• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SamSantos

Breitling
Hej,
Hyfsat ny på forumet men tänkte att jag nu skulle bli mer aktiv här. 23 år sportintresserad kille från Malmö och har så långt jag kan minnas alltid haft ett väldigt stort intresse för klockor.
Bilden är på min lilla samling och för cirka 1,5 år sedan köpte jag min drömklocka (antar att ni ser vilken det är på bilden:)).

Just nu är jag ute efter en Squale dykare på 35mm så om ni har en som inte får den kärlek ni känner att den förtjänar så är det bara att höra av sig.

Ser fram emot att få ta del av er kunskap och förhoppningsvis utöka min samling:pompus:
 
Senast ändrad:

PJZ

Cartier
Hallå folket! Medlem sen en tid tillbaka men inte skrivit så mycket. Tänkte försöka bygga upp ett bra rykte här på KS nu när man börjat handla lite klockor.

Ny inom klockvärlden och hämtade ut min första dink i slutet på April i år.
 

Melody

Omega
Kan vara fint att presentera sig... Sitter och läser ngt i stort sett varje dag här på forumet sedan början på året tror jag. Och jag är väl lite av en "Posta-aldrig-ngt-för-andra-har-bättre-koll-kille". Men jag har redan träffat en medlem AFK och gjort mitt första klockköp på forumet - det blev en underbar seiko m159-5028, aka Steve Jobs, superfint skick och det känns som en keeper! Har som mål att spara ihop till en riktigt ring-dinger (som kiropraktorerna säger) och försöker vara tålmodig, för mig kommer det ta ett tag tror jag...
Men hej på er iaf!
/M
64790131_442438102971894_4371576395730518016_n.jpg
 

Dreammastr

Breitling
Presentation kanske? Första "riktiga" klocka var min Speedmaster, senaste inköpet var en Nomos. Är här för att hitta nya intressanta saker att sätta upp på inköpslistan och förstås för att prata klockor generellt. Bosatt norr om Helsingborg.


Nuvarande samling:

20181212_102837.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Hej,
Hyfsat ny på forumet men tänkte att jag nu skulle bli mer aktiv här. 23 år sportintresserad kille från Malmö och har så långt jag kan minnas alltid haft ett väldigt stort intresse för klockor.
Bilden är på min lilla samling och för cirka 1,5 år sedan köpte jag min drömklocka (antar att ni ser vilken det är på bilden:)).

Just nu är jag ute efter en Squale dykare på 35mm så om ni har en som inte får den kärlek ni känner att den förtjänar så är det bara att höra av sig.

Ser fram emot att få ta del av er kunskap och förhoppningsvis utöka min samling:pompus:
/Henrik
Kul samling, bra vintage :)
 

ClownenJac

Panerai
Hej,
Drygt 30, bor i Stockholm men ursprungligen norrifrån. Kostymnisse på dagarna men gillar friluftsliv och idrott. Klockintresset väcktes för ungefär ett år sedan när jag köpte en Certina DS Podium inför mitt bröllop, se bild. Det köpet var inte särskilt genomtänkt utan lite spontant men insåg rätt snabbt att det var riktigt häftigt att det gick att se urverket på baksidan av klockan.
20190623_135450.jpg
Efter att ha fått lite mersmak på automatiska klockor i o m Certinan började jag i början av året kolla runt lite på en dykare som även skulle fungera när jag är lite ledighet klädd på jobbet (typ udda kavaj). Efter lite googlande och ett par besök hos olika ADs fastnade jag till slut för den nya Longines Hydroconquest i blått.
20190604_135047.jpg
Har haft den nu i ca 2 månader och är än så länge riktigt nöjd! Det senaste tillskottet är en G-Shock GA-100 inköpt för några veckor sedan. Logiken bakom det köpet var att jag ville ha en klocka för lite mer hårdhänta aktiviteter, t ex vandringar, gym och löpning.
20190607_204735.jpg
Väldigt sugen på att med tiden utöka samlingen med ffa ett par Omegor jag spanat in och är riktigt sugen på. Kommer säkert hinna ändra mig tio gånger innan det är dags dock :)
 

ast0605

Breitling
Hej!
30 åring från Norrland som relativt nyligen fått upp ett intresse för lite finare klockor än dom "parfymklockor" (Som jag lärt mig att det heter) jag burit/bär idag. Något jag också lärt mig via detta forum när jag scoutat runt innan jag blev medlem är att man tenderar att bli sugen på dyrare och dyrare klockor ju mer man tittar runt:)
Just nu sneglar jag dock åt en bättre begagnad Lacroix aikon vilket jag tycker känns som en hyfsad öppning.

Väl mött! / Adam
 

mr_lp

Omega
Hej

Äldre herre här på 42 år, har precis upptäckt detta med gamla mekaniska ur och surfar runt alldeles för mycket på auktions sajter.

Har en gammal Citizen V2 och en Edox från 70-talet som "mina".
 

Arvid2

Breitling
Hej! Arvid heter jag och är ny både inom hobbyn och här på forumet. Har lurkat runt en del här på forumet under en tid och tänkte att det var dags att bli medlem. Har i dagsläget inte så mycket att skryta om i klockväg men förbereder mig för mitt första "riktiga" klockköp. Som så många andra har jag fått upp ögonen för speedmastern och det lutar allt mer och mer åt att det kan bli en sådan som första köp.
 

herrJonsson

Breitling
Hej! Mitt namn är Adam och är 21 år gammal, har läst och lärt mig mycket på klocksnack. Har dock aldrig tänkt på att bli medlem, men från ingenstans blev det dags idag. Har haft ett stort klock-intresse sedan 15 års ålder och ägt ett par stycken klockor genom åren, både vintage och fabriksnya. Är fortfarande ganska rookie men hoppas på att lära mig mycket mer!
 

Patte

Breitling
Hej kära klockvänner! Lurkat omkring här på forumet i något år och blev medlem för drygt ett år sen men kände först nu att det var dags att presentera mig.. Till vardags rockar jag främst min vintage omega seamaster cosmic 2000 och min Steinhart Ocean GMT Coke men har tänkt att utöka samlingen med en Rolex datejust 16013 lagom till examen i vinter, skicka gärna ett pm om du har något spännande.. tack för ett trevligt forum!
 

Bilagor

  • 9EF13FF3-1975-4903-AEC1-F5468C93FAEC.jpeg
    9EF13FF3-1975-4903-AEC1-F5468C93FAEC.jpeg
    58.6 KB · Visningar: 11
  • 4613E661-6F84-44C2-A2DA-53ACCBB6F2E3.jpeg
    4613E661-6F84-44C2-A2DA-53ACCBB6F2E3.jpeg
    147.6 KB · Visningar: 18

levandelegenz

Breitling
Tjenare, Andreas här från Skåneland.
Drygt 30 år och 3barnsfar (undra var pengarna tar vägen) älskar fotboll. Chelsea dunkar hjärtat för. Resor är ju inte tråkigt heller. jag har alltid gillat klockor men aldrig riktigt hittar rätt. Har en Gmt2 samt massa ”parfymklockor” och smartwatches.
Just nu på radarn ligger speedmaster, starlight samt en seagull!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: GWD

Watcharound

Panerai
2-Faktor
Hej på er!
Medelålders egenföretagare från Norrland.
Har egentligen aldrig ägt någon klocka att tala om, men nu ska det bli ändring på det!:)
Använder sedan några år smartwatch, men vill ha en (till att börja med...) helgklocka.
Har snöat in mig på Breitlings dykarmodeller med stållänk.
Finns det någon på forumet som har en till salu max 15k så hojta till!
Allt väl!
Jörgen
 
Ny på forumet och dags för en presentation känner jag. Har lurkat färdigt.
Är en snart 40-årig familjefar boende iStockholm - dock inflyttad. Har min rötter i Skåne men är uppvuxen utomlands, bland annat 7 år i Zürich så där föddes väl klockintresset på riktigt. Ber om ursäkt för min svengelska redan nu. Kan bli en del engelska ord här och där.

Har en liten samling klockor som jag vill utöka - idag är de 4 till antalet. Dock har jag bara tre på bild nedanför, den sista är nämligen till salu (snart här på forumet). Det är en 42mm reissue av 1963 SeaGull Chronograph till kinesiska flygvapnet.

Omega Speedmaster MK40 "Triple Date" (1999)
Min första riktiga klocka. Nu på läderband. Älskar denna klocka - en del tycker den är lite "busy" men jag gillar hur många komplikationer de klämt in. Extremt skönt med quickset på dagen. Daily driver.
Omega Speedmaster MK40.png

Rolex Datejust (1988)
Har inte världens största handleder och tycker faktiskt att 36mm är en riktig sweetspot för mig. Iaf när det gäller lite mer dressade klockor. Champage-dial kan man titta på länge. Tyckte länge att bicolor och jubilee var lite gubbigt... verkar som jag vuxit ikapp det där nu.
Rolex Datejust.png

Seiko SKX007 (2018)
Min beater. Behöver väl ingen närmare presentation här. Jag har bytt bezel, insert (coke) och länk (oyster). Den kom ursprungligen med gummiarmband. Har ett original jubilee på väg på posten som jag ska testa då klockan är rätt stor för min handled och blev lite för biffig och blaffig med oysterlänken.
Seiko SKX007.png

Tack för trevligt forum - ser fram emot rolig läsning! (Och en och annan affär så klart!)
 
Senast ändrad:

Jonasfager

Breitling
Tjena!
Blev medlem här på Klocksnack 2016 men har mest använt det för att kolla på klockor till salu och fått mycket bra råd! Nu däremot tänkte jag sluta kolla och börja köpa och sälja fram tills jag har en drömsamling!
Här är mina nuvarande skönheter.
 

Bilagor

  • C51C2749-8E06-4AA8-A0FE-95FAADFC63AA.jpeg
    C51C2749-8E06-4AA8-A0FE-95FAADFC63AA.jpeg
    105.8 KB · Visningar: 99
  • 1AD5B824-2DEB-4452-A7C8-C8D0FE1FF71B.jpeg
    1AD5B824-2DEB-4452-A7C8-C8D0FE1FF71B.jpeg
    148.2 KB · Visningar: 96
  • 91D341D4-694A-485E-887E-A8378F3B365B.jpeg
    91D341D4-694A-485E-887E-A8378F3B365B.jpeg
    128.7 KB · Visningar: 98
  • 5864FF93-FA1C-4308-82AB-7118DD4744DB.jpeg
    5864FF93-FA1C-4308-82AB-7118DD4744DB.jpeg
    84.2 KB · Visningar: 100
  • 37DB16B6-CBFC-4AAB-BB36-DAB26BB11EB9.jpeg
    37DB16B6-CBFC-4AAB-BB36-DAB26BB11EB9.jpeg
    172.6 KB · Visningar: 102

Morgan22333

Breitling
2-Faktor
Hej,
Jag heter Morgan och tills nu inte varit vidare intresserad av klockor tills det att jag ärvde 4 klockor, en Patek Philippe och 3 rolex klockor.
Nu har man spenderat en hel del tid med att få fram info om dom olika klockorna samt fått hjälp här på klocksnack.

Får se vad framtiden visar men blir nog att man kommer skaffa fler klockor
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Tjena!
Blev medlem här på Klocksnack 2016 men har mest använt det för att kolla på klockor till salu och fått mycket bra råd! Nu däremot tänkte jag sluta kolla och börja köpa och sälja fram tills jag har en drömsamling!
Här är mina nuvarande skönheter.
Kul. Fin samling du har.
 

freddee

Breitling
Hallå gänget,
Fredrik här, medlem sedan 2015 men ej varit speciellt aktiv.
27 bast, sport, bil och självklart klockintresserad, jobbar med försäljning inom media.
Bosatt i hjärtat av Sverige (Göteborg).
Har köpt och sålt endel klockor, för tillfället är jag OWG med min 16610 sub från 2004.
Drömmen är en 5711!
 

Sillenz

Breitling
Hej,
Ny här fick upp mitt intresse för klockor för ett år sen.
Äger just nu en omega Seamaster diver från 2018.
Börja snegla på en Rolex till nästa inköp.
 

Bilagor

  • 465C9E45-747A-4469-B36F-5B158CFD5784.jpeg
    465C9E45-747A-4469-B36F-5B158CFD5784.jpeg
    168 KB · Visningar: 101

herrJonsson

Breitling
Hej! Mitt namn är Adam och är 21 år gammal, har läst och lärt mig mycket på klocksnack. Har dock aldrig tänkt på att bli medlem, men från ingenstans blev det dags idag. Har haft ett stort klock-intresse sedan 15 års ålder och ägt ett par stycken klockor genom åren, både vintage och fabriksnya. Är fortfarande ganska rookie men hoppas på att lära mig mycket mer!

Såhär ser min samling ut för tillfället
 

Speedy G

Breitling
Hej alla,
Gustaf här, "mid forties" med villa, fru och ett par ungar. Föredrar vintage och stilren nyproduktion, gärna med historia. Har en vurm för formgivning rent generellt, särskilt perioden 30- till 60-tal. Första inlägget nu efter en månads lurkande. Klocknörderiet har funnits länge men har fått stå tillbaka för andra intressen och därmed varit vilande ett bra tag. Tills för ett halvår sedan. Är nu OWG med en Speedmaster; den första klockan jag drömde om men aldrig köpte av olika anledningar. Nu extremt nöjd med att ha hittat tillbaka till denna min första kärlek. Återstår att se hur länge den kommer att vara "den enda". (Förmodligen inte så länge som jag trodde innan jag hamnade här.) Tycker framförallt att det är väldigt roligt att ha hittat till ett svenskt klockforum med en så hög nivå på inläggen och en så god ton i samtalen. Ser fram emot att delta i dessa och bidra efter bästa förmåga.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej alla,
Gustaf här, "mid forties" med villa, fru och ett par ungar. Föredrar vintage och stilren nyproduktion, gärna med historia. Har en vurm för formgivning rent generellt, särskilt perioden 30- till 60-tal. Första inlägget nu efter en månads lurkande. Klocknörderiet har funnits länge men har fått stå tillbaka för andra intressen och därmed varit vilande ett bra tag. Tills för ett halvår sedan. Är nu OWG med en Speedmaster; den första klockan jag drömde om men aldrig köpte av olika anledningar. Nu extremt nöjd med att ha hittat tillbaka till denna min första kärlek. Återstår att se hur länge den kommer att vara "den enda". (Förmodligen inte så länge som jag trodde innan jag hamnade här.) Tycker framförallt att det är väldigt roligt att ha hittat till ett svenskt klockforum med en så hög nivå på inläggen och en så god ton i samtalen. Ser fram emot att delta i dessa och bidra efter bästa förmåga.
Välkommen in i värmen. Bra köp, den kommer du att bli nöjd med. Har själv en 005 som jag använder en hel del i rotation med klockor från micro-tillverkare.
 

andstelar

Breitling
Ny på forumet och dags för en presentation känner jag. Har lurkat färdigt.
Är en snart 40-årig familjefar boende iStockholm - dock inflyttad. Har min rötter i Skåne men är uppvuxen utomlands, bland annat 7 år i Zürich så där föddes väl klockintresset på riktigt. Ber om ursäkt för min svengelska redan nu. Kan bli en del engelska ord här och där.

Har en liten samling klockor som jag vill utöka - idag är de 4 till antalet. Dock har jag bara tre på bild nedanför, den sista är nämligen till salu (snart här på forumet). Det är en 42mm reissue av 1963 SeaGull Chronograph till kinesiska flygvapnet.

Omega Speedmaster MK40 "Triple Date" (1999)
Min första riktiga klocka. Nu på läderband. Älskar denna klocka - en del tycker den är lite "busy" men jag gillar hur många komplikationer de klämt in. Extremt skönt med quickset på dagen. Daily driver.
Omega Speedmaster MK40.png

Rolex Datejust (1988)
Har inte världens största handleder och tycker faktiskt att 36mm är en riktig sweetspot för mig. Iaf när det gäller lite mer dressade klockor. Champage-dial kan man titta på länge. Tyckte länge att bicolor och jubilee var lite gubbigt... verkar som jag vuxit ikapp det där nu.
Rolex Datejust.png

Seiko SKX007 (2018)
Min beater. Behöver väl ingen närmare presentation här. Jag har bytt bezel, insert (coke) och länk (oyster). Den kom ursprungligen med gummiarmband. Har ett original jubilee på väg på posten som jag ska testa då klockan är rätt stor för min handled och blev lite för biffig och blaffig med oysterlänken.
Seiko SKX007.png

Tack för trevligt forum - ser fram emot rolig läsning! (Och en och annan affär så klart!)

Vart köpte du oysterlänken till Seikon?
 
Q

Qvintus

Guest
Hej,

Är pinfärsk på KS efter ett långt klockintresse.
Det började i barndomen med en Fortis Flipper som hade utbytbara boettringar. Det var kul att byta ringar utan att jag i den åldern alls förstod vad de var till för.
Under min tonårstid var det populärt med i klockor gulddoublé, vilket idag antagligen är stendött. Först en enklare Certina och därefter ett antal förgyllda digitalklockor, och företagsklockor (som ofta inte ens höll ett år). För ca 25 år sedan blev intresset mer aktivt. Först med en Revue Thommen Cricket. Tung som attan att dra upp, men praktisk som väckarklocka på resor (innan mobiltelefonerna kom på bred front). I januari 2002 gick jag sedan in på Watches of Switzerland på 1 Old Bond Street. Tanken var att köpa en Girard Perregaux Travel Alarm GMT eftersom jag då fortfarande var förtjust i klockor med mekaniska alarm. Istället klev jag ut med en Luminor på armen. Då fanns ingen svensk Panerai AD. Det var kul att vara lite före. Funderade ett tag på att beställa en skjorta i London som hade vänstermanschett med uttag för Panerai. "Panerai Agnelli style", med pannan utanpå skjortärmen, var däremot lite för vågat i Stockholm... Men tröttnade efter ca 10 år att dagligen gå med en stor Luminor. Genom åren fylldes samligen på med främst enklare verk. När jag ärvde en Seamaster i doublé efter farsan ångrade jag mig bittert att jag inte 1991 övertalat honom att istället köpa en Omega eller (enkel) Rolex i stål. Det skulle idag vara ett så mycket roligare minne efter honom. För drygt 10 år sedan köpte jag en Bulova Accutron GMT att ha på resor. Tyvärr var det mycket opraktiskt att jetlaggad med en och samma krona försöka ställa in tiden på destinationen utan att "messa upp" tiden hemma. Dessutom var det ofta svårt att läsa av vad klockan var hemma. Synen har helt enkelt blivit sämre med åren. Istället köpte jag en Ulysse Nardin Dual Time. Enkel att sköta med pushknappar på vänster sida för att flytta fram eller tillbaka tiden en timme. Dessutom med tydliga datumfönster. Och inte minst, helt ointressant för noviser och tjuvar även vid resor i "farligare" länder. En hel del klockor har med åren bytts ut, av olika anledningar (t ex inbrott). I nuläget är vardagsklockorna dels Ulyssen samt en Radiomir 574. OK, jag vet att många paneristis anser 42 mm vara för damer. Men trots breda handleder sitter den bra utan att sticka ut. En PP 3738j med tillhörande manschettknappar och slipsnål finns också. Men de ligger mest i bankfacket och används inte. Därför funderar jag på att göra mig av med dem och istället köpa en begagnad Calatrava, t ex 5196.
Det blev en lång story. Om någon har tips på robusta och minimalistiska klockor så tar jag gärna emot tips. Gillar Unimatic U1 och Undone Basecamp. Men söker mig helst till kändare märken. Kanske blir det en basic Seiko, men tyvärr har de flesta alltför stökiga urtavlor. Men visst, de finns ju "moddade" seikos att köpa. Drömmen åt andra håller, i lyxsegmentet, vore en Vuotilainen. Men det blir knappast aktuellt, p g a begränsningar i både budget och utbud.
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej gott folk!

32 årig kille från värmländska skogarna.
Jag fick tips om detta forum nyligen och i samband med det sålde jag min Apple Watch 4 Stainless Steel för att köpa mig en vanlig klocka. Är just nu på jakt efter min första kvalitetsklocka och har en budget på 15k att röra mig med. Har spanat in Tag Heuer Formula 1 Blå/Stål Ø43 CAZ1014.BA0842 som jag är bra sugen på att köpa. Är klockan något att ha eller ska jag leta vidare?

Trevlig helg!
 
Topp