• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EWGM

Breitling
Halloj! Tobbe är namnet!
Jag har fastnat rejält för klockor det senaste åren och tycker framförallt att historien bakom klockan är mest intressant!
Började med en Luminox Atacama efter tjänstgöring
Nu har jag även en IWC ingeniure som jag skaffade mig som examenspresent
Nästa klocka kommer att bli en doxa. Så om du besitter en doxa eller kan väldigt mycket om klockorna, är jag intresserad att diskutera närmare i frågan :)
 

AB

Panerai
2-Faktor
Tjena!

Alexander här, nyregistrerad på forumet efter en månad som gäst med intensiv hårdbevakning av alla möjliga klocktrådar. Hittade egentligen hit då jag bestämde mig för att återuppliva mitt vid tillfället vilande intresse och införskaffa en ny klocka att bära på armen.

Som så många andra hyser jag en stark förkärlek för SEIKO och äger i dagsläget två modeller, SARX015 och Padi. Jag är dock väldigt bred vad gäller smak och har även många andra favoriter/drömobjekt.

Tack för ett bra forum och den kunskap som jag kunnat ta del av, ser fram emot desto mer. Väl mött!
 

greverif

Breitling
Hej på er!

Andreas här, har ganska nyligen hoppat in i klockträsket. Har ägt en SEIKO SBX017 (MM300) i ett par års tid (ville ha en schysst allroundklocka). Har därefter blivit lite mer biten och har precis klickat hem en SEIKO Sar065 samt en Sjöö Sandström World timer. Är dessutom sugen på en Sjöö Sandström Skydiver men den som lever får se..

Då man är en tvåbarnsfar som arbetar som socialsekreterare blir det inga extrema utsvävningar för min del även om jag tror att en Grand Seiko skulle passa som handen i handsken någon gång i framtiden.

Tack för ett mycket informativt forum med bra information och en vettig samtalston.

20160823_143317.jpg
 

Miata ND

Breitling
Hej alla,
Anders heter jag , 47-årig jurist i försäkringsbranschen.
Har varit klockintresserad i bra många år men inte kommit längre än till en Speedmaster Professional och en Seamaster Professional. Köpte dem nya för många år sedan till nästan löjliga priser om man jämför med priserna idag.
Har dock börjat planera nästa klockköp som blir en Submariner 114060......sedan finns en Reverso Grande på önskelistan men den får vänta ett tag.
På återhörande!
DSCN2145.jpg
 

rabbadabb

Omega
2-Faktor
Hej!

Passar på att presentera mig. Ny på detta forum, men haft klockintresset i många år.
Just nu innehar jag ett par Panerai, några Omegor och ytterligare klockor. Är inte så aktiv i handlandet som jag varit tidigare, men börjar känna att det är dags för något, men vet inte vad, möjligen en IWC...
Skickar med bilder på några av dem.

IMG_4480.jpg
IMG_2179.jpg
 

Ghost

Omega
image.jpeg
Hejsan alla! Ny här så ville bara säga hej! :) och visa upp mitt senaste köp! Det är en
Breitling CHRONOMAT EVOLUTION ROSE GOLD & STAINLESS STEEL!
Fick ge 31 för den, då fick jag med watchwindern. Cert och alla tillbehör följde oxå med! Är det ett ok pris tycker ni? Min första klocka som kostar över 6000kr! Så är ganska ny i branschen så är inte så kunnig än!

Mvh
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    94.1 KB · Visningar: 32

visa

Breitling
Tjena!
Har äntligen skaffat mig ett konto här på KS efter att flitigt ha besökt forumet som gäst. Mitt klockintresse började när jag fick min första vintage Omega av min fader (som i sin tur fått den av sin far). Efter det så har jag utvecklat ett beroende och enorm kärlek till märket. Speedyn är den absoluta favoriten, den tidlösa designen i kombination med dess historia gör den till en självklarhet i samlingen.

Tack för mig!
 

subarashi

Breitling
Hej! Kort intro!
En dag på jobblunchen så slängde jag ur mig att jag gillar klockor.. En viss kollega fick ögonen för mig och han berättade att hade ägt en och annan klocka.
Han visade mig ett forum som tydligen var "stället man hänger på" och sen berättade han allt han visste, så nu suktar jag efter klockor som jag innan inte visste fanns eller bara kunde drömma om.

Jag har nu bestämt mig för att köpa min första "riktiga" klocka och så fort jag visar kollegan en schysst quartz, kinect eller eco så suckar han och försöker förklara. jo de är schyssta.. men det är en mekanisk jag ska ha.

Har snöat in mig på en nu och är rädd för att efter det första köpet så är jag fast. :p

Jag heter Tim och min kollega heter @masterkiller.
 
Senast ändrad:

Tony S

Omega
Hej alla,
Tony heter jag , 34-årig Karlstadbo.
Har varit klockintresserad i bra många år, och äger ett gäng klockor.
Dock drivs samtliga av batteri, vilket det nu är tänkt att det skall bli ändring på.
Jag har snokat runt här på forumet som gäst under en längre tid, och tänkte därför att nu var det dags att joina.
Planerar just nu mitt första köp av en "riktig" klocka, vilket kommer att bli en Speedmaster.

/Tony
 

visa

Breitling
Hej alla,
Tony heter jag , 34-årig Karlstadbo.
Har varit klockintresserad i bra många år, och äger ett gäng klockor.
Dock drivs samtliga av batteri, vilket det nu är tänkt att det skall bli ändring på.
Jag har snokat runt här på forumet som gäst under en längre tid, och tänkte därför att nu var det dags att joina.
Planerar just nu mitt första köp av en "riktig" klocka, vilket kommer att bli en Speedmaster.

/Tony
Välkommen till forumet!

Väldigt bra val, kan aldrig gå fel med en Speedy! :)
 

Magnus79

Breitling
Ny på forumet men oerhört roligt att nörda ner sig i denna värld, så som med allt annat man börjar intressera sig för, sport/jakt etc. man får verkligen det man är villig att betala för, nu gäller det bara att bestämma sig inför nästa klockinköp.....
 

MaxAnd

Omega
Max heter jag och bor i Halland.
Min första "fina" klocka var en Breitling Super Avenger som jag köpte helt ny i affär. Sålde den redan efter ett år pga köp av lägenhet.
Köpte sedan efter ett tag en äldre Breitling pan-edition, men tyvärr var den lite för liten i uret tyckte jag (39/40mm), så är nu på jakt efter en Avenger 2.
 

Bazsy

Cartier
Hej! Balazs heter jag och bor i Solna.
Klockintresset kom ganska nyligen när jag som är ingenjör läste något om mekaniska klockor och blev fascinerad direkt. Konstigt att intresset inte kom tidigare men bättre sent än aldrig.
Jag äger idag en 3 år gammal Certina DS Action Diver Titanium vilket jag tycker var en bra nybörjarklocka.
Jag har nyligen beställt en Seiko SARB033 från Japan och väntar med spänning just nu.
Dessutom har jag i de senaste dagarna fått upp mitt intresse för vintage Omega klockor och hittade just igår en fin Seamaster Automatic från troligen 1958 på en utländsk auktionssite. Går allt bra så hamnar även den hos mig inom kort.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Kanske borde skriva här och presentera mig...
Jossi, Varit medlem sedan 2012, men gör inget direkt väsen av mig. Lurkar mest och suger in all information.
Malmöit som nyligen lämnat 12 år i Stockholm för Visby, haft ett klockintresse i ganska många år, började med en Musse Pigg klocka, både på armen och en som väckarklocka, gick vidare med en Casio som jag ej minns beteckningen på, en Swatch som inte tålde en sommar av oljefärg och lacknafta, en Storm med galler över urtavlan, vidare till en parfymklocka ( Armani), sen över till en G-Shock, ytterligare en parfymklocka (en Calvin Klein), sen började det bli dyrt... 2st Omega Seamaster (vintage), en Rolex Datejust 1601 ( för att fira ett personligt mål, tyvärr dock tokpolerad) och vid årsskiftet blev det en Rolex Explorer II, 16570, Vit.
Stormen, Armani, CK, G-Shock, och Omegorna finns alla kvar. Dock används bara G-shocken av dem.
De flesta inläggen blir bättre med bilder, så blir en på de som snurrar på handleden, det är 1601 och 16570, fördelning 1% på 1601 och resterande 99% på 16570....
IMG_1311.JPG
 

Defiant

Omega
2-Faktor
Hej, som många andra har jag länge läst på forumet. Nu tog jag till slut tillfället att registrera en användare. Jag har varit klockintresserad i många år, dock mest i periferin som ett bihang till en fascination över mekanik & maskiner i allmänhet. Senaste två åren har klockor kommit in i rampljuset. För tillfället äger jag ett par billigare Seikos, men mer långsiktiga mål innehåller minst en Speedmaster, helst en tintin eller Apollo XIII :)

Hoppas på mycket spännande läsning framöver och förhoppningsvis kommer jag så småningom kunna bidra med det samma åt någon annan :)

Allt gott!
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Hej allesammans!

Varit med ända sedan TTT-tiden, med start ca 2007 när man var student men slutade vara aktiv på forumen runt 2011-2012. Reggade mig här på KS när forumet bildades men har inte varit vidare aktiv... Klockintresset har dock hängt med (och eskalerat!) stadigt under tiden.
 
Senast ändrad:

Oscar900218

Cartier
Hej!
Varit medlem på formuet nu ca 2 år men har inte varit så aktiv. Dock har det ändrats och jag är inne säkert en timme om dagen och kollar runt, tyckte att jag därför skulle presentera mig här! Mitt klockintresse har sakta men säkert byggts upp till något jag ägnar tid åt varje dag. Har för närvarande en Aqualand enzo, longines hydroconquest och en Tudor date i mitt förvar. Enzon är faktiskt inköpt här på forumet!
 

serlex

Breitling
Hej!

Glad Stockholmare som gillat finare klockor sen 15 års ålder dock i butikshyllorna bara.

har haft massor av olika casio klockor och en storm klocka.

31idag och jag kommit på att jag inte behöver ha casio längre:D när man har råd med en :rolex: sub.

Det får bli min första finare klocka.

Tack o hej på er!
 

erikolja

Breitling
Hej alla !
Efter att ha lurkat omkring här i ca 6 månader utan att ha skrivit ett enda inlägg tyckte jag det var på plats att presentera mig själv lite kort! Mitt klockintresse har alltid funnits även om det var på en annan nivå när jag var yngre. Jag och mina kompisar gillade att browsa Rolex-kataloger och prata om hur sjukt dyra de mest obskyra modellerna var. Har faktiskt gått utan klocka de senaste 5 åren, då jag tänkt: har man ingen ordentlig klocka kan man lika gärna skita i det. Töntigt resonemang, jag vet! Då jag är student håller jag just nu på och gneta fram pengar till min första riktiga klocka, väger mellan Sub, Explorer 2 eller IWC Mark XVIII på länk.

De två klockor jag äger idag är en, precis som många andra här en Seiko Padi, samt min farfars gamla Zenithdressare
IMG_2233.JPG
IMG_2234.JPG
 

Pege

Breitling
Hej!
Nyligen fått upp klockintresset och kikat runt på klocksnack ett tag och hoppade med som medlem nu.
Första inköpet av automatare fick bli en Tag Heuer Aquaracer.
Ha de gott!
 

Fredrik.a

Breitling
Tjena!

Antalet inlägg per år som medlem är hittills lågt men planerar att ändra på det. Klockintresset har funnits länge men tog väl fart för runt 10 år sedan då den första automataren inhandlades, en SKX007. Sedan dess har jag haft en viss förkärlek för Seiko men med många andra märken på önskelistan. :)

De klockor som får mest tid på armen just nu är en Seiko Marinemaster samt en Tag Heuer Carrera.
 

FluffysFailure

Breitling
Hej alla, Johan från Skellefteå ("Skellefteå-trakten" om man ska vara petig antar jag).

Har väl relativt länge varit intresserad av klockor, mest dykarur fram till den Omega Speedmaster som jag köpte i år (har inte tagit fram fin-kameran så bifogar en bild på Seamastern som numera är såld). Har ägt lite blandade modeller; Certina DS PRO i titan (digital/analog), Citizen Aqualand AY5000-05L (djupmätare, inte eco-drive), Citizen Eco-Drive BJ8050-08E (Eco-Zilla), Casio Frogman GW-200, Casio Frogman GWF-1000 (2st har kvar en), Casio Mudman (misslyckat hydro-projekt, donerades som misslyckat projekt - kladdig men fungerande), Seiko 5 Military (SNK809, har den kvar) och en Omega Seamaster 300m chronograph (svart, gamla modellen med 7750). Sålde nog alla de som jag inte har kvar på Blocket om jag inte missminner mig.

I och med dykningen så har dykaruren jag ägt levt ganska hårda liv (kan intyga att safirglas inte är repfritt) med repor på glas och boetter men klockor är väl till för att användas även om det skär lite i själen ibland. Inte helt oväntat så har Frogman GWF-1000 modellen klarat sig bäst även om den finns en liten skada på glaset om man letar och gummiskyddet saknar lite material på sina ställen. Seamastern fick problem med kronografens minuträknare som slutade fungera, efter reparation och ytterligare dyk så fick den fukt under glaset så tillbaka till urmakare för torkning. Eco-Zillan fick en repa som jag rent hörde och kände i vattnet att det tog illa, ett älvsdyk med lite stenkontakt. Vid älvsdyk vintertid så klarade sig Frogman modellen faktiskt bättre än dykdatorn, LCD:n på dykdatorn blev väldigt trög och även efter avslutat dyk så visade den 6 meters djup, Frogman klockan verkade fungera precis som vanligt. Seamaster klockan fick även sitta över torrdräkten när vi från den lokala dykklubben ställde upp som räddningsdykare för det första vintersimmet i Skellefteå, drygt -30 grader och rätt blåsigt ute på isen, kanske inget som gör underverk för tätningar och packningar så här i efterhand. En gång efter ett dyk fastnade klockan i BCD:ns axelrem när jag tog av mig den och slets loss från armbandet för att falla till marken. En av sprintarna gick förlorad, men annars så gick det väl så bra som man kunde hoppas på under förutsättningarna. Efter en skogsplantering så hade jag av någon anledning lagt Frogman GWF-1000 klockan i en benficka vilket även gjorde att den fick åka 60 graders kulörtvätt i en 15 minuter något sådant. Verkar inte ha skadat klockan, men igen, kanske inte optimalt för tätningar och packningar.

Speedmastern har ett lite lugnare liv, utsätter den dock för båt/mc-körning och IPSC-skytte men det borde den tåla.

Det här blev mycket längre än vad jag hade tänkt så jag stoppar mig själv här :)

seamaster_by_the_fireplace_by_fluffysfailure-d2xhzbi.jpg

/Mvh Johan
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej alla, Johan från Skellefteå ("Skellefteå-trakten" om man ska vara petig antar jag).

Har väl relativt länge varit intresserad av klockor, mest dykarur fram till den Omega Speedmaster som jag köpte i år (har inte tagit fram fin-kameran så bifogar en bild på Seamastern som numera är såld). Har ägt lite blandade modeller; Certina DS PRO i titan (digital/analog), Citizen Aqualand AY5000-05L (djupmätare, inte eco-drive), Citizen Eco-Drive BJ8050-08E (Eco-Zilla), Casio Frogman GW-200, Casio Frogman GWF-1000 (2st har kvar en), Casio Mudman (misslyckat hydro-projekt, donerades som misslyckat projekt - kladdig men fungerande), Seiko 5 Military (SNK809, har den kvar) och en Omega Seamaster 300m chronograph (svart, gamla modellen med 7750). Sålde nog alla de som jag inte har kvar på Blocket om jag inte missminner mig.

I och med dykningen så har dykaruren jag ägt levt ganska hårda liv (kan intyga att safirglas inte är repfritt) med repor på glas och boetter men klockor är väl till för att användas även om det skär lite i själen ibland. Inte helt oväntat så har Frogman GWF-1000 modellen klarat sig bäst även om den finns en liten skada på glaset om man letar och gummiskyddet saknar lite material på sina ställen. Seamastern fick problem med kronografens minuträknare som slutade fungera, efter reparation och ytterligare dyk så fick den fukt under glaset så tillbaka till urmakare för torkning. Eco-Zillan fick en repa som jag rent hörde och kände i vattnet att det tog illa, ett älvsdyk med lite stenkontakt. Vid älvsdyk vintertid så klarade sig Frogman modellen faktiskt bättre än dykdatorn, LCD:n på dykdatorn blev väldigt trög och även efter avslutat dyk så visade den 6 meters djup, Frogman klockan verkade fungera precis som vanligt. Seamaster klockan fick även sitta över torrdräkten när vi från den lokala dykklubben ställde upp som räddningsdykare för det första vintersimmet i Skellefteå, drygt -30 grader och rätt blåsigt ute på isen, kanske inget som gör underverk för tätningar och packningar så här i efterhand. En gång efter ett dyk fastnade klockan i BCD:ns axelrem när jag tog av mig den och slets loss från armbandet för att falla till marken. En av sprintarna gick förlorad, men annars så gick det väl så bra som man kunde hoppas på under förutsättningarna. Efter en skogsplantering så hade jag av någon anledning lagt Frogman GWF-1000 klockan i en benficka vilket även gjorde att den fick åka 60 graders kulörtvätt i en 15 minuter något sådant. Verkar inte ha skadat klockan, men igen, kanske inte optimalt för tätningar och packningar.

Speedmastern har ett lite lugnare liv, utsätter den dock för båt/mc-körning och IPSC-skytte men det borde den tåla.

Det här blev mycket längre än vad jag hade tänkt så jag stoppar mig själv här :)

seamaster_by_the_fireplace_by_fluffysfailure-d2xhzbi.jpg

/Mvh Johan
Mycket väl presenterat, och kul att klockorna används!
 
Topp