• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

grammaticus

Breitling
Jag registrerade mig för lite mer än tre år sedan men har inte haft tid och energi att posta något än. Klockintresset grundar sig i att jag fick en gammal Omega min far haft vilket fick mig att inse vilka små under av finmekanik även ganska enkla mekaniska ur är. Det är ju dessutom om form av högteknlologi som har ganska många decennier på nacken.

Tyvärr har den gamla Omegan gett upp, vilket förtjänar en egen tråd, så jag fick en Nomos Tangente i födelsedagspresent för ett tag sedan, den funkar perfekt på jobbet, men jag är lite rädd att ha den på mig när jag är hemma och städar, jobbar i trädgården eller badar barnen. Lösningen blev att jag spontanköpte en Seiko SKX007 som tillfällig lösning (inget är dock lika permanent som en sådan). När jag gjorde det fick jag också tillfälle att prova några andra dykare som Oris Aquis och Seiko Turtle och Samurai. Detta gjorde att jag blev överbevisad om att de faktiskt inte är för stora för mina ganska smala handleder även om jag fortfarande tycker att lämplig storlek på en klocka är ca 38-40 mm.

I framtiden kan jag tänka mig:

* en snål-hipster-Rolex, dvs en vintage Datejust omväxlande på länk och rustikt läderband
* en mer up-market desk-diver, kanske Tudor, Oris eller Seiko
* in riktig dressare, tunn, två visare, varför inte i guld?
* nästan vad som helst från Grand Seiko :)

Obligatorisk bild på nuvarande "samlingen":
IMG_1078.jpg
 

Thomas aarum

Breitling
Hej Hej.
Thomas heter jeg:)
Fra Norge så velger å skrive på norsk, så håper dere skjønner hva jeg skriver
Jeg er 31 år og bor 20min fra Strømstad.
Ca 2 timer fra Göteborg
Jeg har er aktiv bruker av norske klocksnack sider. Men siden jeg bor så nærme Sverige så tenkte jeg det kunne være greit å få litt informasjon fra den svenske siden også
Legger ved bilde av mitt seneste klokke kjøp.
En lekker sommer klokke
IMG_3247.JPG
IMG_3246.JPG
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Okej, nu finns det ingen ursäkt längre utan det är bara att veta hut och presentera sig!

Rasmus heter jag och har sedan barnsben odlat ett klockintresse lite i tysthet. De senaste fem åren har det vuxit för att blomma ut rejält de senaste två. Har varit registrerad här ett tag, men man får sådan respekt för andra medlemmars kunskap att jag känt det svårt att tillföra så mycket. Jag läser dock och lär mig, avundas er övriga en del och hoppas kunna tillföra mer framöver! :)

Vad gäller den egna samlingen har jag mestadels hållit mig inom en tajt budget jämfört med många (de flesta?) här och haft en extra förkärlek till mörka objekt. Det har alltså blivit några relativt billiga quartzar och samlingen innehåller idag ett par Luminox, en Wenger, Diesel, Lambretta, m.m. I våras slog jag dock till på en Omega Seamaster Planet Ocean Cal 8900, som jag suktat efter några år och som nu är paradnumret. Den sällskapar och övertrumfar nu den Seiko Astron som tidigare var samlingens stjärna.

Skulle gärna skriva vad jag sneglar på härnäst, men jag vågar inte snacka om det för min plånbok springer nog iväg och gömmer sig då! :) Skämt åsido, det finns så sjukt många fina dykare där ute, samtidigt som något trevligt vintage-ur av mer dressar-modell vore trevligt. Tror dock att steg ett blir att sälja av några billiga objekt då jag vill hålla min samling relativt liten. Min uppfattning är att saker är till för att användas, så de klockor jag har ska få rimlig mängd handledstid - annars åker de ut!

Vi hörs och tack för all kunskap ni delar sålänge! :) Avslutar med några obligatoriska bilder, naturligtvis blir det mkt Seamaster...

/ Rasmus

20180422_155503.png

20180427_102730.png

20180508_164658.png
20180516_110141.png
 

Bilagor

  • 20180513_182724.png
    20180513_182724.png
    224.6 KB · Visningar: 3

Mr.Palmqvist

Breitling
Snygg & bra samling!
Okej, nu finns det ingen ursäkt längre utan det är bara att veta hut och presentera sig!

Rasmus heter jag och har sedan barnsben odlat ett klockintresse lite i tysthet. De senaste fem åren har det vuxit för att blomma ut rejält de senaste två. Har varit registrerad här ett tag, men man får sådan respekt för andra medlemmars kunskap att jag känt det svårt att tillföra så mycket. Jag läser dock och lär mig, avundas er övriga en del och hoppas kunna tillföra mer framöver! :)

Vad gäller den egna samlingen har jag mestadels hållit mig inom en tajt budget jämfört med många (de flesta?) här och haft en extra förkärlek till mörka objekt. Det har alltså blivit några relativt billiga quartzar och samlingen innehåller idag ett par Luminox, en Wenger, Diesel, Lambretta, m.m. I våras slog jag dock till på en Omega Seamaster Planet Ocean Cal 8900, som jag suktat efter några år och som nu är paradnumret. Den sällskapar och övertrumfar nu den Seiko Astron som tidigare var samlingens stjärna.

Skulle gärna skriva vad jag sneglar på härnäst, men jag vågar inte snacka om det för min plånbok springer nog iväg och gömmer sig då! :) Skämt åsido, det finns så sjukt många fina dykare där ute, samtidigt som något trevligt vintage-ur av mer dressar-modell vore trevligt. Tror dock att steg ett blir att sälja av några billiga objekt då jag vill hålla min samling relativt liten. Min uppfattning är att saker är till för att användas, så de klockor jag har ska få rimlig mängd handledstid - annars åker de ut!

Vi hörs och tack för all kunskap ni delar sålänge! :) Avslutar med några obligatoriska bilder, naturligtvis blir det mkt Seamaster...

/ Rasmus

20180422_155503.png

20180427_102730.png

20180508_164658.png
20180516_110141.png
 

Broder Tuck

Breitling
Hej!
Hampus heter jag, fick upp ögonen för klockor runt 3-4 år sedan och har börjat samla lite.
Har läst lite på KS till och från och tyckte det var dags att gå med på riktigt. Ser fram emot att få hänga här på forumet med er!

Kan ju även ta och visa några av mina klockor jag sitter på just nu.

Seiko 5 Automatic År 1990, ca (Min första mekaniska klocka)

Omega Seamaster Chronomat Cal 564, År 1967

Longines Master Collection L2.673.4.78.3 inköpt 03/2018

Nästa klocka blir en Datejust, så jagar efter en just nu :)

IMG_3174.JPG
IMG_3175.JPG
 

Genci86

Omega
Hej alla!

Jag är inte jätteny här på forumet men har mer observerat från bänken hittills ;). Hunnit göra en affär (köpt) av https://klocksnack.se/members/tourbillon.13014/ också som gick utmärkt.

Sitter idag med en JLC Master Control Date och en IWC Aquatimer 42mm. En rätt blygsam start på en förhoppningsvis grandios samling :)

Finns i Stockholm, arbetar som konsult i stan.

Väl mött!
Robert
IMG_2024.JPG
IMG_2025.JPG
 

Bilagor

  • P1050503.JPG
    P1050503.JPG
    195.8 KB · Visningar: 3

rm83

Panerai
2-Faktor
Hej alla!

Jag är inte jätteny här på forumet men har mer observerat från bänken hittills ;). Hunnit göra en affär (köpt) av https://klocksnack.se/members/tourbillon.13014/ också som gick utmärkt.

Sitter idag med en JLC Master Control Date och en IWC Aquatimer 42mm. En rätt blygsam start på en förhoppningsvis grandios samling :)

Finns i Stockholm, arbetar som konsult i stan.

Väl mött!
Robert
IMG_2024.JPG
IMG_2025.JPG

Aquatimern alltså! Mums! Kul att se!
 

CIA

Breitling
Hej!

Jim heter jag och har egentligen ingen aning om klockor.
Men jag köpte två stycken Swish Military Hanowa för några månader sen då jag återigen upptäckt hur stiligt det faktiskt är med en klocka på handleden.

Min kusin är klocknörd och han rekommenderade mig att kika in på Chrono24 och en helt ny värld öppnade sig.

Jag fastnade för två Breitling som jag klickade hem efter lite kommunikation med säljarna av respektive klocka. Många frågor blev det och fick svar på allt jag ville veta. Kändes säkert.

Nästa klocka jag siktar på är en Rolex Datejust. Begagnad såklart då jag inte är gjord av pengar.
Såg ett ex här på forumet med blå tavla och röd datumvisning och jag blev kär direkt. En sån ska jag ha. Nån dag.

I övrigt kan jag väl säga att jag samlar på sneakers och är uppe i strax över 130 par, från Stockholm och just nu sitter och väntar på ett flyg till London för att träffa andra sneakernördar som jag aldrig träffat förut. Men det blir nog kul!

Här under kommer bilder på mins första två ”riktiga klockor”.

Även om jag inte kommer skriva så mycket här lär jag bli kvar då jag totalt nördat ner mig i alla fina klockor som finns.

/Jim
 

Bilagor

  • 99D18C89-9715-4B6E-BD34-F54F2F49D1C3.jpeg
    99D18C89-9715-4B6E-BD34-F54F2F49D1C3.jpeg
    141.1 KB · Visningar: 2
  • 42227900-3B0B-45DB-9C2A-C4D552E94794.jpeg
    42227900-3B0B-45DB-9C2A-C4D552E94794.jpeg
    143.1 KB · Visningar: 2

Genci86

Omega
Hej!

Jim heter jag och har egentligen ingen aning om klockor.
Men jag köpte två stycken Swish Military Hanowa för några månader sen då jag återigen upptäckt hur stiligt det faktiskt är med en klocka på handleden.

Min kusin är klocknörd och han rekommenderade mig att kika in på Chrono24 och en helt ny värld öppnade sig.

Jag fastnade för två Breitling som jag klickade hem efter lite kommunikation med säljarna av respektive klocka. Många frågor blev det och fick svar på allt jag ville veta. Kändes säkert.

Nästa klocka jag siktar på är en Rolex Datejust. Begagnad såklart då jag inte är gjord av pengar.
Såg ett ex här på forumet med blå tavla och röd datumvisning och jag blev kär direkt. En sån ska jag ha. Nån dag.

I övrigt kan jag väl säga att jag samlar på sneakers och är uppe i strax över 130 par, från Stockholm och just nu sitter och väntar på ett flyg till London för att träffa andra sneakernördar som jag aldrig träffat förut. Men det blir nog kul!

Här under kommer bilder på mins första två ”riktiga klockor”.

Även om jag inte kommer skriva så mycket här lär jag bli kvar då jag totalt nördat ner mig i alla fina klockor som finns.

/Jim

Kul, välkommen. Känner igen mig i din beskrivning. Ett annat tips är att hitta några schyssta youtube kanaler om du vill få lite inspo. "Talking watches with..." på kanalen "Hodinkee" är rolig!

/R
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hej, har efter en längre tid som passiv följare tagit steget till att slutligen registrera mig! :)

Äger uteslutande vintage som jag började samla smått för drygt tio år sedan och efter ett längre uppehåll så har jag köpt på mig lite nytt. Har i dagsläget ca 10 automat, en quartz och en stämgaffel. Skruvar ingenting själv, men fascineras av mekaniska verk.
Ser fram emot många trevliga diskussioner!

/ M
 

Genci86

Omega
Hej, har efter en längre tid som passiv följare tagit steget till att slutligen registrera mig! :)

Äger uteslutande vintage som jag började samla smått för drygt tio år sedan och efter ett längre uppehåll så har jag köpt på mig lite nytt. Har i dagsläget ca 10 automat, en quartz och en stämgaffel. Skruvar ingenting själv, men fascineras av mekaniska verk.
Ser fram emot många trevliga diskussioner!

/ M
Spännande, du måste visa samlingen!
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Hej! Trillade dit för några år sedan, när jag köpte en sunkig kvartsklocka i 85 % plast för kraftigt överpris för att den såg fräck och militär ut. Begäret förvärrades när jag skaffade en utomordentligt prisvärd casio f-91w efter att ha läst en tråd om terroristklockor som kändes relevant, då det är lite snarlik destruktiv stämmning på mitt jobb. I det skedet kunde jag fortfarande "sluta när som helst, jag håller på för att jag vill", men sen jag köpte min första automatare, som egentligen bara dämpade suget i ett drygt halvår innan jag tillslut blev med seiko också. Jävla seiko. Det finns ju hur mycket som helst. Nu sitter jag där och googlar, och kan inte sluta. Registrerade mig tillslut, framför allt för att komma åt expertisen, men även för att jag behöver en till kran. Tack för mig, nu ska jag gå och skaka på kronografen.
 

Brogin

Rolex
Hej, lite blivit lite klocknyfiken nu på gammla dagar. 1 Certina och 2 Seiko är väl knappast nån samling men risken finns att jag köper fler... /Anders
20180518_172520.jpg
 

alekas22

Breitling
Hej
Peter K här.
Jag har lurkat på TTT ett par år, och nu kommit hit.
Jag är inne på micro märken, och sportar bla:
Dievas Squale Benarus Armida Artego.
Har även en Glycine.
Om ekonomi tillät, skulle det även finnas en Speedmaster Moon.
Det finns också några Micros som skulle kunna tillkomma: Wilson LM´Ploprof mfl.

Här kommer bilder på min nuvarande stab av tidgivare-tidtagare (tar tid från allt annat i livet)

















Den sista, är min skäms klocka, nästan en kopia, går väl ändå som hommage.
Vilken kollektion!
 

asimovfan

Omega
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej, har varit medlem ett tag men inte presenterat mig tidigare. Har alltid varit fascinerad av mekanik och då var inte steget långt till urverk! Gillar mycket olika märken men mest de som har intressanta verk, mao gör dem inhouse. Idag är det Tudor Pelagos som gäller, senare under kvällen blir det också en tudor men då ett dressur med oystercase från femtitalet i guld. Som sagt många olika typer av klockor får igång mig.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Hej!
Zacharias heter jag och är 24 år med ett intresse för klockor sedan jag var liten. Jag ville som 13 åring köpa en Trissot eller en Certina.. Dock så trodde min mor att jag skulle ledsna på klockor då hon ansåg att de var omodernt med klocka... Jag köpte då en billig Seiko från ur & Penn för att motbevisa för henne att mitt intresse för klockor var genuint. Jag hade den klockan varje dag i 3 års tid! Köpte därefter min första Trissot och nu har jag ca 4 ST lågprisade klockor (om än fina) men suget efter min första riktiga klocka börjar ta sig igen. Jag gick således med i forumet för att kunna ta del av er gedigna kunskap och expertis men även för att få lite inspiration inför vilken mitt första riktiga klockköp ska bli!
Jag tänkte att jag skulle starta en tråd för inspiration men har inte lyckats förstå mig på hur jag skall göra för att starta en tråd (om de nu är möjligt som ny medlem?) Hur som helst så ska det bli kul att vara här och jag har redan slukat en del trådar med stor entusiasm!
På återseende!
Mvh Z.
 
Senast ändrad:

Viggo Smith

Breitling
Goddag KS!

Som flertalet andra på forumet så har jag hängt här en del utan att göra inlägg eller presentera mig. Har haft ett smått intresse för klockor under en relativt lång tid, men under det senaste året så har det tagit fart på riktigt. Just nu så sitter jag på några vintage, t.ex. en Zodiac, Arsenal Geneve och en Seiko SQ. Min Sarb033 och terroristen (f91-w) är dem som används oftast må tro.

Härligt forum med mycket intressant läsning, lär sig något nytt varje dag när man stryker genom trådarna, kul!
 
Senast ändrad:

Britten

Breitling
Tjenare!
För att summera mig kan man säga kläder, musik och ett begynnande intresse för klockor.
Just nu sitter jag på en Certina DS Action, vilken jag är väldigt nöjd med och har burit varenda dag sen jag köpte den.
714F6507-C195-4822-B5D7-A513E57464C9.jpeg

Däremot så känner jag att klockan inte tillfredställer hela mitt klockbehov och dragkraften mot 'riktiga' klockor blir allt starkare, vilket är anledningen till att jag sitter och kladdar ihop någon text här och nu. Några favoriter jag har för tillfället är Rolex 1601/1603 och vissa Speedys, vilka jag hoppas kunna ha åtminstone en av inom en (relativt) snar framtid. Tackar stort för ett trevligt forum och hoppas kunna ge något tillbaka eventuellt! :)
 
Senast ändrad:
Hej,
Johan heter jag och har ganska nyligen hittat hit. Fyller 40 inom kort och min fru vill ge mig en fin klocka... :) Därav att jag börjat förkovra mig i klockornas underbara värld... Finns så mycket kunskap och inspiration på detta forum. Tack för detta!
Johan
Klart du ska ha en ny Day Date, säg till din fru det. Det kan liksom inte gå fel.
Troligtvis era bäst investerade 250k kr, EVER! ;)
 

Pave

Cartier
2-Faktor
Hej,
Johan heter jag och har ganska nyligen hittat hit. Fyller 40 inom kort och min fru vill ge mig en fin klocka... :) Därav att jag börjat förkovra mig i klockornas underbara värld... Finns så mycket kunskap och inspiration på detta forum. Tack för detta!
Johan

God eftermiddag. Pave heter jag och har av samma anledning som ovan dykt ner i klockornas fantastiska värld. Sökandet efter en 40 års present ledde mig sakta men säkert till Klocksnack och all den kunskap och nyfikenhet om klockor som samlats på forumet. Efter vad som känns som en evighet av Googlande är jag om möjligt än mer förvirrad i mitt framtida klockval, men skam den som ger sig. Bosatt i Stockholm och har endast tre klockor i min ägo, alla tre batteridrivna. Tanken är att nästa blir en med ett automatiskt urverk. Tack för mig från en übervarm SL buss.
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
God eftermiddag. Pavlos heter jag och har av samma anledning som ovan dykt ner i klockornas fantastiska värld. Sökandet efter en 40 års present ledde mig sakta men säkert till Klocksnack och all den kunskap och nyfikenhet om klockor som samlats på forumet. Efter vad som känns som en evighet av Googlande är jag om möjligt än mer förvirrad i mitt framtida klockval, men skam den som ger sig. Bosatt i Stockholm och har endast tre klockor i min ägo, alla tre batteridrivna. Tanken är att nästa blir en med ett automatiskt urverk. Tack för mig från en übervarm SL buss.


Det finns bra trådar på forumet att läsa om klock-val. Budgeten är såklart avgörande men kika runt lite så kommer du hitta massor av matnyttig information i sökandet efter nära klocka :)
 

Pave

Cartier
2-Faktor
Det finns bra trådar på forumet att läsa om klock-val. Budgeten är såklart avgörande men kika runt lite så kommer du hitta massor av matnyttig information i sökandet efter nära klocka :)

Tack för uppmuntran Joca, har redan påbörjat ”betandet” av en uppsjö av matnyttiga och intressanta trådar:).
 

strider

Panerai
Okej, nu finns det ingen ursäkt längre utan det är bara att veta hut och presentera sig!

Rasmus heter jag och har sedan barnsben odlat ett klockintresse lite i tysthet. De senaste fem åren har det vuxit för att blomma ut rejält de senaste två. Har varit registrerad här ett tag, men man får sådan respekt för andra medlemmars kunskap att jag känt det svårt att tillföra så mycket. Jag läser dock och lär mig, avundas er övriga en del och hoppas kunna tillföra mer framöver! :)

Vad gäller den egna samlingen har jag mestadels hållit mig inom en tajt budget jämfört med många (de flesta?) här och haft en extra förkärlek till mörka objekt. Det har alltså blivit några relativt billiga quartzar och samlingen innehåller idag ett par Luminox, en Wenger, Diesel, Lambretta, m.m. I våras slog jag dock till på en Omega Seamaster Planet Ocean Cal 8900, som jag suktat efter några år och som nu är paradnumret. Den sällskapar och övertrumfar nu den Seiko Astron som tidigare var samlingens stjärna.

Skulle gärna skriva vad jag sneglar på härnäst, men jag vågar inte snacka om det för min plånbok springer nog iväg och gömmer sig då! :) Skämt åsido, det finns så sjukt många fina dykare där ute, samtidigt som något trevligt vintage-ur av mer dressar-modell vore trevligt. Tror dock att steg ett blir att sälja av några billiga objekt då jag vill hålla min samling relativt liten. Min uppfattning är att saker är till för att användas, så de klockor jag har ska få rimlig mängd handledstid - annars åker de ut!

Vi hörs och tack för all kunskap ni delar sålänge! :) Avslutar med några obligatoriska bilder, naturligtvis blir det mkt Seamaster...

/ Rasmus

20180422_155503.png

20180427_102730.png

20180508_164658.png
20180516_110141.png
Bra presentation, välkommen!
 
Topp