• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Ny medlem som lurkat runt ett tag. För min del började klockintresset med att jag under en period på ett antal år bar högtidsdräkt i diverse sammanhang inklusive passande fickur beroende på sammanhang och outfit.
Manuella ur har, för mig, en speciell dragningskraft vilket nu har landat i en Jaeger-Lecoultre Reverso tribute 1931 efter att frugan övertalat mig - ”nu är det på tiden”.
Gillar det jag har sett av forumet och uppskattar variationen av allt som publiceras!
GULDFRU!
min egen blivande fru/nästa exfru sa något liknande när vi stod och kikade på klockor. (Vi har gemensam ekonomi hör väl till saken).Hon visste vilken klocka/modell som varit en (överkomlig), om än svindyr "drömklocka" sedan över 10år. Hon bad de ta fram den, jag prövade och gled runt i butiken, hon sa till slut - "ska vi ta den då"? Jag tappade Hakan bkev skitglad och sa att naturligtvis vill jag ha den, men sen kom köpångesten, att lägga så inihellvitti mkt pengar på mig själv...

"den här, den här och den" finns juh, och de skiljer inte mkt i utseende, men till halva priset,eller en tredjedel tom.!"
Hon svarade så här, det glömmer jag ALDRIG.

"Jo, ok. Men nu har du chansen att köpa din drömklocka, vi har pengar nu, och ett köp skulle inte påverka annat än saldot på kontot ekonomiskt. Men om du låter bli, kommer du kanske aldrig få den här chansen igen."
- så där och då bestämde min sambo (jag var faktiskt osäker, det var en del pengar) att jag/vi skulle köpa min drömklocka sedan kanske 15år. Absolut inte butikens dyraste klocka, men långt ifrån billigaste också.
Den dagen fick jag en "vardagspresent" i form av min drömklocka (Iaf en av de). Medans jag själv har köpt några buketter blommor för nån femhundring några gånger och en jacka för 3k, 3.5k från fjällräven som "vardagspresent"
Eller nån bok etc.. Jag fick en drömklocka. Jag går fortfarande jäkligt svårt att förstå det. Men den ligger där i skåpet när jag besöker den ibland. De e sällan jag vågar använda den men de kommer nog. :)

Sensmoral. Du har tur, precis som jag som har en fru/blivande fru som kan acceptera och uppmanar dig att lägga pengar på ett såpass dyrt intresse som detta ofta blir. Grattis.:)

Mvh Roffe

Delad glädje är dubbel glädje.
Jag har lyckats få min fru (nästan) lika intresserad av klockor som jag. Vi peppar varandra. Nackdelen är att vi är två som delar klockbudgeten. Men som sagt, vi gläds med varandra.

Välkomna båda!
 

Benge

Breitling
9773728E-EC81-4AF0-8464-98CC7752704E.jpeg
Delad glädje är dubbel glädje.
Jag har lyckats få min fru (nästan) lika intresserad av klockor som jag. Vi peppar varandra. Nackdelen är att vi är två som delar klockbudgeten. Men som sagt, vi gläds med varandra.

Välkomna båda!
Tackar - frugan tog täten för ca 15 år sedan så det är inte mer än rätt att ta med en bild på hennes favorit. Hon fick leta ett tag innan hon fick tag på den länken hon ville ha men hon har bra smak vad gäller både klockor och män
 
  • Like
Reactions: TiE
Haha! Mannen kan jag bara gissa, men att du hänger här drar juh till din fördel iaf Hehe
Precis en sån länk är min blivande fru/nästa exfru lite tarv på. Heter modellen Link?
Hon gillar länkarna och "rundheten" i dem och samma med klockhuvudet som satt på, det var också bara rundade linjer, inga vassa hörn etc.
Hon har bra smak din fru. Min käresta har en del hon inte använder, hur ser det ut hos er? Kanske kan ta ett pm om du känner för det då annonserade och liknande i trådarna är förbjudet?

Mvh Roffe
 

Bodoni

Breitling
Hej,

I likhet med många tidigare inlägg i denna tråd har även jag smugit runt på detta forum ett bra tag innan jag registrerade mig.

Är 28 och blev beroende av klockor efter att ha köpt en ”parfymklocka” för min första lön vid 13-års ålder. Älskade klockan men det började gnaga i mig att den inte hade ett ”riktigt urverk”. Har sedan mestadels haft vintage-dressare.

I den lilla samlingen finns idag två Tissot Visodate, Junghans Max Bill och det senaste tillskottet är en Omega Speedmaster FOIS.

Har mycket mer entusiasm än kunskap så söker mig hit för att lära mig mer av alla kunniga personer här på KS.

// Bodoni

9CD52726-E17D-462D-929C-9F6D8B62EEAF.jpeg
8DD7BF6E-C82D-438E-BDA3-63DA6B1E0FC8.jpeg
8E3763DD-5E8E-47B2-BC3E-458B976E71AE.jpeg
 

davane

Breitling
Hej. Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg.
Klockor har alltid följt mig i mitt liv, men intresset har aldrig tidigare riktigt blossat ut. Min första klocka var en Gul, minns inte modell eller ens vilken färg den var. Jag tror att jag skulle börja grundskolan i början på 90 talet då jag fick den. Jag minns också att jag tyckte det var lite knepigt att läsa av klockan i början.
Sedan dess har det passerat en g-shock samt en Seiko 5. G-shockens armband gick av så då var jag utan klocka i några år då jag tyckte att mobiltelefonen var ett bra alternativ för att kontrollera tiden.

Seiko 5 var den första automatiska klockan jag skaffade och det var kanske då jag började lyfta ögonen för klockor och "hantverket" bakom klockor. Detta var dock en beater i allra högsta grad. Jag bar den hela tiden oavsett vad jag gjorde, i vått och torrt och på de allra smutsigaste ställen (dock inte vid matlagning).
Den klockan dog en synnerligen makaber död i augusti 2013 på sista dagen på mitt sommarvikariat i Bolidens anrikningverk.
Jag skulle rensa en inmatningsficka som leder in malm i primärkvarnen för att finfördela de mineral som finns i malmen, när jag lyckades slå klockan mot en plåt så att armbandet gick av. Jag kände att klockan lossnade, men jag hann aldrig fånga den så (i slowmotion) föll den ned i kvarnen. Det var det sista jag såg av den klockan.

Nu har jag som många andra skaffat en Seiko SKX009. Den har jag haft i två veckor nu och jag är riktigt nöjd. Jag ropade också nyligen hem en Seiko Sealion m55 som jag tänkte putsa upp och sedan använda som dressare.


//Davane
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Halloj, jag har skrivit lite inlägg här och var men inget i den här tråden.
Jag är ganska ny med klockor. Eller väldigt ny, kanske. Jag upptäckte klockor för ungefär ett år sen. Min ingång var egentligen via mode och stil. Jag hade sett modekanaler på youtube prata om vissa klockmärken som nog alla här vet vad jag pratar om. Jag minns inte varför, men jag började söka runt på klockor på youtube (lite marknadsundersökning innan jag köpte något, kanske) och kom in på riktiga nördkanaler där varje detalj av klockor diskuterades och där fick jag också upp ögonen för att en klocka var (eller kan vara) mer än bara en accessoar.
Så jag köpte tillslut min Timex Fairfield på prov för att se om det var nåt för mig (och den ser ju rätt mycket ut som de där andra märkena jag syftade på).
Sen fortsatte jag plöja klockkanaler på youtube och letar typ varje dag efter en "riktig" klocka att sikta på.

Min "favoritgenre" är defintivt flygare och enkla tool-klockor i allmänhet. Typ Fortis, Sinn, olika varianter på B och A-uhr osv. Jag har dock inte riktigt så mycket pengar att jag kan slänga dem på klockor, heh.

Här är vad jag har idag! Så inga dyrgripar, direkt. Seikon är den jag bär 90% av tiden och jag har ett par olika band jag byter ut med jämna mellanrum.
A1.jpg
 

Isen

Breitling
Hej!
Har inte snokat runt på forumet mer än nån dag innan jag reggade mig.
Äger inte ens en riktig klocka idag utan bara smartwatch som jag aldrig använder eftersom jag inte tycker den passar till nånting.
Fick syn på en Submariner av en slump för nåt år sen och sen dess haft tanken på att köpa mig en riktigt klocka i bakhuvudet sen dess.
NU har jag i alla fall bestämt mig för att köpa en klocka så kommer förmodligen ställa lite smått korkade frågor på forumet.
 

RobinK

Omega
2-Faktor
Tjenare! Man bör väl börja med att säga tack för insläppet, även om det inte var ett aktivt sådant! Här har ni en forumälskande IT nisse som har en förkärlek till dykarur som äntligen gjort slag i saken att sluta dreggla på internet och istället faktiskt köpa klockan jag blivit kär i. Har suttit här inne en längre tid och kikat på alla era fantastiska armbandsur och avundats många av er.

Har väl ingen vidare samling och verkligen inget genomgående fokus då jag fortfarande är i "ooh den var fin" stadiet (hoppas dock att jag aldrig kommer ur det hehe) men här ser ni vad jag sitter på än så länge som är värt att nämna!

Min 26 års present till mig själv:
DSCF2336.jpg


Övriga inte-lika-fina-men-jag-gillar-dem-ändå-klockor:
20180212_185834.jpg
20180212_185928.jpg
20180212_185822.jpg


Mycket kärlek, vi hörs nog mer i framtiden nu när man till och med får skriva saker!
 

Fredlindgren

Breitling
Hej och hå!
Vart medlem någon månad men inte ännu presenterat mig.
Fredrik heter jag och är sedan några år djupt svag för dykare.
Mitt flaggskepp som får överlägset mest tid på handleden är en Tag Heuer Aquaracer (ref. WAY211C). Jag har även en Tissot PRS 200 samt en klocla från en udda tillverkare som heter Hamtun H1. Räknar inte in Casion och Pulsaren.
Drömklockan är en Omega Planet Ocean (ref. 215.92.44.21.99.001). Det får jag nog dock vänta med ett tag innan affären blir av. Nästa scoop (som jag spanar lite efter här på köp/sälj-forumet) är Sjöö Sandströms UTC Skydiver Black Night.
Tack till er alla som bidrar med all tänkbar info som stöttar en till bra beslut!
Hälsn. Fredrik
20180417_192727.jpg
 

J.Westerberg

Breitling
Tjenare alla klockälskare!

Äntligen har jag registrerat mig efter ha snokat runt några månader och gör med detta inlägg mitt första. Jag är en grabb på 20år och mitt klockintresse började för lite drygt 4år sedan då jag fick en Daniel Wellington i present. Men för lite drygt ett och ett halvt år sedan bestämde jag mig att köpa en ny klocka då jag både tröttnat och gjort sönder min DW. Jag började söka runt på diverse klockaffärer och hemsidor, sedan dess har jag varit besatt! Efter att ha haft en DW så lovar jag att det aldrig blir en modeklocka igen;)

Just nu får denna pärla mest tid på handleden
20180417_225155.jpg

Sköt om er klockälskare hälsar J.Westerberg
 

FrommJR

Breitling
Tjenare alla klocknördar!
Ny här på forumet, ganska precis 2 månader nu som jag surfat runt och kikat in diverse riktigt fina klockor samt skönt surr i diverse trådar! Anledningen till att jag började kolla runt här på KS är p.g.a. min nya anställning inom klockbranschen, samt den första någonsin (Stjärnurmakarna). Alltid haft en fascination på armbandsur från min fars håll och nu kan jag börja jobba med det själv, mycket roligt! För övrigt är jag en "gröngöling" inom detta, så KS-trådar hjälper en nybörjare extremt mycket.

Är 22 bast och rockar för tillfället endast 2st GANT klockor, nöjd ändå, någonstans måste man börja. Däremot riktat i mig på en SEIKO SBDC033J (Seiko Sumo) som lär bli min första riktiga klocka med allt vad det innebär.
 

rez

Breitling
Hej.
Har väl alltid varit intresserad av klockor från och till, men intresset började vakna på allvar för ca 2 år sedan när jag fick en Certina DS Podium. Har i dagarna köpt en av Omega Seamaster Professional av en användare här på forumet, så det var läge att gå med nu :)
Känns mycket bra och det känns som en klocka jag kan ha väldigt länge.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Ny sedan några veckor tillbaka.
Inledde forumkarriären här med att köpa en SNK809 av Donpasta. Varvar den just nu med min Kronaby Sekel som troligen blir utbytt mot en Hamilton Khaki Pilot Day Date Auto vid tillfälle.
Intresset har alltid funnits där men först på senare år jag börjat bära klocka och framförallt på senare tid intresset vaknat till liv på riktigt.
Så det här slutar väl som med alla andra intressen, "bara en till" osv.
 

Fredlindgren

Breitling
Hej.
Har väl alltid varit intresserad av klockor från och till, men intresset började vakna på allvar för ca 2 år sedan när jag fick en Certina DS Podium. Har i dagarna köpt en av Omega Seamaster Professional av en användare här på forumet, så det var läge att gå med nu :)
Känns mycket bra och det känns som en klocka jag kan ha väldigt länge.
Får vi se en bild! :)
 
Tjena tjena! Mitt namn är Simon aka Sibbe, skulle bara vilja passa på å säga schyst jävla sida och tack för att man får vara en del av den! Hyfsat ny i klockgamet, äger en Classic 36mm datejust 2018 med brun urtavla två tonad oysterlänk, även skönt roulletedatum.Många åsikter kanske att de är en damklocka men de skiter jag i, den e fett! Och även snart ägare av en sub hulk. Hoppas vi stöter på varandra lite då och då mvh sibbe
0331CF40-5515-4822-8F7E-994CEC8763C1.jpeg
6E7242BB-9F4C-4BD2-8A3D-32D564BCBE27.jpeg
 
Senast ändrad:

Aetas

Breitling
2-Faktor
Hej,

Jag har varit medlem ett tag men inte varit särskillt aktiv.
Jag heter Christian och har gillat klockor sedan jag köpte min första ”riktiga” klocka strax efter millenieskiftet. En Omega ref. 2254.50.00.
1.jpg

Jag är glad att jag valde ett mekaniskt urverk, trots att jag då inte hade någon större koll på vilken skillnad det var mellan den och Quartz-alternativet.

Kärleken till Omega fortsatte när jag blev lite äldre och längs vägen utökade jag min samling som nu också innehåller en 70-tals klassiker, Omega Speedmaster Mark 4.5
2.jpg


Därtill snappade jag upp lite mer okända märken som jag har en svaghet för. Alltså klockor som håller hög kvalitet, är fina och samtidigt mycket billigare än de mer välkända märkena.


Just nu gillar jag kronografer från 40- talet och den finaste klockan som finns (även om det inte är en kronograf från 40-talet), alla kategorier, är Universal Geneve Polerouter med ”bomber”- skänklar. Så är det bara.


Hoppas komma i kontakt med er alla på forumet framöver!
 

Coco

Breitling
Hej!
Jag är ny på forumet sedan någon vecka tillbaka. Jag har varit klockintresserad i omgångar i mitt liv kan jag säga. Jag snöar in, läser på om urverk, modeller och märken ovs. Sen går tiden och jag glömmer det mesta jag lärt mig. Jag går omkring med en certina ds podium chronograf. En klocka som jag haft i 10 år och som jag tyckte att jag köpte för otroligt mycket pengar den gången. Certina blev valet då jag fick en certina president från min morfar och min mamma och pappa har alltid kört detta märke då de menar att man får hög kvalité till mycket rimligt pris.

Nu står jag och ska köpa en ny klocka, därav mitt pånyttfödda intresse. Jag har vuxit ifrån Certinan som jag dock varit otroligt nöjd med. Har växlat mellan metallänk och läder vilket roat lite en viss tid efter bytet. Jag går, måste jag säga lite motvilligt in och läser om de klockor jag funderar på för att åsikter från mer kunnigt folk och då hamnar jag ofta här, vilket gjort att jag reggat mig. Motviljan ligger i att ju mer man läser, och ju mer man snöar in ju dyrare blir klockorna!

Men, gud vad svårt det är att välja klocka!! Jag är på jakt efter en kronograf, då jag använder tidsfunktionen ofta på jobbet. Det ska vara stilrent, inget breitling-plåtter. Helst silver/ljus tavla då jag tycker det är lättast att kombinera med brunt läder och även med stållänk. Sen kommer det till urverket och märket i sig. Jag har förstått att ska man köpa ett kronograf med in-house urverk hamnar man i 50-100 tkr direkt. Så mycket pengar tycker jag inte en klocka är värd...än...Jag tänker att jag ska ha klockan hela livet då jag är väldigt sentimental inför grejer jag ägt länge och burit i vått och torrt. Men då blir det så mycket svårare att välja...

Sen tycker jag även att den ska vara minst 10 atm vattenskyddad. Inte för att jag skulle komma på att bada eller duscha med den men jag har många små barn som kan hitta på vad som helst och jag är mycket ute på havet om somrarna och vill inte vara rädd att doppa armen med klockan på om nöden kräver.
Sen ska den passa tiden ordentligt. Min certina drar sig 22 sekunder per dygn vilket jag inte tycker är acceptabelt.

Helst av allt hade jag önskat att jag älskade speedmasterns utseende. Speedmaster 57 är allt jag vill ha, Bra urverk, fin historia, tufft märke ovs. Men det är något med det välvda glaset och pojkaktigheten som jag inte helt gillar, trots att jag försöker allt jag kan. Den har annars allt ovan tycker jag.

Det jag nu kollat in är följande:

Tag heuer, carerra kronograf 1887, silver dial. Fördelar: Älskar designen, stilren kronograf. Lagom stor. Lagom prisklass. Eget urverk men som tydligen är ett seiko-verk som man försökt dölja. Många åsikter om detta överallt. 10 atm. Nackdelar: Tag heuers varumärke som verkar nedsmutsat överallt man läser.

Sneglat på IWC portofino kronograf, IW391022. Fördelar, IWC högre status på märket en tag. Snygg design. Nackdel: Tål ej vatten(vilket gör användningsområdet begränsat för mig) urverket är det samma som i min nuvarande certina vilket känns svårt att komma över när den kostar 50 000. Har IWC förbättrat den så mycket att den går bättre än certinan kan man undra. Sen är visst portuguisen kronograf in-house men då sticker priset ordentligt och designen tilltalar mig inte lika mycket.

Tag huer, carerra calibre 17, CV5111.FC6335. Fördelar: cosc-certifierad. Betyder det så väldigt mycket mer än känslan? Kan man kräva att de reglerar detta om den skulle börja dra sig för mycket? Det har jag inte fått kläm på. Har dyrare tillverkare som ej är sosc-certifierade samma typ av tidsangivelser och garanti?

Sen den dyra varianten: Jaeger-Lecoultre 1538530 kronograf. Fördelar: Snygg. In-house verk, fint varumärke. Nackdelar vattentålighet 5 atm(tillräckligt för en kort olycka?) Nackdelar: Priset såklart. Jag kommer nog aldrig att få mig själv till att betala detta för en klocka. Men den är med som övre absolut toppgräns.

Så, det var allt från mig. Min jakt går vidare och jag ska försöka lära mig tycka om speedmastern så gott jag kan så får vi se var jag hamnar. Om man tittar på den tillräckligt många gånger kanske den rätta känslan infinner sig!
 

Nza

Omega
2-Faktor
Gokväll KS, Navid här.
Inte den bästa på att dra till med världens presentation, så med förhoppning får detta duga for now.
Alltid gillat klockor, men inte ens i närheten av klockdyrkare (än!) som jag tolkar en stor del av er varv här.
Orsaken till att jag regnade konto här på KS var för att jag började få upp ögonen för diverse klockmärken med intressanta historier, särskilt Seiko. Började luska lite runt i forumen, läste, insåg att jag dreglar av längtan för en fin Seiko. Slutade upp med att jag införskaffade en SRP777K1, och hämtade ut den imorse. Fruktansvärt nöjd, helt kär i klockan, men samtidigt lite rädd att jag slutar upp med femtioelva klockor, haha.
Men med det sagt, så vill jag tacka för mig, hoppas presentationen duger, och framförallt tack för ett riktigt nice forum och att jag får vara här!

Slutligen bjuder jag på en bild där jag chillar ut kvällen med klockan
 

Bilagor

  • IMG_20180424_195349.jpg
    IMG_20180424_195349.jpg
    96.1 KB · Visningar: 5
Hej!
Jag är ny på forumet sedan någon vecka tillbaka. Jag har varit klockintresserad i omgångar i mitt liv kan jag säga. Jag snöar in, läser på om urverk, modeller och märken ovs. Sen går tiden och jag glömmer det mesta jag lärt mig. Jag går omkring med en certina ds podium chronograf. En klocka som jag haft i 10 år och som jag tyckte att jag köpte för otroligt mycket pengar den gången. Certina blev valet då jag fick en certina president från min morfar och min mamma och pappa har alltid kört detta märke då de menar att man får hög kvalité till mycket rimligt pris.

Nu står jag och ska köpa en ny klocka, därav mitt pånyttfödda intresse. Jag har vuxit ifrån Certinan som jag dock varit otroligt nöjd med. Har växlat mellan metallänk och läder vilket roat lite en viss tid efter bytet. Jag går, måste jag säga lite motvilligt in och läser om de klockor jag funderar på för att åsikter från mer kunnigt folk och då hamnar jag ofta här, vilket gjort att jag reggat mig. Motviljan ligger i att ju mer man läser, och ju mer man snöar in ju dyrare blir klockorna!

Men, gud vad svårt det är att välja klocka!! Jag är på jakt efter en kronograf, då jag använder tidsfunktionen ofta på jobbet. Det ska vara stilrent, inget breitling-plåtter. Helst silver/ljus tavla då jag tycker det är lättast att kombinera med brunt läder och även med stållänk. Sen kommer det till urverket och märket i sig. Jag har förstått att ska man köpa ett kronograf med in-house urverk hamnar man i 50-100 tkr direkt. Så mycket pengar tycker jag inte en klocka är värd...än...Jag tänker att jag ska ha klockan hela livet då jag är väldigt sentimental inför grejer jag ägt länge och burit i vått och torrt. Men då blir det så mycket svårare att välja...

Sen tycker jag även att den ska vara minst 10 atm vattenskyddad. Inte för att jag skulle komma på att bada eller duscha med den men jag har många små barn som kan hitta på vad som helst och jag är mycket ute på havet om somrarna och vill inte vara rädd att doppa armen med klockan på om nöden kräver.
Sen ska den passa tiden ordentligt. Min certina drar sig 22 sekunder per dygn vilket jag inte tycker är acceptabelt.

Helst av allt hade jag önskat att jag älskade speedmasterns utseende. Speedmaster 57 är allt jag vill ha, Bra urverk, fin historia, tufft märke ovs. Men det är något med det välvda glaset och pojkaktigheten som jag inte helt gillar, trots att jag försöker allt jag kan. Den har annars allt ovan tycker jag.

Det jag nu kollat in är följande:

Tag heuer, carerra kronograf 1887, silver dial. Fördelar: Älskar designen, stilren kronograf. Lagom stor. Lagom prisklass. Eget urverk men som tydligen är ett seiko-verk som man försökt dölja. Många åsikter om detta överallt. 10 atm. Nackdelar: Tag heuers varumärke som verkar nedsmutsat överallt man läser.

Sneglat på IWC portofino kronograf, IW391022. Fördelar, IWC högre status på märket en tag. Snygg design. Nackdel: Tål ej vatten(vilket gör användningsområdet begränsat för mig) urverket är det samma som i min nuvarande certina vilket känns svårt att komma över när den kostar 50 000. Har IWC förbättrat den så mycket att den går bättre än certinan kan man undra. Sen är visst portuguisen kronograf in-house men då sticker priset ordentligt och designen tilltalar mig inte lika mycket.

Tag huer, carerra calibre 17, CV5111.FC6335. Fördelar: cosc-certifierad. Betyder det så väldigt mycket mer än känslan? Kan man kräva att de reglerar detta om den skulle börja dra sig för mycket? Det har jag inte fått kläm på. Har dyrare tillverkare som ej är sosc-certifierade samma typ av tidsangivelser och garanti?

Sen den dyra varianten: Jaeger-Lecoultre 1538530 kronograf. Fördelar: Snygg. In-house verk, fint varumärke. Nackdelar vattentålighet 5 atm(tillräckligt för en kort olycka?) Nackdelar: Priset såklart. Jag kommer nog aldrig att få mig själv till att betala detta för en klocka. Men den är med som övre absolut toppgräns.

Så, det var allt från mig. Min jakt går vidare och jag ska försöka lära mig tycka om speedmastern så gott jag kan så får vi se var jag hamnar. Om man tittar på den tillräckligt många gånger kanske den rätta känslan infinner sig!
Välkommen. Kan tipsa om Speedmaster Racing. Finns med vit tavla och är vattentät till 10 atm. Mäter in på perfekta 40 mm.
 
Hej!
Jag är ny på forumet.. Jag går omkring med en certina ds podium chronograf. En klocka som jag haft i 10 år och som jag tyckte att jag köpte för otroligt mycket pengar den gången. Certina blev valet då jag fick en certina president från min morfar och min mamma och pappa har alltid kört detta märke då de menar att man får hög kvalité till mycket rimligt pris.

Nu står jag och ska köpa en ny klocka,

Motviljan ligger i att ju mer man läser, och ju mer man snöar in ju dyrare blir klockorna!

Men, gud vad svårt det är att välja klocka!! Jag tänker att jag ska ha klockan hela livet då jag är väldigt sentimental inför grejer jag ägt länge och burit i vått och torrt. Men då blir det så mycket svårare att välja...

Min certina drar sig 22 sekunder per dygn vilket jag inte tycker är acceptabelt.

Helst av allt hade jag önskat att jag älskade speedmasterns utseende. Speedmaster 57 är allt jag vill ha, Bra urverk, fin historia, tufft märke ovs. Men det är något med det välvda glaset och pojkaktigheten som jag inte helt gillar, trots att jag försöker allt jag kan. Den har annars allt ovan tycker jag.

Det jag nu kollat in är följande:

Tag heuer, carerra kronograf 1887, silver dial. Fördelar: Älskar designen, stilren kronograf. Lagom stor. Lagom prisklass. Eget urverk men som tydligen är ett seiko-verk som man försökt dölja. Många åsikter om detta överallt. 10 atm. Nackdelar: Tag heuers varumärke som verkar nedsmutsat överallt man läser.

Min jakt går vidare och jag ska försöka lära mig tycka om speedmastern så gott jag kan så får vi se var jag hamnar. Om man tittar på den tillräckligt många gånger kanske den rätta känslan infinner sig!
 
Jag tänker, har du någonsin servat din Certina..?

Klart det blir dyrare, man hittar ALLTID ursäkter som: "men ska jag ändå unna mig så.." och "en klocka jag ska ha hela livet blir inte så dyr om man slår ut priset på antal dagar den kommer användas" och så vidare:)

Du kan utan att vara orolig skölja över klockan, eller "doppa armen" eller för allt i världen ta en dusch med en ny Speedmaster som tål 50m. Du bör dock inte simma och dyka och liknande

Ang Tag Heuers ev "nedsmutsade" varumärke så tkr jag inte att det är nåt jag känner igen, de gör bra klockor till schysst priser, för att ligga inom "lyxsirtimentet", men visst, det är ingen Rolex.
Också Ang urverket du nämnde också sitter i din Certina, de bör servade ca värt 5 år för att "må bra";) så här du det så ska det vara märkligt en klocka för 30kakor drar sig nästan en halvminut innan den servat för andra gången.

Och självklart så har du garanti de första åren, jag tror jag har 4 år på min Speedy, har det iaf på min seamaster planet ocean.

Så, köp du dig en Tag Heuer om du vill, ska du ha den hela livet så spelar det väl ingen roll vad den halva procenten i landet som bär dyrare klockor än dig anser om märket?:)

Eller så köper du en Speedy klockren (haha) klocka enligt mig. Kika i trådarna så får du se, 5atm är mer än du tror, men många tror att de behöver 20atm för att ha den i badet...

Eller så köper du Jaegern, aldrig haft nån själv. Men är bra tarv på en Geophysic..:rolleyes:

Hur som helst, lycka till med ditt framtida klockköp och ägande

Mvh Roffe
 

Onyx12

Omega
Hej.
Patrick här, följt forumet slaviskt nu i ett halv år och iakttagit, läst på och inspirerats.
Klockintresset började för flera år sedan men den första riktiga klockan (Omega Speedmaster AT) köptes för ett år sedan.
Redan sugen på nytt och till sommaren är jag sugen på en DJ eller Millgaus.

Tack för bra forum och på återseende.
 

medurs

Breitling
Hej KS!
Anton heter jag och jag är då också ny på forumet. Jag slog nu äntligen slag i sak och öppnade ett konto. Mitt klockintresse började desto tidigare, där jag allt mer ofta läser kring fler modeller. Jag skulle uppskatta min tid här på forumet, oregistrerad förvisso, till ca 1 år. För tillfället sitter det en Certina DS action på handleden, alltså inget utmärkande. Jag står dock i begrepp att köpa min första riktiga klocka, där jag framförallt kollat in Omega aqua terra 41mm, en DJ (äldre), vilket såldes förklarar vilken priskategori jag rör mig inom. Jag skulle kalla mig relativt grön inom området "klockor" men KS hjälper mig enormt att förbättra min kunskap och navigera mig runt i denna klockdjungel, då jag är väldigt angelägen om att konstant lära mig mer. Bortsett från de två tidigare nämnda modellerna, är jag väl egentligen intresserad av en dykare. Ni förstår kanske min ambivalens kring valet. Jag är helt övertygad om att KS dessutom kommer hjälpa mig vid mitt första riktiga köp, och det känns tryggt.
Allt gott!
// Anton
 
Senast ändrad:

Coco

Breitling
Jag tänker, har du någonsin servat din Certina..?

Klart det blir dyrare, man hittar ALLTID ursäkter som: "men ska jag ändå unna mig så.." och "en klocka jag ska ha hela livet blir inte så dyr om man slår ut priset på antal dagar den kommer användas" och så vidare:)

Du kan utan att vara orolig skölja över klockan, eller "doppa armen" eller för allt i världen ta en dusch med en ny Speedmaster som tål 50m. Du bör dock inte simma och dyka och liknande

Ang Tag Heuers ev "nedsmutsade" varumärke så tkr jag inte att det är nåt jag känner igen, de gör bra klockor till schysst priser, för att ligga inom "lyxsirtimentet", men visst, det är ingen Rolex.
Också Ang urverket du nämnde också sitter i din Certina, de bör servade ca värt 5 år för att "må bra";) så här du det så ska det vara märkligt en klocka för 30kakor drar sig nästan en halvminut innan den servat för andra gången.

Och självklart så har du garanti de första åren, jag tror jag har 4 år på min Speedy, har det iaf på min seamaster planet ocean.

Så, köp du dig en Tag Heuer om du vill, ska du ha den hela livet så spelar det väl ingen roll vad den halva procenten i landet som bär dyrare klockor än dig anser om märket?:)

Eller så köper du en Speedy klockren (haha) klocka enligt mig. Kika i trådarna så får du se, 5atm är mer än du tror, men många tror att de behöver 20atm för att ha den i badet...

Eller så köper du Jaegern, aldrig haft nån själv. Men är bra tarv på en Geophysic..:rolleyes:

Hur som helst, lycka till med ditt framtida klockköp och ägande

Mvh Roffe
 

Coco

Breitling
Tack för input!
Ja, jag har förstått att 5 atm är allt jag faktiskt behöver. Känns som om det öppnar många fler dörrar avseende alternativ!
Jag servade cetinan just för att den drog sig 30 sekunder per dygn. Efteråt 22. Det gör mig faktiskt inte så mycket praktiskt men känslan av det stör mig ändå.
Glömmer man justera ett par dagar är man jäkligt sent ute.
Tror jag kör på en TH. Jaegerns pris har jag väldigt svårt att förlikas med...
Ha det!
 
Tack för input!
Ja, jag har förstått att 5 atm är allt jag faktiskt behöver. Känns som om det öppnar många fler dörrar avseende alternativ!
Jag servade cetinan just för att den drog sig 30 sekunder per dygn. Efteråt 22. Det gör mig faktiskt inte så mycket praktiskt men känslan av det stör mig ändå.
Glömmer man justera ett par dagar är man jäkligt sent ute.
Tror jag kör på en TH. Jaegerns pris har jag väldigt svårt att förlikas med...
Ha det!
Kul att kunna hjälpa till! Sambon har en Tag aquaracer som hon föredrar framför sina andra ur så du blir nog nöjd!
Hoppas du blir nöjd med din nya klocka :)

Mvh Roffe
 
Topp