• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Compiss

Patek
2-Faktor
Välkommen! Vad konstig din SD ser ut? Är dålig på modellen, men insertet ser ju monstertjockt ut? Och sen undrar jag någon som är kunnig: finns det en generationsskillnad mellan olika hulktavlor? För din hulktavla har fel A i ”Submariner” jämfört med flera andra jag kollat på?
Finns med båda ”A” varianterna. 2012 (platt A) vs 2017 (spetsigt A)
3688A0AD-4012-4B80-9292-E2C78203F7C5.jpeg


1D072547-185F-4B87-9B68-CAD1D02148F1.png
FF481B8A-8626-475A-AC97-583D83E914AF.png
 
Senast ändrad:

Androl

Omega
Välkommen! Vad konstig din SD ser ut? Är dålig på modellen, men insertet ser ju monstertjockt ut? Och sen undrar jag någon som är kunnig: finns det en generationsskillnad mellan olika hulktavlor? För din hulktavla har fel A i ”Submariner” jämfört med flera andra jag kollat på?
Tackar! Kan bero på att glaset är upphöjt över bezel på den, är ju serie nummer 16600. Inte 116600 med maxi case där bezel ligger nästan i samma liv. Så kan vara det du reflekterade över, Om jag uppfattade din fråga rätt. Den andra frågan fick vi redan svar på
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tackar! Kan bero på att glaset är upphöjt över bezel på den, är ju serie nummer 16600. Inte 116600 med maxi case där bezel ligger nästan i samma liv. Så kan vara det du reflekterade över, Om jag uppfattade din fråga rätt. Den andra frågan fick vi redan svar på
Ja jo, jag vet vilken referens det är och hur skillnaden är mot 6siffrig ref. Tack för svaret:). Tror kanske din bild lurade mig lite, posta gärna något mer foto på den om du kan/orkar! Vore intressant att se.
 

AndersEd

Omega
Hej!

Anders heter jag och har fått ett relativt nytt klockintresse.

Jag har kikat runt på forumet en tid och bestämde mig nu för att skaffa ett konto.

Har en SKX007 på armen och är på jakt efter en lite mer allround klocka som passar till det mesta. Från jobb(kostym) till fritid(T-shirt och jeans). Vi får se vad det blir - Jag håller ögonen öppna på säljdelen av forumet.

Tack för ett bra forum!

//Anders
 

Bilagor

  • IMG_6818.JPG
    IMG_6818.JPG
    148.3 KB · Visningar: 2

edvardw

Omega
Välkommen! Vad konstig din SD ser ut? Är dålig på modellen, men insertet ser ju monstertjockt ut? Och sen undrar jag någon som är kunnig: finns det en generationsskillnad mellan olika hulktavlor? För din hulktavla har fel A i ”Submariner” jämfört med flera andra jag kollat på?

Det hade jag aldrig tänkt på innan. Snyggt, lärt mig något nytt idag.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Hej!

Anders heter jag och har fått ett relativt nytt klockintresse.

Jag har kikat runt på forumet en tid och bestämde mig nu för att skaffa ett konto.

Har en SKX007 på armen och är på jakt efter en lite mer allround klocka som passar till det mesta. Från jobb(kostym) till fritid(T-shirt och jeans). Vi får se vad det blir - Jag håller ögonen öppna på säljdelen av forumet.

Tack för ett bra forum!

//Anders
Välkommen Anders! Med en Seiko kommer du lätt bli omtyckt här på forumet. Jag kan rekommendera att söka på "köpråd" i sökfältet så kommer du hitta flera olika trådar för inspiration i olika prisklasser. Personligen gillar jag Submariner och tycker de är bra på alla sätt och vis men om du inte vill lägga så mycket så finns andra alternativ.
 

direction

Panerai
2-Faktor
Tjena!

Kanske dags jag presenterar mig lite har köpt och sålt en del, allt jag köpt och sålt har ju egentligen varit tack vare detta forum. Alla modeller man sett i trådar och saker man läst om dem olika uren. Ville egentligen alltid ha en Ap, men förstod ganska snart att det var en ganska dålig investering. Enligt dem flesta i detta forum. Dyr och service var rena rånet. Så drog igång karriären för ca 2 år sen med detta uret.

0FBB27E6-567D-4BF8-9B1F-F48C0BFA2ECE.jpeg


Faktiskt den hittills bästa klockan jag haft och ägt längst, blev ju faktiskt lite mer än ett helt år.

Sen så började jag titta runt efter andra klockor och tyckte ju Gmt var extremt nödvändigt, med olika tidszoner. Fast jag egentligen aldrig har användning för det.

B82E9DEC-BFA6-4EB4-A6DA-929F9A7F959E.jpeg

Handlade en ny sån, förstod hur onödig den var och gillade aldrig att det var pcl (polerade mittlänkar) räckte att man tittade på den så blev det repor. Den gick fort bort.

Tänkte självklart att det är en borstad länk som är hela grejen. Gärna som sticker ut lite. Såg hulken här på forumet, fulaste klockan jag sett. Första gången. Vid 20 gången var man väldigt förtjust i klockan

1BA73704-3BAE-48F9-BF1D-01DF86197308.jpeg


Fullkomligt överlycklig över klockan i nästan ett halvår.

Sa till tjejen att blir det någon ny klocka på ett år så får du en utomlands resa. Kanske ska nämnas att vi köpte hus för några månader sen och fick barn för ett halvår sen. Hon tyckte kanske jag kunde lägga pengar på andra mer viktiga saker. Vad nu hon menade med det.

Så tänkte att vi kanske kunde kunde ta en resa med familjen så bokade en resa. Hon var överlycklig, tills hon såg varför.

D5751B13-05AE-427D-982F-0EEF0949923C.png


Blir förhoppningsvis lite mer aktiv i framtiden och frågar lite mer. Ni ska veta att det tar en stund och kolla igenom alla forumtrådar för att läsa på om alla klockor :ap: :);)
Bra smak! Fina klockor du har/haft! Välkommen! :)
 

Mar88tin

Breitling
Hallå!
Efter att ha följt forumet något halvår var det hög tid att registrera och presentera sig här.
Martin heter jag och har väl nog alltid mer eller mindre omedvetet och planlöst odlat mitt klockintresse.
På senare tid har dock intresset ökat markant allt eftersom kunskapen inom området ökat.
Har dock inte någon namnkunnig samling ännu utan roterar på de tre klockor jag införskaffat innan jag blev tillräckligt påläst inom området, så ha överseende! ;)
Innehar för tillfället följande trio:
  • Invicta Grand Diver
  • Corniche Mistral Forty
  • Sea-Gull 819.317

I år har jag dessutom uppnått den respektabla åldern av 30 år vilket jag tänkt minnas genom att skaffa mig min första "riktiga" klocka. Och där är sökandet i full gång, men mer om det får nog bli i en annan tråd tror jag.

Kul att vara här och tack för ett bra forum!
 

edvardw

Omega
Hallå!
Efter att ha följt forumet något halvår var det hög tid att registrera och presentera sig här.
Martin heter jag och har väl nog alltid mer eller mindre omedvetet och planlöst odlat mitt klockintresse.
På senare tid har dock intresset ökat markant allt eftersom kunskapen inom området ökat.
Har dock inte någon namnkunnig samling ännu utan roterar på de tre klockor jag införskaffat innan jag blev tillräckligt påläst inom området, så ha överseende! ;)
Innehar för tillfället följande trio:
  • Invicta Grand Diver
  • Corniche Mistral Forty
  • Sea-Gull 819.317

I år har jag dessutom uppnått den respektabla åldern av 30 år vilket jag tänkt minnas genom att skaffa mig min första "riktiga" klocka. Och där är sökandet i full gång, men mer om det får nog bli i en annan tråd tror jag.

Kul att vara här och tack för ett bra forum!

Välkommen! Bra start, oroa dig inte över din samling nu. Den kommer garanterat att växa ska du se :)
 

Tally-ho

Omega
Hej hej!

Jag heter Kristoffer. Jag har tittat in här ibland och nu har jag gått med. Detta forumet verkar ju vara formidabelt!

Har en Speedmaster Professional som är den klocka jag brukar ha dagligen. Ville ha en sådan länge (jo, jag gillar allt Apolloprogrammet och hela NASA-grejen:) och nu har jag haft en i runt 5 år.
Har en Seiko 5 (SNZH53K1) och en Citizen Promaster Eco-Drive (BN-0100-51E) men dom får inte så mycket tid.

Jag tror att jag är på jakt efter en Submariner, och det ska nog vara en 14060M

Dagen till ära; #speedytuesday

FF44D6E6-17E8-4577-8245-525A19A54B6D.jpeg


Tack för att jag får vara med er här!

Kristoffer
 

Tidur

Omega
Hej, är ny på forumet, gick med i helgen men kan ju erkänna att jag vart inne titt som tätt och läst så tyckte det var dags att bli medlem.
Har väl inga märkvärdiga klockor men är ganska nöjd med min Oris aquis har även en cool fyrkantig Hamilton och en Seiko black monster.
Lurar på att införskaffa en aqua terra men blev också väldigt förtjust i Panerai, fick nyligen klämma på ett toppen ex.
Vi får se vad det blir.:)
 

Andreas8701

Breitling
Halloj!
Jag går under namnet Andreas och har varit medlem sedan några veckor tillbaka. Har ett relativt nytt intresse för klockor och skulle kalla mig klocknörd, men sitter inte på några större kunskaper. Min första mekaniska klocka införskaffade jag mig från kickstarter för 1,5 år sedan. Jag har knappt två månader sedan köpt en Omega Geneve från 72 som för närvarande är på service och jag bör få tillbaka den vilken dag som helst.

Är ingen stor fantast när det gäller Rolex, har helt enkelt fallit mer för Omega och suktar även efter en Grand Seiko. Jag har ställt in mig på en Omega Aqua Terra som nog kommer bli nästa köp i framtiden.

Har redan fått hjälp av medlemmar här på sidan och är överväldigad av den hjälpsamhet som finns på forumen.

Lägger med bilderna på klockan från kickstarter och Omegan innan den lämnades in för service.

Vi hörs, tjo så länge.

IMG_2871.jpg
IMG_2546.jpg
 

DrOz

Omega
2-Faktor
Hej alla klockfantaster!
Jacob heter jag och har lurkat runt här på forumet i några månader. Jag har väl alltid haft ett intresse för klockor, men har aldrig riktigt "agerat" på det. Sedan några månader tillbaka har jag lagt lite mer tid åt det och det har resulterat i mycket väl spenderad tid här på KS. Några klockköp och klockband senare fattade jag intresse för Sjöö Sandström UTC Skydiver vilket jag prompt köpte och är helnöjd med.

Samling består numera av min juvel SS Skydiver, lite seiko nytt och gammalt och två skämmiga men sentimentalt laddade modeklockor.
Är riktigt sugen på en klocka med en bronsboett såsom en Black Bay Bronze, men det får nog vänta ett tag tills plånboken återhämtar sig.

Väl mött och syns på forumet!
klocksamling.jpg
Juvelen.jpg
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Hej alla klockfantaster!
Jacob heter jag och har lurkat runt här på forumet i några månader. Jag har väl alltid haft ett intresse för klockor, men har aldrig riktigt "agerat" på det. Sedan några månader tillbaka har jag lagt lite mer tid åt det och det har resulterat i mycket väl spenderad tid här på KS. Några klockköp och klockband senare fattade jag intresse för Sjöö Sandström UTC Skydiver vilket jag prompt köpte och är helnöjd med.

Samling består numera av min juvel SS Skydiver, lite seiko nytt och gammalt och två skämmiga men sentimentalt laddade modeklockor.
Är riktigt sugen på en klocka med en bronsboett såsom en Black Bay Bronze, men det får nog vänta ett tag tills plånboken återhämtar sig.

Väl mött och syns på forumet!
klocksamling.jpg
Juvelen.jpg
Välkommen :D
 

Maxzzz

Breitling
Hej!

Max heter jag och för tillfället är armen tom på klockor. Hittade hit efter att ensam-letandet efter den ökända "första riktiga klockan" blev för påfrestande (jag ser nu mer klockor framför mig när jag stänger ögonen).

Men samma sekund som jag registrerade mig hittade jag klockan som kommer bli min första: DE VILLE CO-AXIAL CHRONOGRAPH (ref 4841.31, länk till pdf). Så nu påbörjas nästa fas: Vart ska jag köpa den?

Förhoppningsvis kan jag få hjälp här med detta (Självklart ser jag att en EXAKT sådan såldes här i början av året. Men sånt är livet).

Jag hittar inte heller någon tråd eller diskussion om klockan, kan det verkligen stämma?

EDIT: Gick över till morsan nyss för att hjälpa till med tekniken. Självklart berättade hon att min första klocka faktiskt låg kvar i ett skåp. En tripp till klockaffären senare (för att ordna batteri) så nu sitter denna Swatch anno ca 2002-2005 av okänd modell på handen:
img_20180606_181000.jpg
 
Senast ändrad:

degen

Omega
Hej!
Mitt namn är Sebastian, född 1989 och jag är ny till klockgejmet. Har en vän (som är registrerad på KS) som hjälpt mig en hel del samt väckt mitt intresse på allvar för klockor. Självklart har man haft klockor sedan många år tillbaka som accessoar men inte mer allvarligt än någon parfymklocka som man snabbt tappat suget för.

Jag har redan hunnit införskaffa mig en Omega Genéve automatisk cal.565.

Fantastiskt kul att få ta del av ett så pass bra och seriöst forum som detta. Känns inte heller jobbigt att vara nybörjare utan bemöts vänligt när jag skickar PM och är frågvis.

Tack för mig.
/S
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hej!

Max heter jag och för tillfället är armen tom på klockor. Hittade hit efter att ensam-letandet efter den ökända "första riktiga klockan" blev för påfrestande (jag ser nu mer klockor framför mig när jag stänger ögonen).

Men samma sekund som jag registrerade mig hittade jag klockan som kommer bli min första: DE VILLE CO-AXIAL CHRONOGRAPH (ref 4841.31, länk till pdf). Så nu påbörjas nästa fas: Vart ska jag köpa den?

Förhoppningsvis kan jag få hjälp här med detta (Självklart ser jag att en EXAKT sådan såldes här i början av året. Men sånt är livet).

Jag hittar inte heller någon tråd eller diskussion om klockan, kan det verkligen stämma?

EDIT: Gick över till morsan nyss för att hjälpa till med tekniken. Självklart berättade hon att min första klocka faktiskt låg kvar i ett skåp. En tripp till klockaffären senare (för att ordna batteri) så nu sitter denna Swatch anno ca 2002-2005 av okänd modell på handen:
img_20180606_181000.jpg
Välkommen. Ny bild på Swatchen? :D Den du lagt upp fungerar inte. / en som tokdiggar Swatch
 

cm22bb

Breitling
Hej,
Calle från Göteborg.

Jag har länge beundrat klockor på avstånd och varit helt ok med det. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna få mig själv att lägga mycket pengar på en klocka men jag tror att jag är där!
För många år sedan blev jag förälskad i Omega PO och jag hoppas att det är en sådan jag kommer att hitta för att köpa. Processen kommer säkert att ta ett tag då jag har lätt beslutsångest men jag är egentligen ok med det med. För mig känns det som att resan till köpet är nästan lika fin som köpet. Nästan.

Jag kommer säkert ställa mycket frågor i diverse trådar, en del bra och en del dåliga men det känns som att det är ok i detta forum då jag slås av två saker när jag nu läst trådar och bild-knarkat klockor. För det första så finns det otroligt mycket kunskap bland folk i här och det är väl inte så ovanligt i forum men jag slås av hur god ton det är i samtliga trådar jag läst. Inga personliga påhopp, inga sågningar och en bild på en klocka känns uppskattad oavsett prisklass!

Så, jag kommer att börja leta PO så länge så hörs vi i trådar framöver!
 

StellarNursery

Breitling
Hej allihop!

Ny på klockor. Tyvärr introducerade min arbetskamrat mig för klockor och sedan dess har det bara gått utför. Men det är roligt! Kollar på klockor varje dag och har väldigt varierande smak som också skiftar ofta. Efter 6 månaders tittande köpte jag en Grand Seiko SBGC001 och efter det har det blivit en handfull andra klockor.

Jag är speciellt svag för vintage chronografer med blåa och röda detaljer (fint exempel nedan) men oftast är de ganska små och jag kan för lite för att slå till. Vi får se! Jag har iaf roligt här, läser mycket i vintagetrådar och kollar på dagens klocka-tråden varje morgon. Jag samlar på bilder på pinterest: https://www.pinterest.se/vincenthauser/watch-it/ (osäker på om man kan gå in utan att ha konto, sorry).

Just nu spanar jag på
6533483_xxl.jpg


och även denna Omega:
7726724b_xxl.jpg


Och som exempel på dröm-vintate: (ej min)

chrono.jpg
 
Senast ändrad:

Maxzzz

Breitling
Välkommen. Ny bild på Swatchen? :D Den du lagt upp fungerar inte. / en som tokdiggar Swatch

Kan du säga något om den (och kanske peka till rätt tråd här inne för att få veta mer)?
 

Bilagor

  • 34638474_10160312896430570_2644190688727531520_n.jpg
    34638474_10160312896430570_2644190688727531520_n.jpg
    91.5 KB · Visningar: 1
  • 35050549_10160330800795570_4902455854122401792_n.jpg
    35050549_10160330800795570_4902455854122401792_n.jpg
    220.7 KB · Visningar: 1

Carl Olof

Breitling
Tjena! Ny på forumet. Haft ett klockintresse som vaknat från och till med åren. Började med Rado när jag precis blivit vuxen, några år senare såg jag en Junghans på en resa i Tyskland, råkade blanda ihop Euron med Svenska kronor, så fick för mig att den kostade 1000kr! Nu vid en ålder på 27 år har jag faktiskt börjat skaffa några klockor. Seiko SKX009J blev den första. Kort därpå en Orient Star Classic som jag tycker om väldigt mycket. Lär bli en Junghans i år också, efter alla dessa år älskar jag fortfarande hur den ser ut.

Fick två Omega av pappa också. Båda har tidigare tillhört farfar varav en av dem bars av farfar när han gick bort för 35 år sedan. De må inte va de klockor jag tycker är snyggast, men det är dessa två klockor som jag håller som två av mina allra käraste ägodelar, ovärderliga. En av dem är en Omega Constellation från ca 70 talet, den går för fort, ska skicka den till Omega för service så fort jag får tillfälle. Den andra är en ospesifik Omega från ca 1942, den har inte blivit servad på 35 år (oetiskt av pappa), den har en spricka i glaset och det ser ut som fukt tagit sig in i den, ändå går den helt korrekt! Även denna ska dock på service såklart.

Tänkte bli lite av en OWG likt farfar (även om jag ibland tänkt använda andra klockor, som min Orient och den framtida Junghans för finare tillfällen, och Seikon när jag är ute och seglar eller jagar. Likaså då och då bära Farfars Omegor), därav letar jag nu efter en dykare som är något retro, som kan gå i arv likt de två Omega jag tagit över förvaltandet av från farfar. Verkar ha hittat detta i Tudor Black Bay S&G/58. Verkligen två klockrena alster!
 

Carl Olof

Breitling
Två frågor:
Under mitt och många andras namn står det ”giraffen”, varför står det så?

Hur ändrar jag detta? Letar runt i inställningar för kontot men kan inte hitta något.
 
Topp