• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Får väl ta mig i kragen och börja knappa in lite här också. Har läst på KS sedan i höstas medan klockintresset väcktes till liv på riktigt för drygt 5 år tillbaka. Sedan dess har lådan fyllts på med klockor från Seiko, Stowa, Precista, Certina och Longines. Seiko #2 är även på ingång. Denna gång en blå sumo (letar dock redan flitigt (besatt?) efter nästa).

440 skrev:
Får väl ta mig i kragen och börja knappa in lite här också. Har läst på KS sedan i höstas medan klockintresset väcktes till liv på riktigt för drygt 5 år tillbaka. Sedan dess har lådan fyllts på med klockor från Seiko, Stowa, Precista, Certina och Longines. Seiko #2 är även på ingång. Denna gång en blå sumo (letar dock redan flitigt (besatt?) efter nästa).

Kul!

Lägg upp lite bilder!

Välkommen!

Hej!
Citizen Promaster. Den mesta klockan jag hittat. Soldriven (4 år reserv) 20 atm, kalender till 2099, världstider som lätt kan växlas till den analoga visningen, 2 alarm, tidtagning, nedräkning mm. Jag reser en hel del och då är denna perfekt.
Citizen Eco-Zilla soldriven 300 m.
Champion Scuba. Klockan är extremt robust så den ser tom att kanske klara 1000 m som utlovas!

På önskelistan står en Suunto elementum aqua men jag gissar att man kan få mer inspiration här på Klocksnack!

Senast ändrad:
Smulan skrev:
file.php

Tänkte direkt att nummer två från vänster inte såg alls okej ut, och hann även fundera på om stackarn som köpt den blivit lurad innan jag läste texten. Inte en särskilt bra kopia, alltså.

David skrev:
Smulan skrev:

Tänkte direkt att nummer två från vänster inte såg alls okej ut, och hann även fundera på om stackarn som köpt den blivit lurad innan jag läste texten. Inte en särskilt bra kopia, alltså.

Som du inser är jag ingen expert och har uppenbarligen ingen ambition att bluffa någon men blir lite nyfiken hur det kan synas så lätt på detta ur?

Senast ändrad:
Smulan skrev:
Som du inser är jag ingen expert och har uppenbarligen ingen ambition att bluffa någon men blir lite nyfiken hur det kan synas så lätt på detta ur?

Jag tyckte att tolvan såg märklig ut, att indexen satt för långt ut och att kronografvisarna satt för nära mitten. Dessutom är kronskyddet på tok för tunt.

Har snokat rätt på originalet, som jag faktiskt aldrig sett förut, och inser att jag hade rätt om indexen men att visarna faktiskt ska sitta ungefär som de gör:

panerai--PAM00356_LRG.jpg

http://www.uret.se/panerai-contemporary ... 11136.html

Smulan skrev:
Hej!
Så här ser min lilla samling ut från vänster:

Earnshaw Automat. Finklockan men inte alltid så lättläst med allt bling

Luminor Panerai. Vardagsklocka. En extremt bra replika med japanskt automatisk urverk. Enda analoga jag haft där man faktiskt kan se tidtagningen på sekundnivå med normal syn!

Citizen Promaster. Den mesta klockan jag hittat. Soldriven (4 år reserv) 20 atm, kalender till 2099, världstider som lätt kan växlas till den analoga visningen, 2 alarm, tidtagning, nedräkning mm. Jag reser en hel del och då är denna perfekt.

Citizen Eco-Zilla soldriven 300 m.

Champion Scuba. Används när det blir lite tuffare tag. Klockan är extremt robust så den ser tom att kanske klara 1000 m som utlovas!

På önskelistan står en Suunto elementum aqua men jag gissar att man kan få mer inspiration här på Klocksnack!

Välkommen smulan, kul att du är här! Vi har inte många regler på detta forum. En av dem och jag skulle säga den viktigaste är att vi inte diskuterar kopior på KS om det inte är i utbildningssyfte. Bra är att läsa regler för forum innan man börjar posta så sådant här inte uppstår. Nu har det redan hänt men det kommer inte accepteras igen!

Än en gång välkommen!

Propagandaministern

Tack Spencer! Jag accepterar givetvis forumreglerna även om jag kan tycka just detta är lite märkligt. Utbildningssyfte är kanske en vag term? Redan nu har vi/jag lärt oss skillnaden mellan min kopia och äkta vara av föregående inlägg i tråden. Så i min värld har iaf diskussionen varit just precis utbildande.

Smulan skrev:
Tack Spencer! Jag accepterar givetvis forumreglerna även om jag kan tycka just detta är lite märkligt. Utbildningssyfte är kanske en vag term? Redan nu har vi/jag lärt oss skillnaden mellan min kopia och äkta vara av föregående inlägg i tråden. Så i min värld har iaf diskussionen varit just precis utbildande.

Kan väl knappast vara märkligt att vi inte accepterar förfalskningar?

Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Camo00 skrev:
Spencer66 skrev:
...
... om det inte är i utbildningssyfte.
...
Tror att det är denna som förvirrar? Var går gränsen?

Om man i en tråd tex går igenom hur man avslöjar en kopia, visar tydliga tecken tex på tavlan eller urverket. Att visa upp sin kopia och säga att det är en kopia kan näppeligen ses som utbildning. Att vi överhuvudtaget tillåter ens det beror på att vi skall hjälpa varandra att inte bli lurade när vi köper klockor och inget annat.

Jag tror man har passerat "utbildningssyfte" när man påstår att det är en "extremt bra replika" och en "vardagklocka".

MEN, du är ny här och du kommer att tuktas tids nog!=)

Vilken snygging! Jo du har helt rätt i att kronskyddet är tunnare kl 3. Kanske det enklaste sättet att skilja från originalet?

Vad är indexet för del av klockan? Mvh

David skrev:
Jag tyckte att tolvan såg märklig ut, att indexen satt för långt ut och att kronografvisarna satt för nära mitten. Dessutom är kronskyddet på tok för tunt.

Har snokat rätt på originalet, som jag faktiskt aldrig sett förut, och inser att jag hade rätt om indexen men att visarna faktiskt ska sitta ungefär som de gör:

panerai--PAM00356_LRG.jpg

http://www.uret.se/panerai-contemporary ... 11136.html

Tja, Linus här!

Är en grabb på 23 vårar som för ca 1 år sedan blev klar med min logistikutbildning och nu jobbar just med logistik. Klockintresset är relativt färskt men man märker relativt snabbt att man fastnat för det och nästan blivit fanatisk. Har ett tag lurkat runt på TTT och WUS - utan att registera sig innan jag hittade denna fina sida!
Aktiviteten är betydligt högre och roligare här!

Jag har än så länge ingen samling, den består idag av en, dont hate me, quartz SMP som används dagligen. Efter inköpet så kan jag inte tänka på något annat än klockor och den som MÅSTE införskaffas härnäst är en MARK XVI som verkar vara svår att få tag på, har fått något typ av fix på just den klockan, men det är väl så det funkar i klockvärlden :)

Enough about me
Kalufsen

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    251.2 KB · Visningar: 219

Välkommen!! Som Bond-fanatiker gillar jag Din klocka, den är ju trots allt med i Golden Eye!! ;)

Jag har missat presentera mig i denna tråd.

35 år IT mupp
Haft ett gediget klockintresse länge, men började min klocksamling för 10 år sedan.,
Några bilder på de klockor jag haft senaste åren, men sålt:

Nuvarande klockor

Sen kommer Micke_s Sinn U2 nästa vecka plus jag SKA köpa ett Sjöö Sandström ur, förhoppningsvis nästa vecka.

Det är det väldigt ytliga jag iaf...

Får passa på att skriva några rader här då....

30 år, egen slav och sjukligt intresserad av klockor.

det hela började oskyldigt som 7-åring,med diverse japanska klockor. Sen blev det som 14-15 åring mycket "dykar-klockor" som jag tyckte då var det coolaste som fanns..GUL, som för övrigt köptes HELT NY i en affär :lol:
Första riktiga klockan, Omega Seamaster Pro, köptes vid 24 års ålder. Den blev dock stulen efter någon månad....
Sedan dess har jag haft mååååånga klockor. Främst Breitling och Omega...någon enstaka panna har letat sig till handleden, men inte blivit långvarig.

Mitt problem idag är att jag inte kan behålla en klocka mer än 2-4 veckor....MAX.
Finns ingen anledning att ha fler klockor i samlingen än max 2-3 st, för då får jag problem att välja.....Senaste resan hade jag BÅDE på mig min IWC Aquatimer och den då nyinköpta Breitling Seawolf..... :?

Nog om mig...tack för titten

Snyggt foto! Jag trodde jag var skruvad som haft ca 30 klockor:)

BTW sällan man ser klockfoto från perspektivet "på lite håll" som omgivningen ju oftast gör.

quote="Chrisse"]Jag har missat presentera mig i denna tråd.

35 år IT mupp
Haft ett gediget klockintresse länge, men började min klocksamling på ett mkt tveksamt sätt. (ett sätt vi inte diskuterar här), dock blivit styrd in på en mer seriös bana sedan några år. Men har ägt ca 300 klockor av tveskam natur, så har ändå
en del erfarenhet inom det området, vilket är positivt när man inte vill bli dragen vid näsan vid 2:a hands affärer.

cut

Nuvarande klockor
DSC05022_zpsd03ce30d.jpg

Sen kommer Micke_s Sinn U2 nästa vecka plus jag SKA köpa ett Sjöö Sandström ur, förhoppningsvis nästa vecka.

Det är det väldigt ytliga jag iaf...[/quote]

Jaha. Mitt första inlägg på detta forumet... Har alltid gillat klockor, och speciellt dykarklockalooken. En klocka jag suktat efter länge är Rolex Deep Sea. Får se om det blir en sådan detta året. Har egentligen inga exklusiva klockor, har dock ett gäng (många) klockor som är pulsklockor, GPS-klockor, dykdatorer m.m. Alltså, en hel affär med det sportiga segmentet. Jo, kom på att när jag blev 30 köpte jag en Longines som ser ut som en Doce Vita, vet inte exakt vad den heter. Hittar inte på hemsidan. Och sedan har jag ju en Mondaine också, men mest för att jag professionellt kör tåg!

Hej.

Ny på forumet. Mitt namn är Aleks och jag har alltid haft en kärlek för klockor. Har haft några breitlings (chrono colt, crosswind) och rolex (datejust, submariner 16613). Just nu letar jag efter en rolex sub att köpa. Kommer lägga upp bild så fort jag köpt en :D

Alekskr skrev:
Hej.

Ny på forumet. Mitt namn är Aleks och jag har alltid haft en kärlek för klockor. Har haft några breitlings (chrono colt, crosswind) och rolex (datejust, submariner 16613). Just nu letar jag efter en rolex sub att köpa. Kommer lägga upp bild så fort jag köpt en :D

Välkommen! Hitta Rolex bland alla Rolex-älskare här är inte svårt! Ska nog gå bra... :D

Tillbaka
Topp