• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TheUsualSuspect

Breitling
Goddag alles!

Någon vidare klocksamling har man inte ännu skrapat ihop, men planen är att snarast införskaffa en Tudor Submariner som första "ordentliga" dinka. Verkar vara ett riktigt mysigt forum detta, väl mött!
 

Målarn

The Steak
Ljuv skrev:
JakobZ, Det jag har i lådan för närvarande är Rolex, IWC, AP.
Det man gått igenom närmsta åren är en handfull vintage Subs och SD's, Nyare referenser av Daytona, DD.

Slänger upp lite mer bilder så fort jag fått hem klockorna i flytt lasset, Fick bara med mig ett par i handbaget;)

Ser framemot en Massa bilder :D och Välkommen!!

TheUsualSuspect skrev:
Goddag alles!

Någon vidare klocksamling har man inte ännu skrapat ihop, men planen är att snarast införskaffa en Tudor Submariner som första "ordentliga" dinka. Verkar vara ett riktigt mysigt forum detta, väl mött!

Välkommen :D Pics !!!
 

vincent76

Omega
Hej!

Här finnes en 36 årig egenföretagare från södra sverige.
Har haft ett stort klockintresse sedan 20 årsåldern då jag skaffade mig min första Rolex.
En hel del klockor har passerat genom åren mest Rolex Tag Heuer och en Omega.
Idag består samlingen bla av en Daytona 116520 Gmt 1675 och en Sub 1680 samt en Tag Heuer F1.

Tycker att denna sida håller en mycket hög och seriös nivå med många kunniga medlemmar.

/Per
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

vincent76 skrev:
Hej!

Här finnes en 36 årig egenföretagare från södra sverige.
Har haft ett stort klockintresse sedan 20 årsåldern då jag skaffade mig min första Rolex.
En hel del klockor har passerat genom åren mest Rolex Tag Heuer och en Omega.
Idag består samlingen bla av en Daytona 116520 Gmt 1675 och en Sub 1680 samt en Tag Heuer F1.

Tycker att denna sida håller en mycket hög och seriös nivå med många kunniga medlemmar.

/Per

Välkommen!! Kul med fler medlemmar härifrån södern! :)
Grym samling också, ser fram emot bilder!
 

Kronan

Omega
Såg att reglerna ändrades och 10 post var ett krav för att lägga upp en annons. Då jag inte har presenterat mig än tänkte jag att man lika gärna kan dra tummen ur röven göra det när man ändå är här inne och kikar titt som tätt. Har varit fascinerad av klockor, och då främst mekaniska, sedan man för första gången hörde att det fanns klockor som drevs utan batteri som barn. Drömklockan radarn mer och mer drogs åt var en pepsi-GMT, som jag tyckte var en riktigt schysst klocka. Intresset för den blev heller inte mindre när det stod klart att den modellen skulle sluta tillverkas. Så efter 3 långa gymnasieår kände jag att jag var mer än väl värd en GMT och lyckades tillslut få rätt på en pepsi Z-serie vilken var bland de sista som tillverkades. Tycker fortfarande att det är en av de snyggaste sportklockorna trots att jag inser min partiska åsikt. Affektionsvärdet har hur som helst blivit så högt att den är osäljbar då ingen vettig människa skulle ge det jag vill ha för den :lol: .

Pluggar idag till låtsasingenjör i Sthlm samtidigt som klocksamlingen har börjat växa i en godkänd takt. Fördelen med studierna är att man efter varje tentaperiod alltid kan motivera nyköp av klocka, oavsett kostnad, med att man varit duktig och slitit som ett djur :lol:. Hur bra som helst!

Har lite saker på G så rätt var det är dyker det nog upp någon ny paket-öppnar-tråd :)
 

AndyK

Cartier
Då kan ju lika bra jag också presentera mig.

34-årig ingenjör från den allra sydligaste delen av vårt avlånga land.

Har alltid varit lite småintresserad av klockor. När jag var lite var det digital saker med så många funktioner som möjligt som var intressantast. Men när jag kom upp i tonåren blev de analoga mer och mer intressanta.

Efter lumpen (1999) tyckte jag att jag var förtjänt av en "riktig" klocka. Så jag köpte mig en Seiko 7T32-6L90 Chronograph. Den har hängt med tills i somras då den började strula lite. Såg detta som ett tillfälle att köpa ny klocka, och för en vecka sedan blev jag med en Certina DS Podium Big Size (C001.617.16.057.00).

Nu när jag letade efter en ny klocka började jag mer och mer intressera mig på djupet för klockor. Tidigare har det bara varit mer som "oj en snygg klocka". Men nu när man inser hur många fantastiska klocktillverkare det finns, som aldrig syns till hos de "vanliga" urhandlarna, är det en helt ny värld som öppnat sig.

Blir nog att börja jaga på Tradera efter några klassiker...
 

Icaras

Rolex
Hejsan, en till skåning som hittat till forumet! ;)

21åring som lätt fastnar för ämnen där det finns mycket information att ta in, lära och undersöka. Har förutom klockor fler nyfunna intressen så som whisky och parfymer. Har ett intresse för historia bakom musikgenrer sedan många år tillbaka och kanske det som jag är bäst på.

Har länge tyckt att armbandsur är något som är här för att stanna, inte något som ska bort på grund av vår elektronik.
Är på jakt efter några klockor som flera år varit i mina drömmar, främst klockor från 30-70-tal (Omega: Officer, Suverän och Genéve Dynamic!) :roll:
 

Ricrob

Patek
Viscera skrev:
Hejsan, en till skåning som hittat till forumet! ;)

21åring som lätt fastnar för ämnen där det finns mycket information att ta in, lära och undersöka. Har förutom klockor fler nyfunna intressen så som whisky och parfymer. Har ett intresse för historia bakom musikgenrer sedan många år tillbaka och kanske det som jag är bäst på.

Har länge tyckt att armbandsur är något som är här för att stanna, inte något som ska bort på grund av vår elektronik.
Är på jakt efter några klockor som flera år varit i mina drömmar, främst klockor från 30-70-tal (Omega: Officer, Suverän och Genéve Dynamic!) :roll:

Välkommen! Får man fråga varför du kallar dig Viscera?
 

Icaras

Rolex
Ricrob skrev:
Välkommen! Får man fråga varför du kallar dig Viscera?

Bra fråga, har använt det i många år av någon anledning, med tanken på betydelsen så känns det ju en aning olämpligt :lol: men likväl så väljer jag samma igen och ångrar mig i ögonblicket efter!
 

AndyK

Cartier
Var precis nere på biblioteket och lånade en bok om armbandsur från 1925 och framåt.
Jävlar vad snabbt jag har snöat in... :)
 

ErikGBG

Audemars
Man från Göteborg mellan 25 och 30. Utbildar mig till kock efter att tröttnat på skrivbordsjobbandet. Har kommit över en del pengar genom bostadspyramiden och jobbar just nu på att bygga upp en respektabel rolexsamling för dessa till min sambos stora ilska.
Har tidigare haft några omegor och en day-date i gulguld som jag tycker är skitsnygg, men aldrig bar =(
Äger just nu 2 subbar och nästa blir en GMT ser det ut som nu.
Tackar för ett trevligt forum!
 

McGyver

Rolex
Hej,

Har varit med här i snart 6månader, så det är väl hög tid för en presentation!

Är 42år, född och uppvuxen i Lund.
Klockintresset startade i samband med studierna, då en kursare frekvent besökte diverse auktionssidor på jakt efter klockfynd.
Min första "riktiga" klocka var en Omega Speedmaster Professional som efter en tid byttes ut mot en mer stryktålig SMP. Jag var nöjd med min SMP under många år och tänkte inte så mycket mer på klockor. Förra sommaren gav jag min nyblivna fru en Omega i morgongåva och tänkte - .......jag är minsann värd en "morgongåva" jag med!

Efter lite surfande så inhandlades en Speedmaster Co-Ax, då jag hela tiden saknat min Speedy. Den visade sig dock vara lite för stor för min sparvhandleder och såldes ganska snabbt för att ge plats åt en sub - jag var fast i beroendet!

Klockinnehavet har gått från en till 10+ på kort tid och då jag gillar att "pyssla" med klockor som hobby, så misstänker jag att de inte kommer att bli färre

När jag inte fixar till eller putsar klockor, så gillar jag att bygga audioprylar, då ljud är ett annat stort intresse. När vädret tillåter så är det MC-åkning eller pyssel med cabben som gäller.

/Roger
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Trevligt med alla skåningar som hittat hit!
Som Malmöbo kommer jag så klart favorisera er. ;)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har hängt här några månader nu men tyckte en presentation kan vara på sin plats!

Viktor heter jag, 19 år gammal, (20 om en månad) kanske yngsta på forumet? Håller till i Stockholm. På dagarna är jag it-konsult sedan några månader. Började intressera mig för klockor för lite mer än ett år sen och fick då min första "riktiga" klocka i julklapp. Sedan dess har jag lyckats samla på mig ett gäng.

Sparar för tillfället till första premium klockan, utan att veta vad jag vill ha :D
Idag har jag några Tissot, Seiko, en Steinhart subhommage och min favorit, Certina Ds1 Day-date!
 

Fjantomen

Breitling
Stockholmsbo, 30+. Intresset uppstod när jag på en ingivelse köpte en co-axial Seamaster Pro 300M för ett par år sedan. Fascineras av hantverket och innovationen i armbandsur, framför allt de mekaniska förstås, men kan också tycka att min solcellsdrivna g-shock som syncar med atomur i Düsseldorf är rätt fräsig.

Är väldigt ambivalent över om jag vill vara en one-watch-guy eller om jag vill försöka samla på mig några stycken. Kan ju lätt motivera en extra beater att ha på när jag är ute och springer etc - för tillfället g-shocken. Har inhandlat en Archimede Pilot Chrono nyligen och den är ruggigt fet men känns ändå lite udda i lådan. Nåja, i-landsproblem... Har siktet på en Speedmaster Broad Arrow härnäst i alla fall, men det lär dröja ett tag :)
 

Hardy

Thug
NU var det färdiglurkat!

Mitt namn är Gustav och jobbar just nu som redovisare på PWC i Östersund.

Mitt klockintresse har kommit och gått de senaste 3 åren skulle jag säga. jag har köpt och sålt en del klockor under de åren för att jag fascineras av det otroliga hantverket. Enda fram tills igår har jag endast ägt omegor (Seamaster Professional, Speedmaster pre-moon, Constellation, Genevé etc), men igår ramlade min första Rolex in! Det känns bra även om Omega har en speciell plats i mitt hjärta! den platsen kanske kan ersättas.

Hursom!
Jag flyttar snart vidare till Sthlm/Uppsala för att studera konstvetenskap samt vara trainee hos Auktionshuset Bukowskis, hoppas att träffa fler av er då (verkar som många är stockholm based)

Just nu äger jag två klockor.

_DSC1649_zpse9660fba.gif

C-_Users_Gustav_Desktop__DSC1613_zps1a4e1ba9.gif


Jag tycker om att ha lite omsättning på klockfronten och försöker byta relativt ofta för att få mer inspiration och den härliga köperushen!

PMa gärna om ni vill veta något mer om mig!


(funderar även på att arrangera SM i Desk diving senare i år, stay tuned!)
 

Peter

Breitling
Halloj!

Landade här efter en sökning på Watchhubs för några månader sedan. Dags för en presentation.
Peter är namnet och bor norr om Stockholm. Min julklapp från barnen gick sönder och behövde en ny klocka,
köpte ny från watchhubs och allt var frid o fröjd.
Men fortsatte att kika in här och då och då. Tills det blev flera gånger per dag.

Nu är jag inte nöjd med min klocka för 600 spänn längre :?
Det som jag inte gillar med den är att tavlan är för plottrig, visarna syns ganska dåligt mot tavlan,
quartzdriven, sekundvisaren är visst ingen sekundvisare utan står alltid still tills du vill ta tid med en.

Men ser dem där 600 som en läropeng på vad jag egentligen vill ha.
Det som är knepigast är att jag under tiden här har skiftat ganska ofta på mitt nästa köp.
Vad ska jag med dykarklocka till som inte går djupare än till knähöjd på sommaren.
Vad köper man först , dress eller dressklocka? Finns så mycket fint att köpa.

I vilket fall som helst så är jag tacksam för detta forum och kommer säkert att slå till på nått som är till salu.

Kommer dock alltid ha en viss kärlek till digitala klockor då min första klocka var digital.
Jag var nio år och pappa köpte en casio. Senaste tekniken.

Nästa klocka är inköpt och väntar på leverans nästa vecka. Så det blir en första postning i paketöppnings tråden sen.

Trevlig helg på er alla
/Peter
 

Bilagor

  • seko3.JPG
    seko3.JPG
    72.1 KB · Visningar: 135

AndyK

Cartier
Peter skrev:
Halloj!

Landade här efter en sökning på Watchhubs för några månader sedan. Dags för en presentation.
Peter är namnet och bor norr om Stockholm. Min julklapp från barnen gick sönder och behövde en ny klocka,
köpte ny från watchhubs och allt var frid o fröjd.
Men fortsatte att kika in här och då och då. Tills det blev flera gånger per dag.

Nu är jag inte nöjd med min klocka för 600 spänn längre :?
Det som jag inte gillar med den är att tavlan är för plottrig, visarna syns ganska dåligt mot tavlan,
quartzdriven, sekundvisaren är visst ingen sekundvisare utan står alltid still tills du vill ta tid med en.

Men ser dem där 600 som en läropeng på vad jag egentligen vill ha.
Det som är knepigast är att jag under tiden här har skiftat ganska ofta på mitt nästa köp.
Vad ska jag med dykarklocka till som inte går djupare än till knähöjd på sommaren.
Vad köper man först , dress eller dressklocka? Finns så mycket fint att köpa.

I vilket fall som helst så är jag tacksam för detta forum och kommer säkert att slå till på nått som är till salu.

Kommer dock alltid ha en viss kärlek till digitala klockor då min första klocka var digital.
Jag var nio år och pappa köpte en casio. Senaste tekniken.

Nästa klocka är inköpt och väntar på leverans nästa vecka. Så det blir en första postning i paketöppnings tråden sen.

Trevlig helg på er alla
/Peter
Är det Seikon på bilden du köpt för 600 spänn? Om det är så, så har du gjort ett bra köp.
 

Peter

Breitling
[/quote]
Är det Seikon på bilden du köpt för 600 spänn? Om det är så, så har du gjort ett bra köp.[/quote]

Ja det är det. Inget fel på klockan, bara att jag kommit på att jag gillar annat.
 
Topp