• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Välkommen Doidon och grattis till en schysst klocka! Jag tycker inte alls det är en blygsam första klocka; snygg, full av kvalitet och med (i princip) samma urverk som i många dyrare ur, tex flera Breitlings! :)

Vad gäller länk så går det att köpa både original- och after market-länkar. Dessutom tycker jag att Du ska prova Nato-band! Se tex http://www.singularstraps.com

Fyrtioåring med omoget klockintresse

Hej!

Jag heter Johan och med ett fåtal inlägg på TTT, och med detta som första inlägg på Klocksnack, betecknar jag mig som en rätt inaktiv forumanvändare. Jag frekventerar dock forumet, och lär mig av er övriga, så gott som dagligen. Jag är därmed mycket tacksam över att forumet finns, och också att ni alla är så villiga att dela med er av er kunskap.

För ett och ett halvt år sedan gick min dåvarande kvartsklocka i graven, och jag började slösurfa efter ett nytt objekt och kom - efter många om och men - till webbforumet TTT. Efter att ha läst Undersköterskans recension av Seiko Premier Automatic SPB001 fanns ingen återvändo. Min första automat inhandlades, och jag förstod först någon månad senare att ett nytt intresse väckts. Nu har Seikon fått en tvilling, en SPB003 (vit tavla), en oborstad kusin (FFF-mod) och en avlägsen släkting från Europa (Omega AT 8500, 41,5 mm, mörkgrå).

Tvillingen har därefter letat sig hem till min pappa som jag ansåg vara i behov av en riktig klocka, och jag står i valet och kvalet om jag ska flippa min SPB001:a också, helt enkelt därför att den inte får någon handledstid. Jag älskar klockan, men den får alltför lite kärlek och skulle behöva ersättas av en kostymare från Rolex (eller en Breitling, eller en Jaeger, eller kanske rent av en Panerai?). I'm so screwed.

Hejsan
Tänkte jag också för ta och presentera mig här på detta forum. Har smugit runt här ett tag och läst som en tok i alla trådar som är intressanta, vilket visade sig att alla var. :D
Fredrik är namnet och är 30 år. Har varit intresserad av klockor länge men på senare år har beroendet kommit krypandes, började med att beställa kataloger från mängder av tillverkare till att slutligen inhandla 30 års presenten till sig själv.

Bilagor

• IMG_0282.JPG
    IMG_0282.JPG
    134.7 KB · Visningar: 481

Camo00 skrev:
Välkommen Doidon och grattis till en schysst klocka! Jag tycker inte alls det är en blygsam första klocka; snygg, full av kvalitet och med (i princip) samma urverk som i många dyrare ur, tex flera Breitlings! :)

Vad gäller länk så går det att köpa både original- och after market-länkar. Dessutom tycker jag att Du ska prova Nato-band! Se tex http://www.singularstraps.com
Tack, kul att höra :) Jag tyckte den kändes lite blygsam efter man sett alla Rolex och Omega här för uppmot 50kkr :p

Ser ju ut att finnas ett stort utbud av armband där, får bli att testa nåt när man tröttnat på det jag har nu. Kan byta detta själv eller måste man gå till urmakaren?

Tjena grabbar!

Lynvingen fra tidssonen i Norge her. Måtte selvsagt bli medlen her også! :D Har lurket litt, og det er et flott forum dere har med mange fine klokker. Håper dere tar vel imot en "bagge". :lol:

Med vennlig hilsen

Vingen.

Spencer66 skrev:
Kul att se en från det norska broderfolket, hoppas du skall trivas! Vad har du för klockor?

Takk!

Klokkesamlingen ser for øyeblikket ut så her:

Rolex Sub 16800 8.6 mill serial
Rolex GMT master 16700 S serial
Tudor Sub 7016/0 fra slutten av 60-tallet
Omega SMP Chrono fra 2004
PAM 111 G serie med open face, uten sandwich dial
Vostock Komandirskie fra 80-tallet "3aka3 mo cccp" Militære utgaven

+
Et par klokker jeg har "bygget" selv med ETA 6497 og deler fra ebay.

Min neste klokke er jeg ikke helt sikker på enda, men jeg er redd for at det blir en PAM Radiomir. :cool:

Lynvingen skrev:
Spencer66 skrev:
Kul att se en från det norska broderfolket, hoppas du skall trivas! Vad har du för klockor?

Takk!

Klokkesamlingen ser for øyeblikket ut så her:

Rolex Sub 16800 8.6 mill serial
Rolex GMT master 16700 S serial
Tudor Sub 7016/0 fra slutten av 60-tallet
Omega SMP Chrono fra 2004
PAM 111 G serie med open face, uten sandwich dial
Vostock Komandirskie fra 80-tallet "3aka3 mo cccp" Militære utgaven

+
Et par klokker jeg har "bygget" selv med ETA 6497 og deler fra ebay.

Min neste klokke er jeg ikke helt sikker på enda, men jeg er redd for at det blir en PAM Radiomir. :cool:
Kräver nästan lite bilder! :)

Hej!

Jag har hängt här sedan starten men inte varit särskilt aktiv. Jag jobbar som redovisningskonsult i Stockholm är 29 år gammal. Förutom mina två döttrar har jag tre barn som jag bifogar bilder på :)

Squash och badminton är stora intressen och jag håller just nu på att ta dykcert. För att håla koll på tiden under vattnet krävs det ju en schysst dykare och i lördags slog jag till. Orisen fick jag hem idag och det var kärlek vid första ögonkastet!

446DA66E-F907-41CD-A8EA-9DDB0FA05FEA-927-000000792ED4037B.jpg

69C10B39-7C97-4E19-A9E2-564FE9D268AB-927-0000007BCA5AF848.jpg

E27EC4CA-595E-496B-A98C-770B8817E12A-927-0000007BD0A80AB1.jpg

//Fredrik

Välkommen @xHenke och alla andra nya som presenterat sig. Underbart med den strida strömmen av fler klocktokar :) Ser fram emot många bilder mm.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Tjena!

Ny på forumet, har läst ett tag dock. Har ännu ingen samling med hög status, sen innan har jag endast en Seiko (SNK805 MILITARY) och en Casio (EF-503SG-9AV). Snygga och prisvärda.

Men jag har kikat ett tag efter en lite exklusivare och hittade en fin Wakmann Triple date. Mycket nöjd med den, har prövat lite olika länkar/straps men fastnat för en metallänk. Dock ingen änd-länk men jag tycker att det funkar utan också.

Tycker det är skitkul att läsa runt på forumet och njuta av bilder på snygga ur. Har också sen innan boken "1001 ur", eller vad den heter, sitter och går genom den om och om igen och drömmer.

lev väl :)

Bilagor

• wakmann.jpg
    wakmann.jpg
    105.4 KB · Visningar: 462
Jimmy heter jag, 27år gammal, bor i södra Sthlm och jobbar till vardags med bilskadereparationer. Har en samling på 23 stycken armbandsur för tillfället, men samlingen förändrar sig på löpande band.

Samlingen är väldigt varierad, det är skrotur, lite vintage ryskt, lite omega/longines vintage, lite Invictas, lite 90talscharm i form av en Tissot PRX samt en Tag dykare, samt kronjuvelerna i samlingen: Oris TT1 och Longines conquest kronograf.

Hoppas på många härliga timmar läsandes i detta forum!. :D

Noen bilder til folket. Klokkeporr kan man ikke få for mye av.
6864412602_cee12550e7_k.jpg

6779931884_c056d931da_b.jpg

6779931210_7cf9d3f478_b.jpg

6932655879_20ee6eaba9_b.jpg

Ellers er det bare å søke meg opp på instagram for bilder av bedre kvalitet. @lynving1

Ooooh, målad tavla och vintage scooter tarvar betydligt fler bilder please!! :p:p:p

Vintagefordon på 2 hjul är alltid kul, gärna med matchande klocka. Eller det kanske skall vara tvärtom på det här forumet ;)

Välkomna allihop!
Ens klockintresse mäts inte i hur många klockor som finns i samlingen, glöm aldrig det. Jag använder i stort sett enbart en klocka, och jag hade intresse nog att starta ett klockforum. :)

Var inte rädda för att posta trådar! Gärna recensioner, Har t.ex. inte sett en recension på någon Certina än? Eller någon Seiko SKX*** för den delen. Allt är välkommet!

Hej på er.

Jag hittade hit till detta forum för att jag googlade på några klockor jag fick med i ett sortimentskåp jag ropade in på en auktion. Tänkte kolla lite vad ni säger om dom..

http://s1105.beta.photobucket.com/user/ ... F.jpg.html

Atlantic klockan saknar knappen för nollställning av tidtagning. Baksidan av Elgin klockan föreställer ett ånglok. Det finns något mer, men det är väldigt slitet, så jag kan inte tyda vad det är... Klockan jag kallat Anonymus är just anonym... det finns inget som jag kan se vad det är för sort... Baksidan är fint graverat med en Hjort i centrum...

Hoppas ni vet något om klockorna....

// Roger

Härlig tillströmning, välkomna alla nya!

sacconio skrev:
Hej på er.

Jag hittade hit till detta forum för att jag googlade på några klockor jag fick med i ett sortimentskåp jag ropade in på en auktion. Tänkte kolla lite vad ni säger om dom..

http://s1105.beta.photobucket.com/user/ ... F.jpg.html

Atlantic klockan saknar knappen för nollställning av tidtagning. Baksidan av Elgin klockan föreställer ett ånglok. Det finns något mer, men det är väldigt slitet, så jag kan inte tyda vad det är... Klockan jag kallat Anonymus är just anonym... det finns inget som jag kan se vad det är för sort... Baksidan är fint graverat med en Hjort i centrum...

Hoppas ni vet något om klockorna....

// Roger
Atlantic-kronografen är härligt möglig men har potential, har sett liknande på Tratten men vnliga är de inte. Vill d bli av med den så skicka ett PM...:)

xHenke skrev:
Hej!

Namnet var Henrik och jag är purfärsk här på forumet, är 18 år gammal, läser sista året på Naturvetenskap och bor i Ronneby.

Jag har alltid haft ett intresse av klockor men det har hamnat lite i skymundan då jag pysslar med lite allt möjligt, är lite av en prylbög och mycket tid läggs därför på just prylar, jag spenderar även en hel del tid på golfbanan under sommarhalvåret.

Min klocksamling är för närvarande lite tunn, har en G-Shock när jag tränar och en Parfym-quartzare till vardags, idag kom dock DHL med ett spännande paket som jag slänger upp en bild på nedan.

Jag har planer på att utöka samlingen men med en gammal Saab som kostar mig ganska precis ett studiebidrag i månaden är det lite knapert med stålar. Trots att plånboken tenderar att tömmas rätt fort trots ett litet extraknäck har jag som 3 dagar gammal medlem redan budat hem en klocka från köp/sälj som bör dyka upp imorgon, spännande!

Jag har planer på att bli aktiv här på forumet då det verkar trevligt så jag hoppas att vi ses i någon tråd längre fram i tiden.

Hälsningar från xHenke och hans nya Seiko SKX009! :D
azm6u.jpg
Välkommen XHenke och alla andra nya givetvis :) den där SKX009:an är ett mycket bra val av dig, så mycket klocka för pengarna :)

Tjenare.

Hampus var namnet och har hängt här på forumet sen i höstas men tagit en tillbakadragen ställning då jag inte riktigt känner att jag haft tid. Pluggar nämligen ekonomi och är inne på sista året, examen planeras att hämtas ut till sommaren så det är verkligen varit fullt upp och är inne sista rycket nu.

Jag är vad många skulle kalla en extrem prylbög med en förkärlek till framförallt Apple men intresset har pendlat ganska friskt mellan olika områden. Ett tag var det hundra procent HIFI som gällde och nästa årstid vara landsvägscykling. Men klockintresset har alltid funnit där i bakgrunden och nu på senaste tid har det tagit över allt mer, och jag tror det är här för att stanna. Jag väljer att skylla på Klocksnack :D

När klockintresset var i centrum senast gjorde jag min hittills enda stora investering, en Tag Heuer Aquaracer Calibre 5 500 Meter. Nu när jag läst på lite mer kanske det inte va den smartaste klockan att lägga mina surt fördärvade slantar på som artonåring. Men jag var helt kär i klockan då, och jag gillar den fortfarande. Den kommer helt klart att stanna.
Har även en hel del modeur liggandes i lådan som får väldigt lite handledstid men det händer.

Utom klockor är det idag skor som får mest uppmärksamhet och då den riktiga sorten ;) Engelska och italienska randsydda kvalitetsskor. Så det känns som jag kommer hänga en del i Dagens klocka + Dagens sko! också :D Håller på att bygga upp en ordentlig garderob inför det kommande arbetslivet.

Vad gäller framtiden är det helt klart en examenspresent som ligger i pipelinen, frågan är bara vad? Ena dagen är det en Panerai som gäller, nästa en Speedmaster eller varför inte en JLC Reverso. Sen är ju Rolex alltid Rolex.

Helt klart är iallafall att inom de närmaste åren ska en gedigen klocksamling byggas upp!

Superhärligt att äntligen tagit steget ut i rampljuset. Känns som ett superforum som passar mig som handen i handsken.

Bjuder på en suddig mobilbild på skönheten.

Hälsningar Hampus

Bilagor

• IMG_1791.JPG
    IMG_1791.JPG
    182.8 KB · Visningar: 256
Tillbaka
Topp