• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jojsan76

Omega
Hej på Er!
Medlem sedan 2015 men har aldrig varit aktiv förut.
KS verkar vara rätt plats för att få massor av bra info från kunniga, trevliga, medlemmar samt inspiration till nya köp i framtiden.
Har haft en ganska spretig samling klockor genom åren bestående av Amerikanska Hamilton, Ryska Poljot, Certina, Tissot, Gant, Olivia, Omega, Sinn, Thomas Sabo mm.
Idag består samlingen av:
-Oris worldtimer TT1
-Sinn 556
-Poljot Aviator
-Omega PO
-Omega AT 39mm Quartz
-Sinn UX
Är sugen på lite rockader framöver så 3-4st av dessa klockor ska inom kort bytas bort eller säljas.
Ser fram emot intressanta diskussioner med er kring allt vad klockor omfattar.
 

Rstalhandske

Breitling
Hejsan hallå!

Medlem ett tag nu men helt glömt att skriva ner något i denna tråden. Blivit intresserad av klockor på senare år efter att ha insett att min HiFi hobby nådde en platå och jag hörde inte längre någon större skillnad på eventuella nya prylar :) Så det var dags för något nytt att bli bevandrad i.

Hoppas och tror att den här outtömliga brunnen av kunskap kan stilla ett sådant behov.

I dagsläget rullar jag mest (endast) på
- Casio G-Shock GWG-1000
- Certina DS-1 Chronograph
- Luminox Recon NAV SPC

Väl mött allesammans!
 

Eltayeb

Breitling
Hej allihopa! Tänkte presentera mig lite. Har på senare år fattat ett mycket större intresse för klockor än vad jag gjort under tidigare år. Har fått upp ögonen för hur snygga de är, hur de kan komplettera garderoben på ett snyggt sätt och att de är en typ av investering om man köper rätt! Och sen är jag en riktig teknikälskare; grand seikos utveckling med spring drive teknologin är något som jag också förälskat mig i :)
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
Kort presentation. Har varit intresserad av klockor sedan ca 10 år tillbaka då jag köpte min första mekaniska klocka. Smygläst på diverse klockforum i perioder sedan dess. Har nu öppnat ett konto för första gången och hoppas kunna bidra till den trevliga diskussion som verkar föras här.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Tjena, det var här man la upp kontaktannonsen va?

Jag är en mogen kille från Stockholm. Vet inte riktigt var mitt klockintresse kom in, men min teori är att det smög sig in med modersmjölken för att sedan fermentera under åren. Starkare blir det iaf o_O Jag har en dragning åt både lite udda och vintage ur. Somliga påstår att det är för att jag är för snål för finuren, vilket mycket väl kan stämma.
Dykare kan man aldrig få för många av. Armband likaså. Har en stark dragning åt läder utan att för den skull vara kinky.
I övrigt gillar jag att mecka med allt utom urverk. Snickrar i läder, trä, metall, elektronik och så vidare.

Svar till: en promenad under månen
 

simtod

Omega
God kväll!
Har en ganska kort men relativt aktiv karriär inom klockvärlden.
Äger ingenting idag, men läser mycket.

Tidigare varit mycket aktiv på "Klokkeriet" - en norsk motsvarighet till klocksnack fast den riktar sig mot norrmän.
Tycker det finns mycket spännande ute på marknaden som intresserar mig, för min del uppskattas hantverk och spännande historia.

Väl mött!
Ska försöka förbli aktiv.
 
Senast ändrad:

J_atack

Omega
Kör också en kort variant.

Som liten var jag sjukt intresserad av klockor i alla dess former men framst gällde stora G-Shocks som jag beställde via små annonshäften som kom i brevlådan. Hade även en fin samling med GUL på stinkande kardborre.

Intresset avtog men plockades upp ca 20 år senare då en arbetskollega till mig intruducerade mig för Omega Seamaster (2531.80) och nu är jag hooked. Nu består samlingen av SMP, Orient Mako II, Casio DW-5600, SKX007 och självklart en Casio F91W.

Jakten är ständig och beroendet stort.
 

Eternalis

Cartier
God kväll ! Jag har haft klockintresset i några år nu och det verkar inte försvinna ☺️jag har 9 Klockor just nu och är riktigt sugen på en Grand Seiko sbgx263 med nya tavlan , men behöver bli av med någon klocka innan jag slår till annars slår frugan till mig (haha :)Ha en fortsatt trevlig helg Ciao.
 
Senast ändrad:

peppelito

Omega
Hej på er! Ny medlem sedan i eftermiddags. Intresset för "riktiga" klockor började för ca 10 år sedan då jag köpte en Oris Diver Date. Den klockan satt dagligen på min arm fram till mars förra året då jag sålde den och köpte en Samsung Galaxy Gear 3. Det var dock ett rejält misstag så jag sålde den i januari och nu sitter det en Alpina Seastrong Heritage Diver på armen och jag är nöjd igen! :) Har dessutom besällt en Mido Ocean Star Captain V som förmodligen anländer i veckan. Är även sugen på en Oris igen, men jag är inte riktigt klar med den debatten i huvudet ännu, haha! Om/när jag blir klar med "debatten" så kanske det blir en Oris Sixtyfive i 42mm eller en lite mer dressvariant. Kanske en Artix Date?
Det som lockar mig med mekaniska ur är det faktum att man har ett litet mekaniskt underverk på armen och det är häftigt. Snygga klockor finns det gott om, men det är nåt speciellt med en automat!
Bild på Alpinan nedan. Den sitter i dagsläget på Classic Milanese Mesh från watchgecko.com och jag är väldigt nöjd med både klocka och länk. Trevlig kväll på er! :)
20180217_161127.jpg
 
Senast ändrad:

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Hejsan!
Jag måste erkänna att det var lite av en slump att jag hittade hit via ett helt annat forum.
Jag har ingen gedigen klocksamling utan är snarare fascinerad av urens mekanik.
Det som 95 % av tiden hänger runt handleden är en Seiko Chronograph Titanium och den har gjort så i cirka 20 år. Dock tas den av vid träning och ersätts med en Garmin Forerunner 630.
Ni verkar ha ett trevligt forum så det skall bli skoj att hänga med här.
 

anonped

Breitling
Tjena!
Har varit medlem här ett tag utan att skriva något. Har egentligen inget jättestort klockintresse (iaf inte på samma nördiga nivå som många här tycks ha). Äger bara en klocka: en Longines hydroconquest som jag fick i något sammanhang när jag läste på gymnasiet. Nu har det gått drygt sex år och i samband med att jag tar min civilingenjörsexamens i industriell ekonomi från Linköpings universitet i vår, funderar jag på en liten present till mig själv. Har inte bestämt mig för vilken, men det lutar åt en Grand Seiko iaf.

Vi hörs.
 

Martensson

Breitling
2-Faktor
Hej!
Ny på forumet och tycker det ska bli grymt roligt att vara delaktig på riktigt. Nybörjare vad som gäller samling men nördar ner mig ex antal timmar framför youtube för att lära mig mer på daglig basis. Jag har bytt några klockor på senare tid och tenderat till att hålla mig till en klocka åt gången, vill nu börja bygga på en storts samling, vet i fasen var jag ska börja dock... Just nu innehar jag en Rolex DJ 16030 med vit Buckley tavla som jag är helt frälst i men frågan är om detta är starten på min samling. Som sagt, vet inte riktigt var jag ska börja ännu men förhoppningsvis kan man få en del hjälp och vägledning på detta forum.
Må bäst!

IMG_0887.JPG
 
  • Like
Reactions: Man

Hitsville

Omega
2-Faktor
Patrik heter jag och har varit aktivt klockintresserad i ca två år. Började med en Seiko 5 och är fortfarande svag för japanskt. Så småningom ska det landa i en GS. Sitter på sex stycken klockor för tillfället.

Fotboll, inredning och matlagning är några av mina andra intressen.
 

nbrowall

Omega
Tjena Tjena

Nils heter jag. Mitt Klockintresset började för några månader sedan då jag blev intresserad i att investera i ”riktig” klocka. Har tidigare varit rätt ointresserad men ju mer man läser och lyssnar så växer intresset som jag hoppas ska växa och fortsätta under många år.
Har förnärvarande bara en Tissot Visodate men är i köpartagen av en Longines Legend Diver.
Så ni som har länkar till trådar där det snackas Longines får gärna tipsa om dom.
 
Senast ändrad:

Plastbytta

Breitling
Hej. Andreas vad namnet. Kikar in och säger hej. äger för tillfället en Chr Ward c60 trident som är skickad till England för service och case byte. har också en Glycine combat 6 classic 36mm som får agera huvudklocka under tiden.

m08loWU.jpg
 

aSwedishNoob

Breitling
Hej!
Tänkte presentera mig själv då jag har läst detta forum ganska länge utan att vara aktiv. Jag heter Johannes och är en student med stort klockintresse.
Min samling består av:
Vintage 60-tal Omega Seamaster
Tissot PRS 516 Automatic
Seiko SKX009
CASIO DBC-611
Bild på samllingen:
DSC_0431.JPG


Grail-klockan just nu är en Rolex Explorer II 16750 med den vita tavlan. Brukar kolla efter en sån på köp/sälj och någon gång kommer jag att slå till! Jag ser fram emot att snacka klockor med er!
 

baen

Omega
Hej,
Tänkte presentera mig kort.
Snart 30 år gammal. Jobbar som drifttekniker på ett kraftvärmeverk i medelstor stad.
Klockintresset är ganska nytt efter att ha klämt på farsans seamaster (som han haft i 15 år men som inte intresserat mig tidigare).

Har köpt ett par mekaniska ryska 60-70 tals Poljot och sen en Orient Mako för att se om klockor var något för mig. Nu ett år senare känner jag att det är dags att låta Makon gå vidare då nya dykare finns på radarn inför 30 årsdagen.. Ett beslut som är helt sjukt svårt!
 

5upak

Omega
Hej! Ny på Forumet! 28år ung kille som vill lära mig mer om klockor och är på jakt efter min tredje klocka. Har sedan tidigare en
Jacques Lemans UEFA Champions League – model: U-32 (jag var ung)
Seiko SKX007K2
Skulle vilja ha lite tips om fina klockor upp till 3000kr. Fastnade jättemycket för Seiko Presage cocktail. Tycker den var fantastik för priset. Dock är jag inte sugen på en automatare igen för det är jobbigt när man växlar klockor. En Presage som solar vore fantastiskt. Någon med tips på liknande?
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Hej!
Tack för insläppet till detta underbara forum. Wille heter jag och har haft ett klockintresse några år men har på senare tid skapat ett intresse för mer avancerade ur. Utöver klockar så är Tintin en stor förebild (därav namnet) samt musik, äder dryck, matlaging och gamla bilar.
Har koll på köp/sälj forumet så bli inte orolig om jag kontaktar någon av er om jag hittar ett trevligt ur :)
 

SamDavid

Breitling
Halloj, ny här!
Precis fått hem min första "riktiga" klocka till kollektionen, en DJ 16200 med svart stick dial. Sjukt nöjd so far men uppenbart att det här är ett intresse som inte mattas av i första taget, så kan nog bli fler/andra kompisar kommande år!
Vi ses!
 

Alfapilote

Breitling
Hej! Då har även jag anslutit mig:)
Mitt stora intresse ligger i mekaniska klockor, det är enligt mig ett stycke ingenjörskonst.
Jag vill även börja kunna underhålla mina klockor själv men svårt just nu pga jobb/småbarn, så i sinom tid kommer jag att köra igång.
Gallet Multichron 7750.png
Poljot Aviator I.png


Dessa två används flitigt. Gallet 7750 Multichron måste dock plockas isär och få en översyn.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hej :) Fick en billig ur och penn klocka av min tjej i julklapp. Har nu blivit väldigt intresserad av klockor. Läser på och kollar videos alldeles för mycket haha. Har köpt 4 klockor på 6 veckor så känner mig lite galen. Har inte mycket pengar så hållt mig till billiga klockor men försökt hitta prisvärda klockor under 2000kr. Får hoppas på mer pengar och fler klockor i framtiden.

Bifogar en bild på mitt senaste köp och min första automatiska klocka. Funderar på att sätta den på ett mörkblått nato (köpte ett för stort som nu sitter på min julklapp istället haha) men tänkte ha den på länken ett tag.

Har problem med språket på klockan. Skapat en tråd om det och skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig där :)

Har en 42mm (julklappen) 2st 40mm och Seikon på bilden är 37mm. Kändes liten först men vant mig vid storleken och tycker om den förutom problemet med språket. Tycker 39/40mm är den bästa storleken för mig men att ha en liten 37mm är skönt att ha.

Återkommer med bilder på de andra (spoiler) japanska klockor jag köpt senare.
15193469234011917672818.jpg
 

Henmell

Cartier
2-Faktor
Hej,
Jag heter Henrik och har ett stort klockintresse och som började för ca 4 år sedan. Ägnar så pass många timmar nu åt att se videos, läsa tidningar, kolla forum att min sambo börjar tycka det är löjligt :) Jag köpte min första "riktiga" klocka för ett år sedan (se bild) av Tag Heuer och dess otroligt originella designer! Just nu har jag siktet inställt på att dubbla och trippla budgeten och hitta mina nästa köp som enligt mig är "måsten" i kollektionen, en Speedmaster och en Submariner.

Ser fram emot att lära mig mer genom att vara medlem på klocksnack men också få tillgång till att lägga ut annonser på (sälja, köpa och byta klockor)
Aquaracer.jpg
 
Hej,
Läst på forumet ganska länge men inte skrivit så mycket. Klockintresset har kommit genom styvfarsan och växt sig starkare senaste i åren i samband med att jag började jobba inom IT/business-världen. Äger i dagsläget ett par Seiko-klockor, G-shock och en Sjöö Sandström UTC Skydiver som är köpt här på forumet.

Siktet är inställt på en Tudor BB men på längre sikt hägrar en Rolex.
 
Topp