Hej alla, Johan från Skellefteå ("Skellefteå-trakten" om man ska vara petig antar jag).
Har väl relativt länge varit intresserad av klockor, mest dykarur fram till den Omega Speedmaster som jag köpte i år (har inte tagit fram fin-kameran så bifogar en bild på Seamastern som numera är såld). Har ägt lite blandade modeller; Certina DS PRO i titan (digital/analog), Citizen Aqualand AY5000-05L (djupmätare, inte eco-drive), Citizen Eco-Drive BJ8050-08E (Eco-Zilla), Casio Frogman GW-200, Casio Frogman GWF-1000 (2st har kvar en), Casio Mudman (misslyckat hydro-projekt, donerades som misslyckat projekt - kladdig men fungerande), Seiko 5 Military (SNK809, har den kvar) och en Omega Seamaster 300m chronograph (svart, gamla modellen med 7750). Sålde nog alla de som jag inte har kvar på Blocket om jag inte missminner mig.
I och med dykningen så har dykaruren jag ägt levt ganska hårda liv (kan intyga att safirglas inte är repfritt) med repor på glas och boetter men klockor är väl till för att användas även om det skär lite i själen ibland. Inte helt oväntat så har Frogman GWF-1000 modellen klarat sig bäst även om den finns en liten skada på glaset om man letar och gummiskyddet saknar lite material på sina ställen. Seamastern fick problem med kronografens minuträknare som slutade fungera, efter reparation och ytterligare dyk så fick den fukt under glaset så tillbaka till urmakare för torkning. Eco-Zillan fick en repa som jag rent hörde och kände i vattnet att det tog illa, ett älvsdyk med lite stenkontakt. Vid älvsdyk vintertid så klarade sig Frogman modellen faktiskt bättre än dykdatorn, LCD:n på dykdatorn blev väldigt trög och även efter avslutat dyk så visade den 6 meters djup, Frogman klockan verkade fungera precis som vanligt. Seamaster klockan fick även sitta över torrdräkten när vi från den lokala dykklubben ställde upp som räddningsdykare för det första vintersimmet i Skellefteå, drygt -30 grader och rätt blåsigt ute på isen, kanske inget som gör underverk för tätningar och packningar så här i efterhand. En gång efter ett dyk fastnade klockan i BCD:ns axelrem när jag tog av mig den och slets loss från armbandet för att falla till marken. En av sprintarna gick förlorad, men annars så gick det väl så bra som man kunde hoppas på under förutsättningarna. Efter en skogsplantering så hade jag av någon anledning lagt Frogman GWF-1000 klockan i en benficka vilket även gjorde att den fick åka 60 graders kulörtvätt i en 15 minuter något sådant. Verkar inte ha skadat klockan, men igen, kanske inte optimalt för tätningar och packningar.
Speedmastern har ett lite lugnare liv, utsätter den dock för båt/mc-körning och IPSC-skytte men det borde den tåla.
Det här blev mycket längre än vad jag hade tänkt så jag stoppar mig själv här
/Mvh Johan