• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla!
Läge att presentera sig, efter att ha varit inne o läst i över en månad kan jag inte hålla mig från att posta längre ;)
Till vardags är jag VD i Swedish Royal Media som bla ger ut Kungliga Magasinet - där vi såklart har en del klockrelaterade artiklar.
Skriver även om klockor i diverse andra tidskrifter, bla är jag mannen bakom artikeln i bilagan till SvD som nämns i viewtopic.php?f=2&t=2276
Började min yrkesbana som fotograf så fotografi och kameror ligger mig fortfarande varmt om hjärtat. Är dessutom "hifi-nörd", och så det här med klockor...
Jag är imponerad över all kunskap som finns samlad här på KS och inte minst den fina tonen i diskussionerna!
Hoppas kunna bidra med några inlägg då och då :)
/Johan E

Ps.
Min högst personliga blogg: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/index.htm
Och mitt Instagram: http://instagram.com/creativeimagegroup/
Samt Twitter: @johanericson

Välkommen Johan! Trevligt med folk som kan alt tar reda på fakta runt det de skriver om, som du säkert vet så är inte det så vanligt som man skulle önska i en tid där skandaler och stora rubriker lönar sig mer än fakta och korrekta artiklar :)

Har herrn en klocksamling redan eller är det så att du from idag kommer börja sjunka ner i fördärvet med oss andra?

Välkommen åter igen
Med vänlig hälsning,
Max

CreativeMind skrev:
Hej alla!
Läge att presentera sig, efter att ha varit inne o läst i över en månad kan jag inte hålla mig från att posta längre ;)
Till vardags är jag VD i Swedish Royal Media som bla ger ut Kungliga Magasinet - där vi såklart har en del klockrelaterade artiklar.
Skriver även om klockor i diverse andra tidskrifter, bla är jag mannen bakom artikeln i bilagan till SvD som nämns i http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=2276
Började min yrkesbana som fotograf så fotografi och kameror ligger mig fortfarande varmt om hjärtat. Är dessutom "hifi-nörd", och så det här med klockor...
Jag är imponerad över all kunskap som finns samlad här på KS och inte minst den fina tonen i diskussionerna!
Hoppas kunna bidra med några inlägg då och då :)
/Johan E

Ps.
Min högst personliga blogg: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/index.htm
Och mitt Instagram: http://instagram.com/creativeimagegroup/
Samt Twitter: @johanericson
Välkommen! Och åter igen - tack för artikeln. :)

Hej Klockvänner,

Daniel heter jag och bor i en liten stad i Västernorrland med sambo, barn och katt.
På garageuppfarten står en liten BMW och en stor VW och i garaget en Triumph tvåhjuling inklämd bland allt annat bråte som gör att garaget inte alls kvalar in som bilförvaring utan snarare förråd... :D

Klockträsket skönk jag ner i i och med att en kamrat började bära fina klockor och bytte så ofta att jag knappt hann med. Men in takt med att han berättade om förträffligheten med dessa dyra tingestar var det dags även för mig.

Har i år avverkat:
En Jacques Lemans.
JL2.jpg

Första försök till att ha en klocka överhuvudtaget. Tröttnade snabbt och gick vidare till en...

Tudor Hydronaut.
89190.jpg

Första automataren och direkt in i dykarklockornas märkliga värld. Fastnade direkt så fortsättningen blev...

En Breitling Superocean Pro.
null.jpg

Den här saknar jag, men forsättningen blev som tv-programmet så mycket bättre...

För då kom äntligen graalen (eller nästan ialla fall, läs recension här:https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=3&t=2642 ) en Superocean Heritage Chrono
null-13.jpg

Utöver det har jag lyckats inleda sambon i frestelsen också med (lånade bilder på dessa ur..):

En Longinges Conquest
L3_257_4_57_6_zpse16cfb87.jpg

Som hon inte ens han bära förrän den byttes till en...

Breitling Colt 33
BREITLING_Colt_33_zps57a21d73.jpg

Som enligt henne är en "keeper". Nåja vi får väl se...

Vad 2013 för med sig i klockväg återstår att se :D

Tack för titten.

//Daniel

max skrev:
Välkommen Johan! Trevligt med folk som kan alt tar reda på fakta runt det de skriver om, som du säkert vet så är inte det så vanligt som man skulle önska i en tid där skandaler och stora rubriker lönar sig mer än fakta och korrekta artiklar :)

Har herrn en klocksamling redan eller är det så att du from idag kommer börja sjunka ner i fördärvet med oss andra?

Välkommen åter igen
Med vänlig hälsning,
Max

Tack!
Samling och samling - jag har ett antal klockor som jag använder till vardags, några säljs antagligen vidare, några kommer att tillkomma. Ofta när jag researchar ett ämne så väcks ett visst habegär ;-) som ibland stillas med ett "impulsköp", nu senast ett "Laco Aachen B-Uhr". Men målet är nog att bjuda hem ett autentiskt B-Uhr på någon lämplig auktion framöver...
Sedan har jag en del gammalt "mögel" liggande och några rena "beaters" - har faktiskt "totalkvaddat" ett par klockor :-(
Tidigare har min filosofi varit att en klocka som man använder till vardags ska man kunna bli av med utan att gråta blod eller komma i akut konflikt med sitt försäkringsbolag. En ganska vettig filosofi när jag reste mycket till lite mer oroliga länder...
Men nu måste jag erkänna att jag dras allt mer till vissa "ikoner", så jag kommer nog sjunka djupare i träsket de kommande åren :)
Återkommer om de klockor jag använder till vardags framöver!
/Johan E

Hej!

Har nästan ständigt en Klocksnacksflik öppet i webläsaren på jobbet, fantastiskt trevligt att följa och inspireras av detta utmärkta forum. Har läst här nästan sedan starten så hög tid för en liten presentation.

Jag heter Daniel och är en 30-årig Malmöbo. Klockintresset väcktes 2006 när jag pluggade i Singapore och spenderade en del tid dreglandes i montrar fyllda med blänkande ur. Har en modest uppsättning klockor:

En Speedmaster reduced köptes 2005, men såldes för något år sedan - saknar den faktiskt en del!
speedmaster%201.jpg

En 2254.50 köptes 2006, och används fortfarande säkert 4 dagar av 5!
2012-07-27%2011.16.15.jpg

En Glycine airman base 22 har funnits med ca ett år, gillar hur den ser ut men den har använts alldeles för lite. Såld och skickas till TTT medlem ikväll.
DSC_0474_zps17643f76.jpg

En B&M Classima 8877 har funnits med ett tag, till salu på TTT för den inte används så mycket. Tycker dock den är riktigt fin så blir den inte såld så känns det på sätt o vis lite bra...
BM2.JPG

Trevlig kväll!

Hej alla Klockentusiaster!
Jag har registrerat mig här för några dagar sen men hängt här en tid och läst mycket intressant. Själv har jag passerat de 50 i ålder och har alltid gillat klockor från barnsben redan.

Avvek väl från mängden raskt genom att köpa ett tidigt Omega digitalur när jag var typ 12/13 år gammal - fick spara länge för att få råd med den. En sån där med röda LED-siffror som var oerhört svår av avläsa utomhus, men jag gillade den. Tror det var en sån som till vänster på bilden från Omegamuseet.

Tyvärr gick den sönder efter en tid men jag fick pengarna tillbaka och köpte mig då en Omega Geneve istället. Den ligger i bankfacket sen 30 år tillbaka efter en vådlig asfaltsvurpa, trasigt glas och en rejält skavd boett… Typ som den med nummer 2914 på den andra bilden, bild från samma museum dock - min är inte så "fin" längre efter vurpan där :)

Har väl inga direkt finklockor idag, ja min morfars gamla Omega fickur, en Tissot PR 100 (quartz, urrk) och ett Citizen dykarur (Citizen Hyper Aqualand ProMaster) men en Omega Speemaster Pro ("månklocka") vore riktigt härligt att ha - suktade efter en sån som liten grabb redan :)

Jag hoppas någon dag kunna hitta en väl fungerande sådan men med någon liten repa/smäll, etc. för en 10-12.000:- Men det kanske bara är ett drömpris….

Var förbi Omegafabriken för ett par år sen och fick ett fantastiskt vänligt bemötande inklusive en visning av deras lilla museum - jag fotograferade en del där så det kunde jag skriva lite om skulle det finnas intresse för det.

I övrigt gillar jag det mesta som är skoj i livet, mat/matlagning, hi-fi, jakt/fiske, gamla bilar, etc…

Verkar vara ett trevligt forum detta, blir nog att hänga här framöver :)

God Jul alla!
/Rikard

Bilagor

• Omega Digital.jpg
    Omega Digital.jpg
    140.6 KB · Visningar: 485
  • Omega Geneve 2914.jpg
    Omega Geneve 2914.jpg
    158.6 KB · Visningar: 470
Välkomna!
Gillar att ni tar steget att registrera er för att ta del i diskussioner. Självklart är det helt ok att lurka omkring, men ännu roligare att slå sig ner, ta en kaffe och snacka lite skit. :)

Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Välkommen Rikard och alla Ni andra! Vi ska nog fixa fram en månklocka till kompispris här ska Du se! :)

Reggade mig idag. Har haft en fascination för klockor i cirka 5 år nu vilket har resulterat i en Longines Grande Vitesse, en Oris BC3 Advanced samt en Omega PO XL Orange (2500-verket). Klockor känns rätt för mig och det kommer nog inte dröja länge innan jag träder in i tyskarnas värld i form av någon Glashütte eller A. Lange & Söhne :) Hette tidigare Vintervilan på TTT men numera Ajax även där.

Nybliven klocknörd här. Har en tendens att snöa in på olika intresseområden rätt snabbt och sen jag reggade mig på Klocksnack i höstas har jag hunnit införskaffa först en Speedmaster Pro och sen två Seikos, en 6138-3000 och en 6309-729A. Ska bli intressant att se vart detta nyblivna intresse tar mig. :)

Andra intressen jag har är musik och hifi, också pryltunga områden alltså. Spelar elbas och har en förkärlek för vintageinstrument. När det kommer till Hifi så har jag en helt ok anläggning även om det inte precis är nån high-end.

Bor i hus med fru och en dotter på 1½ så tiden att hålla på med allt detta är ändå rätt begränsad :D

Senast ändrad:
Hejsan! Nybliven klocknörd på 19 år här. Har varit intresserad av klockor i drygt 6 månader så anser mig vara en amatör. Har idag bara en klocka en Breitling Superocean II 44 mm som jag är mycket nöjd med. Har som mål att inom några år utöka min samling med några fina dinkor. Är här för att lära mig så mycket jag kan och ta del i roliga diskussioner och förhoppningsvis kunna bidra med något.

Har en fader som är halvt intresserad av klockor så han var den som hjälpte mig in i världen utav mekaniska urverk.

Jag har flickvän och arbetar inom en väldigt speciell bransch. Drömmer om en royal oak från AP eller en Hublot big bang alternativt BB king. Men kommer ta ett tag komma dit så får sikta in mig på lite billigare ur innan jag är där!

Får väl köra en snabbpresentation.
Heter Daniel är 36 år,har väl alltid gillat klockor men aldrig köpt något dyrare.
Har en glycine combat sub som köptes efter att "DENKE" nästan tvingat all å gilla glycine på TTT forumet. :mrgreen:
Andra intressen är bilar, hifi å hembio.
Tack å hej

Gott nytt år på er alla.
Mathias heter jag är 22 år och nybliven medlem. Klockor för mig är den viktigaste och oftast den enda accessoaren jag bär, dock är jag knappt värd att kallas amatör inom området. Är ingenjörsstuderande och kassan över till klockor för mig som även är tekniknörd är bitter. Jag är, så som Kalle ovan här för att lära och ta del av det ni har att visa.

Kan inte glänsa med några fina, dyra klockor men jag blev inspirerad av yonsson och hans bilder av hans Orient Bambino. Har en ER24001B på ingång och förhoppningsvis en start mot något finare så småningom. Ha d gött änna!

Hej Slimjim här! Har hängt här sen starten men inte reggat något konto.
Däremot har man ju inte kunnat undgå att dreggla en del över det som postats bilder på.
Är strax under 30 år och är undersköterska med inriktning palliativ vård.
I boxen finns för närvarande, en longines hydroconquest automat. En Tärnan mögel från 60-talet. En tissot prc 200 quarts. Och en enklare seiko quarts.

Så då var man igång då! :D

Hej och varmt välkomna! Kul att fler och fler reggar och presenterar sig här på Sveriges trevligaste forum för KlockSnack. Hoppas ni kommer att trivas!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Väkomna alla! Klocksnack gick ut hårt 2012 och nu 2013 får vi alla hjälpas åt så att det ökar ännu mer!

Tjingeling!

Jag fick upp ögonen för klockor för ungefär fem månader sedan, då jag såg någon rätt snygg parfymklocka på internet. Innan dess hade jag enbart sett armbandsur som en onödig pryl för medelålders träslöjdslärare som inte vill inse att man nuförtiden använder mobiltelefon för att kolla vad klockan är.

Precis som på varje område som jag blir intresserad av så började jag efterforska lite, och insåg snabbt att en batteridriven klocka inte var något för mig. Jag började i stället kolla åt märken såsom Certina, Tissot och Seiko.

Jag hittade pappas gamla Omega seamaster på vinden. Då han inte hade någon användning för den fick jag den, under villkoret att jag inte skulle sälja den.
https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=7&t=2778

Då det snabbt blev enformigt att bära en och samma klocka impulsköpte jag en Certina på Tradera.
http://postimage.org/image/gyutdpnv5/

Det gick snabbt upp för mig att mina nuvarande klockor är rätt så "dressade", med små, rena urtavlor och utan krusiduller.
Efter några månader har jag nu bestämt mig för att min samling saknar en skx009, och har därför en sådan på kroken. Förhoppningsvis kan jag klassa den som min inom en snar framtid.

Drömklockan är för tillfället en Rolex submariner, men den kostar tyvärr långt mer än vad jag kan tänka mig att ge för en klocka under min rådande ekonomiska situation.
Var det allt? Jo, just det, jag är femton år gammal, vilket gissningsvis gör mig till den yngsta personen på forumet.

Kortfattat så köper jag just nu klockor efter utseende och magkänsla, men jag räknar med att lära mig ett och annat här på Klocksnack.

Bojke: finomega, fast armbandet såg gräsligt ut. Köp ett snyggt läder band och smäll på, och köp en Seiko, så du inte sliter ut Omegan. Välkommen

Jokkmokkswe skrev:
Bojke: finomega, fast armbandet såg gräsligt ut. Köp ett snyggt läder band och smäll på, och köp en Seiko, så du inte sliter ut Omegan. Välkommen

Tackar!

Ja, armbandet är egentligen bara tänkt att vara tillfälligt, det var det första jag hittade till ett rimligt pris. :cool:
Jag funderar på att ha den på ett snyggt nato i stället, typ http://www.singularstraps.se/shop/regimental-bla-rod/
Vad hade tyckts om det?

Tillbaka
Topp