• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!

Bra tråd !

Fyllt 51 år och bor i Göteborg. 3-barns far. Arbetat inom IT sedan 1985.

Klockintresset har alltid funnits latent, men har inte utforskat vad det egentligen innebär förrän det var dags att köpa en 18-års present till min äldste son. Jag var ute i sista stund som vanligt - och det blev en sådan här klocka han fick (tagen bild)

DSC_0854.jpg

Därefter fyllde frugan år och hon fick en sån här (tagen bild):

img_1627.JPG

Yngre sonen och dottern fick liknande klockor på denna nivå när det var dags för dom att fylla år..

Brorsonen fick denna

745866.jpg

Som ni ser så är det en relativ budgetnivå på klockorna eftersom jag inte vågat satsa större förrän jag läst in mig på området. ( Dessutom har jag känt större glädje i att ge en klocka i present till någon närstående än att leta efter vad jag själv vill ha ... )

När jag väl prioriterar mig själv, kan det tids nog bli en Panerai eller Bell & Ross eller något annat som jag just nu inte vet ... Använder själv några Seiko's, Certina och homager e t c, d v s har inte vågat köpa graalen eftersom jag ännu inte vet vilken det är ...

Har gjort affärer med medlemmar på TTT och uppskattat samtliga.

Det går inte en dag utan att jag följer detta forum och TTT och hoppas att "den rätta (klockan) ska uppenbara sig".

Övriga intressen är vintage gitarrer, musikproduktion och konst.

Tjenare!
31-åring från Visby här. Studerar Ekonomi på högskola. Gift utan barn. Jag har alltid tyckt att det har varit skoj med klockor, men fick upp ögonen på riktigt för ca ett år sedan när jag behövde köpa en ny och började läsa på lite mer. Som det är nu har jag en Ezteem automat. Jag var egentligen inne på att köpa antingen en tissot eller certina automat, men fick erbjudande om att få den här isärplockad för att skruva ihop den själv. Med min nördpersonlighet så gick det inte att motstå. Jag har även en mögelCertina från ca 1955. Nästa inköp kommer ske snart och då skall det bli en Seiko SKX013, det blir den mindre modellen på grund av mina kvisttunna handleder som absolut max tillåter en klocka på 42mm.

Sjalabaijs gytta boys som svankene sier...lol, grattis med nytt forum. Synes jeg kjenner igjen masse gamle troll og kverulanter fra TTT. Jaja det får så være her er det nye koster og nye muligheter forstår jeg...mvh sangamo

sangamo skrev:
Sjalabaijs gytta boys som svankene sier...lol, grattis med nytt forum. Synes jeg kjenner igjen masse gamle troll og kverulanter fra TTT. Jaja det får så være her er det nye koster og nye muligheter forstår jeg...mvh sangamo
Hahah jag har läst det där typ 100ggr nu. Fortfarande mumbojumbo=)

Men välkommen!

Hej,

Jag är 29år, bor i Stockholm och har haft ett seriöst klockintresse i 6år.
Har läst här på forumet nästan sedan starten och på TTT i snart 5år. Hög tid att komma ut ur garderoden med andra ord. Köpt några klockor på TTT och nu senast även en här på forumet, Seiko "Spork" SRP043K1.
Är svag för vintage och då främst 60- och 70-tal men även vissa nya modeller tilltalar självklart.
I samligen idag så finns det Rolex, Omega, Sjö Sandström, Seiko, Facit, Stowa, Navale, Tissot, Swatch, Peterhof, Perpetual, No Name Pam homeage och säkert någon till som jag missar just nu...
Gemensamt för nästan alla är att de är mekaniska.
Funktionerna är ganska blandade med allt från manuella, automatiska, datum, kronograf, alarm, bigdate, cronometer, center och sub sekund osv. Variation är kul, även bland band där det letat sig in en knippe.
Gillar det tekniska/mekaniken och där av väljer jag bort batteriklockor till största delen, även om några har letat sig in i samlingen.

Har bara telefonen som kamera och inga bra bilder så det får ni vänta på till någon gång senare. Lovar att bidra när jag har tagit några bilder.

Bazinga skrev:
Hej,

Jag är 29år, bor i Stockholm och har haft ett seriöst klockintresse i 6år.
Har läst här på forumet nästan sedan starten och på TTT i snart 5år. Hög tid att komma ut ur garderoden med andra ord. Köpt några klockor på TTT och nu senast även en här på forumet, Seiko "Spork" SRP043K1.
Är svag för vintage och då främst 60- och 70-tal men även vissa nya modeller tilltalar självklart.
I samligen idag så finns det Rolex, Omega, Sjö Sandström, Seiko, Facit, Stowa, Navale, Tissot, Swatch, Peterhof, Perpetual, No Name Pam homeage och säkert någon till som jag missar just nu...
Gemensamt för nästan alla är att de är mekaniska.
Funktionerna är ganska blandade med allt från manuella, automatiska, datum, kronograf, alarm, bigdate, cronometer, center och sub sekund osv. Variation är kul, även bland band där det letat sig in en knippe.
Gillar det tekniska/mekaniken och där av väljer jag bort batteriklockor till största delen, även om några har letat sig in i samlingen.

Har bara telefonen som kamera och inga bra bilder så det får ni vänta på till någon gång senare. Lovar att bidra när jag har tagit några bilder.

Välkommen. Du har en massa fler klockor än vad jag har i alla fall. Jag själv jobbar på att införskaffa mig en klocka av bättre kvalite så fort jag får råd.

Hej hej!

Anton heter jag och är ny här :)

Får väl erkänna att jag aldrig riktigt haft något vidare klockintresse, men förändrade levnadsförhållanden gör att jag nu är på jakt efter min första riktiga kvalitetsklocka. Hoppas på att kunna få lite hjälp med det här, så hoppas att ni står ut med min okunskap :D

Haha, tack ska ni ha! :D

Camo00, det låter fint det! Lite speciellt det här med att sitta och välja sin "första", viktigt att det blir rätt ;)

hejsan alla klocknördar!

Jag är en kille med ett stort intresse för klockor (speciellt omega), jag blev medlem här för några dagar sen då jag kände att det var dags att komma in i klockvärlden och valde självklart denna underbara mötesplats att börja på!
Förtillfället äger jag ingen glamorös samling men jag jobbar på det, om jag ska vara ärlig så har jag aldrig köpt en klocka utan det har alltid varit presenter man har fått. Den första klockan jag köpte var förra veckan från ebay, då jag inhandlade en seamaster från 79!

men för att tillfredställa alla nyfikna själar så äger jag dessa klockor:
Omega seamaster caliber 1337 -79
Seiko 5 (ärvt av farfar) -83
Theorema Paragon
Vostok amphibia

då jag inte sitter och dagdrömmer om klockor så studerar jag till läkare, jag har också studerat konst och är en konstnär (jobbar främst med olja på duk) och så älskar jag självklart fotboll.

jag är säker på att jag kommer trivas här och lära mig en massa intressanta saker

tack för mig/aladdin

Kör väl en liten presentation om mig då jag precis registrerade mig.

Är 24 år och är till sommaren färdigutbildad civilekonom. Som ni förstår är det inte så lätt att uppehålla ett frekvent klockköpande när man är student och har csn som största inkomstkälla. Jag har väl i ärlighetens namn aldrig varit superintresserad av klockor, utan alltid uppskattat snygga klockor men har väl ansett att det känns lite mer lyx än nödvändighet. Men det har börjat ändra sig nu då jag har börjat kika på vad min nästa klocka ska bli för en. Först var det tänkt att jag skulle önska mig en i examenspresent. Dock har jag drabbats av "klocksnack"-sjukan och insett att om jag lägger till lite får jag en bättre klocka. Och om jag sen köper en begagnad så blir det ju en ännu finare. Så på den vägen är det nu. Har insett att mina preferenser skjuts längre och längre fram vilket har lett till att det inte kommer bli en klocka till sommaren utan att jag istället sparar och ger mig en eventuellt fin 25årspresent. Vad är det då för klocka som har fångat mitt intresse tänker ni? Jo det är den gubbchica Rolex Datejust 1601 som har etsat sig fast på min näthinna. Så jakten är i full gång för mig och jag kommer säkerligen göra nåt inlägg här på KS och fråga er bättre vetande.

I dagsläget har jag väl bara en klocka som kan anses vara värd att nämna här, nämligen Longines Lungomare som har varit mig trogen i 6 år. Ska bli kul att hänga här på klocksnack då det verkar finnas väldigt många fina ur och personer med grymt mycket kunskap!

Tjena boys, ny på brädan. Har inget exklusivare i samlingen, får ta tag i det när studierna är klara :)

Nuvarande samling
KHnEORk.jpg

Seiko SKX007J m Super-Oyster Type II länk, 2 x Casio G-Shock DW6900, Citizen AT0760-51E

ASQJ5Cg.jpg

2 x Casio G-Shock DW6900

TmeQToZ.jpg

G-Shock DW6900, Citizen AT0760-51E (Eco-drive, Quartz)

V15SJsf.jpg

Senaste tillskottet, Seiko SKX007J, Super-Oyster Type II (solida länkar och ändlänkar, lyfte verkligen känslan i klockan).

Välkommen allihop!

Sagt det förr, säger igen. Man måste inte ha något exklusivt för att hänga här, det räcker med ett klockintresse. :)

Hej,

Är som jag beskrev i mitt första inlägg ny på detta forum.
Är inte på långa vägar lika insatt som ni övriga på detta forum, men börjar tycka det är intressant och roligt med klockor.
Jag har en bef Omega Geneve Automatic som jag älskar, och är sugen på att fylla på med flera godbitar.
Är i valet och kvalet att köpa en Omega AT 8500 Midsize, så nu är tankarna endast där:)

Någon som förresten vet vart man kan restaurera/laga vintage klockor i Stockholm till en vettig summa?

Bif wristshot.
//

Bilagor

• IMG_2031.JPG
    IMG_2031.JPG
    298.8 KB · Visningar: 276
Hej!
Skulle söka efter Natoband till min speedmaster när jag råkade klicka mig in här. Underbart forum hoppas att jag kan få ut mycket av. Själv heter jag Rebin är 22 år och älskar klockor samlar på Omega modeller men har även lite andra godbitar!

Finns på Instagram @Rebinhassansory där jag lägger upp bilder på klockor och annat. Feel free to follow

Bilagor

• IMG_2589.jpg
    IMG_2589.jpg
    1.1 MB · Visningar: 250
  • IMG_2058.jpg
    IMG_2058.jpg
    993.1 KB · Visningar: 253
  • IMG_2427.JPG
    IMG_2427.JPG
    443.9 KB · Visningar: 260
  • IMG_1286.JPG
    IMG_1286.JPG
    628 KB · Visningar: 257
Tjena,

Klockintresset har jag haft länge, långt innan jag köpte min första "riktiga" klocka för tio år sedan. Det är framför allt tillsammans med min gamla vän Dubbe som jag diskuterat om, tittat på och handlat klockor med genom åren. Och även skrivit om klockor med, då jag under namnet Joey var med i gänget bakom http://www.dubbe.nu. Det var några år sedan jag skrev artiklar på dubbe.nu, men sedan några månader bidrar jag med jämna mellanrum till sidan med lite bilder från mitt Instagram.

Bifogar en bild på första klockan jag slog till på. Med alldeles för många band i lådan ser custom-strutsen nästan oanvänd ut trots en ålder på nästan tio år det med....

Kul å va här!
/Joey

Bilagor

• PAM.jpg
    PAM.jpg
    231.5 KB · Visningar: 240
Rookien, Reeb och Joey, välkomna in i värmen!

Joey, ditt namn kände man ju igen i klocksvängen innan du reggade dig, senast var det från någon video där du demonstrerar hur nya HYT:en fungerar :)

Alltid kul med nya medlemmar!

Aquaracer2 skrev:

Joey, ditt namn kände man ju igen i klocksvängen innan du reggade dig, senast var det från någon video där du demonstrerar hur nya HYT:en fungerar :)

Det var ju nice att man redan var kändis! Ja, det var ett antal väldigt trevliga klockor på den tillställningen. HYTen var cool, men favoriten var nog ändå Vacheron Constantins nya Overseas perpetual calendar.

Bilagor

• IMG_0046.jpg
    IMG_0046.jpg
    293.9 KB · Visningar: 217
joey skrev:
Tjena,
Klockintresset har jag haft länge, långt innan jag köpte min första "riktiga" klocka för tio år sedan. Det är framför allt tillsammans med min gamla vän Dubbe som jag diskuterat om, tittat på och handlat klockor med genom åren. Och även skrivit om klockor med, då jag under namnet Joey var med i gänget bakom dubbe.nu. Det var några år sedan jag skrev artiklar på dubbe.nu, men sedan några månader bidrar jag med jämna mellanrum till sidan med lite bilder från mitt Instagram.

Bifogar en bild på första klockan jag slog till på. Med alldeles för många band i lådan ser custom-strutsen nästan oanvänd ut trots en ålder på nästan tio år det med....

Kul å va här!
/Joey

Kul att ha dig här Joey! Ses snart

joey skrev:
Aquaracer2 skrev:

Det var ju nice att man redan var kändis! Ja, det var ett antal väldigt trevliga klockor på den tillställningen. HYTen var cool, men favoriten var nog ändå Vacheron Constantins nya Overseas perpetual calendar.

Skön Side-by-side!

Tillbaka
Topp