• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Christoffer från Växjö här. Ny på forumet och ganska ny på klockmarknaden. Snöat in på prylar förr så vet vart det brukar leda dessvärre ;)

Står inför mitt första köp av en mekanisk klocka och sneglar lite åt Sjöö Sandström alternativt Rolex. På sikt kan det nog bli en samling vintage-klockor om jag känner mig själv rätt.

Plöjt igenom Youtube, Hodinkee m.fl så nu är KS näst på tur. Ser fram emot att ta del av all kunskap som finns här!

Finns det någon som styr upp träffar där man kan träffa likasinnade?

Tack!

Hej!
Jag är relativt ny fastän jag har varit medlem länge. Jag köpte en Tudor 79220B här för ca 8 månader sedan. SJUKT NÖJD. Köpte till stållänk och det var super värt. Dock funderar på att sälja den för att köpa en äldre Date-Just. Vi får se ;) Kul att vara medlem i alla fall!

Hej,
Mitt namn är Linda, bor i Göteborg. Jag har så smått börjat odla ett klockintresse. Just nu består min lilla samling av en Eterna och en Seiko 8222-8020 från 80-talet, se bilder nedan.
Jag är främst intresserad av vintage damur, och har redan haft stor nytta av Klocksnack. Känns kul att ta tagit steget och registrerat sig.

Bilagor

• 20180403_214159.jpg
    20180403_214159.jpg
    84.6 KB · Visningar: 4
  • 20180403_214035.jpg
    20180403_214035.jpg
    121.7 KB · Visningar: 4
Hej! Jag har försökt att söka, men inte hittat någon tråd som behandlar ämnet. Så om det finns får mod gärna hänvisa till den tråden. Mvh.

Så, VEM är egentligen den "genomsnittlige" Klocksnackaren?
Jag tänkte att det kunde vara roligt att få sig en bild om vilka människorna bakom opersonliga avatarer och påhittade pseudonymer kan tänkas vara i "vardagen" (men med fokus på klockor/klockanvändning/klockintresse/etc).

Tex, hur gammal är du? Hur länge har ditt intresse för klockor funnits på kartan Och när köpte/fick du din första "riktiga" klocka. Den som startade det hela? Hur gammal var du/Hur länge sedan är Det?:)

Hur ser din sociala status ut? Är du måhända gift, förlovad, sambo, särbo, dejtar någon eller ensamstående?
Och om du inte är ensamstående, hur ser din "livskamrat" på ditt klockintresse?

Har ditt intresse någon gång förstört en relation för dig, på något sätt? Oavsett om det må vara en kärleksrelation eller vänskapsrelation som krackelerrade när du fick uppmärksamhet för din fina dinka, när det hittils har varit han eller hon som fått all uppmärksamhet,eller kanske en relation med en släkting som blev galen när du sålde arvet efter "mormor" och köpte en halvmilles Patek?:(

Har du fått "klockdjävulen"(?) I dig någon gång och skuldbelaggt dig stort pga "suget efter drogen", eller kanske varit nära att ex sälja lägenheten för att finansiera en "drömklocka". Kort sagt har du, eller har du vart nära att spåra ur, pga klockor?

Vad jobbar du med/ungefärliga inkomst per år. Och hur "lever" du?
- tjänar du 100k/mån och bor i nybyggd villa i Danderyd med din advokat/läkar make/maka?
- tjänar du 100k och bor i en hyrestvåa i Enköping, för att resten av inkomsten går till klockor?
- är du kanske en knegare som får SPARA och jobba över för att kunna köpa en "Speedy" el motsvarande vartannat år?
- lever du på familjeförmögenheten kanske?

Vad skulle du uppskatta att din hobby/intresse kostar dig per år (inklusive gåvor), i snitt? (borträknat ev services, om du inte äger ett gäng Richard Mille, dvs) och hur mkt annat väljer du att/tvingas du välja bort, för att kunna finansiera ditt intresse, såsom resor, nyare bil/bilar, finare/dyrare boende, sommarstuga/fjällstuga etc etc?

Tycker du att du har ett sunt förhållande till klockor och kostnaderna som dessa oftast tillför?
Delar dina närstående din inställning?;)

Vilken är den "finaste"/mest värdefulla klocka (sentimentalt eller pengamässigt) du någonsin har ägt, och äger du den fortfarande? - vad är det för klocka?

Vilken är din drömklocka, jag menar då en klocka som du rimligtvis skulle kunna köpa, även om det kanske skulle ta några år att spara etc.
Och vilken är din "GRAAL", den klockan du skulle vilja ha (om så endast för att äga den) om du fick välja en klocka, vilken du ville? (Med "graal" menar jag en totalt ouppnåelig tingest.)

Hur många klockor har du ägt genom åren ca (sedan intresset började), och hur många äger du idag?

Vilken/vilka är den/de klocka som får mest handledstid, och varför?

Vad anser du är ett "lagom" antal klockor att äga/eftersträva att äga. Om vi för en stund tänker oss att det är dessa klockor du sen "ska klara dig på", och vilka märken modeller skulle det vara? Här bör även servicekostnaderna tas med i beräkningarna.

Det finns säkert fler frågor att ställa, så hjälp gärna till med att fylla på isåfall.

OBS! Tänk noga på att inte outa dig för mkt, även om de flesta, inklusive jag har klockorna inlåsta i skåp på annan adress än än min boendeadress, så läste vi hur det gick för "Niklas". Och jag vill inte att min tråd ska vara orsak till att någon blir utsatt för liknande lowlife intrång i hemmet.
Så, än en gång. Det vore väldigt intressant att få läsa svar och berättelser från olika Klocksnackare, men "trixa" hellre med sanningen LITE (annars onödigt att svara om det skrivs rena lögner påhitt), än att riskera att outa er för div skurkar och rövare.

Jag hoppas det kan bli några "presentationer" i tråden. Det vore roligt

Mvh Roffe

Jag som trådstartare börjar väl, som seden bjuder! :)

Jag är 35år, mitt INTRESSE för klockor har väl funnits i dryga 15, men då jag alltid har haft gemensam ekonomi i de relationer jag varit i, samt haft barn. Både egna och sambos, så har ex större lägenheter, säkrare bilar och liknande prioriterats över dyra märkesur..

Min allra första klocka som "kostade lite mer" var en SEIKO som inhandlades 2006 för ca 8k.
Denna har jag dock inte kvar och kommer heller inte alls ihåg vad det kan ha varit för modell.
Det var iaf en kronograf!:)
Efter det här det väl följt 3, 4 st liknande. Dock ALDRIG någon parfymklocka eller liknande.

Jag fick faktiskt min första RIKTIGA märkesklocka av min nuvarande fästmö 2016.
En omega jag håller kär.:)

Jag är som sagt förlovad och bor i en större hyrestrea i Dalarna. Min sambo och blivande fru uppmuntrar faktiskt mitt intresse, trots att hon kan tycka jag blir lite tjatig med mitt "eviga malande om klockor", hehe.. :p

Mitt klockintresse har ALDRIG påverkat någon relation för mig, på något sätt.
Mest troligt för att det är kvinnan jag nu lever med som köpte mig min "första" klocka (iaf den första klockan ur det sk "lyxsegmentet"), sen både förstår och uppmuntrar hon mitt intresse, just för att jag inte har många andra intressen.
Jag trivs med att vara i naturen, men har en hel del smärtproblematik som hindrar mig från mkt i vardagen. Jag har även en del "ångestdiagnoser", så det är lite svårt att hitta intressen där jag både smärtmässigt och ångestmässigt klarar av att utöva dessa.
I dessa avseenden är klockor ett perfekt intresse. Utöver kläder. :)

Jag har heller aldrig (ta i trä) varit nära att "spåra ur" när det gäller klockor.
Kanske för att jag ägnat mig åt detta relativt kort tid, och kanske för att jag tog lån till den fördelaktiga räntan på typ 20% (kredit) och köpte en ny tv, en hemmabio, en ny bilstereo och lite tillbehör som beskåda, nya dörrhögtalare onödigt många meter SVINDYR guldpläterad sladd, etc etc.. :banghead: det närmsta jag kan komma här är väl tankarna på att "sälja ALLT och försöka spara till en Patek 5170".. men, som sagt. Bara tankar. :)

Jag är i grunden yrkeschaufför men efter en arbetsolycka så är jag långtidssjukskriven, det krävs juh inte precis någon jurist till hjälp att placera förmögenheterna som ramlar in i slutet av månaden.. Så, jag är en rätt fattig typ eg. Men jag ser absolut inget nöje i materiella ting (förutom att jag anser att man bör klä sig som en vuxen man, om man är en sådan.) Jag gillar helt enkelt STIL, kläder, skor och såklart klockor. Utöver det skulle jag väl kunna bo i en husvagn och åka i princip vilken bil som helst (sålänge inte kläderna blir skitiga) eller det bor smådjur i husvagnsväggarna :p.

För mig som haft intresset länge, men "utövat" det endast en kort tid, så skulle svaret på frågan vad det kostar mig/år bli flera 100k... men det stämmer illa med verkligheten då jag vill ha tag i klockor jag är nöjd med, sen får de stanna, de andra får vandra vidare. Så iom den korta tid jag faktiskt haft med märkesur att göra, så är det svårt att svara på. Jag kan heller inte se att jag skulle ha tvingats välja bort något, eller att min sambo fått göra det.

Och jag vill nog säga att jag har ett sunt förhållande till min hobby, jag tror min sambo håller med, med den parantesen att jag kanske kan bli lite tjatig och visa lite mkt bilder.. Jag glömmer helt enkelt bort att hon inte är LIKA intresserad som mig ;)

Den finaste, mest värdefulla klockan jag har är en Datejust på jubilee jag fick i 1års present av min fästmö, det är även den som får mest handledstid, skulle jag gissa, iaf sen i höstas. Och detta för att jag anser den passa till det mesta (allt?) Och jag tkr den ÄR otroligt bekväm att bära (Med ett lagom bilhandlarhäng såklart) ingen vill väl dra åt en klocka på länk så man får märken i huden som efter ett par strumpor när man spänner av sig grejerna sen:)

Drömklocka för mig är nog idag en Patek Philippe 5167, alt en ny vittavlad Daytona
Och "graalen" får jag nog kalla Patek Philippe 5170, med svart tavla.
Jag kan inte riktigt förklara vad det är hos just DEN klockan.. men jag tkr att den ser ut att vara totalt "rätt", ingenting på tavlan skulle kunna ha placerats bättre. Den är äckligt snygg i sin enkelhet. "Less is more":)

Jag kan ha ägt kanske 15 klockor i hela mitt liv (armbandsur dvs)
Idag äger jag 6 st, varav några ska få lämna pga att jag tror andra kan passa mig bättre.

Ang "Det perfekta antalet klockor" har jag nog inget bra svar, men jag ska försöka!
1 - en Datejust eller motsvarande
2 - en Speedmaster eller annan kronograf
3 - en Submariner eller annan lyxbeater.
4 - en GMT II för att den är otäckt snygg i blått och rött
5 - en dressklocka. JLC Geophysic 1958
6 - en Day-Date i gult guld.
Klockorna jag nämner ovan går naturligtvis att byta ut mot både billigare och dyrare alternativ.
De JAG valde är för att de mest troligt ÄR överkomliga för de flesta med ett intresse, dessutom "respekterade" och tidlösa klockor. Och så kan t ex geophysicen, ovan nämnd, faktiskt användas till mer än brevskrivning och kontorsmöten, till skillnad mot en Calatrava t ex. :p

Om jag skulle satsa på att få dessa, nämnda klockor i min "garderob" så tar det nog sin tid. Men det får det väl göra? Jakten/väntan är väl en del av det hela också?:)

Mvh Roffe

Hej! Jag har försökt att söka, men inte hittat någon tråd som behandlar ämnet. Så om det finns får mod gärna hänvisa till den tråden. Mvh.

Jag tänkte att det kunde vara roligt att få sig en bild om vilka människorna bakom opersonliga avatarer och påhittade pseudonymer kan tänkas vara i "vardagen" (men med fokus på klockor/klockanvändning/klockintresse/etc).

Tex, hur gammal är du? Hur länge har ditt intresse för klockor funnits på kartan Och när köpte/fick du din första "riktiga" klocka. Den som startade det hela? Hur gammal var du/Hur länge sedan är Det?:)

Hur ser din sociala status ut? Är du måhända gift, förlovad, sambo, särbo, dejtar någon eller ensamstående?

Har ditt intresse någon gång förstört en relation för dig, på något sätt? Oavsett om det må vara en kärleksrelation eller vänskapsrelation som krackelerrade när du fick uppmärksamhet för din fina dinka, när det hittils har varit han eller hon som fått all uppmärksamhet,eller kanske en relation med en släkting som blev galen när du sålde arvet efter "mormor" och köpte en halvmilles Patek?:(

Har du fått "klockdjävulen"(?) I dig någon gång och skuldbelaggt dig stort pga "suget efter drogen", eller kanske varit nära att ex sälja lägenheten för att finansiera en "drömklocka". Kort sagt har du, eller har du vart nära att spåra ur, pga klockor?

- tjänar du 100k/mån och bor i nybyggd villa i Danderyd med din advokat/läkar make/maka?
- tjänar du 100k och bor i en hyrestvåa i Enköping, för att resten av inkomsten går till klockor?
- är du kanske en knegare som får SPARA och jobba över för att kunna köpa en "Speedy" el motsvarande vartannat år?

Vad skulle du uppskatta att din hobby/intresse kostar dig per år (inklusive gåvor), i snitt? (borträknat ev services, om du inte äger ett gäng Richard Mille, dvs) och hur mkt annat väljer du att/tvingas du välja bort, för att kunna finansiera ditt intresse, såsom resor, nyare bil/bilar, finare/dyrare boende, sommarstuga/fjällstuga etc etc?

Tycker du att du har ett sunt förhållande till klockor och kostnaderna som dessa oftast tillför?

Vilken är den "finaste"/mest värdefulla klocka (sentimentalt eller pengamässigt) du någonsin har ägt, och äger du den fortfarande? - vad är det för klocka?

Vilken är din drömklocka, jag menar då en klocka som du rimligtvis skulle kunna köpa, även om det kanske skulle ta några år att spara etc.
Och vilken är din "GRAAL", den klockan du skulle vilja ha (om så endast för att äga den) om du fick välja en klocka, vilken du ville? (Med "graal" menar jag en totalt ouppnåelig tingest.)

Hur många klockor har du ägt genom åren ca (sedan intresset började), och hur många äger du idag?

Vad anser du är ett "lagom" antal klockor att äga/eftersträva att äga. Om vi för en stund tänker oss att det är dessa klockor du sen "ska klara dig på", och vilka märken modeller skulle det vara? Här bör även servicekostnaderna tas med i beräkningarna.

Det finns säkert fler frågor att ställa, så hjälp gärna till med att fylla på isåfall.

OBS! Tänk noga på att inte outa dig för mkt, även om de flesta, inklusive jag har klockorna inlåsta i skåp på annan adress än än min boendeadress, så läste vi hur det gick för "Niklas". Och jag vill inte att min tråd ska vara orsak till att någon blir utsatt för liknande lowlife intrång i hemmet.
Så, än en gång. Det vore väldigt intressant att få läsa svar och berättelser från olika Klocksnackare, men "trixa" hellre med sanningen LITE (annars onödigt att svara om det skrivs rena lögner påhitt), än att riskera att outa er för div skurkar och rövare.

Mvh Roffe
Vilka klockor har du, vad tjänar du, vart bor du.. :banghead:

Vilka klockor har du, vad tjänar du, vart bor du.. :banghead:
Jag förväntade mig inte en fullständig adress, utan snarare om du bor i norrländska skogarna eller på Lidingö. Jag skriver också att man gärna får "trixa" lite med sanningen, för att det INTE ska behöva sitta en idiot och slå huvet i väggen för att han var så dum och outade sig.

Mvh Roffe.

Hej på er!
Jag har likt många andra varit inne på forumet en hel del sedan något år tillbaka, men kände att de var dags nu att bli mer aktiv här i forumet!
Har en relativt bred klocksmak även om de finns en liten förkärlek för dykare. Lärt mig väldigt mycket via forumet sedan tidigare men de skall bli kul att få lära sig mer av er och förhoppningsvis kan även jag bidra lite grann. :)

Så här ser klocksamlingen ut just nu:
Rolex submariner 14060
Seiko sarb017
Seiko SSC011P1
Casio f-91w

På återhörande!

Bilagor

• IMG-0593.JPG
    IMG-0593.JPG
    208 KB · Visningar: 3
  • IMG-0594.JPG
    IMG-0594.JPG
    220.8 KB · Visningar: 1
  • IMG-0595.JPG
    IMG-0595.JPG
    235.6 KB · Visningar: 1
  • IMG-0598.JPG
    IMG-0598.JPG
    238.2 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Mvh Roffe

Som @StarMan säger, den här tråden finns redan.

God middag!
Dags att presentera sig efter att endast läst trådar senaste åren.
Stort intresse för klockor och framförallt av märket Rolex. I dag sitter det en S-D 16600 på leden som används dagligen. Sitter några Seikodykare och någon gammal Omega Geneve i watch windern också. Hoppas på mycket tips och och fortsatt fina bilder och även att jag kan bidra med något på forumet. Väl mött!
Ha en fin dag!

Som @StarMan säger, den här tråden finns redan.
Jag tyckte inte att de här presentationerna är utförliga nog för att få veta var Zingo bor, samt vilka klockor den har hemma...

Nej, skämt åsido. Jag tyckte inte att presentationerna i den här tråden är tillräckligt utförliga för att ev kunna avgöra "vem" den GENOMSNITTLIGE Klocksnackarn "är" och vad han Eller hon föredrar för klockor.
Men då moderatorerna uppenbarligen tyckte det behandlade samma ämne så får jag väl tacka för hopslag av trådar.

Mvh Roffe.

Hej,
Jag har varit medlem här på Klocksnack ett tag, men aldrig skrivit något, men tänkte bli lite mer aktiv.
Niklas heter jag och är bosatt i Stockholm, men kommer ursprungligen från Västkusten. Fick min första automatiska klocka av min kära fru när jag fyllde 30 för ett par veckor sedan i form av en Datejust 1601.
/Niklas

Hej! Olle heter jag och jag har lurkat ett bra tag, men tänkte att det är väl dags att ta steget och bli medlem. :)

Jag är 33 år gammal, bor i Stockholm men kommer egentligen från Norrland och jobbar på Sveriges Radio.

Älskar vintage framför allt. Just nu på jakt efter en trevlig vintagedykare att ersätta min beater skx007 med. Min klockköparstrategi just nu är att ha två, tre klockor i olika kategorier och sakta jobba mig uppåt i pris i varje kategori enligt principen en in en ut. En dag ska jag också ha en datejust eller submariner. Förhoppningsvis.

Bjuder på en bild också, en nyligen införskaffad King Seiko 5625-7040t från tidigt 70-tal med blå tavla. Tyvärr behöver den genast service så detta är min andra post, den första var ett rop om hjälp i kobra kai :)
30019996_10155632224243666_1826509516_n.jpg

Sorry för lång post och tack för mig!

Hej. Robin heter jag och är väl lite utav en återfalls samlare . Var väldigt inne i klockor för några år sedan men sedan svalnade intresset. Av en slump tändes intresset igen när jag städade ur några lådor och hittade ett gammalt qvartsur som jag sparat. Dykare intresserar mig mest och i ren impuls förhandsbokade jag en Certina ds ph200 idag så nu är man väl fast igen

Hej på er! Klockintresset startade för 4 år sedan när det var dags för första arbetet efter 6 års studier. Fick en kollega som snabbt tipsade om klocksnack och har sedan dess varit inne och läst på forumet. Fick tipset att "Spara och köp den klocka du verkligen vill ha". Gjorde som jag blev tillsagd och är sedan en tid tillbaka en otroligt nöjd ägare till min 116710LN!
Vi hörs!

Hej,
Jag har varit medlem här på Klocksnack ett tag, men aldrig skrivit något, men tänkte bli lite mer aktiv.
Niklas heter jag och är bosatt i Stockholm, men kommer ursprungligen från Västkusten. Fick min första automatiska klocka av min kära fru när jag fyllde 30 för ett par veckor sedan i form av en Datejust 1601.
/Niklas

Hej! Olle heter jag och jag har lurkat ett bra tag, men tänkte att det är väl dags att ta steget och bli medlem. :)

Jag är 33 år gammal, bor i Stockholm men kommer egentligen från Norrland och jobbar på Sveriges Radio.

Älskar vintage framför allt. Just nu på jakt efter en trevlig vintagedykare att ersätta min beater skx007 med. Min klockköparstrategi just nu är att ha två, tre klockor i olika kategorier och sakta jobba mig uppåt i pris i varje kategori enligt principen en in en ut. En dag ska jag också ha en datejust eller submariner. Förhoppningsvis.

Bjuder på en bild också, en nyligen införskaffad King Seiko 5625-7040t från tidigt 70-tal med blå tavla. Tyvärr behöver den genast service så detta är min andra post, den första var ett rop om hjälp i kobra kai :)
30019996_10155632224243666_1826509516_n.jpg

Sorry för lång post och tack för mig!

Hej. Robin heter jag och är väl lite utav en återfalls samlare . Var väldigt inne i klockor för några år sedan men sedan svalnade intresset. Av en slump tändes intresset igen när jag städade ur några lådor och hittade ett gammalt qvartsur som jag sparat. Dykare intresserar mig mest och i ren impuls förhandsbokade jag en Certina ds ph200 idag så nu är man väl fast igen

Hej på er! Klockintresset startade för 4 år sedan när det var dags för första arbetet efter 6 års studier. Fick en kollega som snabbt tipsade om klocksnack och har sedan dess varit inne och läst på forumet. Fick tipset att "Spara och köp den klocka du verkligen vill ha". Gjorde som jag blev tillsagd och är sedan en tid tillbaka en otroligt nöjd ägare till min 116710LN!
Vi hörs!

Välkomna. Kul med så många nya klockintresserade.

Hej, Pablo här!
Har snurrat en del i forumet ett bra tag men inte blivit medlem förrän för någon vecka sedan. Har även jag snöat in på det här med klockor, och har på sistone fastnat mer och mer för Tudor samt IWC.

Vid val av klocka går jag mer på utseende och känsla för klockan när man väl har på sig den. Med det sagt så kan jag inte så mycket om olika urverk osv, men ser fram mot att lära mig mer om det här på forumet.
Utöver klockintresset så brinner jag mycket för musikproduktion och fiske.

Tack för mig!

Hej allihop!
Jag har alltid gillat armbandsur, och nu har jag snöat in duktigt och känner att det är dags att gå med i ett forum med likasinnade för att kunna fortsätta resan på ett informerat vis.
Mina första klockor som liten grabb var Q&Q och Casio - riktiga bruksklockor som alla är döda nu. Mest för att jag inte förstod vad WR (water resist) egentligen betydde. Många klockor har kommit och gått sedan dess. Nyfikenheten har frodats sedan barnsben, men tyvärr är det inte många klockor som överlevt operationerna haha. Jag gillar verkligen japanska klockor. Det har blivit många Seikos och Casios genom åren. Men den klockan som jag haft starkast emotionellt band till var min studentklocka som var en GUL Diver (med långa indicies, inte runda. Någon som säljer? Hittar inte ens bild på den på webben...). Det var ett märke som var hett under 90-talet. Säkerligen inget superurverk, men hjärtat vill ha vad det vill ha... Jag glömde klockan i ett badrum i början av 2000-talet och har haft hjärtesorg sedan dess... Jag är inte dykare, men estetiken, användarvänligheten och minimalismen tilltalar mig. Jag håller på att snegla på en Helm Vanuatu (med ett Seiko NH35-hjärta) alternativt klassikern SKX009 som nästa bruksklocka. Horologiskt är nästa steg en Bauhaus-inspirerad klocka från Nomos tror jag... behöver bara förklara för mig själv varför jag skulle betala så mycket för en klocka som jag skulle vara återhållsam att använda.

Min blygsamma samling (ej med på bild är en Seiko SNZH55):
MrTartib_0418.jpg

Jag har redan tagit del av många tips och trix på detta forum (t ex hur man kan slipa ett Hardlex-glas), och hoppas på att kunna bidra med något intressant till denna grupp entusiaster!

/MrTartib

Hej.
Ny på forumet och är svag för klockor. Tillbringat 12 år i Danmark men nu tillbaks i Sverige Malmö. Allt startade med en 40-50 tals Atlantic Chrono Mekanisk. Vacker klocka även om inte värdefull. Den var ej fungerande, men efter många gräsklippningar(12års ålder) hade jag pengar nog till att få den servicerad och fungerande. Och förmodligen sista klockan jag skulle göra mig av med. Sedan fick jag en Omega vid 15 år. Sen följde några år utan någonting alls. Inte förren släktingar började trilla av pinn vaknade intresset igen. Fick flera Omega sk guldklockor för lång o trogen tjänst. Därefter blev det värre ;). Nu har jag ett gäng som jag verkligen gillar. Bla Omega dressklockor, Longines (diver) En väl patinerad Submariner mm mm. Men sista åren har suget kommit tillbaks . Så mitt nästa projekt är en Tudor black bay diver 41mm, och har ev 1 på gång här på forumet. Letar även med ljus o lykta efter en Rolex Air King i stål och blå tavla och helst fullset. Så om någon har en sådan till Salu är jag intresserad. Tudor:n eller ev Air Kingen är tänkt till min grabb som fyller vuxen i maj.
Övrigt om mig, cykel o F1 fantast. Fuskar lite med skor och fågelskådning.

Mvh
Mikael

Btw. Budget på mina ev nyförvärv är 20-30". Patina är bara ok, dock ej skador på hus. O ja även Heuer pre 85 är av stort intresse

Hej.
Robin heter jag å e en ny "klocksnackare".
Mitt intresse för klockor började för ca 2 år sedan. En bekant med mycket stort intresse för klockor fick mig att fatta intresse.
Med extremt smal kunskap (och budget) för tillfället, är jag nu på jakt efter mitt första "riktiga" klock köp.

Hej, Micke här!
Har varit medlem i någon vecka och redan lärt mig väldigt mycket. Klockintresset började för ca 5 år sedan men pga att jag var student så var det bara lite gant, Armani och calvin klein klockor. Nu har jag fått ärva pappas Day Date presidential ref 1803 och intressset har bara eskalerat. Ser fram emot att integrera med er alla!

Hej,
Ny medlem som lurkat runt ett tag. För min del började klockintresset med att jag under en period på ett antal år bar högtidsdräkt i diverse sammanhang inklusive passande fickur beroende på sammanhang och outfit.
Manuella ur har, för mig, en speciell dragningskraft vilket nu har landat i en Jaeger-Lecoultre Reverso tribute 1931 efter att frugan övertalat mig - ”nu är det på tiden”.
Gillar det jag har sett av forumet och uppskattar variationen av allt som publiceras!

Hej,
Ny medlem som lurkat runt ett tag. För min del började klockintresset med att jag under en period på ett antal år bar högtidsdräkt i diverse sammanhang inklusive passande fickur beroende på sammanhang och outfit.
Manuella ur har, för mig, en speciell dragningskraft vilket nu har landat i en Jaeger-Lecoultre Reverso tribute 1931 efter att frugan övertalat mig - ”nu är det på tiden”.
Gillar det jag har sett av forumet och uppskattar variationen av allt som publiceras!
GULDFRU!
min egen blivande fru/nästa exfru sa något liknande när vi stod och kikade på klockor. (Vi har gemensam ekonomi hör väl till saken).Hon visste vilken klocka/modell som varit en (överkomlig), om än svindyr "drömklocka" sedan över 10år. Hon bad de ta fram den, jag prövade och gled runt i butiken, hon sa till slut - "ska vi ta den då"? Jag tappade Hakan bkev skitglad och sa att naturligtvis vill jag ha den, men sen kom köpångesten, att lägga så inihellvitti mkt pengar på mig själv...

"den här, den här och den" finns juh, och de skiljer inte mkt i utseende, men till halva priset,eller en tredjedel tom.!"
Hon svarade så här, det glömmer jag ALDRIG.

"Jo, ok. Men nu har du chansen att köpa din drömklocka, vi har pengar nu, och ett köp skulle inte påverka annat än saldot på kontot ekonomiskt. Men om du låter bli, kommer du kanske aldrig få den här chansen igen."
- så där och då bestämde min sambo (jag var faktiskt osäker, det var en del pengar) att jag/vi skulle köpa min drömklocka sedan kanske 15år. Absolut inte butikens dyraste klocka, men långt ifrån billigaste också.
Den dagen fick jag en "vardagspresent" i form av min drömklocka (Iaf en av de). Medans jag själv har köpt några buketter blommor för nån femhundring några gånger och en jacka för 3k, 3.5k från fjällräven som "vardagspresent"
Eller nån bok etc.. Jag fick en drömklocka. Jag går fortfarande jäkligt svårt att förstå det. Men den ligger där i skåpet när jag besöker den ibland. De e sällan jag vågar använda den men de kommer nog. :)

Sensmoral. Du har tur, precis som jag som har en fru/blivande fru som kan acceptera och uppmanar dig att lägga pengar på ett såpass dyrt intresse som detta ofta blir. Grattis.:)

Mvh Roffe

Senast ändrad:
Hej,
GULDFRU!
min egen blivande fru/nästa exfru sa något liknande när vi stod och kikade på klockor. (Vi har gemensam ekonomi hör väl till saken).Hon visste vilken klocka/modell som varit en (överkomlig), om än svindyr "drömklocka" sedan över 10år. Hon bad de ta fram den, jag prövade och gled runt i butiken, hon sa till slut - "ska vi ta den då"? Jag tappade Hakan bkev skitglad och sa att naturligtvis vill jag ha den, men sen kom köpångesten, att lägga så inihellvitti mkt pengar på mig själv...

"den här, den här och den" finns juh, och de skiljer inte mkt i utseende, men till halva priset,eller en tredjedel tom.!"
Hon svarade så här, det glömmer jag ALDRIG.

"Jo, ok. Men nu har du chansen att köpa din drömklocka, vi har pengar nu, och ett köp skulle inte påverka annat än saldot på kontot ekonomiskt. Men om du låter bli, kommer du kanske aldrig få den här chansen igen."
- så där och då bestämde min sambo (jag var faktiskt osäker, det var en del pengar) att jag/vi skulle köpa min drömklocka sedan kanske 15år. Absolut inte butikens dyraste klocka, men långt ifrån billigaste också.
Den dagen fick jag en "vardagspresent" i form av min drömklocka (Iaf en av de). Medans jag själv har köpt några buketter blommor för nån femhundring några gånger och en jacka för 3k, 3.5k från fjällräven som "vardagspresent"
Eller nån bok etc.. Jag fick en drömklocka. Jag går fortfarande jäkligt svårt att förstå det. Men den ligger där i skåpet när jag besöker den ibland. De e sällan jag vågar använda den men de kommer nog. :)

Sensmoral. Du har tur, precis som jag som har en fru/blivande fru som kan acceptera och uppmanar dig att lägga pengar på ett såpass dyrt intresse som detta ofta blir. Grattis.:)

Mvh Roffe

Delad glädje är dubbel glädje.
Jag har lyckats få min fru (nästan) lika intresserad av klockor som jag. Vi peppar varandra. Nackdelen är att vi är två som delar klockbudgeten. Men som sagt, vi gläds med varandra.

Välkomna båda!

Tillbaka
Topp