• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej,
50+ som alltid haft en klocka på vänster arm.
Kommer ihåg min digitala klocka med inbyggt dataspel som jag hade i skolan på 80-talet. Den blev rejält utsliten av mig och mina kompisar. Har länge funderat på vad det var för klocka och tidigare i våras hittade jag den i MINT-kondition på Ebay, ett givet köp!
Pulsar Game Watch Y765-5019-1274x1573-01.jpg

Pulsar Game Watch Y765-5019-761x913-02.jpg

I samband med min 50-årsdag bestämde jag mig för att köpa en finare klocka. Det resulterade till slut i en Sjöö Sandström Royal Steel Chronograph.
Och att jag hittade detta forum...
Och att det blivit två klockor till efter den... Och fler finns på inköp-/önskelistan!

#Andreas (sjerdna)

Hej på er!
Inte direkt ny på forumet men har precis i dagarna bestämt mig för att bli mer aktiv. Började snöa in på klockor för cirka tre år sedan i samband med att farsan gick bort och då han hade ett stort klockintresse så tänkte jag att jag skulle leta efter en klocka till mig själv för att hedra hans minne.

Det började med en Tusenö first 38, sen blev det en Seiko alpinist och sen blev det klockan här nedan.. och efter det ett gäng till 😄
Ser fram emot att snacka mer klockor med er här framöver.

Är ett stort fan av GS, Seiko, Longines, Tudor och förstås många fler märken.

32 år gammal och bor i Mölndal, har dock ingen härlig göteborgsdialekt då jag är från Eskilstuna från början!

Bilagor

• IMG_6561.jpeg
    IMG_6561.jpeg
    314.6 KB · Visningar: 20
Hej!
Jag är förmodligen en av de få forummedlemmar som har ett stort klockintresse utan att samla på klockor. Min livssituation har det senaste året drastiskt förändrats och på gott och ont så behöver jag inte längre förhålla mig till en faktor som tidigare stått kraftigt i vägen för mitt samlande.

Jag har även en livsmilstolpe alldeles runt hörnet som jag (om jag ror hem den) kommer fira genom att införskaffa min första "riktiga" klocka. Därmed kommer, till min plånboks stora förskräckelse, min samling vara ett faktum och resan utan slut påbörjas.

Det är ännu oklart exakt vilken klocka det kommer bli, men för närvarande så är jag ganska insnöad på Sjöö Sandström, Baltic och Christopher Ward, så förmodligen faller lotten på ett av dessa märken.

Har lurkat länge på forumet och det börjar kännas tramsigt att inte bidra.

Hej KS,
Är ny medlem här men har lurkat i många år både här och på andra klockforum. Har troligtvis plöjt igenom fler trådar om klockor och urverk än vad som är hälsosamt för en människa :)

Mitt klockintresse började ta fart på allvar för ca 15 år sedan. Som fattig småbarnsförälder så startade det med diverse rena kopior från asien. Idag skulle jag inte ens tänka tanken men just då var det ett billigt sätt att lära sig mer och ta reda på vad man gillar etc...

Skaffade min första riktiga klocka 2015, en Omega PO 8500. Den har varit min stora kärlek sedan dess. Förra året utökades samlingen med en Aqua Terra small seconds som jag också gillar skarpt.

Jag är alltså inte en sån som köper och säljer kontinuerligt utan jag ser mina klockor som keepers. Näst på tur står en Tudor Black Bay GMT, har även planer på en Superocean Heritage II framöver.

Hur som helst, tack för ett bra forum!

Hej KS,
Är ny medlem här men har lurkat i många år både här och på andra klockforum. Har troligtvis plöjt igenom fler trådar om klockor och urverk än vad som är hälsosamt för en människa :)

Mitt klockintresse började ta fart på allvar för ca 15 år sedan. Som fattig småbarnsförälder så startade det med diverse rena kopior från asien. Idag skulle jag inte ens tänka tanken men just då var det ett billigt sätt att lära sig mer och ta reda på vad man gillar etc...

Skaffade min första riktiga klocka 2015, en Omega PO 8500. Den har varit min stora kärlek sedan dess. Förra året utökades samlingen med en Aqua Terra small seconds som jag också gillar skarpt.

Jag är alltså inte en sån som köper och säljer kontinuerligt utan jag ser mina klockor som keepers. Näst på tur står en Tudor Black Bay GMT, har även planer på en Superocean Heritage II framöver.

Hur som helst, tack för ett bra forum!
Låter som en bra Omega-duo. Välkommen!
Edit: upp med bilder på klockorna i lämplig tråd!

Tjena!
Vart medlem ett bra tag men endast bevakat. Dock köpte jag igår min första riktigt fina klocka så då tänkte jag att det var dags att börja bidra på forumet också!
Igår inhandlades en Speedmaster -002. Varit sugen i flera år men äntligen gjort slag i saken.
Ruggigt nöjd än så länge.
IMG_7815.jpeg

Hej!

Ny medlem med ett hyfsat long time..klock intresse och sen för ca ett år sen tog det lite xtra fart!
Har haft div, Longines, Omegas, Oris m.fl.
Nu er det en Grand Seiko SBGA 463 m/Spring Drive som er det dagliga uret.
En Rolex Submariner "no date" 2024 er på inkommande som avlösare till lite snyggare anledningar.
Norrman som bott 20+ år i Sverige.

mvh

Senast ändrad:
Hej,

Har primärt ett intresse för kläder där klockan numera spelar en central roll. Hade en plojj-klocka i form av John Cleese i många år, och när tiden tog ut sin rätt på den slutade jag ha något på armen. När jag träffade min respektive som är mycket kunnig inom området så införskaffade jag en Swatch med stålarmband och fastnade direkt. Är förtjust i både lite "dressiga" och lekfulla klockor, tycker det är roligt att fynda och ge liv i något som en annan tröttnat på.

monty-python-ministry-of-silly-walks-wrist-watch-2.jpg s7890321jfas54h.jpg

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej alle,

Jeg er nyt medlem, selvom jeg har haft profil siden 2014 :) og ‘danskjävel’, bosat lidt udenfor Københamn.Tack for medlemskab, jeg hoppas det går bar med litá dansk/svensk forsøk, ellers bliver det på engelsk.

jeg har haft mange klockar gennem årene, en lang periode var det Panerai, i dag er det udelukkende Rolex. Jeg ser frem til at deltage i jeres Forum.

Venlig Hilsen, Mads

Ganska ny här på ks. Samlar fram för allt på elektromekaniska ur. Både som drivs direkt med el och med elektrisk uppdragning. Har flera huvud- och sekundär-ur, synkronur, tidsur m.m. och någon Time electric.

Hej!

Är ny medlem på forumet och tänkte presentera mig kort. Har tidigare främst använt enkla digitalklockor men har de två senaste åren blivit allt mer intresserad och påbörjat en liten samling. Mitt första riktiga köp var en Seiko SNXS73 med ny stållänk. Därefter blev det två quartzdykare, en Seiko Sports från 90-talet och en Certina DS Action. Ibland återvänder jag till min lilla Casio.

Gillar klockor med lite mindre omkrets. Nästa köp blir nog en vintage kostymklocka av något slag. På längre sikt skulle jag vilja köpa en vassare Seiko-dykare!

Hälsningar
Oskar

Seiko SNXS73K
Seiko 7N43-6120
Certina C0324101109100
Casio F-91W

Introducerar mig som nygammal,

Blev medlem men övergick till facebookgrupper för klockor relativt direkt. Nu ser jag värdet av en samlad plattform, för entusiaster enbart.

Klockan på armen är en Longines utan modell amp så vitt jag vet. Oftast alternerar jag mellan en vintage Rolex Oyster Precision och Longinesen. Sammanlagt under senaste året hade jag möjligheten att lägga vantarna på Omega Speedmaster anno 1990, Hublot Classic Fusion, San Martin diver, Longines Presence, Longines Dolce Vita, Poseidon diver, Tag Heur Professional 200, Oris Sixty Five Cotton Candy Bronze, Tudor Prince Oyster Date, Alessi AL5017 Chr, Capio G-Shock.

Håller tummarna för många nya bekantskaper, klockor och skratt.

/Gustav

Bilagor

• 1000005594.jpg
    1000005594.jpg
    615.5 KB · Visningar: 7
  • 1000008420.jpg
    1000008420.jpg
    168.3 KB · Visningar: 7
  • 1000005635.jpg
    1000005635.jpg
    363.4 KB · Visningar: 5
  • 1000005634.jpg
    1000005634.jpg
    480.8 KB · Visningar: 6
  • 1000005627.jpg
    1000005627.jpg
    283.4 KB · Visningar: 6
  • 1000005625.jpg
    1000005625.jpg
    249 KB · Visningar: 5
  • 1000005606.jpg
    1000005606.jpg
    446.9 KB · Visningar: 4
  • 1000004854.jpg
    1000004854.jpg
    430.3 KB · Visningar: 8
  • 1000003447.jpg
    1000003447.jpg
    127.9 KB · Visningar: 10
  • 1000003145.jpg
    1000003145.jpg
    681.8 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Hej alla Klocksnackare! Första inlägget som ny medlem får bli en liten presentation.

Har egentligen inte varit någon klockkännare med några "riktiga" klockor under åren, utan lyckats avverka ett gäng "klädmärkesklockor" och DW:s (haha vet att detta kan vara syndigt hos många entusiaster). Fick i och för sig en Certina i gåva för ett antal år sedan (tror det var en DS Caimano när jag kikat runt lite, silver med vit tavla och guldiga indexmarkeringar samt visare), den har dessvärre blivit förlagd någonstans i källaren efter att läderbandet blivit skabbigt och pajat efter några års användning, kanske skulle leta fram den och ge den lite kärlek igen. Nu har jag kört Apple Watch under flera års tid, men har ändå länge velat skaffa mig ett ordentligt ur som jag ska försöka ta mig för nu.

En pojkdröm i klockväg har alltid varit Omega Seamaster Planet Ocean, som jag tycker är en riktigt stilig och ikonisk klocka. Har sedan jag började leta mer seriöst också fastnat för Sjöö Sandström Worldtimer, gillar starkt den stilrena och skandinaviska designen, känns därför som en väldigt bra instegsklocka. Var in på Nymans Ur här om veckan och testade några olika utföranden och fastnade framförallt för 41mm i svart eller grå. Kommer klart att övervägas och jag ser fram emot många givande råd och förslag.

Två av mina mer klocknördiga bekanta har tipsat om KS som the place to be för mycket matnyttig information och intressanta diskussioner kring klockvärlden. Har läst forumet som icke-medlem under en tid innan jag nu till slut valde att bli medlem och uppskattar både kunskapsnivån och den trevliga diskussionen.

Ser fram emot många lärorika diskussioner, fina klockor och trevliga personer, kanske fastnar jag också i det berömda träsket! Allt gott!

Alltid varit kär i kronografer men aldrig ansett mig ha råd. Klockor har helt enkelt inte funnits på kartan.

Men på kort tid har jag nu:
  • ärvt en guld Tissot och en automatisk Citizen av min far
  • upptäckt watch revival-videor på Youtube
  • insett att fina klockor inte måste kosta skjortan om man letar begagnat

Så nu är jag fast...

Halloj, första inlägget för mig efter medlemskap här på Klocksnack.🙂

Föll ned i kaninhålet efter att ha blivit intresserad av att köpa en finare klocka i samband med nytt jobb och 30 års firande. Landade på en Speedmaster professional.

Efter detta har flera inköp följt, bland annat en Rolex Sea dweller 116600 och en obligatorisk Casio f105w.

Ska bli kul att dyka ned i olika trådar med likasinnade personer!🙂

Tjena allihopa!
Är ganska ny här på forumet, men intresset av klockor har alltid varit ett faktum för mig.
Just nu har jag en Hulken, och är på jakt efter en 116613LB för att utöka samlingen :)

Hej alla!
Vad glad jag är att jag hittat hit! Herre gud, när ska man hinna med att jobba? Många roliga och intressanta trådar att ögna på. Som "ensam" klockgalning i kompiskretsen verkar det som detta är en plats som man kan hänga på. Gött!
Jag är en 44 årig man från Uppsala med en mindre klocksamling. Tror det är 6 st f.n. Har en Omega Planet O, Vostok, Glycine combat GMT, Rolex datejust 41 mint, samt två klockor som knappt är värda att nämna här. Skriver här samtidigt som jag lyssnar på två av er (Ursnyggt). Bra skit!

Ha en trevlig dag/kväll!

Halloj! Ska presentera mig här! Gammal medlem med nytt alias:) kunde hålla mig från att gå med igen :) skönt o vara här, medelålders man på västkusten

Hej

Fredrik heter jag och har precis hittat hit. Hittade hit för jag är aktiv på swedroids forum och detta forum nämndes där 😁. Har haft och har fortfarande några Garmin klockor, är ett stort fan av dessa trots att jag varken är en aktiv träningsperaon eller äventyrare 😁

Hej!

Är ny medlem på forumet och tänkte presentera mig kort. Har tidigare främst använt enkla digitalklockor men har de två senaste åren blivit allt mer intresserad och påbörjat en liten samling. Mitt första riktiga köp var en Seiko SNXS73 med ny stållänk. Därefter blev det två quartzdykare, en Seiko Sports från 90-talet och en Certina DS Action. Ibland återvänder jag till min lilla Casio.

Gillar klockor med lite mindre omkrets. Nästa köp blir nog en vintage kostymklocka av något slag. På längre sikt skulle jag vilja köpa en vassare Seiko-dykare!

Hälsningar
Oskar

Seiko SNXS73K
Seiko 7N43-6120
Certina C0324101109100
Casio F-91W
Det här fotot på den Certinan är chef's kiss

Hej klockfantaster,

Ny på forumet. Jag heter Micke och har alltid varit lite intresserad av tekniskt avancerade klockor men inte på nivån att jag nördat in på olika verk etc.
Intresset började med att jag vid 6-7 års ålder fick en Omega Constellation "Rail Track" av byns periodare för att jag bryggde kaffe åt honom när han vandrade förbi vårt hus. Den är troligen från sent 50-tal och har hängt med sedan dess och tickar på som den ska, en mekanisk service inkl. glas- packnings- och kronbyte har den genomgått sedan 1980-81 då jag fick den.

IMG_4998.jpeg

Vidare har jag gillat olika chronografer som Omega Speedmaster och Breitling Navitimer och i samband med senaste födelsedagen fick jag startkapital för en klocka så då fick det bli denna:

IMG_5001.jpeg

Tredje klockan värd att nämna är en gammal Certina Ds efter pappa som han fick 1978. Tickar fortfarande och har aldrig genomgått någon service utöver glas- och batteribyte men den skulle nog behöva få en genomgång.

IMG_4999.jpeg

Nästa klockmål är en Omega Seamaster Planet Ocean eller en Speedmaster Day Date från 2008 som ska bli en belöning när jag klarat av att sluta snusa.

Senast ändrad:
Hej
Ny här på forumet! Varit intresserad av klockor en längre tid, men intresset har ökat senaste tiden!
Har en ganska liten samling så här långt
Omega speedmaster Moonwatch
Sjöö Sandström UTC Skydiver
Sjöö Sandström Royal Steel
Oris osäker på modell
Panerai Luminor logo PAM01624
Epoch Stockholm
Kronaby Sweden

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp