Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det finns en klistrad tråd för presentationer här:Hej! Jag har försökt att söka, men inte hittat någon tråd som behandlar ämnet. Så om det finns får mod gärna hänvisa till den tråden.
Vilka klockor har du, vad tjänar du, vart bor du..Hej! Jag har försökt att söka, men inte hittat någon tråd som behandlar ämnet. Så om det finns får mod gärna hänvisa till den tråden. Mvh.
Så, VEM är egentligen den "genomsnittlige" Klocksnackaren?
Jag tänkte att det kunde vara roligt att få sig en bild om vilka människorna bakom opersonliga avatarer och påhittade pseudonymer kan tänkas vara i "vardagen" (men med fokus på klockor/klockanvändning/klockintresse/etc).
Tex, hur gammal är du? Hur länge har ditt intresse för klockor funnits på kartan Och när köpte/fick du din första "riktiga" klocka. Den som startade det hela? Hur gammal var du/Hur länge sedan är Det?
Hur ser din sociala status ut? Är du måhända gift, förlovad, sambo, särbo, dejtar någon eller ensamstående?
Och om du inte är ensamstående, hur ser din "livskamrat" på ditt klockintresse?
Har ditt intresse någon gång förstört en relation för dig, på något sätt? Oavsett om det må vara en kärleksrelation eller vänskapsrelation som krackelerrade när du fick uppmärksamhet för din fina dinka, när det hittils har varit han eller hon som fått all uppmärksamhet,eller kanske en relation med en släkting som blev galen när du sålde arvet efter "mormor" och köpte en halvmilles Patek?
Har du fått "klockdjävulen"(?) I dig någon gång och skuldbelaggt dig stort pga "suget efter drogen", eller kanske varit nära att ex sälja lägenheten för att finansiera en "drömklocka". Kort sagt har du, eller har du vart nära att spåra ur, pga klockor?
Vad jobbar du med/ungefärliga inkomst per år. Och hur "lever" du?
- tjänar du 100k/mån och bor i nybyggd villa i Danderyd med din advokat/läkar make/maka?
- tjänar du 100k och bor i en hyrestvåa i Enköping, för att resten av inkomsten går till klockor?
- är du kanske en knegare som får SPARA och jobba över för att kunna köpa en "Speedy" el motsvarande vartannat år?
- lever du på familjeförmögenheten kanske?
Vad skulle du uppskatta att din hobby/intresse kostar dig per år (inklusive gåvor), i snitt? (borträknat ev services, om du inte äger ett gäng Richard Mille, dvs) och hur mkt annat väljer du att/tvingas du välja bort, för att kunna finansiera ditt intresse, såsom resor, nyare bil/bilar, finare/dyrare boende, sommarstuga/fjällstuga etc etc?
Tycker du att du har ett sunt förhållande till klockor och kostnaderna som dessa oftast tillför?
Delar dina närstående din inställning?
Vilken är den "finaste"/mest värdefulla klocka (sentimentalt eller pengamässigt) du någonsin har ägt, och äger du den fortfarande? - vad är det för klocka?
Vilken är din drömklocka, jag menar då en klocka som du rimligtvis skulle kunna köpa, även om det kanske skulle ta några år att spara etc.
Och vilken är din "GRAAL", den klockan du skulle vilja ha (om så endast för att äga den) om du fick välja en klocka, vilken du ville? (Med "graal" menar jag en totalt ouppnåelig tingest.)
Hur många klockor har du ägt genom åren ca (sedan intresset började), och hur många äger du idag?
Vilken/vilka är den/de klocka som får mest handledstid, och varför?
Vad anser du är ett "lagom" antal klockor att äga/eftersträva att äga. Om vi för en stund tänker oss att det är dessa klockor du sen "ska klara dig på", och vilka märken modeller skulle det vara? Här bör även servicekostnaderna tas med i beräkningarna.
Det finns säkert fler frågor att ställa, så hjälp gärna till med att fylla på isåfall.
OBS! Tänk noga på att inte outa dig för mkt, även om de flesta, inklusive jag har klockorna inlåsta i skåp på annan adress än än min boendeadress, så läste vi hur det gick för "Niklas". Och jag vill inte att min tråd ska vara orsak till att någon blir utsatt för liknande lowlife intrång i hemmet.
Så, än en gång. Det vore väldigt intressant att få läsa svar och berättelser från olika Klocksnackare, men "trixa" hellre med sanningen LITE (annars onödigt att svara om det skrivs rena lögner påhitt), än att riskera att outa er för div skurkar och rövare.
Jag hoppas det kan bli några "presentationer" i tråden. Det vore roligt
Mvh Roffe
Det finns en klistrad tråd för presentationer här:
https://klocksnack.se/threads/ny-på-forumet-presentera-dig-gärna-här.37/[/QUOT
Jag förväntade mig inte en fullständig adress, utan snarare om du bor i norrländska skogarna eller på Lidingö. Jag skriver också att man gärna får "trixa" lite med sanningen, för att det INTE ska behöva sitta en idiot och slå huvet i väggen för att han var så dum och outade sig.Vilka klockor har du, vad tjänar du, vart bor du..
Hej! Jag har försökt att söka, men inte hittat någon tråd som behandlar ämnet. Så om det finns får mod gärna hänvisa till den tråden. Mvh.
Så, VEM är egentligen den "genomsnittlige" Klocksnackaren?
Jag tänkte att det kunde vara roligt att få sig en bild om vilka människorna bakom opersonliga avatarer och påhittade pseudonymer kan tänkas vara i "vardagen" (men med fokus på klockor/klockanvändning/klockintresse/etc).
Tex, hur gammal är du? Hur länge har ditt intresse för klockor funnits på kartan Och när köpte/fick du din första "riktiga" klocka. Den som startade det hela? Hur gammal var du/Hur länge sedan är Det?
Hur ser din sociala status ut? Är du måhända gift, förlovad, sambo, särbo, dejtar någon eller ensamstående?
Och om du inte är ensamstående, hur ser din "livskamrat" på ditt klockintresse?
Har ditt intresse någon gång förstört en relation för dig, på något sätt? Oavsett om det må vara en kärleksrelation eller vänskapsrelation som krackelerrade när du fick uppmärksamhet för din fina dinka, när det hittils har varit han eller hon som fått all uppmärksamhet,eller kanske en relation med en släkting som blev galen när du sålde arvet efter "mormor" och köpte en halvmilles Patek?
Har du fått "klockdjävulen"(?) I dig någon gång och skuldbelaggt dig stort pga "suget efter drogen", eller kanske varit nära att ex sälja lägenheten för att finansiera en "drömklocka". Kort sagt har du, eller har du vart nära att spåra ur, pga klockor?
Vad jobbar du med/ungefärliga inkomst per år. Och hur "lever" du?
- tjänar du 100k/mån och bor i nybyggd villa i Danderyd med din advokat/läkar make/maka?
- tjänar du 100k och bor i en hyrestvåa i Enköping, för att resten av inkomsten går till klockor?
- är du kanske en knegare som får SPARA och jobba över för att kunna köpa en "Speedy" el motsvarande vartannat år?
- lever du på familjeförmögenheten kanske?
Vad skulle du uppskatta att din hobby/intresse kostar dig per år (inklusive gåvor), i snitt? (borträknat ev services, om du inte äger ett gäng Richard Mille, dvs) och hur mkt annat väljer du att/tvingas du välja bort, för att kunna finansiera ditt intresse, såsom resor, nyare bil/bilar, finare/dyrare boende, sommarstuga/fjällstuga etc etc?
Tycker du att du har ett sunt förhållande till klockor och kostnaderna som dessa oftast tillför?
Delar dina närstående din inställning?
Vilken är den "finaste"/mest värdefulla klocka (sentimentalt eller pengamässigt) du någonsin har ägt, och äger du den fortfarande? - vad är det för klocka?
Vilken är din drömklocka, jag menar då en klocka som du rimligtvis skulle kunna köpa, även om det kanske skulle ta några år att spara etc.
Och vilken är din "GRAAL", den klockan du skulle vilja ha (om så endast för att äga den) om du fick välja en klocka, vilken du ville? (Med "graal" menar jag en totalt ouppnåelig tingest.)
Hur många klockor har du ägt genom åren ca (sedan intresset började), och hur många äger du idag?
Vilken/vilka är den/de klocka som får mest handledstid, och varför?
Vad anser du är ett "lagom" antal klockor att äga/eftersträva att äga. Om vi för en stund tänker oss att det är dessa klockor du sen "ska klara dig på", och vilka märken modeller skulle det vara? Här bör även servicekostnaderna tas med i beräkningarna.
Det finns säkert fler frågor att ställa, så hjälp gärna till med att fylla på isåfall.
OBS! Tänk noga på att inte outa dig för mkt, även om de flesta, inklusive jag har klockorna inlåsta i skåp på annan adress än än min boendeadress, så läste vi hur det gick för "Niklas". Och jag vill inte att min tråd ska vara orsak till att någon blir utsatt för liknande lowlife intrång i hemmet.
Så, än en gång. Det vore väldigt intressant att få läsa svar och berättelser från olika Klocksnackare, men "trixa" hellre med sanningen LITE (annars onödigt att svara om det skrivs rena lögner påhitt), än att riskera att outa er för div skurkar och rövare.
Jag hoppas det kan bli några "presentationer" i tråden. Det vore roligt
Mvh Roffe
Som @StarMan säger, den här tråden finns redan.Det finns en klistrad tråd för presentationer här:
https://klocksnack.se/threads/ny-på-forumet-presentera-dig-gärna-här.37/
Jag tyckte inte att de här presentationerna är utförliga nog för att få veta var Zingo bor, samt vilka klockor den har hemma...Som @StarMan säger, den här tråden finns redan.
Hej,
Jag har varit medlem här på Klocksnack ett tag, men aldrig skrivit något, men tänkte bli lite mer aktiv.
Niklas heter jag och är bosatt i Stockholm, men kommer ursprungligen från Västkusten. Fick min första automatiska klocka av min kära fru när jag fyllde 30 för ett par veckor sedan i form av en Datejust 1601.
/Niklas
Hej! Olle heter jag och jag har lurkat ett bra tag, men tänkte att det är väl dags att ta steget och bli medlem.
Jag är 33 år gammal, bor i Stockholm men kommer egentligen från Norrland och jobbar på Sveriges Radio.
Älskar vintage framför allt. Just nu på jakt efter en trevlig vintagedykare att ersätta min beater skx007 med. Min klockköparstrategi just nu är att ha två, tre klockor i olika kategorier och sakta jobba mig uppåt i pris i varje kategori enligt principen en in en ut. En dag ska jag också ha en datejust eller submariner. Förhoppningsvis.
Bjuder på en bild också, en nyligen införskaffad King Seiko 5625-7040t från tidigt 70-tal med blå tavla. Tyvärr behöver den genast service så detta är min andra post, den första var ett rop om hjälp i kobra kai
Sorry för lång post och tack för mig!
Hej. Robin heter jag och är väl lite utav en återfalls samlare . Var väldigt inne i klockor för några år sedan men sedan svalnade intresset. Av en slump tändes intresset igen när jag städade ur några lådor och hittade ett gammalt qvartsur som jag sparat. Dykare intresserar mig mest och i ren impuls förhandsbokade jag en Certina ds ph200 idag så nu är man väl fast igen
Hej på er! Klockintresset startade för 4 år sedan när det var dags för första arbetet efter 6 års studier. Fick en kollega som snabbt tipsade om klocksnack och har sedan dess varit inne och läst på forumet. Fick tipset att "Spara och köp den klocka du verkligen vill ha". Gjorde som jag blev tillsagd och är sedan en tid tillbaka en otroligt nöjd ägare till min 116710LN!
Vi hörs!
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
GULDFRU!Hej,
Ny medlem som lurkat runt ett tag. För min del började klockintresset med att jag under en period på ett antal år bar högtidsdräkt i diverse sammanhang inklusive passande fickur beroende på sammanhang och outfit.
Manuella ur har, för mig, en speciell dragningskraft vilket nu har landat i en Jaeger-Lecoultre Reverso tribute 1931 efter att frugan övertalat mig - ”nu är det på tiden”.
Gillar det jag har sett av forumet och uppskattar variationen av allt som publiceras!
Hej,
Ny medlem som lurkat runt ett tag. För min del började klockintresset med att jag under en period på ett antal år bar högtidsdräkt i diverse sammanhang inklusive passande fickur beroende på sammanhang och outfit.
Manuella ur har, för mig, en speciell dragningskraft vilket nu har landat i en Jaeger-Lecoultre Reverso tribute 1931 efter att frugan övertalat mig - ”nu är det på tiden”.
Gillar det jag har sett av forumet och uppskattar variationen av allt som publiceras!
GULDFRU!
min egen blivande fru/nästa exfru sa något liknande när vi stod och kikade på klockor. (Vi har gemensam ekonomi hör väl till saken).Hon visste vilken klocka/modell som varit en (överkomlig), om än svindyr "drömklocka" sedan över 10år. Hon bad de ta fram den, jag prövade och gled runt i butiken, hon sa till slut - "ska vi ta den då"? Jag tappade Hakan bkev skitglad och sa att naturligtvis vill jag ha den, men sen kom köpångesten, att lägga så inihellvitti mkt pengar på mig själv...
"den här, den här och den" finns juh, och de skiljer inte mkt i utseende, men till halva priset,eller en tredjedel tom.!"
Hon svarade så här, det glömmer jag ALDRIG.
"Jo, ok. Men nu har du chansen att köpa din drömklocka, vi har pengar nu, och ett köp skulle inte påverka annat än saldot på kontot ekonomiskt. Men om du låter bli, kommer du kanske aldrig få den här chansen igen."
- så där och då bestämde min sambo (jag var faktiskt osäker, det var en del pengar) att jag/vi skulle köpa min drömklocka sedan kanske 15år. Absolut inte butikens dyraste klocka, men långt ifrån billigaste också.
Den dagen fick jag en "vardagspresent" i form av min drömklocka (Iaf en av de). Medans jag själv har köpt några buketter blommor för nån femhundring några gånger och en jacka för 3k, 3.5k från fjällräven som "vardagspresent"
Eller nån bok etc.. Jag fick en drömklocka. Jag går fortfarande jäkligt svårt att förstå det. Men den ligger där i skåpet när jag besöker den ibland. De e sällan jag vågar använda den men de kommer nog.
Sensmoral. Du har tur, precis som jag som har en fru/blivande fru som kan acceptera och uppmanar dig att lägga pengar på ett såpass dyrt intresse som detta ofta blir. Grattis.
Mvh Roffe
Tack och grattis till ännu en GULDFRU!Delad glädje är dubbel glädje.
Jag har lyckats få min fru (nästan) lika intresserad av klockor som jag. Vi peppar varandra. Nackdelen är att vi är två som delar klockbudgeten. Men som sagt, vi gläds med varandra.
Välkomna båda!