• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej allihopa! Long time lurker, first time poster. Originally from Ljubljana, working as an architect in Stockholm for two years (min svenska är fortfarande ganska dålig :oops: ). I can appreciate the comradery and quality of these fine forums, so really happy to be here. Vintage cars, bicycles and watches is something I enjoy quite a bit. To stay on topic, I'm sharing my recent acqusition. Not vintage, but done in the way i quite like. The bracelet isn't really working for me, so a black Eulit perlon and a dark brown british bridle straps are on the way!

Yoroshiku onegaishimasu!
 

Bilagor

  • DSC_0371.JPG
    DSC_0371.JPG
    56 KB · Visningar: 2

Laplander

Rolex
Hej alla! Som jag lovade i mitt första inlägg på detta forum kommer jag med en liten presentation här. Som mitt nick antyder bor jag rätt högt uppe i Sverige och är gott och väl i de övre medelåren, men som tur är reser jag mycket i tjänsten och kan då besöka Kungl. Hufwudstaden i diverse klockärenden. Här uppe finns mest butiker av Ur&Penn typen. Givetvis gillar jag klockor, men jag gillar även helheten av klockbärandet. Ser jag en riktig outdoorsman (eller tjej givetvis) bärande en G-Shock på Arlanda kan jag nicka förnöjt åt mej själv att hen har gjort ett bra val av klocka, likaså någon som avslappnat bär en 114060 som den mest naturliga sak i världen. Nyss suktade jag efter den PVD:ade Milgauss som jag hänvisade till i min första tråd här, men idag på morgonen efter hundra besök på sidan, lite input från detta forum och två koppar kaffe kändes den inte så intressant mera, konstigt...
 

spersson88

Breitling
Hej!
Jag har varit medlem här mycket längre än jag själv trodde (sen 2014 tydligen), men det är först nu jag känner att det är dags för en presentation. Jag bor i Skåne tillsammans med min sambo, jobbar som systemutvecklare och sysslar en hel del med träning och idrott.

Har varit en samlare under stora delar av mitt liv, med fokus på bland annat hockeykort och autografer tidigare. Men nu har alltså mitt intresse riktats mot klockor, och jag kommer nog att befinna mig en hel del i Kobra Kai-delen. Jag har ingen vidare samling klockor än, men siktar på att göra mitt första "riktiga" klockköp nån gång efter sommaren, som en 30-årspresent till mig själv. Innan dess ska jag försöka hitta en trevlig, relativt billig sommarklocka också.
 

mallenn

Breitling
Tjenare, Mathias heter jag och är bosatt i Örebro. Har länge gillat klockor men har hållit mig till billiga märken såsom fossil då jag är student :) Köpte nyligen en Certina Moonphase som min första lite finare klocka. Kul att se skillnaden. Det är ju inte en rolex men man får börja någonstans.
 
Senast ändrad:

Skybolt

Omega
Hej på er!
Nyligen insnöad på klockor.
Har på några veckor köpt på mig en Oris och några Seiko. har även en ryss! Vostok Europe Submarine K3.

Favoritklockan just nu är Seiko ”Ninjan” tätt följt av min Oris.

Hoppas med tiden kunna dela med mig av erfarenheter jag drar på mig på detta magnifika ställe! :)


Om du har nån kul dykare/flygare att sälja dra gärna iväg ett PM man vet aldrig vad som händer :)

Må gött!
 

Bilagor

  • 73FDD71A-748B-475F-BF69-B699B5171727.jpeg
    73FDD71A-748B-475F-BF69-B699B5171727.jpeg
    149.8 KB · Visningar: 1
  • 294A65B1-9883-404A-A152-058916D99CD2.jpeg
    294A65B1-9883-404A-A152-058916D99CD2.jpeg
    116.8 KB · Visningar: 2
  • C534DBB6-0A15-409F-83D8-E49C2DED6E2B.jpeg
    C534DBB6-0A15-409F-83D8-E49C2DED6E2B.jpeg
    96.6 KB · Visningar: 2
  • 5D71349A-1758-4071-82E0-9FEBD36F1883.jpeg
    5D71349A-1758-4071-82E0-9FEBD36F1883.jpeg
    111.3 KB · Visningar: 1
  • 9729C771-BBC6-41E7-9EE3-52B0252E6F76.jpeg
    9729C771-BBC6-41E7-9EE3-52B0252E6F76.jpeg
    94.7 KB · Visningar: 1
  • 7EBBAE28-4681-4480-81A7-CCB60744C4AE.jpeg
    7EBBAE28-4681-4480-81A7-CCB60744C4AE.jpeg
    104.9 KB · Visningar: 2

Mr007

Breitling
Hej
Ny, glad och nyfiken Stockholmare. Kan inte så mycket om klockor tekniskt men tycker om de.
Ska försöka lära mig genom att följa trådarna.
Annars är det projektledning i byggbranschen till vardags som gäller.
 

Devour

Omega
2-Faktor
Hej! Läst forumet i många år utan att skaffa mig en användare.
Började min resa med en Omega SMPc och är nu helt inne på att skaffa mig min första Rolex!
 
Hej alla klockälskare och er eventuellt ofrälsta!

Varit medlem ett tag men inte blivit färdig att skriva här, har spenderat många timmar läsandes på forumet om allt intressant och de klockkunskaper det finns är imponerande! Håller till i södra Sverige och ja, någon ny klocka till samlingen ska det väl bli i framtiden. I synnerhet då det är väldigt glest just nu :)

//t0bb3tr0llkarl
 

Dr Hochblume

Panerai
Hej,
Jag är ny och vill bekänna en böjelse.
Har på extremt kort tid blivit insnöad på kronografer (sen tidigare fast i öl- och fisketräsket). Det började med att AndersM undrade om jag inte behövde en kronograf på jobbet? Och efter lite funderande bad jag honom att leta upp en hyfsad kronograf. Det blev Citizen Eco driver AT0200-05E
DSC_0806.JPG

Men kronografen går bara till 60 min, vilket var lite för lite för mina mätbehov.

Men med den var jag fast i kronografer och efter en del letande hittade jag en Timex Fly-Back kronograf.
1520956702644.jpg

Timexen erbjuder två, oberoende av varandra, kronografer; en som mäter 4 h och en som mäter upp till 24 h, eller mer (från igår tills idag klockade jag en reaktion på 29 h:)). Nu i efterhand förstår jag inte hur jag har klarat mig utan kronografer?

Sangreal är en automatisk kronograf, men i väntan på den/dem, kommer samlingen utökas med två Seiko, en med 7T92 kaliber och en med 7T32 kaliber.

Detta är jag,
/Joakim
 

Bernardo01

Cartier
Tjenare, Mathias heter jag och är bosatt i Örebro. Har länge gillat klockor men har hållit mig till billiga märken såsom fossil då jag är student :) Köpte nyligen en Certina Moonphase som min första lite finare klocka. Kul att se skillnaden. Det är ju inte en rolex men man får börja någonstans.

Bra start, hoppas på många fler och fina klockor i framtiden ;) välkommen till KS!
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Jag är ny och vill bekänna en böjelse.
Har på extremt kort tid blivit insnöad på kronografer (sen tidigare fast i öl- och fisketräsket). Det började med att AndersM undrade om jag inte behövde en kronograf på jobbet? Och efter lite funderande bad jag honom att leta upp en hyfsad kronograf. Det blev Citizen Eco driver AT0200-05E
DSC_0806.JPG

Men kronografen går bara till 60 min, vilket var lite för lite för mina mätbehov.

Men med den var jag fast i kronografer och efter en del letande hittade jag en Timex Fly-Back kronograf.
1520956702644.jpg

Timexen erbjuder två, oberoende av varandra, kronografer; en som mäter 4 h och en som mäter upp till 24 h, eller mer (från igår tills idag klockade jag en reaktion på 29 h:)). Nu i efterhand förstår jag inte hur jag har klarat mig utan kronografer?

Sangreal är en automatisk kronograf, men i väntan på den/dem, kommer samlingen utökas med två Seiko, en med 7T92 kaliber och en med 7T32 kaliber.

Detta är jag,
/Joakim
Välkommen hit:D Du är nog en av de få som trampat ner i klockträsket för att du verkligen behövde en kronograf. Du borde kanske starta en tråd typ "Vi som verkligen använder våra kronografer till något vettigt"
 

Andree_O

Breitling
Hej!

Jag heter Andreas, bosatt i sthlm. Har insett att livet inte går att leva längre utan ett riktigt fint hantverk kring handleden. Hoppas på fin inspo och lär leta en del på köp- och säljdelen av forumet :)
 

NilsOT

Breitling
Mitt namn är Nils. Har länge varit på tidssonen.no då jag bodde i Norge. Men då jag nu bor utanför Norge så tänkte jag att klocksnack kunde passa bättre :) Varit klockbiten i över 10 år nu och satsar främst på klockor med blå urtavlor.
 

JMW

Breitling
Hej på er,
jag har varit medlem ett tag på KS men inte fått tummarna ur och presenterat mig. Johan heter jag och har följt KS sedan jag gick med i januari. Jag är inte heller en stor postare men gillar att läsa om diverse klockor. För min del så har Panerai blivit en favorittillverkare. Just nu sitter jag på två Pannor, en PAM 510 och en 359. 359 är mitt senaste förvärv men har fortfarande inte bestämt om jag ska behålla båda eller skiljas från en av dom=) Svårt beslut.
Ha en bra dag,
//Johan
 

AlfredArvidsson

Breitling
Tjenamors!
Mitt namn är Alfred och jag har ett klockintresse sedan två år tillbaks ungefär. Har mest hängt på r/watches på Reddit, men har nu börjat svänga in här vilket är mycket roligt. Jag bor numera i Göteborg då jag studerar på Chalmers.

Har i nuläget en trevlig rotation mellan tre klockor för olika tillfällen.

Tanken är att jag ska införskaffa mig en finare diver i stål under det kommande året, vilket jag verkligen ser fram emot. Har alltid haft en svaghet för two-tones, vilket jag förstått är rätt udda. Känner ingen skam i det dock och dreglar var gång jag ser en fin two tone-diver. :)

Ursäktar för det långa inlägget, fann inget sätt att ha bilderna lagom stora.
Ha det fint!
//Alfred
18tOHg0.jpg
pV4AKeS.jpg
Qj8VaIn.jpg


18tOHg0.jpg pV4AKeS.jpg Qj8VaIn.jpg
 

Renadu

Cartier
Hallå!
Jag heter Fredrik och bor i vackra Hälsingland, där jag för nuvarande jobbar men om ett år beger mig iväg för fortsatta studier. Klockintresset som jag har haft med mig i några år har under de senaste åren/året blivit allt starkare. I och med att intresset blivit starkare har jag fått smak för andra klockor och också blivit medlem är på forumet.
Jag ser fram emot en hel del trevlig läsning och trevliga affärer med er!
 

JWB

Omega
Hej,
Mitt namn är Johan och är ny på forumet. Jag fick för ett par månader sedan för mig att skaffa en ny klocka efter att ha varit utan ett par år då min förra gick sönder i samband med en ofrivillig gipp en blåsig dag ute på Kattegatt. Hade under ett par år sporadiskt sneglat på äldre modeller av Omega Seamaster och slog plötsligt till på en Seamaster DeVille i nåt slags Tropical-snitt från '66.
Var och är mycket nöjd med det uret men har börjat snöa in rejält nu och konsumerar mycket bloggar och har lyssnat på de flesta poddavsnitten här ifrån forumet. Under min korta tid som "klockintresserad" har jag sneglat, läst och provat ett antal modeller men är nu ganska inställd på att införskaffa en Rolex Explorer, sannolikt 14270 eller 114270 då mina handleder mäter blygsamma 17,5 cm. Har en del funderingar kring den affären men spar det till senare inlägg.

Tack för ett matnyttigt och trevligt forum!
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Tjenamors!
Mitt namn är Alfred och jag har ett klockintresse sedan två år tillbaks ungefär. Har mest hängt på r/watches på Reddit, men har nu börjat svänga in här vilket är mycket roligt. Jag bor numera i Göteborg då jag studerar på Chalmers.

Har i nuläget en trevlig rotation mellan tre klockor för olika tillfällen.

Tanken är att jag ska införskaffa mig en finare diver i stål under det kommande året, vilket jag verkligen ser fram emot. Har alltid haft en svaghet för two-tones, vilket jag förstått är rätt udda. Känner ingen skam i det dock och dreglar var gång jag ser en fin two tone-diver. :)

Ursäktar för det långa inlägget, fann inget sätt att ha bilderna lagom stora.
Ha det fint!
//Alfred
18tOHg0.jpg
pV4AKeS.jpg
Qj8VaIn.jpg


18tOHg0.jpg pV4AKeS.jpg Qj8VaIn.jpg
välkommen till KS //Chalmerskollega
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hallå!
Jag heter Fredrik och bor i vackra Hälsingland, där jag för nuvarande jobbar men om ett år beger mig iväg för fortsatta studier. Klockintresset som jag har haft med mig i några år har under de senaste åren/året blivit allt starkare. I och med att intresset blivit starkare har jag fått smak för andra klockor och också blivit medlem är på forumet.
Jag ser fram emot en hel del trevlig läsning och trevliga affärer med er!
Välkommen från en annan Hälsing! Håller du hus i norra eller södra Hälsingland?
 

mrandress

Breitling
Hej!
Heter Anders och bor i Sundbyberg. Är ny på forumet, men ser att det finns bra med information och hjälpsamhet. Ser fram emot mer läsning, diskussioner och att sjäv utöka klocksamlingen. Glad påsk!
 

EnkelRöd

Breitling
Hej!

Jag heter Christian.
Mitt klockintresse började när jag var 13 år och önskade mig en Rolex Submariner av mina förändrar som jag tyckte då var världens coolaste klocka. Naturligtvis blev det ingen Rolex men en fin Citizen Diver.

Under åren har jag haft klockor av märken som Swatch, Tag Heuer Formula 1 (gul boett med ett gult plast armband som var min favorit i många år) och Rolex (Sea-dweller och Submariner).

Nu funderat jag att införskaffa mig någon klocka och önskar råd och åsikter här på forumet. Det finns kompetens bland medlemmarna här och en glöd för klockor.
Så det skall bli kul att hänga här och diskutera.

Glad Påsk!
 
Senast ändrad:

BirkBurk

Breitling
Hejsan allesammans!
Jag är en grabb på 14 år som är ny på detta forum och klockor i helhet. Jag blev intresserad när jag fick en Tissot Everytime som min första klocka när jag fyllde 14, då visste jag inte ens skillnaden mellan kvarts och mekanisk. Jag läser mycket artiklar, på detta forum och /r/watches och kollar på Youtube för att lära mig så mycket som möjligt.
Jag ser fram emot att lära mig mer och delta i forumet och så småningom bygga upp en samling.
 

joeng

Breitling
Hej!
Johan heter jag, är från Stockholm och jobbar som it-konsult. Jag har under åren plockat upp ett antantal hobbies men har insett att även klockor (särskilt mekaniska) är ett stort intresse för mig! Har haft ett antal klockor (Mest seiko och Casio), köpte för ett par år sen min första automatiska klocka, en Xeric Xeriscope Squared. Den är gjord i vapenmetall och hela urverk roterar för att visa tiden på klockan. Den har även en power reserve-mätare och en sekundär tidszon, vilket var väldigt praktiskt då jag jobbar i projekt i många olika tidszoner och på så sätt kan ha koll på när medlemmarna i projektet börjar eller slutar för dagen.

Tyvärt såfick jag lämna in den på reparation som tog 9 månader då den var tvungen att skickas till LA för granskning och sedan vidare till kina för fix. Jag hämtade ut klockan förra året i mars och nu är den trasig igen, vilket är lite frustrerande då jag verkligen gillar den.

Lite less på tnaken att behöva lämna in klockan igen så bestämde jag mig för att satsa på något mer etablerat och kvalitetssäkert. Efter att ha finkammat Chrono24 och åkt ett antal gånger till olika butiker fastnade jag för klockan jag nu har köpt, en Hublot Classic Fusion 501.zx.1170.rx I zirkonium/keramik och titan. Jag har i skrivande stund bara haft klockan en dag men jag har inte kunnat släppa blicken från den mer än nödvändigt.

Jag ser fram emot att lära mig mer om mekaniska klockor genom forumet och kommer att kika frekvent på köp/sälj-tråden, särskilt efter bulkiga udda klockor som sticker ut från mängden.

Glad Påsk alla och njut av långhelgen!
IMG_20161123_201019.jpg

20180329_132945.jpg
 

willeapel

Breitling
Hej, är ny här på KS. Då det inte är många i min ålder som är intresserade av klockor (annat än det allra ytligaste) sökte jag efter en mötesplats för klockentusiaster på internet. Hittade KS och mitt första intryck är att alla generellt är väldigt vänliga och hjälpsamma vilket underlättar för oss nykomlingar.
Då det finns vissa krav för att göra inlägg in Köp & Sälj- tråden tänkte jag kolla här. Är det någon i Stockholmsområdet som säljer en Seiko SKX007 på antingen natoband eller jubileeband så får du gärna kontakta mig i PM.
 

Kravalle

Breitling
Hej folk,

Sedan några år har jag snöat in på ett ganska litet antal klockor utifrån ett estetisk perspektiv samt enkom vintage, men märker att mekaniken och annat innehåll runt ämnet sakteliga fångar mig. Har hängt på Klocksnack.se under ett års tid och tänkte att det var dags att bli medlem eftersom jag finner så mkt information och engagemang som allmer utvecklar mitt intresse.

(Hoppas för övrigt att alla nya medlemmar skänker lite stålar i Klocksnacks eminenta Barncancer-insamling, nya medlemmar har ju liksom jag ofta fönstershoppat så pass mkt klockor och kunskap att ett bidrag i sajtens anda är på sin plats.)

Annars bör jag i Köpenhamn med min kæreste och tre skitungar som kallar mig klockmannen. Seiko Monaco är min besatthet just nu men tjuvkikar även på andra fyrkantiga klockor från 60-70-tal.

Tack för mig och på återseende.

K.
 
Senast ändrad:

MatizM

Breitling
Hej
Matiz här, har varit här i några dagar nu och måste säga att jag har lärt mig så mycket redan. Jag är en Diesel entusiast. Jag vet, kanske inte det lyxigaste märke, eller bäst (kvalité mässigt) men det finns något i dem som lockar mig. Ser fram emot att kika in oftare och delta framöver. Bifogar
En av mina favoriter
 

Bilagor

  • 20180401_222330.jpg
    20180401_222330.jpg
    94.7 KB · Visningar: 3
Topp