• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

J

Jimmy042

Guest
Först ett varmt välkommen till vårat varma mysiga klockträsk!
Hoppas du finner det lika trevligt som oss andra!
Om den hade legat i 10+ år. Då hade det nog varit på plats med en service. Men inte med denna klocka!
Moderna packningar torkar inte ut så lätt.
Nya klockor är faktiskt riktigt tåliga skapelser!
Ett tips i all välmening, en så snygg klocka lägger du ut bild på genom att trycka på knappen med ”full storlek” på!

Tack så mycket! Läst omkring här lite nu ett tag, så kände att det var dags att regga sig =) Okej då kan ja slappna av, varit lite tveksam till om jag skulle gå in och köra ett trycktest på den, men där är ju faktiskt garanti ifall den inte skulle hålla måttet. Försökte ändra så bilden blev fullstorlek men tror inte jag lyckades riktigt, fast när jag läser via datorn så ser det ut som det är i fullstorlek?
 

Husse

Patek
Tack så mycket! Läst omkring här lite nu ett tag, så kände att det var dags att regga sig =) Okej då kan ja slappna av, varit lite tveksam till om jag skulle gå in och köra ett trycktest på den, men där är ju faktiskt garanti ifall den inte skulle hålla måttet. Försökte ändra så bilden blev fullstorlek men tror inte jag lyckades riktigt, fast när jag läser via datorn så ser det ut som det är i fullstorlek?
Cool arm!
Japp, nu är det full storlek!
Tog mig jättelång tid att begripa hur man skulle göra...
Själv skulle jag bara läsa på om Linde Werdelin och gilla lite inlägg, inte posta så mycket...
Men kul är det! :)
 
J

Jimmy042

Guest
Cool arm!
Japp, nu är det full storlek!
Tog mig jättelång tid att begripa hur man skulle göra...
Själv skulle jag bara läsa på om Linde Werdelin och gilla lite inlägg, inte posta så mycket...
Men kul är det! :)

Ja risken är väl att man fastnar när det finns så otroligt mycket vettigt att läsa, kan bli dyrt också.. Hehe
 

Adde72

Breitling
Tack för insläpp. Har surfat in och läst här av och till i några år. Mitt klockintresse har jag haft sedan barnsben. Jag gillar mina Omega, Hamilton, Tressa, Tissot m.m. Ingen Rolex i samlingen ännu.
D92A2AF7-4BA1-461A-ABC1-DA6286151116.jpeg

Helvetia Waterstar
6506A1F2-7F3A-40F2-A4B9-B913E7519512.jpeg
Speedy MK2
06DE4FED-232E-4163-AE8E-2786ADF69600.jpeg
 

Jorgenan

Breitling
Hej! Ny på forumet och har idag en Tag Heuer Calibre 5. Är mycket nöjd med klockan men har redan börjat kika på andra :)
Är lite sugen på en Omega 300 men får se när det kan bli aktuellt att handla en. Tycker forumet är bra och får många nyttiga tips och idéer.
/Jörgen


IMG_6283.jpg
 

Darth Brick

Breitling
Hej hopp!

Ny på forat för dagen! Jag heter Claes och har länge haft ett klockintresse men jag har hittills prioriterat att underhålla min Lego Star Wars samling framför påkostade klockor :). Men i och med mitt intåg den gyllene medelåldern så har jag nu insett att tiden är inne att börja unna sig lite rediga klockor.

Eftersom jag jobbar i flygindustrin och har ett genuint flygintresse så får min första rediga klocka bli en dito. Oklart vad jag skall satsa på i dagsläget men SS UTC Skydiver, Breitling Aviation EVO eller Glycine Airman är heta kandidater.
 

Joje

Breitling
Hej KS,

Känns riktigt bra att vara ny medlem på forumet efter mer än en månads konstant passiv läsning. Så spännande att läsa alla diskussioner som förs av kompetenta klockfantaster här på forumet.

Som 21-årig student i Stockholm, är min förhoppning att inom ett x antal år kunna köpa min drömklocka, AP Royal Oak.

Innan dess är tanken att i slutet av sommaren införskaffa min första ”riktiga klocka”, en Rolex Oyster Perpetual 36/39 (helst blå/grå sunburst tavla). Snygg, mångsidig och enligt min mening en bra ingångsklocka. Schysst finish på allt från urtavla till länk.

Tar tacksamt emot alla möjliga tips inför mitt första ”riktiga” klockköp.
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej hopp!

Ny på forat för dagen! Jag heter Claes och har länge haft ett klockintresse men jag har hittills prioriterat att underhålla min Lego Star Wars samling framför påkostade klockor :). Men i och med mitt intåg den gyllene medelåldern så har jag nu insett att tiden är inne att börja unna sig lite rediga klockor.

Eftersom jag jobbar i flygindustrin och har ett genuint flygintresse så får min första rediga klocka bli en dito. Oklart vad jag skall satsa på i dagsläget men SS UTC Skydiver, Breitling Aviation EVO eller Glycine Airman är heta kandidater.
Hej och välkommen :) Vad jobbar du med?
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Hej!
Ny på detta fantastiska forum! Har även ganska nyligen upptäckt att jag är mycket förtjust i klockor. Köpte min första i vintras (subC nodate). Ungefär i samma ögonblick som jag fick hem den insåg jag att det är roligare att ha fina klockor på armen än pengar på banken. Vipps så hade jag köpt en submariner date och en 80-tals datejust. Nu är dock suget efter något helt annat mycket påtagligt. Franck Muller, Panerai och vintage omega är i kikaren nu. Sjukt vad smaken ändras! Det var en snabbis om mig:)
 

Jorgenan

Breitling
Hej!
Ny på detta fantastiska forum! Har även ganska nyligen upptäckt att jag är mycket förtjust i klockor. Köpte min första i vintras (subC nodate). Ungefär i samma ögonblick som jag fick hem den insåg jag att det är roligare att ha fina klockor på armen än pengar på banken. Vipps så hade jag köpt en submariner date och en 80-tals datejust. Nu är dock suget efter något helt annat mycket påtagligt. Franck Muller, Panerai och vintage omega är i kikaren nu. Sjukt vad smaken ändras! Det var en snabbis om mig:)
Jag är också ny och håller med, det går snabbt att fatta tycke för nya och fler klockor :)
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Hej hej!

Typ ny här. Har lurkat lite sedan jag köpte min Seiko SBDC063 av Seiko-flippar-kungen @anru i september. :rolleyes: :D Sedan dess har det tillkommit en Omega Seamaster Bumper från typ början på 1950-talet. Har inte öppnat den själv, men liknar årsmodeller 1952. Renoverade den hos urmakare med rengöring av verket och polish av plexit. Väldigt nöjd. Se här.

Annars är jag en ung läkare som bor i Göteborg. Jobbar mycket. Löptränar, klättrar och gillar öl. Klockor jag tycker om är framförallt lite mindre dykare och mindre vintage ur, såsom min Omega, eller typ den Jaeger med svart urtavla som finns till salu just nu. Estetiskt tycker jag om klockor såsom t ex Halios Seaforth eller Raven Trekker. Önskeklockan just nu är en Raven Vintage eller en Scurfa Diver One som quartz-beater. :cigar:

Tror inte att jag kommer bränna 100 000-kronorsbelopp på klockor, utan hellre flera lite billigare man kan ha till vardags såsom t ex Tudor, Omega eller finare Seiko.

RAVEN_VINTAGE_DIAL11.jpg

Lånad bild från Worn & Wound - Raven Vintage (40 mm)

PS. Hittar inte lämplig tråd, men måste säga att jag tycker nya gula (!) vintage-tagen i forumet är riktigt bra. Den gröna var för lik avslutad-tagen. :pirate:
 
Senast ändrad:

Chribban

Breitling
Hejsan svejsan.

Tack för insläpp härom dagen.
Jag är ny på forumet. Har väl haft klockintresse i 20 år men först nu som ekonomin möjliggör och intresset tagit fart. Har en PAM241 som jag avgudar och hoppas på ngn Oris, Omega, Vostok, Seiko och annat smått och gott inom sin tid. Vi syns och hörs i era inlägg. / Chribban
 

rasmusnilsson

Breitling
Hej!

Mitt namn är Rasmus och är ny här på KS.
22 vårar gammal och motiveras av i princip allt som är exklusivt. Har just nu en Victorinox xls chrono classic men jagar första riktiga klockan.
Är sugen på en svart Omega Seamaster Diver 300 från 2018-2019. Har du en sådan som du vill bli av med den så släng gärna iväg ett meddelande.
Bosatt i Malmö, jobbar inom skolan och har nyss köpt min första bostadsrätten, livet är på gång. Ser fram emot att skapa kontakter på detta forum och möts gärna upp på en kaffe eller öl för att snacka klockor. Ha det gott!
 

Zlabbe

Omega
2-Faktor
God dag!

Ny här. Hur hamnade jag här? Jo, en kollega fick mig intresserad av klockor för ett par år sedan när han visade mig sina seikos. Efter ett tag blev jag själv tvungen att köpa en, det blev en cocktail time, Sidecar! (Om du läser det här, gamla kollega: damn you för att du drog ner mig i träsket! ) Sedan dess har det blivit lite fler klockor, inga för dyra, men en för alla ändamål.
Så nu är jag här för att jag vill lära mig mer om klockor och hitta tips på klockor som är köpvärda och såna jag ska undvika.
Utöver klockor så samlar jag på aktier som mest visar rött i depån.

Nästa hobbymål blir att starta något eget. Fastigheter utomlands är planen! Ja, jag är väl galen.
 
J

Jimmy042

Guest
Trevlig snubbe på runt 30 med fru och barn, arbetar som tekniker på lasarettet, haft klockor som intresse i ganska många år, men först på senare år jag haft ekonomi till det.
Är förövrigt entusiast fotograf så passa gärna på att kika in på min sida ifall du gillar svartvitt eller landskap i färg.

Började karriären med en Seiko Sea Urchin och nu sitter man här med ett par modeller som ligger en varmt om hjärtat. Kör en liten bild till för att visa nuvarande samling. Ser fram emot mängder av diskussioner och bilder!

488E60D4-FDE2-4174-9001-F19BAB08E0CB.jpeg
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Hejsan!
Lurkat här ganska länge men har nu fått tummen ur och gjort ett konto :)
22 år från Skåne och jobbar som säljingenjör.
Har väl haft en klocka på handen ganska länge men är inte förrän nu jag har börjat få upp intresset för "riktiga" klockor.
Hörs på forumet!
/Emil
 
Tjenare! :)

Adi heter jag relativt ny här på forumet, njuter av att läsa och titta på alla underbar klockor ni visar upp. Mycket inspo och en hel del kul läsning. :cool:
 

ferhardt

Breitling
Hej allesammans , Filip här :)


Klocknörd sen 15 år tillbaka . Svag för breitling som jag själv köper / säljer en del som hobbyverksamhet privat. Är 30 + boende i Malmö.

Hoppas kunna både bidra och få värdefulla tips / insikter här :)!
 

hs01jowe

KS Explorers Club
Hej på er, läst och följt en del på forumet under en tid och tänkte att det var dags att registrera sig.
Efter 10 års köp och sälj av klockor har jag kommit fram till att jag är nöjd med att äga 3 klockor åt gången. Min SKX och G-Shock stannar permanent och finklockan byts ut regelbundet när man blir sugen på något nytt.

Tack för ett bra forum!
Mvh Johannes

PS just nu funderar jag på att byta Omegan till en BB58 om någon är sugen :)
thumbnail_image1.jpg
 
Hej kära klocksnack forum.
Kristian heter jag och har hängt här ett tag men aldrig registrerat mig utan mest läst i dem olika trådarna. Har ingen direkt samling men i min lilla låda finns en Tudor Black bay 58 och en Breitling Super Avanger 2 och lite annat bös men på sikt hoppas jag att kunna fylla ut med lite godbitar.
 

Bilagor

  • IMG_6442.jpg
    IMG_6442.jpg
    354.8 KB · Visningar: 7

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Hej kära klocksnack forum.
Kristian heter jag och har hängt här ett tag men aldrig registrerat mig utan mest läst i dem olika trådarna. Har ingen direkt samling men i min lilla låda finns en Tudor Black bay 58 och en Breitling Super Avanger 2 och lite annat bös men på sikt hoppas jag att kunna fylla ut med lite godbitar.
Välkommen Kristian,
Bra klocksamling
 

K.M.W

Breitling
Hej!
Efter att ha läst som anonym ett bra tag var det äntligen dags att jag registrerade ett konto..

Mitt namn är Markus, jag är 36 år.

Jag har en Seamaster Professional 300m som jag inhandlade ny för 12-13 år sedan, som har sen dess suttit på min handled dygnet runt

Sugen på att komplettera med en stål sub alt TT sub, inte riktigt bestämt mig men tillgången hos AD verkar ju minst sagt svår nu..

Har även en Omega Constellation 35mm Quartz (ref:123.10.35.60.02.001) som jag tänkt lägga upp på annonssidan som jag önskar sälja.

Tack för att jag fick joina.

Mvh Markus
 

Bilagor

  • 96EA2F4D-7AC6-46D2-84C3-3ACE4384E592.jpeg
    96EA2F4D-7AC6-46D2-84C3-3ACE4384E592.jpeg
    159.5 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Nickel

Breitling
Hej,
Jag har varit medlem och kikat runt några år, men aldrig postat något.
Jag har varit intresserad av klockor till och från under några år, mest Rolex och det är även en Rolex jag har just nu 16710 -03

image.jpg

//Niklas
 

jakobvi

Breitling
Hej på er, läst och följt en del på forumet under en tid och tänkte att det var dags att registrera sig.
Efter 10 års köp och sälj av klockor har jag kommit fram till att jag är nöjd med att äga 3 klockor åt gången. Min SKX och G-Shock stannar permanent och finklockan byts ut regelbundet när man blir sugen på något nytt.

Tack för ett bra forum!
Mvh Johannes

PS just nu funderar jag på att byta Omegan till en BB58 om någon är sugen :)
thumbnail_image1.jpg
Hej! Härlig 3-klockssamling, vad är ditt intryck av seamastern? :) Hur står den sig mot klockor du tidigare ägt?
 

Secco

Breitling
Tja! Glad göteborgare här, Inte superny på forumet egentligen, har varit en tråkig "skuggmedlem" som läser men inte kommenterar :) ska försöka ändra på detta! Har idag en härlig omega Seamaster, en steinhart ocean one som jag förstår är en vattendelare, en seiko chronograph och letar nu ett roligare köp! Lutar åt Explorer II, omega smpc eller kanske liknande! Tack för ett fantastiskt forum i övrigt! /Sebastian
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Tja! Glad göteborgare här, Inte superny på forumet egentligen, har varit en tråkig "skuggmedlem" som läser men inte kommenterar :) ska försöka ändra på detta! Har idag en härlig omega Seamaster, en steinhart ocean one som jag förstår är en vattendelare, en seiko chronograph och letar nu ett roligare köp! Lutar åt Explorer II, omega smpc eller kanske liknande! Tack för ett fantastiskt forum i övrigt! /Sebastian
Välkommen hit! Ser att du även hittat till microklocktråden, kul.
 

Adamarvid

Breitling
2-Faktor
Hej! Mitt namn är Adam, jag har varit medlem på KS ett litet tag nu men har endast tittat runt, men nu får det vara dags att börja skriva lite inlägg. :)
Mitt klockintresse är långt ifrån lika starkt som många andras här på KS, men jag tycker det är intressant att se och läsa om andras klockor. Jag är nu på jakt efter min första "riktiga" klocka och hoppas få inspiration och tips här på KS. Jag tycker att Omega och Seiko klockor är speciellt tjusiga och drömmen vore att ha en Omega Speedmaster, men mitt intresse har inte riktigt nått den prisklassen än. ;)
 
Topp