• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

gt3

Breitling
Nils här,

Klockor är sen flera år tillbaks ett stort intresse,
jag har haft en hel del premiumklockor som Rolex dj rosé stål, Rolex dssd, Breitling, Panerai utav fler referenser och nu även Omega smp blå.
Ovan nämnda är också mina favoriter. I det översta segmentet är det Patek och RM som googlas.
Dock behöver klockor längre inte vara jättedyra för att intressera mig då Omegas vintageklockor är något som faller mig starkt i smaken.
Rolex DD var länge ett riktmärke för klocklycka men nästa steg blir Patek alt vänta ännu längre för en RM. Time will tell
 

Revolve01

Omega
Hej

Detta är min första post på forumet, har varit registrerad ett tag nu och smygläst bland alla trådar men tänkte nu introducera mig här i tråden.
Är 26 år gammal och student. Har haft ett klockintresse sedan 10 års åldern då min pappa visade upp sin samling av Omega och Rolex som han ärvt via sin far och har varit fantast sedan dess. Har inte riktigt hunnit utveckla en superstor eller exklusiv samling ännu då jag fortfarande studerar men tänkte inom kort efter examen antingen köpa en Rolex sub, datejust, JLC reverso, master eller Omega.

Slänger upp en wrist shot!

Tack för ett grymt forum!

IMG_0197(1).JPG
 

Bilagor

  • IMG_0197(1).JPG
    IMG_0197(1).JPG
    180 KB · Visningar: 2
Ny på forumet 22 årig ingenjörsstudent från Trollhättan, blev biten av klockintresset i somras och det är här för att stanna. Det blev en seiko sarb033 som första riktiga klocka och försöker nu hålla mig i styr från att köpa allt annat man är sugen på. Kan det bli en Oris 65 40mm som sommarklocka kanske..?
Trevligt med ett forum där man får chans att lufta sina klockfunderingar så att man slipper tjata hål i huvudet på sin sambo.

Jag har en fråga också, vissa trådar (ex knivtokarnas egna hörna under lifestyle) kräver tydligen extra rättigheter för att svara i, vad krävs för att kunna posta där?
Ha en trevlig helg!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ny på forumet 22 årig ingenjörsstudent från Trollhättan, blev biten av klockintresset i somras och det är här för att stanna. Det blev en seiko sarb033 som första riktiga klocka och försöker nu hålla mig i styr från att köpa allt annat man är sugen på. Kan det bli en Oris 65 40mm som sommarklocka kanske..?
Trevligt med ett forum där man får chans att lufta sina klockfunderingar så att man slipper tjata hål i huvudet på sin sambo.

Jag har en fråga också, vissa trådar (ex knivtokarnas egna hörna under lifestyle) kräver tydligen extra rättigheter för att svara i, vad krävs för att kunna posta där?
Ha en trevlig helg!

Hej och välkommen :) Det här är vad som gäller för Lifestyle:

"Forumdelen för dig som inte bara vill gaffla om klockor. Här diskuterar vi (med minst 50 inlägg) allt det andra som gör livet värt att leva. Det är inte ett OT-forum, det är…Lifestyle."

Det finns även en begränsning innan du kan posta på köp&sälj och det är två veckors medlemsskap samt 20 inlägg.
 
Hej och välkommen :) Det här är vad som gäller för Lifestyle:

"Forumdelen för dig som inte bara vill gaffla om klockor. Här diskuterar vi (med minst 50 inlägg) allt det andra som gör livet värt att leva. Det är inte ett OT-forum, det är…Lifestyle."

Det finns även en begränsning innan du kan posta på köp&sälj och det är två veckors medlemsskap samt 20 inlägg.
Åh tack för snabbt svar, var medveten om köp&sälj-reglerna men måste missat det om lifestyle. Då är det bara köra på ett tag till i de andra trådarna så länge.
 

Swisswatches

Cartier
Hej!

Jag heter Victor och har ett klockintresse sedan 2 år tillbaka. Jag har en basic Fossil Decker ch2601, men nu vill jag köpa min första ”riktiga” klocka. En Longines Conquest automatic 43mm white dial kollar jag på. Den kostar 10 050kr och klarar 30 bar. Vad tycker ni? Borde jag köpa den eller har ni några förslag? Håller mig till stålklockor med mer än 10 bar och dom kostar runt 10 000kr.
MVH Victor
 

Hcr Sweden

Breitling
Hej!
Jag heter Andreas och bor i Norrland.
Har alltid varit intresserad av klockor men aldrig varit med i nåt forum. Kände att det var dags nu ☺
Mina andra intressen är flugfiske och goda drycker.
Har bestämt mig för att införskaffa en Oris Aquis som nästa klocka.

Mvh Andreas
 

Strand

Breitling
Hej

I'm Thomas and I'm a dane. I've got a solid grasp on reading swedish, I read a lot of swedish literature, you guys have some awesome authors, but I don't want to molest ert vakra språket by trying to write in swedish - I hope that's okay? So even though I write in english, feel free to reply in your own language, I'm used to reading and understanding it.

I'm closing in of 50, teach Cisco Networking at a tech school and drive a Volvo. Also I like watches, which is probably not that big a surprise.

My watch collection is steadily growing, not in any particular direction, just watches I find interesting for some reason or another. I've attached a picture of the watches I use in my normal rotation, I really like the automatics but the battery powered ones tends to get more wrist time because they are "grab and go" ready.

Anyway, thanks for having me aboard your great forum, I've been enjoying reading it for a couple of months.

The "how to make an aqualand look kinda small"-picture.. :)
ure.jpg
 

Horkez

Breitling
Hej!
Har följt forumet i några månader men inte registrerat mig av någon märklig anledning. Hursomhelst så har jag alltid uppskattat klockor sen barnsben men nu det sista året har intresset blivit stort och jag läser om klockor varje dag. Ser fram emot att vara en del av forumet :)
 

Gusj

Omega
Ny på forumet. Är 18 och går sista året i gymnasiet. Alltid varit intresserad av klockor men blev intresserad av "riktiga" klockor får två år sen och köpte en skx i mellandagsrean. Kul att hitta ett forum med likasinnade och ser fram emot framtida diskussioner. Eftersom att jag är en relativt ny när det kommer till klockor så ser jag fram emot att lära mig.
klocka.jpg
Bifogar en bild av nuvarande klockinnehavet:
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hej!
Min morfar hade ett eget klockmärke som hette K.E.A., Karl Elis Andersson. Kan tänka mig att det är ett av hans ur. Han hade sin firma i Insjön i Dalarna. Jag har inte nåt själv, bara en gammal tavla det står K.E.A. på. Han sålde också en klocka under namnet Santire.

Roligt att Santire nämns, det är sällan någon känner till dom. Jag har fått veta att dessa såldes primärt på postorder och för den sydeuropeiska marknaden. Min morfar bar en som beater och jag använder samma klocka ibland, den funkar fortfarande felfritt.
 

tassinari

Breitling
Hej alla glada klockentusiaster!
Jag är INTE ny på forumet utan en ganska gammal klockräv som började handla med dinkor runt 2008-2009, så jag har varit en regular på TTT ett bra tag, men hamnade sedan i en livsfunk och gav upp klockorna temporärt. Mitt klockintresse har dock aldrig riktigt slutat och en viss Seiko Turtle Black series limited edition fick mig att plötsligt ge mig in i klockköpartagen igen. Men, jag tänker inte bli lika köp- och säljtokig som jag var som ung. Framförallt eftersom jag djupt ångrar många av de klockor som jag sålde. T.ex. den bruna Seiko Bullhead:en, fan alltså, eller ännu mer min underbara 6105:a, hur kunde jag? VAD TÄNKTE JAG?

Iallafall, jag är tillbaka. Väl mött!

/Andreas Tassinari
 

Qlimax

Breitling
Hej alla Klocknördar!
Jag har alltid gillat klockor men är andå hyfsat ny i gamet. Intresset har på senaste tiden tagit fart då jag köpt mina första riktiga klockor. Jag gillar de flesta sorters klockor, dyra som billiga. Jag har inte så stor samling men har för närvarande fastnat för Seikos variation. Jag studerar och drömmen är att köpa en Breitling. :) MvH
 

Blockad

Breitling
2-Faktor
Hej!
Får väl ta tillfället i akt och presentera mig; Robert heter jag och härstammar ifrån varma södra Sverige. ;)
Har smyg-surfat in på detta forumet från och till i 1 år men aldrig blivit medlem eller direkt postat någonting.
Har egentligen inte haft ett brinnande intresse för klockor mer än att jag alltid uppskattat en snygg klocka på andra människor. Jag själv upptäckte intresset för klockor för ca 1 år sedan då jag köpte en Seiko Quartz Alarm Chronograph då jag kände ett behov utav en klocka. När jag tog på mig klockan och kände tyngden på vänsterarmen så kände jag mig helt plötsligt mer klädd och mer bekväm, detta innebar genast en googling på nya klockor och jag översköljdes av en massa snack om referenser, olika komplikationer i ur och för att inte glömma all historia det finns bakom. Det gick upp för mig att det mycket väl handlar om en livsstil också, en som gick lite i hand med mitt intresse för cigarrer.

Nu har jag inte gått och köpt någon "riktig" klocka ännu utan jag kollar runt på lite olika alternativ och samtidigt lyssnar ikapp på Klocksnacks egna podd (som jag hoppas fortsätter nu efter skiftet här på Klocksnack).
Det lutar mot en Omega Speedmaster Pro då den givet har en historia bakom sig och den ser f*rj*vla trevlig ut. Men samtidigt lockar en Rolex Sky-dweller men känns som ett stort steg direkt som en första "riktig" klocka o_O
 

Bilagor

  • Seiko-Klocksnack.jpg
    Seiko-Klocksnack.jpg
    115.2 KB · Visningar: 2

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Får väl ta tillfället i akt och presentera mig; Robert heter jag och härstammar ifrån varma södra Sverige. ;)
Har smyg-surfat in på detta forumet från och till i 1 år men aldrig blivit medlem eller direkt postat någonting.
Har egentligen inte haft ett brinnande intresse för klockor mer än att jag alltid uppskattat en snygg klocka på andra människor. Jag själv upptäckte intresset för klockor för ca 1 år sedan då jag köpte en Seiko Quartz Alarm Chronograph då jag kände ett behov utav en klocka. När jag tog på mig klockan och kände tyngden på vänsterarmen så kände jag mig helt plötsligt mer klädd och mer bekväm, detta innebar genast en googling på nya klockor och jag översköljdes av en massa snack om referenser, olika komplikationer i ur och för att inte glömma all historia det finns bakom. Det gick upp för mig att det mycket väl handlar om en livsstil också, en som gick lite i hand med mitt intresse för cigarrer.

Nu har jag inte gått och köpt någon "riktig" klocka ännu utan jag kollar runt på lite olika alternativ och samtidigt lyssnar ikapp på Klocksnacks egna podd (som jag hoppas fortsätter nu efter skiftet här på Klocksnack).
Det lutar mot en Omega Speedmaster Pro då den givet har en historia bakom sig och den ser f*rj*vla trevlig ut. Men samtidigt lockar en Rolex Sky-dweller men känns som ett stort steg direkt som en första "riktig" klocka o_O
Jag lägger mitt 1000:e inlägg på att välkomna dig hit. Jag har själv varit medlem i ett år nu och började med en förhoppning om att köpa en speedmaster professional. Sen blev det lite annat på vägen, men kanske blir det en snart för mig.
Bra val i vilket fall, en klassiker.
Och din Seiko är helt klart en "riktig" klocka, snygg och kvarts är inte fy skam även om man kan få för sig det ibland.
Anyway, hoppas du får mycket nöje här!
 

ChrisN1982

Breitling
Hej,
Ny här och inte riktigt lika kunnig som jag skulle vilja vara. Har genom året fått bära en hel del "parfymklockor" som jag numera är trött på. Speciellt när jag tittar i mitt klock-etui som har 12 klockor i sig.
Steget till en "riktig" klocka är verkligen på tiden! :p
Som beskrivet, väldigt ny här och har precis börjat speja runt efter massa trevlig information och en har även en öppen dörr för ett köp.
Ser fram emot att grotta mig in i informationen på sidan och få lite kött på benen angående klockvärlden.
Mvh /Chris
 

Blockad

Breitling
2-Faktor
Jag lägger mitt 1000:e inlägg på att välkomna dig hit. Jag har själv varit medlem i ett år nu och började med en förhoppning om att köpa en speedmaster professional. Sen blev det lite annat på vägen, men kanske blir det en snart för mig.
Bra val i vilket fall, en klassiker.
Och din Seiko är helt klart en "riktig" klocka, snygg och kvarts är inte fy skam även om man kan få för sig det ibland.
Anyway, hoppas du får mycket nöje här!
Oh grattis till ditt 1000:e inlägg! Såg du och jag blev medlemmar här med ett år och en dags skillnad.
Tack för välkomnandet och hoppas det blir en Omega Speedmaster Professional för dig snart, min ligger en bit bort, eller ifall det blir någon annan.
 

MDin

Breitling
Hej
Av en slump hamnade jag på Klocksnack.
Trevlig sida Vem är då MDin? En äldre urmakarson som gillar ur, Har sparat de flesta armbandsuren från uppväxten. I dag har jag allt från moraklocka, bordsur, kronograf väggur, fickur mfl.
 

Brolle

Omega
Tjena!
Har varit passivt aktivt i snart 2 år icke medlem och medlem. Tänkte att det var dags att steppa upp mitt game!
Har haft ett klockintresse sedan jag såg min mormors glimmande omega som 8 åring. Sitter på tillfälle på ett par sportklockor och en trevlig Lognies-dressare från ca 1950. Intresse för Panerai, de flesta dykare och pilot-tomtar! Råkar ni ha en Root beer, tudor eller rolex som vill byta ägare, säg gärna till!

Väl mött :)
 

Nicho

Breitling
Hej allesamman,

Mitt namn är Nicho och är det något som väcker ha begäret i mig så är det en välbyggd klocka.

Började Med en Seiko SKX007 sen blev det en Sinn 556 I följd av en Seiko SSA303J1 och nu slutligen en Certina DS Action (som jag funderar på om jag skall försöka byta mot en Seiko SBDC051)och nu på måndag så skall jag lägga en beställning på min första hommage från en micro tillverkare. Framöver så vill jag lägga till en Zenith Ultra Thin med den silverfärgade urtavlan och en
Omega Seamaster Aqua Tera Ref 2503.34.00
till samlingen.

Nästa beställning/köp blir dock inte en klocka utan urmakeriverktyg så jag kan plocka isär och sätta ihop 7s26 verket som sitter i skx'en då jag har en förhoppning om att lära mig tillräckligt mycket för att kunna serva mina klockor själv, då jag är väldigt intresserad av just den mekaniska biten.

Väl mött/Nicho
 
Senast ändrad:

Johan82

Breitling
Hejsan, allihopa :) Long time listener, first time... caller? :p

Efter att ha stalkat detta forum en tid så är det äntligen dags attt bli medlem.

Mitt klockintresse är ca 4 år gammalt och sen dess har det tagit över dem flesta andra av mina intressen helt enkelt (kanske med undantag för musiken då).

Hittils har jag införskaffat en 2015 års Victorinox Infantry referens 241587 och en 2017 års Rolex Submariner No Date referens 114060.

Många klockor dröms om, men holy grail klockan är en Audemars Piguet Royal Oak 15450 OR.
 

Mk2018

Omega
Hej alla! Har varit inne och läst i flera månader utan att registrera mig! Jag uppskattar verkligen att forumet är både brett och djupt på samma gång. Läser alla möjliga trådar och får inspiration, information och kunskap hela tiden.

Mvh
MK
 
Senast ändrad:

JonasG

Omega
Hej!
Hyfsat ny på klocksnack och har aldrig presenterat mig. Mitt klockintresse exploderade ett drygt år tillbaka då jag skaffade en skx007 och upptäckte vid leverans att det fanns något som kallas automatiskt urverk :) Efter det har kartläggandet av märken, varianter och komplikationer sugit in mig i det här hörnet av webben. :) Efter seiko skx007 har jag lyckats samla på mig en seiko sarb033, Omega Speedmaster Reduced och en Omega Seamaster ceramic

Mvh,
Jonas
 

Nimbus

Breitling
Hej på er,

Ny på forumet och nyligen sugits in i världen av klockor, har alltid burit billiga kvartsklockor, glott och suktat efter de oåtkomliga mästerverken men nu är lågan tänd på riktigt.

Kommer väl inte bli speciellt poppis nu men min första mekaniska klocka blev en Rodina R005 som är en homage till en av mina stilrena favoriter Nomos glashütte tangente.
Som ny kommer jag snubbla och slå mig tills jag hittar min egen stil och det får man väl acceptera, hur ska man annara lära sig?

Kommer fortsätta glo runt på klocksnack men försöka vara mer aktiv i diskussionerna nu när jag blivit medlem, allt gott!
 

Kenzo

Omega
IMG_1369.JPG
Tjenix!
Som många andra är jag också ny på forumet efter nästan ett helt års följande Måste faktiskt tillägga att detta är mitt första forum jag är med i någonsin, trots att jag har en annan passion i livet som är (bara lite) större än klockor Jag kunde inte låta bli att inte bli medlem här efter allt jag har läst. Jag vill passa på att ge mkt eloge till hur forumet sköts av moderatorerna, samt ge high-five till medlemmarna för en genuin och trevlig samtalston!

Mitt klockintresse har varit av och till sedan tonåren, allt ifrån "när jag blir stor ska jag ha en Rolex till jag har ju klocka på mobilen". De senaste åren har det kommit mer och mer, men då på riktigt... Hur funkar en mekanisk vs Quartz? Vad är för nackdelar med bägge? Manuell eller automatisk mekanisk? Vad finns det för komplikationer? Hur funkar dom olika komplikationerna? Vad innebär det för åtagande att ha en klocka man är rädd om? Osv. osv.

Kan nämna att jag har utvecklat en förkärlek för mekaniska automatiska, men har inte haft nöjet att ha ett lyckligt ägande ngn gång då den enda mekaniska automatiska jag har ägt blev en Seiko inköpt hos en AD i Tokyo för 5000kr på rea och jag blev så hårt blåst att det har gett mig liiiite avsmak för Seiko (men inget permanent, för jag känner att "vill-ha:andet är på väg tillbaka efter att ha sett finfina finurliga Seikos här på KS).

Den klockan som betyder mest för mig är en manuell mekanisk Omikron 17 jewels fr mitten på 60-talet, som jag har ärvt av min bortgångna morfar. Den rockade jag som 15-åring (like a boss)! Den har stått i lådan de senaste 15 åren, men jag hade den på mig på hans begravning. Den ska få en total genomgång inom en snar framtid har jag bestämt.

Det som sitter på armen nu är en Tissot T-Sport Racing Tachymetre Quartz med grå urtavla som panikköptes inför syrrans bröllop så att jag slapp vara utan. Ville egentligen ha en mekanisk men det var bråttom och allt mekaniskt jag var intresserad av var inte min plånbok det. T-Sporten har vuxit på mig och har varit en vardagsvän sedan dess. Den har inget affektionsvärde men var min första "riktiga" klocka som jag har kunnat använda (se ovan ang. Seikon).

Nu har min kära fästmö deklarerat att hon vill ge mig en klocka i 35 000 kronorsklassen till mig som bröllopspresent. Detta har, gravt underdrivet och högst civiliserat uttryckt öppnat pandoras ask på vid gavel, och nu har jag kommit hit till lågans blåa del!
 

Linus82

Cartier
32B6BD8F-7BBA-4F80-A41B-A1A2D605BC71.jpeg


Godkväll, har länge hängt i skuggorna och lusläst. Men nu var det dags att registrera sig så man får komma in i gemenskapen.

Har alltid varit intresserad av klockor ur rent estetiskt perspektiv, men nu på senare dar så har jag börjat intressera mig mycket för den mekaniska delen också.

Väl mött
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
IMG_1369.JPG
Tjenix!
Som många andra är jag också ny på forumet efter nästan ett helt års följande Måste faktiskt tillägga att detta är mitt första forum jag är med i någonsin, trots att jag har en annan passion i livet som är (bara lite) större än klockor Jag kunde inte låta bli att inte bli medlem här efter allt jag har läst. Jag vill passa på att ge mkt eloge till hur forumet sköts av moderatorerna, samt ge high-five till medlemmarna för en genuin och trevlig samtalston!

Mitt klockintresse har varit av och till sedan tonåren, allt ifrån "när jag blir stor ska jag ha en Rolex till jag har ju klocka på mobilen". De senaste åren har det kommit mer och mer, men då på riktigt... Hur funkar en mekanisk vs Quartz? Vad är för nackdelar med bägge? Manuell eller automatisk mekanisk? Vad finns det för komplikationer? Hur funkar dom olika komplikationerna? Vad innebär det för åtagande att ha en klocka man är rädd om? Osv. osv.

Kan nämna att jag har utvecklat en förkärlek för mekaniska automatiska, men har inte haft nöjet att ha ett lyckligt ägande ngn gång då den enda mekaniska automatiska jag har ägt blev en Seiko inköpt hos en AD i Tokyo för 5000kr på rea och jag blev så hårt blåst att det har gett mig liiiite avsmak för Seiko (men inget permanent, för jag känner att "vill-ha:andet är på väg tillbaka efter att ha sett finfina finurliga Seikos här på KS).

Den klockan som betyder mest för mig är en manuell mekanisk Omikron 17 jewels fr mitten på 60-talet, som jag har ärvt av min bortgångna morfar. Den rockade jag som 15-åring (like a boss)! Den har stått i lådan de senaste 15 åren, men jag hade den på mig på hans begravning. Den ska få en total genomgång inom en snar framtid har jag bestämt.

Det som sitter på armen nu är en Tissot T-Sport Racing Tachymetre Quartz med grå urtavla som panikköptes inför syrrans bröllop så att jag slapp vara utan. Ville egentligen ha en mekanisk men det var bråttom och allt mekaniskt jag var intresserad av var inte min plånbok det. T-Sporten har vuxit på mig och har varit en vardagsvän sedan dess. Den har inget affektionsvärde men var min första "riktiga" klocka som jag har kunnat använda (se ovan ang. Seikon).

Nu har min kära fästmö deklarerat att hon vill ge mig en klocka i 35 000 kronorsklassen till mig som bröllopspresent. Detta har, gravt underdrivet och högst civiliserat uttryckt öppnat pandoras ask på vid gavel, och nu har jag kommit hit till lågans blåa del!
Välkommen!
Nyfikenheten, vad är det andra passionerade intresset?
 
Topp