• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pyson

Breitling
Hej alla,
Jag har precis börjar leta efter min första "riktiga" klocka (begagnad) och har snöat in mig på en Rolex Datejust, stål och guld, 36 mm med jubileelänk. Drömklockan är egentligen en day date - men den är lite för dyr för min plånbok. Kan ju in princip ingenting om klockor (än, haha!) och vill så klart ha tips och undvika fallgropar så gick därför med i Klocksnack. Min första fråga till forumet är vilket år Rolex började göra jubileelänkar med dolda lås? Har försökt googla men hittar inte svaret någonstans!

Sedan vet jag inte vilka Rolex-klockor som är populära på tjejer. Vill att det skall se ut som en herrklocka men inte vara för stor, har smala handleder. Därför är mitt första mission är att börja snoka upp tjejer på Klocksnack och kolla vad de tycker :D

Vi hörs i de olika forumen!
 

Man

Rolex
Hej alla,
Jag har precis börjar leta efter min första "riktiga" klocka (begagnad) och har snöat in mig på en Rolex Datejust, stål och guld, 36 mm med jubileelänk. Drömklockan är egentligen en day date - men den är lite för dyr för min plånbok. Kan ju in princip ingenting om klockor (än, haha!) och vill så klart ha tips och undvika fallgropar så gick därför med i Klocksnack. Min första fråga till forumet är vilket år Rolex började göra jubileelänkar med dolda lås? Har försökt googla men hittar inte svaret någonstans!

Sedan vet jag inte vilka Rolex-klockor som är populära på tjejer. Vill att det skall se ut som en herrklocka men inte vara för stor, har smala handleder. Därför är mitt första mission är att börja snoka upp tjejer på Klocksnack och kolla vad de tycker :D

Vi hörs i de olika forumen!

Välkommen!
Gillar själv verkligen Datejust.
Kan tipsa om medlemmarna här som heter @Triumf , @FruUR @MissDatejust och diskussionstråden "Datejust och Date tråden"
Mvh
 

Bigfoot

Breitling
Hej på er!
Klockintresset tog mig till detta forum. Har hittat många intressanta och lärorika inlägg här, så jag ser fram emot att vara en del av det framöver.
Vi hörs i trådarna!
 

tamarind

Breitling
2-Faktor
Ett gryende klockintresse har fört mig hit, hoppas jag får lära mig mycket nyttigt här! Förhoppningsvis kan det bli lite affärer också, det som slutligen fick mig att sluta lurka och registrera mig.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Hallå ja! Vintage Omega-samlare som är på jakt efter något modernt. Här kommer favoriten:
IMG_20140826_144146.jpg
IMG_20140827_085330.jpg
 
Hej.
Jag är också ny på forumet.
Egentligen halka jag in här av en ren slump då jag sökte på service och renovering av klockor.
Jag fick syn på McGyvers eminenta arbeten han gjort tidigare.
Efter en telefonkontakt med honom så är min Omega Seamaster Automatic Calendar inskickad till McGyver. Den är köpt i det skicket som på bilden så den behöver kärlek och omvårdnad. Den fungerar turligt nog i det skicket den är i nu, men det skall bli spännande och se slutresultatet.
Min syster och jag delar samma intresse gällande klockor och vi försöker lära oss så mycket som möjligt. Jag är intresserad av Omega och Tissot då gärna lite äldre vintage. Men lite uddamärken som Atira och dylikt är också spännande.
Syster kom just över en svensk Omega Officer som vi skall läsa på mer om.
Har bett McGyver fota servicen så förhoppningsvis kan jag lägga upp lite bilder när den är klar.
Det är inte rost den är bara så otroligt smutsig.

Ha en bra dag alla där ute.

omegaseamaster.jpg
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hej alla,
Jag har precis börjar leta efter min första "riktiga" klocka (begagnad) och har snöat in mig på en Rolex Datejust, stål och guld, 36 mm med jubileelänk. Drömklockan är egentligen en day date - men den är lite för dyr för min plånbok. Kan ju in princip ingenting om klockor (än, haha!) och vill så klart ha tips och undvika fallgropar så gick därför med i Klocksnack. Min första fråga till forumet är vilket år Rolex började göra jubileelänkar med dolda lås? Har försökt googla men hittar inte svaret någonstans!

Sedan vet jag inte vilka Rolex-klockor som är populära på tjejer. Vill att det skall se ut som en herrklocka men inte vara för stor, har smala handleder. Därför är mitt första mission är att börja snoka upp tjejer på Klocksnack och kolla vad de tycker :D

Vi hörs i de olika forumen!
Hej och välkommen till forumet :)
Här kommer du att trivas och finna svar på alla dina frågor. (Iaf klockfrågor ;))
Angående superjubilee så finns en tråd här jag hittade:
https://klocksnack.se/threads/super-jubilee.27105/
Sen finns här en liten tråd om damklockor:
https://klocksnack.se/threads/den-lilla-tråden-om-damklockor.46567/

Men det bästa är att bara surfa runt i olika trådar och bilda sig en egen uppfattning om vad du tycker är snyggt och gillar.
Datejust är nog den klocka som är den vanligaste på kvinnor, skulle jag själv säga.
Jag köpte först en 16234 (36 mm) men tyckte den var för stor på min nätta arm. Knappt ett år senare köpte jag min andra Datejust. En 31 mm som sitter mycket bättre. Här en paketöppning:
https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-408#post-1739603 där klockorna även ligger jämte och man även ser de olika länkarna tydligt: jubilee och superjubilee :)
Bytte sen ut den vita urtavlan till en blå istället:
IMG_9360.JPG

Älskar den blå, den är så levande med de olika nyanserna beroende på ljuset.

Med det sagt: ja Datejust är nog populärast (och snyggast i min mening) men det finns så mycket mer kul också! Två klockor jag är sugen på just nu att komplettera med är Cartier Tank och Tudor minisub.

Du kommer däremot märka att vi med små handleder inte har i närheten av lika stort och roligt utbud som alla andra. Stora klockor är modet nu och jag väntar på att trenden ska vända.. :oldman:
Nåväl! Massa text och blaj. Välkommen hit, kul med fler tjejer! :)
Ps. Spana in Rolex Date också :) 34 mm.
 

theclocknovis

Breitling
Hejsan!

26 årig kille från Stockholm här! Köpte precis min första klocka en DJ II 116334 med blå urtavla. Riktigt nöjd, velat ha Rolex sedan ungefär 14 års ålder då farfar var en riktig klocknörd också! Drömuret just nu är en GMT BLNR, om någon sitter på en sån och vill byta skicka gärna PM!
 

Bilagor

  • IMG_4584.JPG
    IMG_4584.JPG
    101.6 KB · Visningar: 78

Emilarw

Breitling
Tjena! 22år och bosatt i Stockholm. Arbetar inom försäljning och har ett intresse för affärer. Vilket såklart lett till ett klockintresse. Äger idag endast en bretling chronometre crosswind 05a. Då lägenhetsköp lär ske inom kort lär jag sälja av denna inom kort och se över något billigare. Cartier eller någon omega vintage. Efter det blir nog en daytona nästa erövring
 

Bilagor

  • IMG_0325.JPG
    IMG_0325.JPG
    137.3 KB · Visningar: 67

Lasse_S

Breitling
Hej på er!
Lasse heter jag, snart 60 och boende utanför Lund. Älskar allt som har med mekanik att göra och har nu upptäckt att även klockor kan vara mekaniska ;-)
Har sedan tidigare några dykare från Seiko och Citizen, den äldsta från -78, samtliga dock i quartz-utförande.

Nu har min upptäckt lett till en Citizen dykare och en Tissot PRS516, båda automater. Tissot'en har dessutom glasbaksida så man kan beskåda "dess inre skönhet".
Är rädd för att det kan bli fler automater inom en nära framtid.....
/Lasse
 

3nduro

Breitling
Tjenare

Jag är en 45årig Stockholmare som, tro det eller ej, haft samma klocka i 25år. Nämligen en certina ds titanium vilken jag fick i gåva av mina föräldrar. Tyvärr blev den stulen och i under mitt sökande efter en ersättare har jag insett att det är kul med klockor även om kunskap, tid och pengar saknas :).
Eftersom certina tjänat mig mycket väl valdes en Certina DS-1 Powermatic 80 som ersättare men mycket will ha mer så nu letar jag efter fler intressanta klockor.
Ps. om någon mot förmodan sitter på en certina ds titanium så är jag mycket intresserad.

25årig trotjänare
http://img.tradera.net/medium/096/248301096_169a5671-2916-4a7a-a4b1-f6d65353cef9.jpg
Ersättaren
https://www.klockia.se/static/files/168/c029.807.16.081.01.jpg


Mvh
/3nduro
 

Jbberg

Breitling
Hej, jag heter Jonathan. Har varit intresserad av klockor länge. Har bara en certina action diver(?)
Men tänkte slå på stort med en Rolex sub no date. Tänker, lika bra att köpa vad jag vill ha direkt.
Kul att ta del av allas kunskap :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    125 KB · Visningar: 66

lantin

Breitling
Hei, Nordmann som har funnet veien til Klocksnack. Er aktiv på det norske forumet Tidssonen, men syns det er kjekt å lese også det svenske.
Er oppvokst i en grenseby til Strömstad, så har vært mye i Göteborg og Uddevalla.
Stor interesse for det meste av klokker i alle prisklasser. Legger ved noen bilder av enkelte høydepunkt (Beklager mange bilder).
IMG_4253.jpg
IMG_5814.jpg
2898293D-003D-4162-92B6-5052C5ABB7F5_zpsbfyiqpnv.jpg
IMG_2829_zpsufeklddl.jpg
IMG_5266.jpg
43EF6C78-42BC-428B-AAEB-C75E7AC7F8FD_zpsn317trcx.jpg
IMG_5859.jpg
IMG_4034.jpg
669DA5DA-0C2F-43F8-802C-4BB7EDF1200D_zps4cjmctcj.jpg
4C9E2ED7-87F9-4C48-86E6-B8875609648A_zpsbrjws4nj.jpg
3318188C-5E45-4ED1-81BA-B4C12724469E_zpsxvpzokpi.jpg
IMG_4160.jpg
IMG_5948.jpg
 

Randogeek

Breitling
IMG_7120.JPG
Att presentera sig är ju alltid trevligt.
Jag har intresserat mig lite för klockor till och från de senaste 10 åren. Har väl ingen samling direkt, men det har börjat bli några stycken. Allt från farfars gamla Omega Geneve (i brutalt skick) till en Red Sub från mitt födelseår (i den mån rolex referenser tillåter en datering).
Första riktiga inköpet var en Omega Speedmaster Prof (grey market, slutet av 70-talet) som sedan fick ge plats för en likadan, fast i bättre skick.
Senaste tillskottet är en Victorinox Airboss Black - tänkt som beater när jag tränar etc.
Sneglar lite på en Black Bay - men då får jag nog avyttra nåt först.
 

Haglund

Omega
Passar på att introducera mig själv. 35 år från Brämhult som tidigare inte varit intresserad av klockor.

Har haft en Jaques LeMans F-5015 som var fräck för tio år sedan, sedan tio år. När den började ta dubbelsteg på sekundvisaren men i övrigt fungerade bra blev det läge att fråga en kompis som är inne i klockträsket vad man ska ha i stället nu när denna håller på att degenerera. Naturligtvis tyckte han att jag skulle köpa en beggad Rolex för 60' eller en Tudor för 25'. Jag var inte alls lika säker på det. Jag skulle ju ha en vardagsklocka som jag inte är rädd att använda varje dag i de flesta sammanhang. Dock fungerar ju fortfarande Jaquesen, så den kan man ju skojja till med något fräckt natoband och ha när man ska klättra i träd eller på annat sätt känna sig ledig och fri. Och när jag tränar har jag ju min Polar V800. Hör kanske inte hemma på detta forumet, men det är likväl en klocka även den. Hur som helst föll valet på en automatisk Longines HydroConquest. Lagom casual för att inte kännas överdressad på kontoret men ändå fin nog för att passa till kavaj. Till på köpet är den väldigt lätt på armen.

Som sagt så har jag inte tidigare varit intresserad av klockor något vidare, men när man nu råkade trilla in här och dessutom blir påhejjad av vänner som redan är knee deep i detta så får vi väl se vart det slutar. De där Tudorarna med svart urtavla och röd bezel är ju förstås väldigt fina...
 
Senast ändrad:

rehnstrom87

Breitling
Hejsan! Hampus heter jag, Är en 29-årig kille från Varberg som började intressera mig för klockor så sent som förra året. Kan väldigt lite om klockor i allmänhet. Har två Rolex och en Apple watch. Den första är en helt ny GMT master 2. Den andra är en Submariner no-date som inhandlades hösten 2016. Den tredje är en apple watch sport med lite olika armband. De två senare är även till salu om någon skulle vara intresserad.
IMG_2931.JPG
 

JonteE

Breitling
Hej.
Jonathan heter jag och bor i Örebro och är 29år.
Har varit intresserad av klockor en längre tid men tog nu steget och blev medlem här på Klocksnack.
Klockboxen består idag av:
Seiko SNZH55K
Orient Ray
Hamilton Jazzmaster auto chrono
Nomos Tangente - köpt nyligen här på forumet.
Lägger till en bild på den sistnämnda.

Ska bli riktigt kul att få bli en del av detta härliga forum.
Tack, vi ses i trådarna!
Nomos.jpg
 

Mås

Breitling
IMG_8111.JPG IMG_8113.JPG IMG_8114.JPG F91DDC46-7CF1-465D-985D-36F1FADA1CB5.JPG Tja!
Har varit med och lurkat ett tag, dags att skriva något antar jag.
Har ett stigande intresse för klockor, här är mina fyra.
1: Candino 10511. Svensk/schweizisk militärklocka från slutet av 60-talet som går sanslöst bra. Sitter på ett Hirsch.
2: G-Shock GW-M5610-1JF. Trevligt band på denna! Köpt här på forumet.
3: Hamilton Khaki Field day date. Detta är nog klockan som får mest tid på handleden.
4: Seagull 1963. Köpt på Watchunique.com. Bytte till ett smäckert Hirsch-band.
Funderar lite på att skaffa mig en femte, kanske en Visodate. Men då borde jag nog göra mig av med en i samlingen egentligen...
 

couch

Breitling
Hej! Är en nybörjare från Malmö.

Har sedan tidigare en Tissot PRC 200 quartz från slutet av 90-talet samt om det räknas en Suunto pulsklocka. Klockor som jag använt helt utan reflexion. I samband med inköp av ny kostym funderade jag på att skaffa en klocka för lite mer uppklädda sammanhang vilket innebar lite klocksurfande på nätet. Ursäkta klyschan men det var nästan som att en ny värld öppnade sig. Är mest fascinerad av den mekaniska komplexiteten men kombinationen med design och estetik är givetvis också avgörande.

Har köpt en Seiko 5 för att testa ett mekaniskt urverk vilket inte gjort mig besviken. Nästa steg är en sportklocka och en kostymklocka med mekaniska urverk. Drömmen vore en Omega speedmaster eller seamaster med co-axial-urverk samt en JLC ultra thin moon steel. Vi får se var det landar.
 
Hej!
Får göra som många andra gör och presentera mig själv i det här nyupptäckta, sjukt intressanta och trevliga forumet!
Jag heter Christoffer och har sedan länge haft en förkärlek till klockor. Vissa kollar skor, kläder. Jag och säkert dem flesta här inne kollar alltid först på vad personen har för klocka. (Många vänner som inte förstår mig i detta men som sagt, alla är vi olika) Jag själv sitter ofta och mycket på internet och googlar runt på olika ur som tillverkas i alla olika prisklasser runt om i världen och hittar alltid nya och intressanta konstnärer och märken. Med den här tråden kommer jag sitta och läsa, kommentera och förhoppningsvis köpa och sälja ur. Har tyvärr inga bilder på klockor jag har Eller har ägt men just nu är favoriten AP eller omega. Ganska standard och lite tråkigt men tycker det är sjukt prisvärda klockor som är fina att titta på. Patek Philippe eller Richard mille får man ta i ett senare skede haha.

Tack för ordet! Med vänliga hälsningar
 
Hej!
Får göra som många andra gör och presentera mig själv i det här nyupptäckta, sjukt intressanta och trevliga forumet!
Jag heter Christoffer och har sedan länge haft en förkärlek till klockor. Vissa kollar skor, kläder. Jag och säkert dem flesta här inne kollar alltid först på vad personen har för klocka. (Många vänner som inte förstår mig i detta men som sagt, alla är vi olika) Jag själv sitter ofta och mycket på internet och googlar runt på olika ur som tillverkas i alla olika prisklasser runt om i världen och hittar alltid nya och intressanta konstnärer och märken. Med den här tråden kommer jag sitta och läsa, kommentera och förhoppningsvis köpa och sälja ur. Har tyvärr inga bilder på klockor jag har Eller har ägt men just nu är favoriten AP eller omega. Ganska standard och lite tråkigt men tycker det är sjukt prisvärda klockor som är fina att titta på. Patek Philippe eller Richard mille får man ta i ett senare skede haha.

Tack för ordet! Med vänliga hälsningar
 

Swechilli

Breitling
Lättflygande lastbilschaufför här som på villovägar en stökig utekväll fick upp smaken och ögonen för finare urverk! Tyvärr bara ekonomin för ett styck finare urverk!

Kärlek, Mvh Andreas!
 

Rennemark

Breitling
Hej

Ny här på KS och ganska ny på klockor men blivit rejält biten. Har redan nu upptäckt att jag vill ha många klockor :)
Är just nu intresserad av enklare vintageklockor och nyare sportmodeller. Har en omega seamaster och några äldre modeller av enklare klockor. Kul läsning här, ska bli roligt att följa,

Mvh
Johan
 

silfver76

Omega
Hej alla!
Min klockkarriär började i feb 2017 med en Squale 50 ATM och var och är mycket nöjd med den. Men jakten på En Tudor Pelagos tog mig hit och köpte en via en på forumet nu i veckan.

Tack alla för hur snabbt man kan lära sig nya saker på detta forum :)
 

lubrikwiklund

Breitling
Hej!
Efter en lång tids surfande på forumet blev det dags att skapa ett konto. Jag är 25 år från Stockholm, tekniskt lagd person som sysslar mycket med konst och skapande. Klockor intresserar mig för att jag går igång på design, mode, funktion, historia, dom små små små delarna, byggkvalité etc. Prylar som fungerar som dom ska i allmänhet är kul. Det var "Hemslöjd, modd och fix"-delen som lockade mig till forumet. Ni lär få se en del klocklådor och sånt där som är kul att bygga själv.
Efter en lång tids arbetslöshet och kreativitet som tagit över har jag blivit tvungen att sälja en del av mina klockor, kvar har jag en SKX007 samt en Steinhart Ocean 1.
 

PeterAlex

Breitling
IMG_1116.JPG
IMG_1123.JPG
Evigt ung 40-åring som burit pulsklockor och träningsdatorer till vardags utan att för den sakens skull egentligen haft användning för dem då tresitsaktiviteter vida överskridit träningsmängden...

När ledigheten så infunnit sig har jag burit en tunn manuell JLC som jag fått av far min. Kände att jag behövde en till så köpte en begagnad liknande med mörk urtavla.

Någonstans på vägen fick jag så plötsligt ett "behov" av en automatisk kronograf och jag ramlade så över en modell jag helt enkelt inte kunde låta bli. Urläckert i min mening men säkert plottrigt i någon annans ögon.

Jag har läst massor här och tagit del av kunskapen utan att tidigare skapat mig ett konto.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_1116.JPG
IMG_1123.JPG
Evigt ung 40-åring som burit pulsklockor och träningsdatorer till vardags utan att för den sakens skull egentligen haft användning för dem då tresitsaktiviteter vida överskridit träningsmängden...

När ledigheten så infunnit sig har jag burit en tunn manuell JLC som jag fått av far min. Kände att jag behövde en till så köpte en begagnad liknande med mörk urtavla.

Någonstans på vägen fick jag så plötsligt ett "behov" av en automatisk kronograf och jag ramlade så över en modell jag helt enkelt inte kunde låta bli. Urläckert i min mening men säkert plottrigt i någon annans ögon.

Jag har läst massor här och tagit del av kunskapen utan att tidigare skapat mig ett konto.
Trevliga ur! Välkommen på riktigt!
 
Topp