• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Hej på er! Jag har köpt/bytt klockor för eget bruk i snart 2 års tid, men har egentligen alltid varit intresserad av klockor. Uppväxt med min farfars Glycine runt armen, men idag är det främst Breitling som jag använder. Har i dagsläget en Breitling Automatic I (B10350), en Breitling Colt SQ (A74350) samt 2 Glycineklockor, men ämnar att utöka samlingen med en Breitling Navitimer Cosmonaut eller en Breitling Chronomat GT.
Ni kommer antagligen att finna de flesta av mina inlägg i Breitlingrelaterade trådar.

Med vänlig hälsning,

Erik
 

Hakaxe

Breitling
Hej alla,
Så till slut registrerade jag mig på detta forum. Jag tillhör den skara män som alltid bär armabandsur. Mobilen, som mina barn använder, är inte ett alternativ för klocka i min värld. Gud förbjude!
Jag har under lång tid sneglat beundrande på de inlägg av de som med flinka fingrar reparerar och servar sina klockor själva. efter en tids sökande har jag köpt på mig lite "specialverktyg" för att kunna prova på att serva klockor själv och till slut borstat upp självförtroendet så pass att jag idag avslutat min första reparation/service. "Offret" blev min första klocka, som jag fick av mor och far för sådär 40 år sedan. En Mirona som inte gått på minst 30 år. Det visade sig att en skruv till urtavlan gängat ur sig och satt sig fast i maskineriet. Återstår lite polering och återmontering av verket. Hittills verkar allt fungera som det ska så nu skall jag se i lådorna vad som kan bli nästa utmaning.
Med vänliga hälsningar
Håkan
20161221_180057-1.jpg
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Hej,
Jag har alltid uppskattat vackra klockor men aldrig låtit det intresset riktigt få blomma ut. Äger endast modekvartsur och en löparklocka för närvarande men tänkte nu ta steget och köpa mig min första automat, frågan är bara vilken? Har läst en del av råden på forumet redan och hoppas kunna få svar på en del lite konkretare frågor vad det lider.
Med vänlig hälsning,
Christian

PS Om någon har tips om var jag kan hitta en Tissot Twotimer, den groteskt fulsnygga varianten utan urtavla, så tas dessa också emot tacksamt! DS
 
J

Jackson

Guest
Hej,
Jag har alltid uppskattat vackra klockor men aldrig låtit det intresset riktigt få blomma ut. Äger endast modekvartsur och en löparklocka för närvarande men tänkte nu ta steget och köpa mig min första automat, frågan är bara vilken? Har läst en del av råden på forumet redan och hoppas kunna få svar på en del lite konkretare frågor vad det lider.
Med vänlig hälsning,
Christian

PS Om någon har tips om var jag kan hitta en Tissot Twotimer, den groteskt fulsnygga varianten utan urtavla, så tas dessa också emot tacksamt! DS
Jag köpte min första automat i förrgår, en Seiko Prospex SRP779, jag är väldigt nöjd! Jag skulle rekommendera den eller en SKX007/009 som första automat. :)
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Jag köpte min första automat i förrgår, en Seiko Prospex SRP779, jag är väldigt nöjd! Jag skulle rekommendera den eller en SKX007/009 som första automat. :)

Tack för tipset! SKX007 fick jag som tips hos en urmakare när jag var och kikade. Fick inte riktigt den kvalitetskänsla som jag är ute efter dock. Är 009 bättre i det avseendet?
 

Leper Messiah

Breitling
Eftersom man lurkat omkring i det dunkla ett tag nu, så bestämde jag mig för att regga ett konto här!
Har alltid varit intresserad av klockor men har ingen samling, än :)
Det som rider på min handled är en Certina DS Podium som jag fick i 18-års present. Ja det va ju ändå 12 år sedan, så den har ju sina battle scars. Men den har tjänat mig väl och fungerar klockrent än idag.
C536.7129.42.69b.jpg

(snodd bild från nätet)

Fick till min kännedom veta bara för någon dag sedan att det florerar en Certina Guld-klocka hos mor och far som jag tänkte roffa åt mig och börja använda. Den tillhörde min farfar som han fick för lång och trogen tjänst. Årtal vet jag inte ännu men det ska jag ta reda på och ge den en liten kärleksfull service. Men för att vara lite "andlig" av mig så tror jag han skulle uppskatta att den användes mer. Detta är ju ändå en mekaniskt handjagad klocka!
3025.114b.jpg


Men för att dra en gräns, så att presentationen inte blir så jäkla lång, så avslutar jag med presentationen av mig själv!
Christoffer, 29 år och bosatt i Stockholm.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Eftersom man lurkat omkring i det dunkla ett tag nu, så bestämde jag mig för att regga ett konto här!
Har alltid varit intresserad av klockor men har ingen samling, än :)
Det som rider på min handled är en Certina DS Podium som jag fick i 18-års present. Ja det va ju ändå 12 år sedan, så den har ju sina battle scars. Men den har tjänat mig väl och fungerar klockrent än idag.
C536.7129.42.69b.jpg

(snodd bild från nätet)

Fick till min kännedom veta bara för någon dag sedan att det florerar en Certina Guld-klocka hos mor och far som jag tänkte roffa åt mig och börja använda. Den tillhörde min farfar som han fick för lång och trogen tjänst. Årtal vet jag inte ännu men det ska jag ta reda på och ge den en liten kärleksfull service. Men för att vara lite "andlig" av mig så tror jag han skulle uppskatta att den användes mer. Detta är ju ändå en mekaniskt handjagad klocka!
3025.114b.jpg


Men för att dra en gräns, så att presentationen inte blir så jäkla lång, så avslutar jag med presentationen av mig själv!
Christoffer, 29 år och bosatt i Stockholm.
Snyggt namn :cigar:
Välkommen!
 

Derek 69

Breitling
Hej jag heter Derek och 47 år gammal , har gillat klockor sen tonåren mest swiss made men med åren
Insett att även asiatiska klockor kan vara både vackra och av god kvalité. För tillfället så äger jag Breitling ,
omega , Ebel , 2 st Sea gull , Certina kubica edition , Avi-8 Battle of britain alla med mekaniska urverk.
Tack att jag fick bli medlem Med vänlig hälsning, Derek
 

falkon

Breitling
2-Faktor
Hej, Mattias heter jag från Göteborg och född 1970. Nygammal på det här med klockor och har alltid haft en förkärlek för Certina och Seiko. Har en skön Certina DS som jag haft sedan jag var 18 och använt mycket, fast i omgångar så därför ser den fortfarande ny ut. Har en klocktokig bror som bär Sjöö Sandström men de är inte riktigt min smak. Sitter och väntar på en Certina DS Action som självklart skulle ta slut från leverantör just när jag hade tänkt att få den av mig själv i julklapp! Sugen på en begagnad PADI, men de försvinner så snabbt från köp&sälj...hoppas på tur så småningom till rätt pris.
Letar också efter en klocka som tillverkats under mitt födelseår, kom gärna med tips då jag hittills inte hittat någon.
Känner köpsuget när man kollar säljesannonser så kommer säkert bli något därifrån inom kort.
 

IngridafS

Breitling
Hejhej, Ingrid här från Stockholm. 26 år gammal och aspirerande WIS sedan åtta år tillbaka. Syns sällan utan min Portuguese som jag fullkomligt älskar och aldrig kommer byta ut - men väl komplettera. Lite inne på podd-Viggos ansats om en basgarderob med en vardag, en nätt och en rough modell. Tankarna går väl mest mot en 18238 (Rolex) i rödguld och en 15451 (AP) i stål som kvarvarande delar av basgarderoben...
Hörs!
 

jake777

Omega
Hej har hängt en tid på den här trevliga sidan så tänkte presentera mig själv, mitt namn är Jacob Lagerborg och kör motocross på elitnivå och gillar klockor väldigt mycket!! Köpte min första nya Rolex i våras och älskar den! Men är ute efter något mer roligt så har du en Rolex (sportmodell) till salu så hör gärna av dig!
 

Bilagor

  • IMG_0318.JPG
    IMG_0318.JPG
    74 KB · Visningar: 71
  • IMG_0096.JPG
    IMG_0096.JPG
    69.4 KB · Visningar: 72
  • IMG_0095.JPG
    IMG_0095.JPG
    81.7 KB · Visningar: 67
Hej har hängt en tid på den här trevliga sidan så tänkte presentera mig själv, mitt namn är Jacob Lagerborg och kör motocross på elitnivå och gillar klockor väldigt mycket!! Köpte min första nya Rolex i våras och älskar den! Men är ute efter något mer roligt så har du en Rolex (sportmodell) till salu så hör gärna av dig!
Välkommen! :)
Kul med motorintresset vid sidan av entusiasmen för klockor - det är du inte ensam om att ha här :)
 
Hej och tack för att jag får vara en del i det här communityt!

Jag är en föredetta labbråtta, gitarrist och rejvare som gått och blivit kontorsnisse och tangodansare. Kan väl möjligen vara så att man blivit vux...nare.

Klockintresset är ganska nytt. Jag skaffade en Schweizisk kvarts-militärklocka för 5-6 år sedan och en automat från Steinhart (Ocean Vintage Military) för ett par år sedan. När automaten var införskaffad blev kvartsklockan aldrig använd mer. Nu börjar jag bli redo för nästa steg, vintage på riktigt. Chrono24-appen är installerad på telefonen för att ha klockletandet snabbt tillgängligt och i favoritlistan ligger Jaeger leCoultre, Glashütte Spezimatic, Omega seamaster och Longines - alla från 60-talet. Än så länge är jag lite orolig för att råka köpa en förfalskning eller ett franken-ur men rätt vad det är så kommer jag ta steget och trycka på köp-knappen.

God jul!
Vänligen
Jim
 
Senast ändrad:

DirH

Breitling
Hej alla klockälskare.
Min första klocka var en Birka som jag fick som liten grabb i mitten på 60-talet. Jag önskar att jag hade haft kvar den. När jag tog studenten -82 fick jag fickur i guld. Har sedan dess även köpt på mig några andra fickur. Kan inte påstå att jag använder dom så ofta men det händer. Dom senaste 3 åren har jag intresserat mig mer och mer för klockor och även gjort några inköp. Ett antal äldre Tissot har det blivit, plus lite andra äldre Vintage. Några nya klockor har jag även tagit mig råd att köpa.
En Longines Heritage Conguest L1.611.4
En Longines Heritage Military 1938 L2.790.4
Igår var jag och titta på en Sjöö Sandström Royal Steel 36mm ss-1636-1. Den var så snygg att jag inte kunde sluta tänka på den. Och idag åkte jag in till Stockholm och köpte den som en julklapp till mig själv :) Känner mig supernöjd.
God Jul på er.
/Direktörn
 

albinbergman

Breitling
Hej på er!
Jag är en man på snart 26år boendes i Jönköping. Jag har i nästan hela mitt liv varit intresserad av klockor, men det är framförallt nu när jag har tagit examen och blivit ingenjör som jag på allvar har börjat kunna kika på "riktiga" klockor och ta ett kliv framåt från parfymklockorna som jag har burit sedan tidig ålder. Jag är i detta nu på jakt efter en instegsmodell, t.ex aquaracer, hydroconquest eller liknande.
Utöver klockintresset så är jag förtjust i snabba bilar, teknik överlag och resor. Det kan även bli en hel del snickrande och renovering på fritiden.
Mvh
 

Grynkan

Omega
Hej på er!
Jag är en man på snart 26år boendes i Jönköping. Jag har i nästan hela mitt liv varit intresserad av klockor, men det är framförallt nu när jag har tagit examen och blivit ingenjör som jag på allvar har börjat kunna kika på "riktiga" klockor och ta ett kliv framåt från parfymklockorna som jag har burit sedan tidig ålder. Jag är i detta nu på jakt efter en instegsmodell, t.ex aquaracer, hydroconquest eller liknande.
Utöver klockintresset så är jag förtjust i snabba bilar, teknik överlag och resor. Det kan även bli en hel del snickrande och renovering på fritiden.
Mvh
Varmt välkommen!!!!
 

Harley

Omega
Hej på er!
Jag är en man på snart 26år boendes i Jönköping. Jag har i nästan hela mitt liv varit intresserad av klockor, men det är framförallt nu när jag har tagit examen och blivit ingenjör som jag på allvar har börjat kunna kika på "riktiga" klockor och ta ett kliv framåt från parfymklockorna som jag har burit sedan tidig ålder. Jag är i detta nu på jakt efter en instegsmodell, t.ex aquaracer, hydroconquest eller liknande.
Utöver klockintresset så är jag förtjust i snabba bilar, teknik överlag och resor. Det kan även bli en hel del snickrande och renovering på fritiden.
Mvh
Välkommen in i gemenskapen! :)
 

pergust59

Breitling
Hej på er allesammans.

Konstigt att jag inte upptäckt detta forum förrän nu. Det hela började med den underbara podden "Klocksnack".

Mitt klockintresse är ca 20 år gammalt. I min samling hittar man bland annat Omega, Breitling, Oris och en finare Seiko. Bland övriga intressen finas foto och golf. Blev dock lite konfunderat när man nämnde på podden att mekaniska klockor tål inte höga g-krafter (låter rimligt) men att golfsvingen skulle vara skadlig låter inte helt rimligt. Varför sponsrar då så många klocktillverkare golfare och golftävlingar. Hursomhelst jag har spelat golf i många år med mina klockor utan att ha sett något. De tyngre klockorna kan ge lite skav på handleden. Jag såg att Sjöö Sandström flyttat kronan till klockan 2 för att invika detta smart.

Nu är det snart dags för ett nytt inköp. Det lutar åt Sjöö Sandström Skydiver, Skall kolla in den helsvarta, ser läcker ut på bild och gummiband är aldrig fel.
 

Rodret

Breitling
Hej,
Nu har jag också gjort slag i saken och registrerat mig efter en längre tids lurkande. Jag är 36 år boende i Västerås och jag har länge varit intresserad av klockor men mitt intresse har gått lite i perioder, sedan jag bestämde mig för att min Breitling Navitimer behöver lite sällskap så har intresset fått sig ett uppsving igen. Min Breitling köpte jag för ca tio år sedan och jag är fortfarande otroligt nöjd med den men nu har jag bestämt mig för att komplimentera med något spännande och då finns det ju inget bättre än att lurka omkring här på forumet.

Martin
 

louba

Breitling
Hej!

Ny här med men varit medlem på watchuseek många många år. Inte aktiv de senaste åren dock.
Man, 34 år gammal

Har ett klockintresse som kommer och går. Nu kom det igen
Som tur är för mig så är jag inte intresserad av dyra fina klockor. Tur för min plånbok med dessutom.
Gillar svart och sportigt och gärna militärisk stil.
Klockor är som tatueringar, alla har olika smak och det någon tycker om tycker nästa person är helt förfärligt.

Snygga digitala klockor är jag en sucker för.

Har nu köpt en Garmin Fenix 3 hr och beräknar få den inom en vecka.

Mvh
Louba
 
Senast ändrad:

Svanatjärn

Breitling
1482752174210-123465672.jpg Hej och tack för insläpp.

Efter att ha hamnat på den här sidan var 10e gång jag googlat något så var det dags att registrera sig och inte bara smyga omkring här.
Jag är en man, närmare 39 år från norrlands inland. Har varit intresserad av klockor sedan unga år, de flesta armbandsur jag har är unförskaffade för 20+ år sedan.
Vibtage är mitt område, den nyaste klockan i min ägo tror jag är ett 19 år gammalt väggur (jubileumsklocka från svenska Volvo Pvklubben 1997).
Bland armbandsuren är 2 Seiko 80talare det nyaste, de skaffade jag begagnade på den tiden ett snålt studiebidrag var inkomsten.
Jag har inga exklusiva pjäser i samlingen utan har låtit hjärtat styra.
Den dagliga följeslagaren är 5 dagar i veckan en Certina DS som enligt serienr ska vara en -68 om jag minns rätt.
Ingen skönhet men den är en favorit på handleden.

1482752174210-123465672.jpg
 

dorosenko72

Breitling
Hej alla! Och tack för att jag fick bli medlem Vansinnigt klockintresserad, kul att hitta hit där likasinnade finns. Mitt intresse började redan när jag som 10 åring (1982) fick en prenumeration på National Geographic. Då fanns den ju bara som engelskspråkig men det spelade mindre roll, jag fascinerades av bilderna men mest av annonserna. På baksidan fann man och finner fortfarande annonser på exklusiva klockor. En dag, minns inte året så dök en klocka upp med vit urtavla...det var en Rolex Explorer 2. Åren gick och varje gång den dök upp i en annons någonstans stannade hjärnan i ett nytt läge, klockfebern hade gjort sig till känna. Det dröjde ända till 2003 innan klockan blev verklighet för mig. Den har hängt med i vått och torrt men är oftast i vila numera. Jag har lite olika klockor, förutom Explorern en Seiko 7T32 F039 som var den första "riktiga" klockan inköpt 1996, dock ett quartzverk, ngt jag inte gärna köper idag, därmed inte sagt att det inte finns fantastiska quartzur! En av mina favoriter är min Citizen Nighthawk, en cool klocka, skön tyngd, och spännande urverk min sitt soldrivna verk. I övrigt är det en salig blandning ur i samlingen, en del arvegods med kul historia bakom. Nästa inköp blir sannolikt klassikern Omega Speedmaster samt att jag är inne på att införskaffa en Seiko SKX007 som en fritidsklocka, jag hyser stor respekt för klockor vars design överlevt decennier oavsett om det är en Japan, Ryss, Amerikan eller Schweizare :) Jag skulle gärna berätta vad min drömklocka är men det har jag ingen aning om -än ....
 

Clasal

Breitling
Hej!
Jag tänkte göra en kort presentation av mig själv. Claudio heter jag och fyller 30 på ny års afton. Därför kommer jag att köpa mig en klocka i present:)Jag har alltid haft ett intresse för klockor , men har aldrig ägt en "dyrare" klocka. Så jag är väldigt färsk.
Kommer att slå till på en vintage DJ 1601 alt. 1603. Vill ha en med svart ur-tavla och räfflad vitgulds ring.
 

McRoadkill

Breitling
Hej KS-vänner.

Efter lång tid av "studerande" på denna sida så har jag fått tummen ur och registrerat mig. Det känns alldeles kanon.

Om jag känner mig själv rätt så kommer mitt intresse för klockor att utvecklas precis på samma sätt som det utvecklats för kvalitetsskor som idagsläget ligger mig mycket varmt om hjärtat. Gällande skor så började jag med instegssegmentet Loake och idag luftar jag helt andra ansedda tillverkare. Alla är vi ju barn i början.:)

Avseende ur är jag fortfarande i småbarnsstadiet;).

Jag sportar just nu fyra olika Victorinox quartz-verk i segmentet 6-10K. Jag sprang nyligen på en rabatterad Seiko mekanisk/automatiskt. Den var nedsatt med 50% från 50k och detta tillfälle kunde jag inte motstå. Sedan jag köpte denna Seiko har mina "klock-horn" vuxit ordentligt och känner mig nu fast i KS-träsket.

Under 2017 planerar jag inköp av ett par nya verk. Jag kommer inte köpa begagnat vilket jag inte heller klarar att göra när det gäller kvalitetsskor.

De tillverkare som känns mest aktuella är Omega, Tag Heur och Sjöö Sandström.

Ser fram emot att öka min kunskap via detta forum och i framtiden kanske kunna bidra med något:happyhappy:

För övrigt så befinner jag mig i huvudstaden och har kommit upp i den beaktansvärda ålderns av 35+...
 
Topp