• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GoeranK

Breitling
Hej!
Jag är helt ny här och har precis köpt min första automat idag. Mycket spännade och roligt.
15623635317201741820211033884440.jpg
 

Marcuswest

Breitling
Tänkte bara presentera mig själv. Marcus heter jag, 23 år gammal. Är ny här på KS, likaså ny inom hobbyn klockor också.. Intresset kommer från kollegor på jobbet men även från självaste James Bond. Men gud vad jag har fastnat i detta träsk ;) Om man får säga så! ;) Dock så kul att få ta del av detta enorma forum. I augusti planerar jag att köpa min drömklocka. Omega PO. Men tillsvidare så har jag redan hunnit inhandla mig 3 klockor och gjort mig av av parfymklockorna.

En Seiko SKX007 tänkt som "fin beater".
En Seiko Save The Ocean Samurai.
En Citizen Promaster Eco Drive som "alldaglig beater".

På återseende klockvänner!

PS: Håller fortfarande på lär mig själva hemsidan så ha överseende om något blir tokigt!

Marcus
 

HK1

Breitling
Hej alla i Klocksnack!
Presenterar mig här efter att ha gått med i forumet för ett tag sedan...
HK, boende i Stockholm och har nyss firat mina 50 år "på jorden".
Passande nog, är jag stolt ägare till en av i mitt tycke de mest klassiska kronografer vi hittar, Omega Speedmaster Professional "moonwatch", självklart så nära som möjligt i det utförande som klockan som den 21:a juli 1969, för 50 år sedan befann sig på månen.
Efter vad jag fått återgett för mig, var just den händelsen också det första jag själv såg framför en TV!

I "klocksamlingen" finns även en ärvd Omega Seamaster med läderarmband, helt oanvänd (!) från 1962... något som fick en expert på Bukowskis att utropa ett "WoW".
Då denna inte riktigt matchar dagens klockor och modet kring dem, vilar den tryggt vidare i bankfack.
6R2A0671.jpg
 
Senast ändrad:

Snabelhack

Breitling
Hej KS! Tack för insläpp!

Mitt namn är Petter och är en late 20-åring som länge lurkat runt i KS trådarna. Medlem sedan en tid tillbaka dock utan att ha varit speciellt aktiv.
Bosatt i Skåne sedan flera år tillbaka men ursprungligen från Wermland. Djupt rotat klockintresse sedan gymnasietiden när jag fick min första "riktiga" klocka (60-tals seamaster) i studentpresent, en klocka som jag fortfarande äger och brukar dagligen. Ett intresse som tyvärr fått stå tillbaka på grund av "viktigare" prioriteringar så som resor, lägenhet etc.
Ambitionen är att utöka samlingen (suktar just nu efter en Explorer II) och kunskapen. Förhoppningsvis även bidra till den goda stämningen och höga nivån i forumet!

/P
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tjäna,
Ny medlem men har lurkat omkring på detta eminenta forumet ganska länge.
Stort klockintresse, lutar mest åt dykar hållet.

Kul att vara här
 
Senast ändrad:

Pelleboy

Breitling
Tjena,
Ny på forumet, klockintresserad sedan barnsben men ingen samlare.
Hittade KS när jag letade info om Stowa Flieger Classic 40 som jag totalt snöat in på.
Fick dock totalt hjärnsläpp de Luxe häromdagen då jag spontanköpte en Seiko monster gen 1.
Hade egentligen ögonen på en Oris Aquis date som dykare men...
Vad säger ni rutinerade klocknördar, behöver jag proffesionell hjälp??
/P
 

Jesper1324

Breitling
IMG_20190708_173930.jpg
tjena alla klock entusiaster, jag har varit på forumet ett tag men har aldrig lagt upp något så det är väl dags nu. Mitt namn är Jesper, Jag är 19 år och har börjat samla på klockor efter jag köpte min första automatiska klocka, Seiko skx. Har ett par klockor jag skäms över, köpte dem när jag va yngre t.ex Invictan... Men vad gör det nu. Trevligt forum och ser fram imot att börja bli aktiv:)
 

Bilagor

  • IMG_20190708_173930.jpg
    IMG_20190708_173930.jpg
    160.5 KB · Visningar: 5

Axelulf

Breitling
Hej! Jag har ett nyvunnet intresse för klockor och ser fram emot att följa trådarna på hemsidan. Jag är även ute efter min "första" klocka som jag tänkte skulle vara en Submariner 114060.
 

Sommartommy

Breitling
Goddagens!

Färsking här på forumet och en riktig färsking i klock-världen. (Står inför mitt första ''riktiga klockköp'')

Har fått en riktigt stor crush på Breitling SuperOcean Special och letat som en galning i en veckas tid, har endast hittat från utlandet, det är en klen tröst då jag känner att mitt första köp kanske inte ska vara såpass riskfyllt. Tänkte efterlysa den i ett forum här när man får lov. :)

Jag tar gärna emot kommentarer om ni anser att det är en bra/dålig klocka med argument, är som sagt riktigt grön.

Med vänliga hälsningar
Erik =)
 

Bilagor

  • Klocka.jpg
    Klocka.jpg
    20.9 KB · Visningar: 4

Hankiis

Omega
Ytterligare en ny medlem.
Hänger mestadels på Börssnack men det kan ju komma att ändras.
Bor i Gbg och är 40 år.
Ute efter första finklockan.
Köpte i veckan en Certina DS Action Diver som komplement till min 10 år gamla Certina DS Podium Square Titanium.
IMG_5728.jpg


Planen är att steppa up till en Tag Heuer Carrera eller något annat trevligt, vi hörs !
 

Stolpe33

Breitling
Hej! Ny på KS sedan några veckor. Har ett klockintresse sedan barnsben men det låg i träda ganska länge. Men nu har det fått ordentlig fart igen, efter att jag hittat min farfars gamla Swiss made-klocka (en enkel men fin Tevo). Nu är jag sugen på att skaffa mig någon automat, kanske en Hydroconquest att starta med. Lätt att hitta inspiration till nya objekt på KS! Mvh
 

Bobo

Breitling
Hej alla, har varit medlem här ett tag och lurkat men tänkte presentera mig nu. 35 år småbarns pappa med fru och hund.

Ni hjälpte mig hitta min första ”riktiga” klocka en Certina ds action som jag var väldigt nöjd med. Sen efter den klockan så har det blivit ett stort intresse. Ni hjälpte mig återigen att köpa en Tudor BB 58 som jag var otroligt nöjd med men som tyvärr fick lämna plats åt annat då jag tyckte som fler här på forumet att den var lite vass i spännet mot handleden. Igår så införskaffade jag mig min första Rolex en 114060 och kunde inte vara nöjdare. Otroligt fin klocka. Ni har fått mig att öppna ögonen och lägga märkte till vad folk har för klockor på sig, innan er så såg jag inga klockor Bifogar första bilden tagen efter köp, tack för allt /Bobo
 

Bilagor

  • 49DE5EE0-B6AA-4607-AD14-325A2624E95D.jpeg
    49DE5EE0-B6AA-4607-AD14-325A2624E95D.jpeg
    118 KB · Visningar: 2

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Hej,

Är pinfärsk på KS efter ett långt klockintresse.
Det började i barndomen med en Fortis Flipper som hade utbytbara boettringar. Det var kul att byta ringar utan att jag i den åldern alls förstod vad de var till för.
Under min tonårstid var det populärt med i klockor gulddoublé, vilket idag antagligen är stendött. Först en enklare Certina och därefter ett antal förgyllda digitalklockor, och företagsklockor (som ofta inte ens höll ett år). För ca 25 år sedan blev intresset mer aktivt. Först med en Revue Thommen Cricket. Tung som attan att dra upp, men praktisk som väckarklocka på resor (innan mobiltelefonerna kom på bred front). I januari 2002 gick jag sedan in på Watches of Switzerland på 1 Old Bond Street. Tanken var att köpa en Girard Perregaux Travel Alarm GMT eftersom jag då fortfarande var förtjust i klockor med mekaniska alarm. Istället klev jag ut med en Luminor på armen. Då fanns ingen svensk Panerai AD. Det var kul att vara lite före. Funderade ett tag på att beställa en skjorta i London som hade vänstermanschett med uttag för Panerai. "Panerai Agnelli style", med pannan utanpå skjortärmen, var däremot lite för vågat i Stockholm... Men tröttnade efter ca 10 år att dagligen gå med en stor Luminor. Genom åren fylldes samligen på med främst enklare verk. När jag ärvde en Seamaster i doublé efter farsan ångrade jag mig bittert att jag inte 1991 övertalat honom att istället köpa en Omega eller (enkel) Rolex i stål. Det skulle idag vara ett så mycket roligare minne efter honom. För drygt 10 år sedan köpte jag en Bulova Accutron GMT att ha på resor. Tyvärr var det mycket opraktiskt att jetlaggad med en och samma krona försöka ställa in tiden på destinationen utan att "messa upp" tiden hemma. Dessutom var det ofta svårt att läsa av vad klockan var hemma. Synen har helt enkelt blivit sämre med åren. Istället köpte jag en Ulysse Nardin Dual Time. Enkel att sköta med pushknappar på vänster sida för att flytta fram eller tillbaka tiden en timme. Dessutom med tydliga datumfönster. Och inte minst, helt ointressant för noviser och tjuvar även vid resor i "farligare" länder. En hel del klockor har med åren bytts ut, av olika anledningar (t ex inbrott). I nuläget är vardagsklockorna dels Ulyssen samt en Radiomir 574. OK, jag vet att många paneristis anser 42 mm vara för damer. Men trots breda handleder sitter den bra utan att sticka ut. En PP 3738j med tillhörande manschettknappar och slipsnål finns också. Men de ligger mest i bankfacket och används inte. Därför funderar jag på att göra mig av med dem och istället köpa en begagnad Calatrava, t ex 5196.
Det blev en lång story. Om någon har tips på robusta och minimalistiska klockor så tar jag gärna emot tips. Gillar Unimatic U1 och Undone Basecamp. Men söker mig helst till kändare märken. Kanske blir det en basic Seiko, men tyvärr har de flesta alltför stökiga urtavlor. Men visst, de finns ju "moddade" seikos att köpa. Drömmen åt andra håller, i lyxsegmentet, vore en Vuotilainen. Men det blir knappast aktuellt, p g a begränsningar i både budget och utbud.
Välkommen hit!
Här kommer du säkerligen att få svar på dina frågor on du ställer dem i märkestrådanra. Finns mycket kunnigt och trevligt folk här inne!
Trevlig text att läsa!
 

rakhhvel

Breitling
Tjena allihopa!

En 31-årig Sundsvallsbo som precis fattat att jag älskar klockor.
Har fallit ganska hårt för Seiko och Casio.

Ser fram emot att hänga runt och kika på era samlingar och höra vad som finns att säga.
Nedan kommer min lilla samling som jag faktiskt är ganska nöjd över för tillfället.
Ett arvegods, en för friluft, en till vardags och en för lite finare tillställningar!

Höres och synes!
DSC_0089-01.jpeg
 

Bilagor

  • DSC_0089.JPG
    DSC_0089.JPG
    148.2 KB · Visningar: 1

Noel

Breitling
Hallå!

Från Malmö här.

Är egentligen inte ny som medlem men har mest läst runt utan att ha varit aktiv bidragare här. Men tids nog så vill man bredda diskussionsunderlaget och tjöta lite mer brett så har börjat bli lite mer aktiv på IG och förhoppningsvis här med.

Jag ar väl ingen direkt bild på samlingen men kör lite högt som lågt. Från en Timex till en JLC. Liberal i den meningen att det är viktigt för mig med glädjen i att bära en kul klocka. Alla förtjänar möjligheten att bära ett coolt ur utan att man ska fokusera på annat än glädjen i att bära den (och inte märke pris eller annat).

Därför är jag inte helt emot hommager heller men jag vill gärna lägga vikten på att det beror på syftet med hommagen. Är det för att kopiera och kapitalisera eller för att demokratisera en design som idag börjar bli förmån för eliten?

Efter att ha haft en lång lista i många år på klockor jag vill köpa, insåg jag att jag inte upplevde klockor, utan bara teoretiserade. Har därför börjat titta mer på klockor med kul historia och lite eftertanke.

Klockor jag just nu kollar efter är Oris Diver 65, Merci instruments LMM-01 och faktiskt en Tigerconcept GMT 2. (jaja men jag måste ju prova den i alla fall)!

En roligaklockor-bild blir det iaf:

klock.jpg
 

JuanL

Omega
2-Faktor
Hej allihopa!
Har besökt forumet en längre tid efter att ha blivit intresserad av klockor och ser fram emot att nu kunna bidra till diskussioner och annat.
Har tänkt att skaffa mig en liten men bra balanserad samling under de närmsta åren.
 

Pgpg

Breitling
Tjenare! P här, ny på forumet. Hängt på sidan i snart ett år men aldrig tagit tag i medlemskapen förrän nu.
Kommer uppdatera med bilder lite senare.
 

ptjohan

Breitling
Ny här på KS, länge kollat efter en klocka men inte hittat nån för än en dryg månad sedan, det var bara så att den skulle jag ha!
Riktigt nöjd, och nu kan samlandet börja.
Nattarbetande egenföretagare som fastnat för klockor!
 

Bilagor

  • 56BD1C3A-B255-40F9-95A2-628B0791206F.jpeg
    56BD1C3A-B255-40F9-95A2-628B0791206F.jpeg
    130 KB · Visningar: 1

mätarn

Breitling
Halloj!
Ny här på KS och rätt färsk klocksamlare i största allmänhet. Mycket trevliga trådar här så jag bestämde mig för att gå med!
Jag har som fastnat för mer sportiga klockor i lite roligare färger (tänk Squale dykare eller Seiko Alpinist). Någon gång i framtiden hade det varit trevligt att också äga antingen en Grand Seiko eller en Omega. Men det ligger nog en bit bort!
På bilden ser man min första mekaniska klocka (SKX009) som jag verkligen trivs med! Väldigt imponerad med Seiko och riktigt coolt att de gör sina urverk in-house. Stort fan.
Glad sommar!

20190703_002159.jpg
 

kandren

Breitling
Halloj!

Ny här på forumet. Har blivit smittad av en familjemedlems klockintresse och är nu fast i träsket.

Bär en SKX013 till vardags, letar efter en vintage Omega Seamaster som dressare.

Sneglar på en 14270 som första ”finklocka”.

Tack för mig och till KS samt dess medlemmar för ett fantastiskt forum!
 

Bilagor

  • D65A5870-5A7A-4F86-95D3-9C45952AC49A.jpeg
    D65A5870-5A7A-4F86-95D3-9C45952AC49A.jpeg
    177.2 KB · Visningar: 3

tomlin

Breitling
Hej! Ny här men har spanat runt ett bra tag. Norrlänning som är svag för det mekaniska. Har ärvt en Revue Sport sent 1950-tal som blev min inkörsport. Hoppas att lära mig mer om stort och smått genom mitt medlemsskap.
 

FFenberg

Breitling
Hej!

Efter att ha läst och följt under en tid så var det dags att kliva in på riktigt!

En DJ och SKX är lite av godiset i lådan! ;)
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Hej
Det hela började i ganska tidig ålder, sen i gymnasiet blev det Swatch med kronograf samtidigt som jag hade flera digitala iom jag dömde fotboll.
Sen blev jag erbjuden SEIKO MONSTER SKX779 som jag tyckte om och köpte och ångrade inte en enda sekund. Blev förälskad i den helt enkelt men men - som det ofta händer så blev jag av med den på fyllan! Ja, jag skäms iom jag egentligen gav bort den!
Sen blev det inte mer än två veckor tills jag klev in i butik och skulle köpa ersättare och det blev Certina - DS Podium Square Automatic Chronograph C 001514 som jag än idag äger och har på mig oftast. Köpte Samsung Gear S3 men bytte länk till en svart metal-variant och har den på ibland...
Häromdagen beställde jag ny SEIKO SKX007K2 som förhoppnings kommer i dagarna.
Nu längtar jag egentligen efter min första Seiko som jag blev så förtjust i. Så fort jag klarar av provtiden så kommer jag att försöka hitta en likadan jag hade (köpes annons)
P.S. Fick en Doxa automat i guld från min farmor som han fick för xx antal års arbete för mer än 40 sedan. Måste bara gräva fram den - den ligger i nån låda någonstans. (döm inte mig för det)

Hoppas jag få lära mig massa här...

MVH Daniel
 

kl0cka

Omega
Hej klocksnack.
27 år och ny här på forumet. Vet inte riktigt om mitt klockintresse har någon egentlig början eller förstaklocka som skapade det, har någon gång under uppväxten burit en klocka men oftast inte och mest som något jag "svängde in på" och provade på. Det har funnits bakhuvudet att det är något jag skulle vilja komma in i mer och köpte för ett tag 2 billigare beg. klockor för bara några hundralappar st. och så en 3:e jag nyligen såg i affären för 1,700kr och det är den jag bär nu. En av de två billigare gillar jag designen extra mycket och bar den innan det men jag började få utslag från armbandet + att jag inte tog av mig den i badrummet så det har kommit en del imma inuti glaset och den började visa 10-15 min fel efter ett tag men vet inte vad det beror på. Ska försöka identifiera vilken klockmodell det är på det här forumet och köpa den som ny om det är möjligt och använda annorlunda armband.
 

Hulken77

Omega
2-Faktor
Hej gott folk!

Är ny på forumet men har följt det ett bra tag. Tog tag i att skapa ett konto nyligen för mitt klock-intresse leder mig alltid till KS.

De flesta verkar vara väldigt kunniga och jag älskar att utbyta kunskap.

Som mitt fjantiga namn antyder har jag en förkärlek till Rolex Hulk men min bild ger sken av en Omega "From moon to Mars".

Är en färgstark man som gillar färgstarka klockor helt enkelt.

Tidigare äger jag en Seiko "Save the ocean"
seiko-save-the-ocean-samurai-srpc93k1.jpg


Men har nyligen inköpt en klocka från en medlem på KS. Nämligen en Squale Onda Azzuro. Helt magisk färg.
Squale50AtmosOndaAzzurroBlack1.jpg


Hoppas på gott snack och fina klockor!

Väl mött.
 

HarryG

Breitling
Hej!

Ny här så tänkte presentera mig.
Är 32 år gammal och bor i Sthlm. Är just nu pappaledig med första barnet så har gott om tid på att leta efter klockor...

Snöade tidigare in mig totalt på omega Seamaster och lyckades knipa en från en kaplans auktion, Omega Seamaster 300 från 2007.

Denna skönhet blev dessvärre stulen under en resa till Barcelona...
fick pengar från försäkringsbolaget och har sedan januari letar efter något liknande.
Under tiden sitter en gammal Seiko på armen.

När jag letar efter en till Seamaster så får jag syn på breitlings Transocean Day Date och jag känner igen den där känslan av att vara nykär.
I måndags så beställde jag äntligen klockan som bör komma denna veckan! Så jag känner mig som ett barn som väntar på julafton igen!
 

Bilagor

  • 2CF8D189-051B-4C57-B106-ACC7DB8D456D.png
    2CF8D189-051B-4C57-B106-ACC7DB8D456D.png
    68.4 KB · Visningar: 7
  • 7A6C7DB5-996E-4B0E-AAFA-A76810013A03.jpeg
    7A6C7DB5-996E-4B0E-AAFA-A76810013A03.jpeg
    132.1 KB · Visningar: 1

takeo

Breitling
Hej hej!
Är en kille på 30 år som bor i Norrtälje som har fastnat för omega speedmaster. Genom en vänn fick jag veta att en medlem här på KS hade lagt ut en ST1 LE till försäljning. Det blev min första ”riktiga” klocka men hoppas på många fler! :)
 
Topp