• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Välkommen @Hamp Hampus! Det låter som om du är här för att stanna, kul! Ser fram emot att se vad det blir för examenspresent :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Hej!
Jerker heter jag och bor i Göteborg. Klockintresset har funnits länge, men har tagit ordentligt fart det senaste året. Mycket energi läggs på att fundera ut nästa inköp, men i nuläget kommer det sannolikt dröja ett tag innan det blir någonting ytterligare. För tillfället brukar jag till vardags helst min Omega Speedmaster på svart krokodil eller Rolex Explorer 39mm. Jag gillar att matcha klocka/kläder i viss utsträckning och det händer att jag använder en Zenith Pilot från -58 på brun haj.

Jag gillar att köpa nytt. Av uppenbara skäl vill man då inte byta så ofta. Samtidigt har jag som mål att inte äga fler än tre klockor samtidigt. Tuff målsättning! Men när jag i höstas insåg att min Fortis Marinmaster B-42 på gummi faktiskt inte är någonting för mig, skaffade jag samtidigt min Zenith. Fin klocka, men den kommer inte att stanna (35mm känns för smått).

Dagsformen avgör vad som för närvarande är nästa mål, men det hade inte varit fel med en Jaeger Memovox (nyare) eller Zenith ElPrimero på struts. Samtidigt har jag svårt att släppa tanken på förra modellen Rolex Explorer II (vit tavla!). I så fall får det bli brun struts på Speedmastern istället... (funkar det tror ni?)

God morgon!

Christopher heter jag, bor och studerar i Stockholm. Mitt klockintresse började nu i höstas kan man väl säga, oerhört kul! Har blivit helt fast i dykarur, vintage som nya, vilket definitivt blir prio ett på inköpslistan nu framöver.

Ser fram emot en härlig vår och fortsatt tid här på Klocksnack, ser ut att vara ett riktigt härligt forum :)

Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Hamp skrev:
Tjenare.

Hampus var namnet och har hängt här på forumet sen i höstas men tagit en tillbakadragen ställning då jag inte riktigt känner att jag haft tid. Pluggar nämligen ekonomi och är inne på sista året, examen planeras att hämtas ut till sommaren så det är verkligen varit fullt upp och är inne sista rycket nu.

Jag är vad många skulle kalla en extrem prylbög med en förkärlek till framförallt Apple men intresset har pendlat ganska friskt mellan olika områden. Ett tag var det hundra procent HIFI som gällde och nästa årstid vara landsvägscykling. Men klockintresset har alltid funnit där i bakgrunden och nu på senaste tid har det tagit över allt mer, och jag tror det är här för att stanna. Jag väljer att skylla på Klocksnack :D

När klockintresset var i centrum senast gjorde jag min hittills enda stora investering, en Tag Heuer Aquaracer Calibre 5 500 Meter. Nu när jag läst på lite mer kanske det inte va den smartaste klockan att lägga mina surt fördärvade slantar på som artonåring. Men jag var helt kär i klockan då, och jag gillar den fortfarande. Den kommer helt klart att stanna.
Har även en hel del modeur liggandes i lådan som får väldigt lite handledstid men det händer.

Utom klockor är det idag skor som får mest uppmärksamhet och då den riktiga sorten ;) Engelska och italienska randsydda kvalitetsskor. Så det känns som jag kommer hänga en del i Dagens klocka + Dagens sko! också :D Håller på att bygga upp en ordentlig garderob inför det kommande arbetslivet.

Vad gäller framtiden är det helt klart en examenspresent som ligger i pipelinen, frågan är bara vad? Ena dagen är det en Panerai som gäller, nästa en Speedmaster eller varför inte en JLC Reverso. Sen är ju Rolex alltid Rolex.

Helt klart är iallafall att inom de närmaste åren ska en gedigen klocksamling byggas upp!

Superhärligt att äntligen tagit steget ut i rampljuset. Känns som ett superforum som passar mig som handen i handsken.

Bjuder på en suddig mobilbild på skönheten.

Hälsningar Hampus

Välkommen Hampus! Förstår Ditt val av klocka, klämde på den i butik för ett tag sen och blev också kär! Finish och kvalitetskänsla långt över TAGs lite kassa rykte...
Gillar högtalarna också!! :)

Nebulosa skrev:
God morgon!

Christopher heter jag, bor och studerar i Stockholm. Mitt klockintresse började nu i höstas kan man väl säga, oerhört kul! Har blivit helt fast i dykarur, vintage som nya, vilket definitivt blir prio ett på inköpslistan nu framöver.

Ser fram emot en härlig vår och fortsatt tid här på Klocksnack, ser ut att vara ett riktigt härligt forum :)

Välkommen! :)

Är inte helt ny men har dock undgått en presentation.
Tänkte att det skulle vara dags. 32 år och bosatt i Borås i villa under totalrenovering/utbyggnation. Sambo och två kids i dagisåldern.
Sedan länge ett klockintresse ärvt dels genom min far dels genom tidiga arbetskamrater. Dock har klockintresset vuxit de senaste två åren. Detta tillsammans med andra "vuxna" intressen som vin och mat. Behövligt har också intresset för träning och kost börjat växa igen.
Min första klocka köpte jag faktiskt för mina i princip första intjänade pengar, Breitling Navitimer Heritage. Sedan dess har jag levt ett behagligt liv i tron om att man endast behöver en klocka. Det ändrades drastiskt i och med medlemsskap på denna sida. Bild på samlingen följer nedan. Nästa klocka på tur ser ut att bli en Rolex eller Tudor, vi får se.

Bilagor

• IMAG1430.jpg
    IMAG1430.jpg
    82.2 KB · Visningar: 412
DW6900MS skrev:
Tänkte att det skulle vara dags. 32 år och bosatt i Borås i villa under totalrenovering/utbyggnation. Sambo och två kids i dagisåldern.
Sedan länge ett klockintresse ärvt dels genom min far dels genom tidiga arbetskamrater. Dock har klockintresset vuxit de senaste två åren. Detta tillsammans med andra "vuxna" intressen som vin och mat. Behövligt har också intresset för träning och kost börjat växa igen.
Min första klocka köpte jag faktiskt för mina i princip första intjänade pengar, Breitling Navitimer Heritage. Sedan dess har jag levt ett behagligt liv i tron om att man endast behöver en klocka. Det ändrades drastiskt i och med medlemsskap på denna sida. Bild på samlingen följer nedan. Nästa klocka på tur ser ut att bli en Rolex eller Tudor, vi får se.
Härlig samling, och med en vintage Tudor eller Rolle GMT är du ju hemma :) Gillar sommarorisen. Får man be om lite mer bilder på den?

theargonaut skrev:
DW6900MS skrev:
Härlig samling, och med en vintage Tudor eller Rolle GMT är du ju hemma :) Gillar sommarorisen. Får man be om lite mer bilder på den?

Orisen ägs och brukas av min sambo, dock köpt av mig :D

Bilagor

• IMAG1076.jpg
    IMAG1076.jpg
    71.4 KB · Visningar: 402
FredrikW skrev:
Hej!

Jag har hängt här sedan starten men inte varit särskilt aktiv. Jag jobbar som redovisningskonsult i Stockholm är 29 år gammal. Förutom mina två döttrar har jag tre barn som jag bifogar bilder på :)

Squash och badminton är stora intressen och jag håller just nu på att ta dykcert. För att håla koll på tiden under vattnet krävs det ju en schysst dykare och i lördags slog jag till. Orisen fick jag hem idag och det var kärlek vid första ögonkastet!

446DA66E-F907-41CD-A8EA-9DDB0FA05FEA-927-000000792ED4037B.jpg

69C10B39-7C97-4E19-A9E2-564FE9D268AB-927-0000007BCA5AF848.jpg

E27EC4CA-595E-496B-A98C-770B8817E12A-927-0000007BD0A80AB1.jpg

//Fredrik
Hej Fredrik,
Jag ser att du har ett mesh på Certinan. Har en Certina själv och har funderat hur ett mesh skulle funka och det ser ju kanon ut. Jag undrar därför om du kan tipsa om var du hittat det. Mvh Peder

pederr skrev:
FredrikW skrev:
Hej!

Jag har hängt här sedan starten men inte varit särskilt aktiv. Jag jobbar som redovisningskonsult i Stockholm är 29 år gammal. Förutom mina två döttrar har jag tre barn som jag bifogar bilder på :)

Squash och badminton är stora intressen och jag håller just nu på att ta dykcert. För att håla koll på tiden under vattnet krävs det ju en schysst dykare och i lördags slog jag till. Orisen fick jag hem idag och det var kärlek vid första ögonkastet!

446DA66E-F907-41CD-A8EA-9DDB0FA05FEA-927-000000792ED4037B.jpg

69C10B39-7C97-4E19-A9E2-564FE9D268AB-927-0000007BCA5AF848.jpg

E27EC4CA-595E-496B-A98C-770B8817E12A-927-0000007BD0A80AB1.jpg

//Fredrik
Hej Fredrik,
Jag ser att du har ett mesh på Certinan. Har en Certina själv och har funderat hur ett mesh skulle funka och det ser ju kanon ut. Jag undrar därför om du kan tipsa om var du hittat det. Mvh Peder

Singularstraps becknar Mesh.

Hej allihopa!

Jag heter Jonas, bor i Stockholm och jobbar till vardags som byggnadsingenjör på ett arkitektkontor. Har smygläst här på forumet ett tag och sneglat på köp och sälj kategorin. Är med andra ord ute efter nya klockor!

Intresset för klockor är relativt nyupptäckt, det började med att min sambo tyckte att jag behövde en klocka för ca 3-4år sen och nu klagar hon på mig att jag kollar efter nya klockor hela tiden:)

Min klocka just nu är en kvartsare, Longines conquest. Trivs bra med den men har insett att jag Behöver minst en riktig klocka! Med andra ord en fin automat!

Har spanat på Tag Heuers Aquaracer 500m som ev. blir nästa inköp om det inte dyker upp en bra deal på en planet ocean eller trevlig Tudor!

Välkommen Jonulf! Ser gärna mer info och lite bilder på Din Longines, ett av roligt märke i min bok... :)

Tackar Camo00!

Självklart ska jag dela med mig av lite bilder! Gör ett försök med photobucket.

Börjar med klockan som får handledstid!

CA4042FA-8F78-45DF-84E6-7353D3E8B919-989-000001CDA7309092.jpg

974D01B1-8D22-4F07-9B51-86A8B3E66522-989-000001CDBD2E9B5D.jpg

Sen kommer en seiko

018AD6DF-CDD0-41F7-9411-2815EAA4BA13-989-000001CE91D4EC81.jpg

Sedan avslutar jag med ...

946ABFDB-EBF5-45A7-A0BC-27B3856C9F91-989-000001CEEC344E64.jpg

87DC9764-C7CB-4B16-A067-48D653A2E97C-989-000001CF1A058411.jpg

Nä! Det va ingen Omega i asken! Det var en handuppdragen guld Zenith!

72CCF7FB-4976-44B2-BCE6-6B021A701853-989-000001CF7E260BE9.jpg

Hej på er!

Jag har varit med här nu någorlunda aktivt i ett par veckor och tänkte göra en liten presentation.
För övrigt är det väldigt roligt att det finns så många ur entusiaster och ett väldigt intressant forum.
Jag är från småland och jobbar inom träindustrin har ni köpt en dörr nån gång så kanske vi har tillverkat det.

Jag börja med att visa ett urval av det jag har.

Först på tur är min gamla Omega Seamaster från 1960 det ska vara en Deville vad jag har läst om urverket som sitter i men det står inte på uret.

Nästa på tur är min Longines Ultra chron den är från samma tid ungefär som jag föddes tidigt 68.

Däefter kommer min Longines 18K från 1966.

154514899_1_zpsec12b7b8.jpg

155228472_1_zpscbca9eb9.jpg

154110325_2_zps3ad5e33d.jpg

Tilo68 skrev:
Hej på er!

Jag har varit med här nu någorlunda aktivt i ett par veckor och tänkte göra en liten presentation.
För övrigt är det väldigt roligt att det finns så många ur entusiaster och ett väldigt intressant forum.
Jag är från småland och jobbar inom träindustrin har ni köpt en dörr nån gång så kanske vi har tillverkat det.

Först på tur är min gamla Omega Seamaster från 1960 det ska vara en Deville vad jag har läst om urverket som sitter i men det står inte på uret.

Nästa på tur är min Longines Ultra chron den är från samma tid ungefär som jag föddes tidigt 68.

Välkommen! din Ultra chron imponerar verkligen på mig, vad är det för storlek på den?

jabla skrev:
Tilo68 skrev:
Hej på er!

Välkommen! din Ultra chron imponerar verkligen på mig, vad är det för storlek på den?

+1 skitcool!

Hej,

Har använt forumet som informationsinhämtning ett tag och har gjort ett köp här sen jag reggade mig för ca en månad sedan. Fantastisk kunskap och mycket intressant läsning!
Jag har alltid haft ett intresse för klockor och då speciellt för bruksklockor som klarar tuffa tag. Min första riktiga klocka var en Citizen Aqualand som jag köpte i Bosninen under FN-tjänst 1994 och den hänger fortfarande med. Den har senare fått sällskap av en Promaster och en G-shock som arbetsklockor. Jag införskaffade senare en Tissot PRS200 som vardagsklocka.
Ett antal Suunto och Casioklockor har också passerat men inte fallit mig i smaken.
Senaste inköpet blev en Wenger här på forumet som bara var cool och vi får se hur den används.

Nu letar jag efter ett lite exklusivare ur som skall ersätta min Tissot. Då jag har ett genuint filmintresse så är en Omega Bond intressant eller kanske en Tag Heuer Link "Bourne" ett par av alternativen.

Aktuell meny på armen:

Väl Mött!

Henrik

Bilagor

• ca.jpg
    ca.jpg
    87 KB · Visningar: 571
  • wp.jpg
    wp.jpg
    30.9 KB · Visningar: 559
  • ts.jpg
    ts.jpg
    25.7 KB · Visningar: 580
God dag. Jag är ny här, har varit lite på ttt och wus men anser att man kan inte vara reggad på för många klockforum.
Har haft klockintresse i många år men det var först för ca 2 år sedan som sjukdomen bröt fullt ut i samband med inköp av en omega smp.

Den klockan o några andra har sedan dess fått vandra vidare och nuvarande laguppställning är:
En vintage zenith

En PO cal8500 42mm.

Och en seiko skx007 på oyster som jag dock inte har någon bild på just nu.

Tack så länge.

Bilagor

• ImageUploadedByTapatalk1359383288.510430.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359383288.510430.jpg
    116.8 KB · Visningar: 546
  • ImageUploadedByTapatalk1359383351.996457.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359383351.996457.jpg
    103.6 KB · Visningar: 552
jabla skrev:
Tilo68 skrev:
Hej på er!

Tackar den är 37 mm hörn till hörn, sida till sida 32mm utan krona och 34 mm med krona.

Tillbaka
Topp