• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fruktuppsala

Breitling
Hej!

Mattias heter jag och är ny här på forumet. Jag har arbetat (arbetar fortfarande) inom musik i 15 år och senaste 7 åren i Lugano i Schweiz för ett bolag vars ägare är väldigt förmögen. Han besitter ett stort kontaktnät och har ett stort intresse för klockor. Jag har dragits med i intresset (och även viner) med åren och har nu börjat fundera på att dra nytta utav han och hans nätverk genom att eventuellt importera några klockor per år och sälja i Sverige / Norge. Jag undrar vilka modeller det är mest rullians på helt enkelt ? Vad är mest populärt att köpa idag? Är det rolex klockor i nypris-klasserna 50-100k ?

Jag kommer mest sannolikt att kunna erbjuda minst 15% billigare än nypris på i princip valfri klocka. Är detta mycket värt för klock-älskare eller är denna rabatt försumbar och egentligen skitsamma? Ska jag lägga ner mina planer? :)

Stort tack.

Mvh Mattias.
 

JB_XII

Rolex
Hej!

Jag är rätt ny här på forumet och har inte hängt här så mycket innan. Kommer inte ens ihåg hur jag hittade hit, men jag antar att klockguden visade mig vägen till denna oas! :)
Jag är en rätt nybliven klockälskare och har väl under den senaste tiden funnit kärleken till klockor (och whisky).
Mitt namn är iallafall Johan och jag hoppas jag kan få ta del av den fina gemenskapen som råder.
I dagsläget så bär jag en Longines Master Collection L2.893.4
IMG_4497.JPG


Det framgår inte på bilden, men som så många säkert känner till så är visarna blåa. Vilket var en av detaljerna som jag föll för. Jag tycker den är otroligt stilren och en riktigt snygg klocka för ett överkomligt pris! Mitt nästa köp blir antingen en mer dressad variant som t.ex. IWC Portofino eller en dykarvariant i form av TAG Heuer Aquaracer. Det beror väl lite på vad plånboken säger :angel:

Väldigt trevligt att va här som sagt!

Med vänliga hälsningar
Johan
 

AE41500

Panerai
Jag har smygit runt på KS väldigt länge vilket medförde att jag nyligen tog beslutet att jag måste registrera mig. Det är en imponerande hög kunskapsnivå här med rätt mycket fikonspråk för den icke inbitne entusaisten, det gäller att vara påläst! Ett generellt sett mycket trevligt forum med hög nivå och hållning vilket jag gillar!

Kommer så väl ihåg mig som pojkvasker när jag med stora ögon tittade på några av min fars fina Citizen klockor som han emellanåt hade på armen (...och som han minsann sa var fina klockor :)) efter att ha lämnat dåtidens billigare Timex bakom sig...
Allt sedan dess har jag varit varit imponerad och begeistrad av dessa små underverk och försökt hållt mig uppdaterad genom att då och då mer el. mindre omedvetet passera någon klockbutik och ta ett snack med urmakaren. Det har alltid varit svårt att passera en klockbutik utan att alltför länge stå och tråna utanför fönstret/bakom glaset efter dom där så fina rackarna. Någon klocksamlare har jag dock aldrig varit, och tror mig aldrig kommer att bli (...!), utan har alltid sökt efter den rätta klockan att ha, leva och trivas med under alla förhållanden. Mitt "större" (nåväl) första klockinköp var 1995 när såg jag Hockey VM och Tissot vad en av huvudsponsorerna. I reklamen såg jag Tissot PR100 och jag var såld, en sådan skulle jag ha och så fick det bli.
20170314_165542-jpg.495193

Den hade jag i ca. 5 år när jag började tröttna på den bl.a. p.g.a. "guldet" börjat tröttna/slitas, och av en "slump" fick jag se Certina DS Pro Titanium, se nedan, i en klockbutik, så skiljdes vi åt efter att jag blev ca. 4000 SEK fattigare.
20170314_141627-jpg.518654

Certinan var stort "love" vid första ögonkastet (och gnistan finns fortfarande kvar!) och wow vilken klocka! 16 år har gått och tro det el. ej men jag tror inte jag varken bytt batteri eller ställt om den/justerat den mer än max några gånger sedan inköpet, sommar/vintertid exkluderat. Trots detta fick den en service för ca. 5 år sedan, men det tyckte jag den var värd som den skött sig.
Utöver klockor så har jag ett sort bilintresse och i synnerhet mot ett visst bilmärke, BMW, men där är jag enbart vintage-entusiast! Där ligger min primära entusiasm!
Har uppdaterat mig lite på klockfronten den senaste tiden med en Christopher Ward (sorry Certina DS Pro Titanium :(), som nog några sett, och har lite annat på g. också, men det får bli i en annan tråd ;)
c60-43add2-sokko-bo_3d_range.png
 

Algoth

Breitling
Hej,
Har lurat bakom kulisserna ett tag utan att vara medlem.
Registrerade mig för drygt ett halvår sedan när en Seiko 6139 som jag inte kunde motstå dök upp på köp och sälj. Har sedan dess velat fram och tillbaka om vilken min nästa klocka skulle bli. Jag har funderat på Sinn 104, Oris 65, Tudor Black Bay, Omega SMP och Planet Ocean. Det blev till slut en blå SMP med keramisk ring, som jag trivs extremt bra med. Har en Victorinox Maverick Dual Time på gummi som beater. Där har ni min väldigt modesta "samling", som förhoppningsvis kommer fortsätta växa, kanske med ovan nämnda Sinn som nästa tillskott.

Tack för trevligt forum! :)
 

trls

Omega
Hej! Troels heter jag, och detta är min första post. Har länge läst med och lyssnat på podcasten :) Jag är dansk och bor på Lidingö.
I anledning av mitt bröllop till sommar ska jag snart köpa lite klockor till mig och min tjej, men det är "fandme" svårt att bestämma sig för att uttrycka mig på Dansk. Så första riktiga klockan blir troligen en av dessa:

Till mig:
- Tudor, Black Bay svart
- Omega, Moonwatch
- Omega, Aqua Terra
- Rolex Oyster Perpetual (begagnad)
- Breitling Superocean Heritage 42

Present till min tjej (ska nog vara quartz):
Omega, Aqua Terra,
Omega, Seamaster Diver
Omega, Constellation

Hjälp!!! :)
 

Cub

Breitling
Jag har precis som många andra varit anonym narkoman rätt länge.

Har en Speedmaster Date Cronograph (ref 323.30.40.40.06.001) som vardagsklocka. Fastnade för kombinationen Speedmaster/självuppdragande/vattentålighet/datum.
Har även en Constellation, mitten 60-tal.

Jakten på det nya är ju som ofta annars det roligaste - har snöat in rejält på nya PO 43,5mm. Återstår bara att bestämma mig för blå eller svart.

Tack!
 
Hej!
Ny på forumet.
Har sedan länge ett intresse för fina klockor men har nöjt mig med det jag haft att tillgå. Är nu på jakt efter en bättre vardagsklocka. Har sedan tidigare en grymt fin gammal Omega Seamaster i helguld som används för det mesta. Har även två modernare Tissot som jag inte är riktigt gillar. En Couturier med läderband och samt en enklare variant i titan.
Uppskattar äldre klockor som som inte är för stora och tunga.

Har blivit förtjust i Omega constellation Manhattan i stål och min förhoppning är att kunna bärga en sådan framöver.

Trevligt att vara här
Victor
 
Hej! Ny på forumet! Alltid gillat klockor men hållt till i budgetsegmenten i alla år. Nu när man börjar närma sig 30 är det dags att "växa upp".

Har som mål att så snart som möjligt införskaffa mig en omega constellation pie pan i fint skick som en start på samlingen. Efter det blir målet någon jumbomodell av seamaster eller någon annan 50-talare från omega, gärna med subsekund om möjligt.

På längre sikt (5år) så skulle jag även vilja ha ett lätt begagnat dykarur!

Vi får se helt enkelt hur det hela ter sig!

Tack för mig

Axel
 

GossipGirl

Cartier
Halloj!

Ny här på klocksnack. Har dreglat över era klockor här ett tag så känner att det är dags att ge sig in i hetluften!

Har vart intresserad av klockor ett tag nu och tittat på varenda youtubefilm om diverse klocköppningar. Har en förkärlek till Omega Speedmaster, men den får bli inköp nummer två. Just nu väntar jag på den ultimata instegsklockan Seiko sarb033 som förhoppningsvis kommer i slutet av nästa vecka!

Ska bli kul att få vara med att bidra i konversationerna här i fortsättningen!

You know you love me, xoxo GossipGirl
 
Ganska ny på KS. 25 år till sommaren och haft klockintresse sedan jag pillade sönder farsans Speedmaster 69 pre moon och därefter samlades det 50 och 60tals omega i 10 år. Samlingen gjordes sedan av med och intresset tas upp igen först nu då jag lyckats samla på mig ett 20-tal klockor i alla möjliga färger och former. Vintage Seiko ligger varmast om hjärtat just nu, har även en förkärlek för klumpiga jump hours och hämtar till helgen en constellation från 1995 köpt här på KS.
 

behnke

Breitling
Hej alla!
Hittade denna sidan av en slump, när jag hade bestämt mig för att skaffa mig en klocka, och det värsta är att jag har inte burit en klocka på över tio år. Men provade en Omega Seamaster planet ocean och helt blev förälskad i den, och har hittat denna sidan gör att jag får upp ögonen för många fler, och läser på lite här så jag hittar rätt klocka.
Tyvärr har jag inte så mycket att bidra med, men brukar nörda ner mig ordentligt i mina intressen, så hoppas på att kunna bidra med något längre fram.
mvh
 

Barcelona

Breitling
Tja!
Nybliven klock nörd på jäkt efter drömklockn. Har varit flitig läsare av forumet med nu har jag tänkt öka med närvaro med ett eget konto.

Mvh
MR B
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Hej,
Har hängt runt på detta eminenta forum till och från sista året. (mestadels i smyg)
Mitt samvete och den växande klocknörden inom säger dock att jag borde presentera mig och bidra.
Så här är jag, en 35 årig stockholmsbo med ett växande intresse för klockor. Än så länge har jag i första hand intresserat mig för Rolex, Panerai och Omega,
men ska bli kul att vidga vyerna framöver. Hoppas på bra diskussioner och trevligt forum-häng framöver. :)
 

D8just

Breitling
Hej!
Jag har hittat hit tack vare min man. Under alla år ihop har han tvångsinformerat mig med klocksnack och till slut nöttes jag väl ner kan man säga och nu är jag här på egen initiativ :)

Nybliven ägare till datejust årsklocka från -83, har sedan tidigare en Breitling colt ocean.

crocoband.jpg


Vi kommer säkert ses i forumet framöver!
 

ClubSY

Omega
Hej!

Har knarkat detta forum i ca 1 månad då jag bestämt för att köpa en ny Rolex Datejust. Jag tänker att det är roligare att grotta ner sig och kunna klockan före köpet. Klockan betyder så mycket mer då.

Jag är 33 år och bor i Sthlm. Entreprenör och driver lite olika bolag. Jag har haft en Omega Seamaster i kanske 10 år. Jag ser fram emot att bli en nörd inom klockor och förhoppningsvis kunna bidra med kunskap också.
 

Fadershan

Patek
Hej! Troels heter jag, och detta är min första post. Har länge läst med och lyssnat på podcasten :) Jag är dansk och bor på Lidingö.
I anledning av mitt bröllop till sommar ska jag snart köpa lite klockor till mig och min tjej, men det är "fandme" svårt att bestämma sig för att uttrycka mig på Dansk. Så första riktiga klockan blir troligen en av dessa:

Till mig:
- Tudor, Black Bay svart
- Omega, Moonwatch
- Omega, Aqua Terra
- Rolex Oyster Perpetual (begagnad)
- Breitling Superocean Heritage 42

Present till min tjej (ska nog vara quartz):
Omega, Aqua Terra,
Omega, Seamaster Diver
Omega, Constellation

Hjälp!!! :)

Välkommen till både KS och ön :)
 

Schill

Cartier
Hej allesammans,
Helt ny till klocksnack och detta blir väl lite av mitt första inlägg:)
Har varit intresserad av klockor i ett par år nu och har väl äntligen kommit igång med att gå med här på klocksnack.
Har just nu en mindre samling bestående av lite citizen och certina men ska till sommaren ta ett rejält kliv uppåt i prisklassen och landar antagligen på en Sjöö Sandström eller något lite längre upp.

Ni kommer se mer av mig här på klocksnack så vi hörs väl då!;):)
 

Vallejos

Breitling
Hej alla! Anders här.
Jag har alltid gillat klockor men inte haft en klocka på tjugo år... fram till idag. Det blev en CWC.
Min förra klocka dog då jag hade lämnat in den på batteribyte och någon dag senare spontanbadade och kom upp ur sjön med en igenimmad klocka. Hon som bytt batteri hade klämt packningen så att en öppning bildades. Sedan dess har jag periodvis funderat på ny klocka men inte kunnat köpa det jag velat ha och då hellre låtit bli. Men nu är jag inte längre så fixerad vid en viss typ av klocka så nu har jag slått till på ett armbandsur jag gillar.
CWC.jpg
 

Sweffs

Breitling
Tja!
Har nyligen blivit intresserad av klockor och har kollat runt en del.
Letar just nu efter en rolex explorer 214270.
Velar mellan att köpa beggat/ny och från privatperson/återförsäljare.

Tack o hej!
 

mixmax013

Breitling
Tjena! Har läst här till och från under ett tag och idag tog jag steget att regga mig. Jag är 29 år och bor i Örebro. Kommer inom snart att köpa min första lite finare klocka. Valet står mellan Speedmaster FOIS, Explorer I eller Submariner. Har väldigt svårt att bestämma mig. Kommer troligen att köpa samtliga i framtiden. Tips på vilken man borde starta med?

Bifogar en bild på vilka klockor jag har idag.
Klockor.jpg
 

Swedish Tiger

Breitling
Hej, klockor har alltid varit något av ett intresse för mig, redan som barn skaffade jag mig min första klocka och inte för att tiden betydde något utan för att et var en cool accessoar. Många klockor har det blivit genom åren. Råkade hamna här då jag av en renslump fått upp ögonen för Omega Ploprof 1200 och funderar på att införskaffa denna... men det får tiden utvisa......
 
Hej!

Heter Victor, är 26 år gammal och läser för närvarande till jurist. Varit intresserad av klockor ett tag men aldrig tagit tag i att köpa en "riktig" klocka, tänkte det skulle bli ändring på det. Lär börja med en Seiko SKX och/eller en Certina DS Action Diver. Sen får vi se var det hela slutar. Förhoppningsvis med en Submariner!

Väl mött.
 
Sneglat på forumet ett tag och dreglat över era klockor. Blir eventuellt köp i sommar/höst.
Boende i Stockholm och största intressen är aktier/investeringar och golf, spelar på +3 så ser fram emot sommaren nu :)

Allt gott!
 

daviid

Omega
David heter jag, är 29år från Skåne. Har följt forumet i snart ett år av och till. Klockintresset är något som vuxit fram senaste åren. I dagsläget blir det en del Luminox, Traser och Suunto kopplat till jobb. Har lite blandat Seiko och ett par Omega till vardags.
 
Topp