste åren och därför har jag haft svårt att motivera ett klockinköp. Nu börjar dock min nuvarande klocka som är en Tisssot Seamaster 660 sjunga på sista versen. Jag fick den av min farmor när jag tog studenten för över tio år sedan och den har tjänat mig väl. Den börjar nu ändå bli så pass sliten nu att jag bestämt mig för att införskaffa en ny och jakten pågår för fullt. Det enda jag egentligen vet är att klockan ska vara automatisk och med svart urtavla. Först skulle det helt bestämt vara ett Schweiziskt ur men efter att ha sett många fina Seikos här på forumet har jag slopat det kravet.

Tycker KS är ett trevligt forum, det är en bra blandning mellan rena klocktrådar och andra ämnen. Märker att jag hänger mer och mer här och mindre och mindre på Flashback:cool:

I övrigt är jag en 28-årig ekonom från Stockholm.

Bilagor

• IMG_0131.JPG
    IMG_0131.JPG
    116.2 KB · Visningar: 56
Ciao!
Hittade hit av en slump förra året efter att jag fått ta över min farfars qammla Omega Quartz och behövde hjälp att identifiera den.
Fann också av en slump min pride-and-joy här inne i form av en Seamaster 2938 från 1958 (bild nedan) som jag köpte till migsjälv som examenspresent!
Har under senaste åren utvecklat en närmare ohälsosam besatthet för främst Omega och vill gärna utöka min samling och kunskap, men har börjat acceptera det mer och mer då det är en "relativt" billig (och mer hälsosam) hobby till gemförelse med exempelvis veteranbilar eller motorcyklar som jag ägnade mig åt när jag var yngre XD

IMG_2328.jpg

M.v.h "Den optimistiske Örebroaren"

Hej!
Min bror som tipsade om KS efter att han köpte en Seamaster av en medlem för några år sedan. Varit inne och läst runt en längre tid men nu var det dags att registrera sig. Alltid varit intresserad av klockor och har nu snöat in mig helt på en Speedmaster som min första "riktiga" klocka. Håller på att ta mig igenom den officiella tråden för att skaffa mig all nödvändig info inför ett köp inom en inte alltför avlägsen framtid. Ser fram emot många härliga diskussioner!

MVH
pumas

Blev medlem för några månader sedan för att säga några goda ord om Zed som jag köpte min första ordentliga klocka av (Rolex Sub 16610). Har snokat runt till och från sedan dess och inser att det är dags att presentera mig ordentligt för att slippa känna mig som en stalker.

Klockintresset är ganska så nytt, har tidigare endast ägt ett par medelmåttiga kvartsur och några halvtrötta automatare från 60-70-talet. Fick ett ryck strax innan sommaren och slog till på en Rolex Sub från 2003. Suben är i mina ögon urtypen av en bra klocka, klassisk design, tålig, pålitlig, inte för sportig, inte för dressad. Förhoppningen är att ha den hängande runt armen även efter pensionen och sedan ge den till någon framtida unge.
I övrigt är jag svag för vintage, främst kronografer och hoppas kunna hitta något lämpligt objekt i framtiden, gärna i guld.

Obligatorisk faktaruta följer
  • 30 år gammal
  • Förlovad
  • Göteborgare sedan 6 månader tillbaka
  • Professionell byråkrat till yrket
  • Motorcyklist
  • Flugfiskare
  • Sätter högt värde i en bra kavaj
  • Halvtaskig skäggväxt
Välkommen! Kul med fler göteborgare!

Hej!
Johan heter jag och är från Örebro. 32 år och har precis fått upp ögonen för klockor.
Jag har alltid uppskattat snygga klockor och förstås blivit imponerad av märken som Rolex, Breitling, AP och Hublot. En vanlig "Svenne-banan" helt enkelt.

Har tidigare två "vanliga" klockor från Seiko och Tissot, båda quartz. Tycker båda är ganska fräcka men har aldrig lagt någon tanke på ur- eller hantverket. Har nu fått upp ögonen för automatiska urverk och köpt mig (idag) en Breitling Superocean 44. En stor pjäs men med en "diskret" urtavla enligt mitt tycke.

Ser fram mot att läsa intressanta diskussioner och fylla på min kunskap om klockor. Min kunskap idag sträcker sig inte längre än att jag vet vad det är för skillnad på en quartz och en automat :)

/ Johan

Hejhej!
Noah heter jag, är 27 bast och är från Malmö från början. har nyligen fått ut min examen som Jägmästare. Så har ni frågor angående skogsskötsel så är det bara att ge mig ett PM:)
Har läst och kikat på forumet några år, men blivit mer och mer intresserad. Köpte mig ett mekaniskt ur (tärnan) då för ett bra tag sedan och det börjar bli dags för nya grejer!
Bästa grejen jag hittills märkt av på KS förutom kompetensen och trevligt folk, är nog insamlingen som finns på BCF där jag gjorde ett bidrag nyss för en rem jag knep åt mig på säljes.
Väl mött!

Hej kära vänner!

Är ny på forumet, kör nu lite baklänges då jag redan har hunnit göra ett par inlägg :) Jag bara älskar klockor. Nedan är min klocksamling, den består av två LLDs (date and none date) samt en Hamilton Intramtic 38mm. Hoppas på att uppdatera samlingen väldigt snart med en JLC ultra thin jubilee och Rolex GMT II alt. sub.
IMG_0637.JPG IMG_0638.JPG IMG_0639.JPG

Väl mött!
/J

Trodde jag hade presenterat mig tidigare, men uppenbarligen inte.
Jag är en norrlänning på 43 år, bosatt i Jämtland. Bor tillsammans med sambo och en son i villa.
Har varit intresserad av klockor sedan grundskolan, fast på den tiden var det Casio-klockor med så många alarmmelodier som möjligt som gällde.
Min första "riktiga" klocka var en Omega Speedmaster Reduced som köptes begagnad för ca 10 år sedan. Fick sedan upp ögonen för Submarner och var sugen på en sån under flera år, men fick inte tummen ur. Till slut sa en klockintresserad kollega: köp klockjä*** nu, betala och var glad.
Sagt och gjort, hittade ett fint exemplar här som såldes av @vaniljglass - en 16610 från 2002. Det var ca tre år sedan och klockan är en keeper :)
Har alltid sett mig som en OWG, men sedan jag började hänga här har jag insett att jag vill ha några klockor till utöver min sub.
De modeller som finns på listan är Rolex Dj, Rolex Batman, Omega Aqua Terra Skyfall och en Tag Heuer Monaco. Sedan är jag nöjd. Hoppas jag, haha.

Då jag är rätt nördig och intresserad av annat än klockor (gitarrer, börshandel mm) är klockintresset något som kommer i perioder och när jag är inne i en klockperiod kan jag läsa om klockor många timmar/dag. Det roliga med att vara periodare är att när jag har nördat inom gitarrer ett tag har jag tre månaders missade inlägg på Klocksnack, som jag kan ta igen på en vecka.

Marko från Etuna, 38 vårar. Mina klocktokiga svågrar tipsade om denna sida.
Själv har jag inte så mycket i klockväg mer än en Seiko och någon gammal Casio.
Tittar in med jämna mellanrum och drömmer om alla fina klockor som medlemmarna visar upp/säljer :)

Marko från Etuna, 38 vårar. Mina klocktokiga svågrar tipsade om denna sida.
Själv har jag inte så mycket i klockväg mer än en Seiko och någon gammal Casio.
Tittar in med jämna mellanrum och drömmer om alla fina klockor som medlemmarna visar upp/säljer :)
Välkommen! Kul med fler Etunabor! Och var håller svågrarna hus då?

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Hallå på er klockfolket! Jag heter Sebastian och kommer från Eskilstuna. Mitt klock intresse startade för ca 3 år sedan. Det har därefter bara eskalerat med tiden och fick upp ögonen för klocksnack för lite över ett år sen.

Det var genom KS jag gjorde mitt första riktiga klockköp för lite över en månad sedan och är nöjdare än nöjdast.

Speedmaster Legend genom Jensab här på forat. Förövrigt en otroligt trevlig och bra kille att ha och göra med.

Tack för ett fantastiskt fint forum!

Hej!
Har under en längre tid kollat rundor på KS och nu när tiden är kommen för en ny klocka kändes det mer än rimligt att bli medlem.
Förutom klockor har jag även ett stort intresse för modern konst, främst street art.
Sålde nyligen min Breitling Jupiter Pilot och är nu på jakt efter en Hublot Classic Fusion 42 eller 45mm.
Tar därför mer än gärna emot tips och funderingar kring Hublot CF.
Må bäst!

Tjena. Marcus heter jag och är en biltok från Nykvarn! Hängt lite diskret här ca 1 år men kände att det var dags för registrering.
Klockintresset växer och har min andra rolex påväg, som är en 16613 . Första klockan är en 114060, som förmodligen ryker närsom!
Ska försöka att inte bli för beroende av att hänga här :)

Tjena alla, ny medlem från Malmö som intreserat mig för klockor senaste året ca och som nu verkligen vill annonsera i säljforumet :') kul att va här iallafall, tack för ett schysst forum!

Hej.
Jag fick tipset om Klocksnack av en vän, har sen dess läst på forumet och nu har jag nyligen registrerat mig.

Mitt klockintresse började på allvar för cirka ett och ett halvt år sedan.
Det blev tre inköp förra året, det började med en Omega Seamaster från tidiga 60-talet, hittade den på Chrono 24.
image.jpeg

Efter inköpet började jag att snegla på en mer modern klocka. Några månader senare slog jag till på en Longines Saint imier denna gång inköpt på klockia.
image.jpeg

Intresset blev större och större och jag satt i princip varje dag och kikade på olika klockor på Chrono 24.
Det dröjde inte länge innan jag föll för en Frederique Constant Classic pga den väldigt rena looken.
image.jpeg

Det blev sista inköpet för året.
Jag ville kika mer på äldre klockor och halkade in på Bulova! Eftersom jag älskar Rolex Day date men inte har de pengarna liggande blev en Bulova super seville ett bra val! Som lärare tjänar jag inte nog :(
Hittade en i bra skick på Chrono 24 och slog till!
image.jpeg

Det är min resa så långt.
Drömmen är att ha en Sub eller en AP royal oak.
Kul med ett forum med likasinnade människor. Ser fram emot nästa GTG :)

Hej!
Fredrik heter jag, 27 år gammal bosatt i Uppsala.
Klockintresset blossade upp på allvar för några år sedan och hittade till slut hit. :)
Är relativt nyregistrerad medlem men smugit omkring här under en längre tid.
Tack för ett kanonforum!

Hej!
Jag är ny på forumet. Älskar klockor äger en omega idag. Tänker köpa en Omega Seamaster 300 snart.
Blev tipsad av en vän om detta grymma forum:)
//Knut
Hej @Mrknut. Ibland vill Jag uppmuntra nya att skriva mer på forumet, att deltaga i vår gemenskap. Såg att du fyller år i dag (om det stämmer), grattis! Blev det någon Seamaster? Skriv gärna något mer utöver din första presentation för ett halvår sedan.;)

Hej! Jonathan heter jag 26 år bosatt i Stockholm men flyttar hem till götet igen i september! relativt nytt intresse i klockvärlden.
Har en Omega Speedmaster Moonwatch samt en Longines HydroConques och någon gammal Certina.
Gillar i övrigt Båtar, bilar, sprit och cigarrer! tror att detta forum ska passa mig bra!

Tack för ett roligt forum!

Hej Klocksnack!

Jag har som många andra hängt här ett tag utan att själv ha skrivit något.

Mitt klockintresse började för fem år sen då jag spontanköpte en vintage Seamaster 600 till mig själv i exampenspresent. Den är nog inte helt kosher (kanske skriver mer om det i en annan tråd) men den fick åtminstone upp intresset, och jag har inte kunnat bli kvitt det sen dess.

Jag gillar vintage och faller oftast för dressklockor, trots att de kanske inte får så mycket handledstid. Mitt stora dilemma just nu är att hitta en sjysst beater att ha till vardags. Varje klocka jag kikar på är liksom lite mer dressad än den förra, och till slut måste jag hejda mig från att inte köpa något helt annat än vad jag först tänkte mig.

Tack för många trevliga trådar hittills!

Hej alla klocknördar!
Här är en till. Gammalt intresse som vaknade till liv efter att jag fått ta del av morfars gamla klocksamling. Många fickur med en så länge osäkra åldrar. Har börjat forska en del och hoppas på tips härifrån.
Ser mig omkring här allteftersom jag får tid. Tipsa gärna om sidor/trådar/länkar som kan vara användbara inför stundande forskning.

/James

Tillbaka
Topp