• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grummel

Breitling
Hej!
Jag hittade hit för något år sedan och läst regelbundet, så jag tyckte det var dags att registrera mig. Jag har ett stort intresse av japanska klockor och bär oftast till vardags en Orient M-Force. Jag tycker den passar bra då jag ofta befinner mig i ganska extrema miljöer - jag jobbar som bildjournalist. Men med ett växande intresse vill jag som många ha mer...
 

fse

Breitling
Hej,
Medlem på siten sedan flera år men har inte varit speciellt aktiv och därmed inte presenterat mig tidigare.
Vardagsklockan är en Datejust 1601 S/S Linen Dial, i övrigt består min lilla samling av några vintage Omega och en Daytona G/S.
Går i tankarna på att köpa en Pelagos, tycker den blå färgen är riktigt snyggt. Någon gång i framtiden hade en Aquanaut inte varit fel.

Rolex_Daytona.jpg 2016-11-19-18.20.jpg IMG_1395_modified.jpg 2016-07-09-13.35.jpg
 

Plano

Breitling
Hej!
Började intressera mig för "riktiga" klockor för några månader sedan. Tänkte att jag skulle börja med en Certina av något slag, men efter typ 5 timmars läsande här och på motsvarande sidor så kunde jag inte sluta tänka på Submarinern. Tack för det... ;) Började spara och hämtade nyligen ut min ögonsten. Är riktigt sugen på att börja mecka lite med klockor, och hoppas hamna där så småningom. Nu suktar jag efter en Speedmaster '57, Triology, 38,6 mm. Det lär dröja, men sukta får man ju. Tack för bra forum!
 
Senast ändrad:

Bryggaren

Breitling
Hej allesammans!

Jag är en relativt nybliven klockentusiast. Jag är intresserad av teknik och mekanik i allmänhet och har en tendens att nörda ner mig i specifika ämnen. Till den kategorin hör mekaniska ur som jag kände ett starkt behov av att lära mig om hur de fungerar och tack vare bland annat internet och en loppisklocka som dissekerades så kunde det behovet tillfredsställas, åtminstone ytligt. Därefter gled mina tankar fort över på att "hmm, jag kanske borde köpa mig en egen fin klocka" och efter mycket funderande blev mitt första "riktiga" klock-köp en 214270 som knappt lämnat min handled sedan dess.
IMG_5040.JPG
Det kändes både syndigt, pirrigt och fantastiskt att hämta ut den men jag har inte ångrat mig för en sekund. Jag trodde dock att begäret skulle stillas och att det skulle stanna vid Rollen men som så många av er säkert har upplevt har jag blivit biten... och jag är rädd för att det inte kommer att bli "bättre"

Jag ser fram emot att följa och delta i era fantastiska diskussioner om allt klockrelaterat!

MVH
Bryggaren
 
Senast ändrad:

20procentaren

Breitling
Hallå i stugorna!
Jesper här, yrke inom medicin.
Har fått upp klockintresset under en längre tid mycket tack vare att man har en sambo som är klockfantast. Jag finner mig väldigt naken om armarna i jämförelse och har börjat titta på klockor i lite mer kvalitet. I första hand har jag fastnat för Tag Heuer, Breitling och Omega. Även Rolex finns med i bilden. God öl och trevlig lördag på er!
 
Senast ändrad:

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Tror jag har presenterat mig själv tidigare men minnet sviker. Varit inaktiv på forumet en tid.

Nåväl, pryltok från Norrbotten i 30 års åldern. Stora intressen är bla. Klockor, knivar, pennor, våtrakning, hockey.

Har försökt hitta info ang. detta men hittar ej så jag passar på att fråga.

Hur många inlägg måste jag ha för att kunna posta i de olika forumen? Kunde inte posta i lifestyle.
 

MAGNETO

Omega
Tror jag har presenterat mig själv tidigare men minnet sviker. Varit inaktiv på forumet en tid.

Nåväl, pryltok från Norrbotten i 30 års åldern. Stora intressen är bla. Klockor, knivar, pennor, våtrakning, hockey.

Har försökt hitta info ang. detta men hittar ej så jag passar på att fråga.

Hur många inlägg måste jag ha för att kunna posta i de olika forumen? Kunde inte posta i lifestyle.
Hej och välkommen! Du behöver ha minst 50 inlägg för att kunna posta i Lifestyle. :)
 

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
Hej! Håller på att kolla runt efter en ersättare till min Seiko som kastade in handduken efter ca 20 år. Bra forum för att läsa in sig på modeller och märken. Inser nu att jag nog inte klarar mig på en klocka..
 

Rille_raket

Breitling
Hej!

Jag heter Rickard och är 35 år. Jag har uppskattat snygga klockor i många år. Nu på senare tid har jag fått upp ögonen för Jacques Lemans som jag tycker har snygga modeller. Äger ca 10 armbandsur av olika slag då min far har varit i branschen i många år. Har en Citizen Aqua Mount som jag kan tänka mig byta ägare i framtiden. Vi får se när jag uppfyller kraven för att få göra inlägg i köp och sälj. Det var lite om mig, hoppas att ni får en riktigt bra vecka!
 

Kupad Hand

Panerai
Hallå alla!

Har varit medlem på forumet en längre tid och är en daglig besökare. Har dock varit sämre på skriva några inlägg, men bättre sent än aldrig kanske.
Längre tids klockpassion som så klart ärvts ner från äldre generationen. Inväntar fortfarande det där klockköpet med stort K (eller R kanske ;)). Gillar vintage klockor skarpt, gärna gamla dykare eller kronographer. Har hittills fått ihop en liten samling med några Seiko's, Longines, mm.
Nu när jag faktiskt gett mig hän lite grann och börjat bli lite flitigare i diskussioner så måste jag säga att det är kanon med ett forum av detta slag där man kan få utlopp för alla klockrelaterade frågor och idéer!
Ser fram emot kommande diskussioner och kanske några nya klockor!
 
Senast ändrad:

Ivandrago

Omega
Hallå!
Medlem på forumet sedan hösten 16. Arbetar som advokat. Har ett klockintresse som växt senaste åren. Startade med en Tissot T-Lord, som finns kvar i den lilla, lilla samlingen. Köpte därefter en Speedmaster och bär numera, som synes en Submariner. Som alltid så tröttnar man på saker och ting och jag har nu börjat fundera på att kränga suben till förmån för en sub med datum alternativt en GMT.
 

Bilagor

  • rolex..png
    rolex..png
    64.1 KB · Visningar: 12
  • rolex.png
    rolex.png
    70.9 KB · Visningar: 13

Eleganten

Omega
God eftermiddag!
Är hyfsat ny medlem på forumet (men har läst en längre tid). Svårt att sätta fingret exakt på när klockintresset började, men det var i unga dagar. Det falnade dock, bara för att flamma upp ordentligt igen för fyra-fem år sedan. I dag är man fullständigt "hooked" och spenderar alldeles för mycket tid på den här hobbyn:banghead: I samlingen finns både nya, robustare sportklockor och en del vintagepjäser. I den sistnämnda kategorin är en liten Omega Seamaster från 1953 med den ovanliga kaliber 420 favoriten. Driver även bloggen Klockrent.org som ett sidoprojekt, för att få lite extra utlopp för och göra något kreativt av intresset. Så lite galen är man allt och det är väldigt skönt att se att det finns en mängd likasinnade:)
 

acawes

Breitling
Hej! Jag heter Alice och har läst ganska mycket här inne tidigare utan att vara medlem. Egentligen är jag mer intresserad av pennor än klockor, och det är nog mest trådar som tar upp pennor som jag brukar läsa. Jag äger en klocka som kanske kan vara värd att nämna här, en rolex datejust ifrån sent 60-tal.

När det kommer till finare pennor har jag en drös av dem, har också under fyra år arbetat med många varumärken.
 

Jofaaa

Cartier
Hej, Tobias heter jag! Har stort intresse av båtar och klockor. Varit inne på detta forum många gånger, men tog nyligen och blev medlem. Är för närvarande på jakt efter en Navitimer 01, med svartläder och indexmarkeringar samt en Rolex Sub (keramisk) TT Blue, med Sunburstavla. Om någon har tips om dessa klockor är jag tacksam :)

Jag är också mitt uppe i att försöka bestämma mig om vilken klocka jag tycker mest om av Rolex Sub TT Blue vs Rolex Yacht-Master 40 Blue. Skulle vara roligt att höra vad andra har att säga om detta. Yacht-Mastern 40 växer mer och mer i mina ögon och jag har svårt att förstå varför den inte är så populär...

Ha det bra alla!
 

MMickelsson

Breitling
Tjena
En liten kort presentation då jag är ny här på klocksnack
Jag går andra året på Urmakarskolan i Motala. Har innan jag började här jobbat med allt från försäljningar av Data och Ergonomitillbehör, Munkförsäljare i London till Markpersonal för några Helikopterföretag
Inom klockvärlden så gillar jag mest för tillfället att skruva Vintage allt från omega fickur till tex Sicura, Certina, Bulova armbandsur.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Eric heter jag... bor i Sverige sedan 1997. Föd i Frankrike. Jag har alltid haft en fascination för mekaniska klockor och veteran bilar.
Mina klockor
Omega seamaster
Omega seamaster 007
Zenith el primero port royal
Rolex gmt master II
Rolex precision
Breitling navitimer world
Seastar tissot
Citizen aqualand några st
Oris tt1

Välkommen! Kul med fler veteranbilsälskare här :)
 

Man

Rolex
Hej! Jag heter Alice och har läst ganska mycket här inne tidigare utan att vara medlem. Egentligen är jag mer intresserad av pennor än klockor, och det är nog mest trådar som tar upp pennor som jag brukar läsa. Jag äger en klocka som kanske kan vara värd att nämna här, en rolex datejust ifrån sent 60-tal.

När det kommer till finare pennor har jag en drös av dem, har också under fyra år arbetat med många varumärken.
Välkommen! Posta gärna bilder i div trådar här. Datejust-bilder kan aldrig bli för många. :)
 

ErikC17

Breitling
Hejsan allihopa! Erik här.
Jag är 19 år och snart 20 och har ett intresse för klockor, vilket kan bero på tid spenderad på att läsa diskussioner och inlägg här och min Morfar som älskar klockor. Jag har hittills bara haft några Casio klockor men har fallit för Omega Seamaster (precis som så många andra här) vilket kan bero på lite för mycket läsande på det här forumet;) Jag har nu efter otaliga beräkningar lyckats komma fram till att det omöjliga är möjligt. Att kunna köpa en Seamaster och samtidigt ha pengar till när jag ska börja på universitet efter sommaren, med alla de utgifter det för med sig (halleluja). Tänkte därför ta steget och gå med i forumet. Så nu är det bara att samla ihop pengarna och förklara för föräldrarna att dom inte behöver oroa sig, jag har koll på min ekonomi och har inte tappat förståndet...tror jag:p Förhoppningsvis lyckas jag att köpa en innan studenten i sommar. Hade varit helt otroligt att ha den på armen vid utspringningen i juni!

/Erik
 
Senast ändrad:

Mr.Bogart

Breitling
Tjenare alla klockentusiaster!!
Jag är ny här på klocksnack, har haft kontot sen i somras men har inte vart särskilt aktiv då jag haft mycket för mig med min arkitektfirma och min lilla dotter. Har hört väldigt gott från flera bekanta om ks så det ska bli väldigt kul att få bli en del av denna härliga gemenskap.
Glada goa hälsningar från Götet !
 

Bilagor

  • 1517515924239808940650.jpg
    1517515924239808940650.jpg
    97.8 KB · Visningar: 4

Åskviggen

Panerai
Hejsan allihopa! Erik här.
Jag är 19 år och snart 20 och har ett intresse för klockor, vilket kan bero på tid spenderad på att läsa diskussioner och inlägg här och min Morfar som älskar klockor. Jag har hittills bara haft några Casio klockor men har fallit för Omega Seamaster (precis som så många andra här) vilket kan bero på lite för mycket läsande på det här forumet;) Jag har nu efter otaliga beräkningar lyckats komma fram till att det omöjliga är möjligt. Att kunna köpa en Seamaster och samtidigt ha pengar till när jag ska börja på universitet efter sommaren, med alla de utgifter det för med sig (halleluja). Tänkte därför ta steget och gå med i forumet. Så nu är det bara att samla ihop pengarna och förklara för föräldrarna att dom inte behöver oroa sig, jag har koll på min ekonomi och har inte tappat förståndet...tror jag:p Förhoppningsvis lyckas jag att köpa en innan studenten i sommar. Hade varit helt otroligt att ha den på armen vid utspringningen i juni!

/Erik
Självklart ska du springa ut med den! Många av oss tampas med oförstående föräldrar ;)
Välkommen till forumet!
 

Johan K.

Breitling
Hej alla klockentusiaster! Carl är mitt riktiga namn, jag har alltid uppskattat fina armbandsur men har inte haft så mycket djup kunskap om olika, ovanliga märken utan mest känt till dom stora mainstream-märkena.
Jag har inte världens största plånbok men jag har för avsikt att skaffa mig ett par fina och kvalitativa klockor från lite udda märken och plånboksvänliga sådana, och det jag lär mig härinne är mycket uppskattat av mig.
Mvh Carl.
 

bogeyman

Omega
Hej
Heter Dan till vardags och hängt här något år. Är en yngling på 65 vårar. Har en förkärlek till automatiska ur men tackar inte nej till en snygg batteriklocka för det! Sista köpet i höstas blev en Omega Constellation i gult 35 mm.
Med vänlig hälsning, Danne
 

Mivar

Omega
Hej!
Marcus heter jag och jobbar inom energibranchen. Jag fick upp ögonen för riktiga klockor när jag bytte tjänst och träffade en nuvarande kollega som har ett par riktigt fina omega klockor. Har haft ett par parfymklockor tidigare (gant,armani) som tyvärr inte alls intresserar mig längre! Köpte min första "riktiga" klocka för ca 9 månader sedan då det blev en :seiko: 5 (FFF) med länkar,nato och mesh band till!! I höstas 2017 när jag var på kurs la jag märke till en deltagare som hade en klocka med en riktigt snygg grön urtavla, var givetvis tvungen att ta kontakt med honom och den kursen lärde jag mig nog mer om seiko (alpinist) än något som jag skulle kunna nyttja i arbetet :pompus: I Januari hade jag turen att det kom ut en alpinist i närheten på blocket och slog till så fort jag hann se annonsen. Alpinisten har för mig fört intresset till en helt annan nivå mot tidigare då jag tycker man bara gillar den mer och mer, den kommer för alltid vara en keeper.. Har sedan dess fått upp ögonen mer för just Omega/Rolex som jag är säker på kommer bli mitt nästa köp, frågan är bara vilken och när det kommer bli, förhoppningsvis i år! :):cigar::omega::rolex:

Förutom klockor är jag intresserad av bilar, rom, whisky, kläder och ekonomi(investeringar)

Där har ni en bild av mig! Ha en trevlig helg
Mvh Marcus
 
Hej! Är en ung student med ett klockintresse som sträcker sig ca 1 år tillbaka, har varit och läst en hel del på forumet men tänkte att det kanske är dags att regga sig nu.
Mvh
 
Topp