• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hardy skrev:
NU var det färdiglurkat!

Mitt namn är Gustav och jobbar just nu som redovisare på PWC i Östersund.

Mitt klockintresse har kommit och gått de senaste 3 åren skulle jag säga. jag har köpt och sålt en del klockor under de åren för att jag fascineras av det otroliga hantverket. Enda fram tills igår har jag endast ägt omegor (Seamaster Professional, Speedmaster pre-moon, Constellation, Genevé etc), men igår ramlade min första Rolex in! Det känns bra även om Omega har en speciell plats i mitt hjärta! den platsen kanske kan ersättas.

Hursom!
Jag flyttar snart vidare till Sthlm/Uppsala för att studera konstvetenskap samt vara trainee hos Auktionshuset Bukowskis, hoppas att träffa fler av er då (verkar som många är stockholm based)

Just nu äger jag två klockor.

_DSC1649_zpse9660fba.gif

C-_Users_Gustav_Desktop__DSC1613_zps1a4e1ba9.gif


Jag tycker om att ha lite omsättning på klockfronten och försöker byta relativt ofta för att få mer inspiration och den härliga köperushen!

PMa gärna om ni vill veta något mer om mig!


(funderar även på att arrangera SM i Desk diving senare i år, stay tuned!)

Välkommen!

Du lär ju garanterat träffa på @dubbes iaf :D
 

demondave

Rolex
Börjar väl bli dags för en liten presentation nu. David här, inte fullt så demonisk som nicket vill antyda. 30-nåntingårig mellansvensk egenföretagare med tendenser att nörda in sig på saker och ting.

Inte använt klocka sen mobiltelefonen kom och flyttade den funktionen från armen till höger byxficka. Innan dess var jag en snorunge, så helt newbie på "riktiga" klockor. Starkaste klockminnet är nån Gul när jag var liten, var oändligt stolt över den.

Nu stolt, eller i alla fall bortimot löjligt nöjd. Uppmärksamma forumister såg tråden om gråhandlare jag startade. Tackar för hjälpen där, för övrigt. Kände mest att gråhandlare på nätet inte kändes som min grej, men priset lockade givetvis då jag inte är på den nivån att jag varken skiter eller torkar mig med tusenlappar.. än :) Nåt jag kan därimot är att snacka för mig, och med gråhandlarna som hävstång vidtog lite prisförhandlingar. Ett par AD var intresserade av att diskutera, en kunde leverera. Känsligt det där tydligen, så vilken lämnas där hän. Fick i alla fall slänga mig i bilen en tur. Vad gör man inte för en fix när suget bitit tag i en? :)

Ingen unboxing, valde att få klockan direkt på armen. Hade tänkt att vända hemåt i stort sett direkt efter, bara 25-30 mil hem ju. Men effektiv som man är, passade jag på att klara av en fikadejt när man ändå var i rätt stad. Klockan funkade, fika slutade med hotels.com och resten passar på helt andra forum än detta. Redan där var klockköpet rent av förnuftigt och helt berättigat i mina ögon.

Så, varken spännande unboxing eller några fancy bilder. Hade tankarna på annat håll en klocksnack, hemska tanke.
Men i "beater-bilen" på vägen hem kunde jag inte låta bli några försök med iphonen. Hoppas att inte hastighetsmätaren kom med :)

89849999-799E-4A96-8A24-27BDFF6EDDC1-5678-0000086CBA668E66_zpsfa2c858a.jpg


EBD79FFE-C264-4814-9C69-9C26A34B5DEE-5678-0000086CB2468A65_zps7f78bafb.jpg


Så, fritids- och mötesklocka fixad. Nästa blir en brutalbeater som klarar mitt jobb, gärna i liknande stil, men då quartz, seriöst damm- och vattentät, gärna syrafast, tydlig och ruggigt bra luminering. Först ska bara kontot få hämta andan något :)

Så, hoppas och tror att jag kommer trivas här. Smygläst en hel del innan jag valde att registrera mig.

Liten uppdatering, istället för en egen tråd. Snäppet bättre bild, fortfarande mobilen dock

5D7C67B5-61AD-40FE-8DFC-95AF844642AD-6077-000008F041676EF2_zpsbb261788.jpg
 

tomten

Breitling
Ny medlem här.

Tim är namnet, bosatt i stockholm och jag har smygläst en del här men tillslut bestämt mig för en registrering.

nyfångad klocksuktare som nyligen börjat sin resa med en vintage omega seamaster på läderband som hängt med länge och en Seiko dykare på meshband.


Skonörd i botten och har således kommit underfund med att denna böjelse måste ackompanjeras med något annat, varvid jag presenterar det jag bär för stunden:

photoiax.jpg


Vi lär höras mer på forumet såsmåningom
 

jandan

Panerai
Hm.... man kanske skulle presentera sig.... eftersom man nu till slut registrerat sig!

Jag är precis mellan 40-50 år (borde bli ca 45) , med en tendens att snöa in på olika prylar.
Jag måste dessvärre erkänna att jag definitivt är periodare, och när ett intresse börjar
spira, kan jag lägga hur mycket tid som helst på det under en period, för att sen hoppa på nästa grej.
Sen kommer det ofta återfall till tidigare ämnen lite då o då.....

Just nu är det klockor som hägrar, jag har insett att en automat behövs!
Glycine Combat Sub Goldeneye står nu på listan, dock finns inte ekonomin just nu,
utan jag får vänta ett tag, eller om jag har tur kanske en lätt begagnad dyker upp....
Skall även sälja ett dykarur som jag fick när jag köpte ny telefon i december,
jag hade tänkt ha denna kvar men inser att 46mm och smala handleder inte passar ihop.

Jag syns nog vidare på forumet framöver!
 

AndyK

Cartier
jandan skrev:
Jag är precis mellan 40-50 år (borde bli ca 45) , med en tendens att snöa in på olika prylar.
Jag måste dessvärre erkänna att jag definitivt är periodare, och när ett intresse börjar
spira, kan jag lägga hur mycket tid som helst på det under en period, för att sen hoppa på nästa grej.
Sen kommer det ofta återfall till tidigare ämnen lite då o då.....
Låter ungefär som jag... Förutom att jag är 10 år yngre.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
jandan skrev:
Hm.... man kanske skulle presentera sig.... eftersom man nu till slut registrerat sig!

Jag är precis mellan 40-50 år (borde bli ca 45) , med en tendens att snöa in på olika prylar.
Jag måste dessvärre erkänna att jag definitivt är periodare, och när ett intresse börjar
spira, kan jag lägga hur mycket tid som helst på det under en period, för att sen hoppa på nästa grej.
Sen kommer det ofta återfall till tidigare ämnen lite då o då.....

Just nu är det klockor som hägrar, jag har insett att en automat behövs!
Glycine Combat Sub Goldeneye står nu på listan, dock finns inte ekonomin just nu,
utan jag får vänta ett tag, eller om jag har tur kanske en lätt begagnad dyker upp....
Skall även sälja ett dykarur som jag fick när jag köpte ny telefon i december,
jag hade tänkt ha denna kvar men inser att 46mm och smala handleder inte passar ihop.

Jag syns nog vidare på forumet framöver!
Välkommen!

Combat Suben är ett riktigt bra val, här är min:
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1364149476.891878.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1364149476.891878.jpg
    91.1 KB · Visningar: 308

A.Gold

Omega
Tjena KS! Hör till det yngre segmentet här, blev myndig förra året. Klockintresset började med ströläsande på diverse klockbloggar för ca 2 år sedan men har under de senaste månaderna eskalerat totalt. Jag letar febrilt efter min första klocka och de rimliga favoriterna är en sub och en AT 8500. Hoppas på mycket lärdom och en hjälp på vägen till min första riktiga klocka! Verkar förövrigt va en riktigt trevlig stämning på det här stället, mysigt.
 

jabla

Sarlacc
Hardy skrev:
NU var det färdiglurkat!


(funderar även på att arrangera SM i Desk diving senare i år, stay tuned!)

Välkommen och grattis till en fin Datejust! gillar de äldre med PiePan urtavla bäst men saknar snabbinställningen av datum när man roterar mellan flera klockor.

Ser fram emot SM i deskdiving men kan du inte ha en onlinekurs för oss nybörjare, gärna med något certifikat när man klarat kursen. Finns enorma inkomstmöjligheter för den som är först med det här :mrgreen:
Jämför med ISO certifiering eller Lean :D
 

Hardy

Thug
jabla skrev:
Hardy skrev:
NU var det färdiglurkat!


(funderar även på att arrangera SM i Desk diving senare i år, stay tuned!)

Välkommen och grattis till en fin Datejust! gillar de äldre med PiePan urtavla bäst men saknar snabbinställningen av datum när man roterar mellan flera klockor.

Ser fram emot SM i deskdiving men kan du inte ha en onlinekurs för oss nybörjare, gärna med något certifikat när man klarat kursen. Finns enorma inkomstmöjligheter för den som är först med det här :mrgreen:
Jämför med ISO certifiering eller Lean :D


Håller med om quickset!

Angående Desk diving:
Jag kommer fixa olika sorters desks att diva på. (finalen blir troligen på oslipad ölandssten).
även mer klassiska divingmaterial som vanlig kontorsbjörk och carraramarmor kommer att divas. En kurs är ju en kalaside, vi kan ta den i samband med den nationella GTGn! certifikat utlovas.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hej på er!

Nybliven medlem här, har hängt på TTT sen runt 2007-2008 ungefär.

Smurfade in här för någon vecka sen och såg att jag fanns med på listan över Goodguys, jätteroligt när man har bra rykte INNAN man är med i matchen så att säga :)

Jag är 30 år, bor i bromma\stockholm och arbetar i fastighetsbranchen med drift och energifrågor i huvudsak.

Klockor är ett stor intresse även om inköpen går i omgångar. Just nu pluggar tjejen och då blir budgeten lite mera anstängd men det finns ett liiiitet kapital+en framtida skatteåterbäring så med lite vind i seglet (Förutsett att inte bilen går sönder eller tänderna ramlar ut) så blir det kanske en 1675 till sommaren.

När jag inte har klockor i huvudet så är lirar jag lite bordtennis, styrketränar och en massa annat egentligen. Gillar att lära mig saker och kan fad som helst när som helst. Här senast återupptäckte jag Queen och måste därmed lära mig allt :)

Sitter på jobbet så det blir en mobilbild på bruksklockan. Hade en likadan som jag sålde för kanske 3 år sedan och har ångrat mig ändå sen dess. Men, för några månader sen dök det upp ett trevligt exemplar i tyskland som jag inte kundå låta bli, ni vet hur det är :)

Väl mött!

Mvh Robin

24vinw0.jpg
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Hej

En ny medlem här. Jag har smygläst forumet ganska konstant i ett halvår och innan det var jag inne lite då och då.
Men nu kände jag att det var dags att visa upp mig ;)
Klockintresset har alltid funnits men jag har inte hunnit bygga upp någon större samling än.
Det som har gjort att jag återkommer allt oftare hit, förutom alla klockor, är den sköna och kamratliga stämningen, det ska ni ha cred för!

Lite om mig: Kille på 28 år som bor norr om Stockholm med fru och en ettårig dotter. Jobbar i ett av statens uniformsyrken (grönt) vilket tyvärr gör att jag inte kan bära fina klockor eller randsydda skor till vardags :(




Min samling, tyvärr bara en automat :oops:
En PO, min "vanliga" klocka
en Tissot PRC 200, säkert den vanligaste av alla T och som får mindre o mindre armtid.
och min jobbklocka/beater Traser H3 som har varit med om mycket.


Jag läser ganska mycket men jag lovar att försöka bidra till forumet med.

Hälsningar
//
Jens
 

Bilagor

  • 20130328_101708 (800x600).jpg
    20130328_101708 (800x600).jpg
    96 KB · Visningar: 168

Rajding

Omega
Hej på er,

Snöade in på Klocksnack.se för någon månad sedan, och sedan dess är det något som "drar" med detta forumet. Så det var lika bra att regga sig :)

Michael heter jag, är 40+ och bor i Göteborg. Har varit intresserad av klockor sedan jag köpte min första klocka från baksidan på en Kalle Anka tidning på 70-talet. Och måste väl erkänna att jag inte varit speciellt rädd om mina klockor, dom har slitits hårt och (tyvärr) kastats på tippen efter väl utfört arbete.

Bifogar en snabbt tagen bild på en av mina "väl använda" Seikos - är det såna här klockor som är "mögliga"? Måste lära mig terminologin :)

 

LtCariad

Omega
2-Faktor
Hej!

Har länge lurkat runt här och på andra forum, så jag tänkte att det var dags att presentera sig.

Är översättare och egen företagare, så man har rätt fria tider och tid att surfa runt efter sina favoriter på dagarna. Har varit smått intresserad av klockor redan sen tonåren. Hade några Swatchklockor samt Seiko och farsan gick igenom ett gäng Rolex också. Det tog dock rejäl fart först efter att jag blev lurad på en Frankenomega på Tradera runt 2005, vilket ledde till omfattande research och läsning (vilket jag borde ha gjort innan förstås) och sen var jag hooked :)

Har haft en massa olika klockor genom åren, men nu är jag mest intresserad av vintageklockor och då främst Omega, även om jag är sugen på vintage Rolex också, men känner mig inte säker nog att ge mig in på det än. Skulle gärna vilja ha en Daytona 6239/41 eller en 6263 eller så :) Annars är min "grail" en Railmaster 2914, helst med broad arrow.

Har själv idag tre Speedmaster cal. 321 av olika årgångar, en Seamaster 300 (på bild här under), en Constellation 168.010 i stål, en stål Seamaster cal. 552 dressare, Chronostop 865 med originalboxen kvar, samt en del vintage Seiko och Certina. Bär oftast en Certina Blue Ribbon automatic med infälld krona till vardags. Har även kvar ett par gamla Swatch Irony också :)

20130329_001_zps9e64ff0e.jpg


Tack för en mycket bra sida för övrigt!

Vänliga hälsningar,

Henrik
 

Ministern

Founder
2-Faktor
LtCariad skrev:
Hej!

Har länge lurkat runt här och på andra forum, så jag tänkte att det var dags att presentera sig.

Är översättare och egen företagare, så man har rätt fria tider och tid att surfa runt efter sina favoriter på dagarna. Har varit smått intresserad av klockor redan sen tonåren. Hade några Swatchklockor samt Seiko och farsan gick igenom ett gäng Rolex också. Det tog dock rejäl fart först efter att jag blev lurad på en Frankenomega på Tradera runt 2005, vilket ledde till omfattande research och läsning (vilket jag borde ha gjort innan förstås) och sen var jag hooked :)

Har haft en massa olika klockor genom åren, men nu är jag mest intresserad av vintageklockor och då främst Omega, även om jag är sugen på vintage Rolex också, men känner mig inte säker nog att ge mig in på det än. Skulle gärna vilja ha en Daytona 6239/41 eller en 6263 eller så :) Annars är min "grail" en Railmaster 2914, helst med broad arrow.

Har själv idag tre Speedmaster cal. 321 av olika årgångar, en Seamaster 300 (på bild här under), en Constellation 168.010 i stål, en stål Seamaster cal. 552 dressare, Chronostop 865 med originalboxen kvar, samt en del vintage Seiko och Certina. Bär oftast en Certina Blue Ribbon automatic med infälld krona till vardags. Har även kvar ett par gamla Swatch Irony också :)

20130329_001_zps9e64ff0e.jpg


Tack för en mycket bra sida för övrigt!

Vänliga hälsningar,

Henrik


Välkommen, ser fram emot bilder på klockorna!
 

Amund

Omega
Hej hej,
Är ny på forumet och mitt klockintresse är förhållandevis nytt. Har ingen klocksamling som dom flesta av er här men äger en gammal Constellation från -60 som jag använder så gott som dagligen, samt en dykare från GUL som var min första dykarklocka. Idag anväder jag en Suunto D6 när jag dyker så GUL'en används nu mest sommartid när jag är ute med båten.

Men står idag inför mitt första inköp av en "riktig" klocka och tittar på bla. Tag Heuer Carrera Cv2a och rätt modell av Panerai Luminor Marina.

Glad Påsk!

Mvh,
Danne
 
P

pa_75

Guest
Hej
Namnet var Peter, alias pa_75.
Har hängt mest på TTT men såg en länk för ngn vecka sedan hit. tyckte det var lite kul med ett nytt forum.

har varit klocklös ett drygt halvår, om inte mer. Längre höll det inte.
La i veckan vantarna på en panna. Vi får väl se hur länge jag har den, jag brukar bara ha en klocka åt gången.

Brukar dock återkomma till PAM, detta är min tredje PAM och min andra 112:a. Jag har haft ett par omega speedmaster, en seamaster, som dykare har det blivit ett par stycken aqualand. Förutom det så har jag haft iwc pilot classic, sinn gsg9.
Rolex har jag bara haft en sub, faktiskt.

sedan har det passerat en och annan tissot visodate, det är en trevlig klocka och ett antal 60tals certinor.

Lite intresserad av Graham, men det märket hag ju ingen större marknad i Sverige.

Bild på pannan kommer inom kort.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
pa_75 skrev:
Hej
Namnet var Peter, alias pa_75.
Har hängt mest på TTT men såg en länk för ngn vecka sedan hit. tyckte det var lite kul med ett nytt forum.

har varit klocklös ett drygt halvår, om inte mer. Längre höll det inte.
La i veckan vantarna på en panna. Vi får väl se hur länge jag har den, jag brukar bara ha en klocka åt gången.

Brukar dock återkomma till PAM, detta är min tredje PAM och min andra 112:a. Jag har haft ett par omega speedmaster, en seamaster, som dykare har det blivit ett par stycken aqualand. Förutom det så har jag haft iwc pilot classic, sinn gsg9.
Rolex har jag bara haft en sub, faktiskt.

sedan har det passerat en och annan tissot visodate, det är en trevlig klocka och ett antal 60tals certinor.

Lite intresserad av Graham, men det märket hag ju ingen större marknad i Sverige.

Bild på pannan kommer inom kort.

välkommen ser fram emot bilder!
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Då första klockan är inköpt passar jag på att presentera mig kort. Namnet är Johannes, närmar mig kanske inte med stormsteg men med rejäla kliv 30-strecket. Arbetar som stf konsultchef på ett större IT-företag här i Borås där jag också bor. Har ett relativt nyfunnet klockintresse och min framtida samling påbörjades faktiskt idag med ett inköp av en Omega som ni kan läsa om här. Ser fram emot att hänga här framöver och inspireras av era fina samlingar. Vi hörs!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hej på er,

Stefan var namnet och bor i Göteborgstrakten. Har alltid gillat klockor min aldrig ägt någon "riktig" schweizare. Men nu har jag lyckats övertala min fru i det rimliga att jag borde få köpa mig klocka. Har alltid varit svag för omega så det är i dom vattnen jag fiskar för tillfället. Fick se en speedmaster reduced med läderband och höll på att kissa på mig så den ligger högt på önskelistan. Månklockan är ju en klassiker men eftersom jag har tjejhandleder så passar reduced mig bättre.
Även aqua terran är ju löjligt snygg, men ligger lite högt i pris för min frus smak.

Vore tacksam för ert kunnande och eventuella tips på andra märken och modeller som kunde vara trevliga som man kan få för en rimlig peng.

Väl mött
/S
 

Soundside

Breitling
Tjena

Helt ny här också. Victor var namnet och kan väl inte mycket alls om klockor (än) men börjar inse att det kommer bli ett nytt och uppenbarligen dyrt intresse :D

Är annars sjukt intresserad av ljud och högtalare och har några som står före på inköpslistan så får se när det blir dags att köpa en "riktig" dinka. PAM 111 står sjukt högt på listan. Tills vidare tänkte jag samla på mig lite sköna skapelser att växla mellan. Har länge haft en Tissot PRC200 vilken jag gillar mycket och införskaffade mig nyss ett "svart monster" som jag slängde på ett sandfärgat nato. Skön och avslappnad kombo som ändå har lite attityd nu till våren tänkte jag.

Ber om ursäkt för den töntiga bakgrunden med budskapet haha, var det närmaste underlag jag hade till förfogade. Smaken är givetvis upp till var och en :lol:

Väl mött! /V
 

Bilagor

  • svartmonster.jpg
    svartmonster.jpg
    2 MB · Visningar: 253

Landshark

Cartier
Får väl skriva några rader här i och med att jag börjat göra mig hörd i några trådar och så undrar kanske någon "vem f-n är han och var fick han luft ifrån". Well, Sammanfattningsvis är jag en medelålders tvåbarnsfar, statstjänsteman, som gillar "bra saker". Jag är ingen renodlad klocknörd å det gängse viset; dvs att jag har en massa klockor och suktar efter ännu flera. Å andra sidan är jag skeptisk till att man kan leva ett fullgott liv utan en Rolex på vänsterarmen. :ugeek:
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Landshark skrev:
Får väl skriva några rader här i och med att jag börjat göra mig hörd i några trådar och så undrar kanske någon "vem f-n är han och var fick han luft ifrån". Well, Sammanfattningsvis är jag en medelålders tvåbarnsfar, statstjänsteman, som gillar "bra saker". Jag är ingen renodlad klocknörd å det gängse viset; dvs att jag har en massa klockor och suktar efter ännu flera. Å andra sidan är jag skeptisk till att man kan leva ett fullgott liv utan en Rolex på vänsterarmen. :ugeek:

Från en annan medelålders, tvåbarnsfostrande statstjänsteman: jo, det går att leva utan rolex på armén om man har något ännu fräsigare :)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
 
Topp