Hej alla,
Ny klocksnackare här som egentligen har haft intresset sedan långt tillbaka men inte riktigt haft tid eller pengar att fördjupa det. För mig började det egentligen med en enkel gammal mekanisk väckarklocka i brons med svart tavla, som när jag var liten för 20 år sedan redan då kunde klassas som vintage. Vet idag inte vad det var för klocka eller vad den gör nu, men minns iallafall att den väckte ett intresse likväl för klockans utseende som mekaniken bakom. För är inte klockvärlden en perfekt förening mellan design och ingenjörskonst?
Min första riktiga klocka var en Certina DS-1 (ETA 2824) som jag fick i studentpresent, inget som höjer på ögonbrynen i sig men som har ett stort affektionsvärde hos mig, har kvar den och kommer aldrig göra mig av med den. Har också en SS UTC Skydiver som jag gillar rent designmässigt men som jag insett på senare dag är alldeles för stor för mina tunna handleder. Just nu är jag därför på jakt efter nästa klocka i <40mm-klassen, just nu går tankarna i en rimligt prissatt dykarbeater, typ en SKX009, dock lite orolig att den är för stor (vore nice med en SKX013-size pepsi, mig veterligen är det dock svårt att få tag på). Långsiktiga mål är en liten men välanvänd kollektion (typ 3 st) klockor med olika utseenden och funktioner. Just nu är en Tudor BB58 det som ligger högst på önskelistan men dit är det en bit kvar...
Long story short, kul att vara med på forumet och roligt att dela sitt klocknörderi med liksinnade! Verkar vara bra stämning här så ser fram emot intressanta diskussioner