• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ticktacktick

Breitling
Hej alla goa o glada! Mitt namn är Fredrik och jag är ny här på KS även om jag iakttagit från sidan ett bra tag! Har ett relativt nyfunnet intresse för klockor och har en mindre samling av 3 klockor i nuläget. Min nästa klocka kommer med största sannolikhet att bli en Rolex och då kommer troligen min Aquaracer att lämna. Ser fram emot många härliga diskussioner och affärer på denna härliga sida! Allt gott!
 

CalibeR

Omega
2-Faktor
Hej,

Ny på forumet. Jag har stort intresse för klockor och har haft det under en längre tid, främst Rolex men även andra märken. Har haft några olika modeller; Submariner (114060), GMT Master II (116713LN), Datejust 41 (126334). För närvarande äger jag två stycken Rolex, en Daytona -18 (116518LN) och en Submariner -19 (116610LN) och är på jakt efter en Submariner med PVD/DLC coating som komplement (vill någon göra sig av med en så skrik till:)).
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.45.52.png
    Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.45.52.png
    49.4 KB · Visningar: 3
  • Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.44.46.png
    Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.44.46.png
    95.8 KB · Visningar: 3
  • file2.jpeg
    file2.jpeg
    129.9 KB · Visningar: 3
  • Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.42.32.png
    Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.42.32.png
    44.1 KB · Visningar: 3
  • Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.41.44.png
    Skärmavbild 2019-07-24 kl. 23.41.44.png
    69.4 KB · Visningar: 7

thoto

Breitling
Hej! Thomas heter jag och är ny här på forumet. Har vuxit upp med G-shock för att sedan fasa ut klockan till förmån för mobilen. Nu har jag tänkt mig fasa ut mobilen och ge mig på klockor igen, eller iaf minska användandet av den och vara god förebild för barnen hehe.. Självklart sitter en ny G-shock på armen men fick en Omega Seamaster Deville från 1965 av min far och blev intresserad av den typen av klockor. Ser fram emot att lära mig ett och annat här samt kanske göra någon affär.
 
Senast ändrad:

flymosez

Omega
Hej!
Mitt namn är Oskar och jag har nog egentligen haft något typ av klockintresse sedan barnsben.
Mitt nuvarande väcktes ordentligt till liv i mars i år (2019) när jag ärvde en härlig Omega Seamaster (1961) och en Certina T+C från 70-talet. Dessa är mina första mekaniska klockor och vilka vackra och fascinerande föremål dom är!
Innan detta så har jag varit helt inne i Pebble Smartwatch världen och jag har tre st sådana som jag växlar mellan.
Jag upptäckte däremot nu under sommaren hur skönt det är med en bra klocka på armen men att slippa notiserna.
Nu har jag även i förskaffat en Casio W-800H för stranddagarna med mera.
Jag har även börjat med att göra klockarmband och andra läderarbeten nu i sommar.
För övrigt så är jag optiker och jobbar som lärare vid Optikerutbildningen i Kalmar och har fru och två barn på 6 och 3 år.

 
Senast ändrad:

Sombrero

Breitling
Tjena! Jag gillar klockor, uppenbart va?
Haft allt möjligt men nu vill jag modda så de kommer att bli seikofokus. Vill creéra den optimala....få se hur det kommer att gå, youtube-turtorial är perfekta för inspiration men de jag fasar för är att sätta dit visarna...det ser klart kinkigast ut...
Min filosofi är att klockor ska användas, spåren på klockan visar vem man är.
Va de lider kommer mina alster upp på forumet...so long!
 
Senast ändrad:

g-rumpa

Breitling
IMG_2124.jpg
Tjenare KS och hoppas ni också får njuta av det fina vädret idag!

En kort presentation om mig kan kort summeras som en grabb i unga 20-åren. Alltid gillat klockor men senaste åren har intresset ökat lavinartat. Intresset ligger i både nya och gamla klockor (helst vintage). Just nu är "the daily-beater" studentpresenten Seiko SKX007.

Att ta bilder är också ett intresse så kameror är något jag gärna diskuterar på ett annat forum ;)

Just nu är nästa mål att införskaffa en frän vintage-dykare eller en militärklocka. Men som studerande så är budgeten något för stram om man jämför med önskelistan.

/g-rumpa
 
Senast ändrad:

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Hej
Det hela började i ganska tidig ålder, sen i gymnasiet blev det Swatch med kronograf samtidigt som jag hade flera digitala iom jag dömde fotboll.
Sen blev jag erbjuden SEIKO MONSTER SKX779 som jag tyckte om och köpte och ångrade inte en enda sekund. Blev förälskad i den helt enkelt men men - som det ofta händer så blev jag av med den på fyllan! Ja, jag skäms iom jag egentligen gav bort den!
Sen blev det inte mer än två veckor tills jag klev in i butik och skulle köpa ersättare och det blev Certina - DS Podium Square Automatic Chronograph C 001514 som jag än idag äger och har på mig oftast. Köpte Samsung Gear S3 men bytte länk till en svart metal-variant och har den på ibland...
Häromdagen beställde jag ny SEIKO SKX007K2 som förhoppnings kommer i dagarna.
Nu längtar jag egentligen efter min första Seiko som jag blev så förtjust i. Så fort jag klarar av provtiden så kommer jag att försöka hitta en likadan jag hade (köpes annons)
P.S. Fick en Doxa automat i guld från min farmor som han fick för xx antal års arbete för mer än 40 sedan. Måste bara gräva fram den - den ligger i nån låda någonstans. (döm inte mig för det)

Hoppas jag få lära mig massa här...

MVH Daniel

Liten uppdatering: Hittade morfars (skrev farmor innan, det var fel) Doxa samt min gamla domarklocka från sen 90-talet efter att ha hjälpt morsan rensa källarförrådet. Stay tooned ;)
 

Torvald67

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
hej alla klockälskare har samlat klockor i ca 2 år fastnade på omegor har nu 8 st vintage omegor av varje modell mestadeles är automat finns även en baume mercier xxl i ny skick är på service just nu som kan tänka mig byta i omega klocka har även cerinta club 2000 lemania 21rubis automat atlantic yema dykarur mm
 
D

Deleted member 26382

Guest
hej
Jag undrar varför jag alltid hamnar här alltså, detta är tredje gången som jag registrerar mig , skapar konto. Låt det ha varit sista gången som jag ber om att få radera kontot.

Jag är en återkommande klockentusiast,
utevecklar inlägget när grabben är sövd
 

Ulf A

Omega
Hej,

Jag är en fd ”one watch guy”. Jag köpte en bra klocka för ett avgångsvederlag (en Daytona) och bar den varje dag i tio år. Jag sålde den sedan i ett svagt ögonblick och har haft olika klockor sedan dess. Är nu sugen på att sätta ihop en liten men sammanhängande 4-klockssamling som får plats i min rulle. Det kommer att kräva några tuffa avyttringar, men jag tror att det skulle passa mig. 1 in-1 out efter det.
 
Hej!
Jag är helt ny här.
Jag ser nog på tiden som före och efter smartphonen kom in i livet. När den kom slutade jag bära klocka, eftersom jag hade tiden i telefonen. Sen började ett intresse för klockan mer som något snyggt, och jag gick och blängde i skylten på den lokala urmakaren. Jag fastnade för Festinaklockorna, och en dag, kanske efter att ha suktat i ett år hade de en rea som lockade. Klockan jag tittat på var nersatt från runt 3000 till under 1000 och jag slog till.
Har inte ångrat det en sekund.
För några år sedan var jag i USA och fick syn på en Empori Armani som var riktigt snygg. Jag lämnade butiken och googlade upp den, konstaterade att den var prisvärd, gick tillbaks och köpte den. Har inte ångrat det heller.
Självklart är ingen av dem någon klassisk klocka eller märkvärdig, men det har gjort att jag börjat stå och matcha mina kläder med rätt klocka vid olika sammanhang och startat suget efter ytterligare en klocka. Dessutom har jag ibland fått komplimanger för mina klockor, och sånt är alltid trevligt.
Just nu befinner jag mig i den bästa processen, när man googlar olika klockor, läser forum, besöker butiker för att se dem live, och har bestämt mig för ett automatur. Just nu tror jag att det kommer bli en Seiko, men jag har hunnit bytt inriktning fler gånger, så vi får se vad det blir för något roligt och vackert.
Jag ber om ursäkt för lång text, men nu har jag gjort en presentation och mitt första inlägg, så får vi se om jag dyker in i olika trådar om det känns som jag har något tillföra/fråga.
 

Anton103

Breitling
Hej alla!
Ny här på forumet (trots att jag varit inne och läst under en längre tid) efter att ha snappat upp ett rejält klockintresse de senaste månaderna. Har just nu en Sjöö Sandström Worldtimer 36mm med grå sunburst dial. Älskar att klockan är från ett svenskt märke som man stolt kan visa upp när man är utomlands! Är just nu också på jakt efter ytterligare en klocka, får se vad det kan bli men jakten och lärandet är ju del av det som gör klockor så grymt roliga att hålla på med!
 

Giovinco

Breitling
Re: Ny på forum

Hej alla glada klockentisuaster

Tänkte jag skulle presentera mig lite kort och på så vis få vara med i lotteriet som utlysts till den 15/9. Detta kanske är den mest intressanta eller informativa posten men men ... here it goes.

Jag heter Fredrik och har rätt nyligen insett att det här med klockor är riktigt intressant. Jag träffar en hel del människor i mitt jobb och började för en tid sedan se att många av dessa bar klockor av exklusivare slag. Det gjorde att jag lite smått började kika runt på olika siter för att se vad som fanns tillgängligt eftersom jag inte ville vara sämre. Tyvärr har jag insett att min ekonomi inte riktigt tillåter en investering av detta slag .... eller ja varför försköna sanningen. Det är helt enkelt så att jag har en motpol därhemma som anser att våra pengar ska gå till annat än klockor.

Hur som helst har jag en kollega som sysslat med detta länge och som rekommenderade TTT. Där registrerade jag mig och fastnade. Det har inte gått många dagar sedan dess som jag inte varit inne för att försöka fynda någon godbit. Tyvärr är min beslutsvånda alldeles för lång vilket gör att jag ofta missar tillfällen där jag i efterhand insett att den ville jag ju ha! Samma kollega har även lurat mig till denna site.

Till mina klockor. Jag har alltid tidigare burit quartz-klockor men ville nu prova en automat. Därför började mycket försiktigt med en klocka som får många av er att känna avsmak men det får stå för er. Jag inledde alltså med en homage! Jag tycker den är snygg och när jag har både ekonomi och fru som tillåter köper jag mostvarande Explorer....



Klocka nummer två. Då jag finner det barnsligt roligt att beställa billiga saker på ebay var det naturligtvis där jag fann nästa klocka. Ett udda märke men eftersom det var sommar och jag tycket grönt passade så föll jag direkt för denna skapelse. En Detomaso San Remo. En redig dykare på 42mm. Riktigt trevligt siliconarmband.



Mitt senaste inköp är troligen något som får er att i alla fall nicka lite gillande över min lågbudgetsamling. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när LilleJohn annonserade ut sina moddade Seikos. En FiftyFive Fathoms.



Nästa klocka blir troligen en Oris TT1 Diver. Det har varit snubblande nära men tyvärr har det inte blivit verklighet.

Tack för ordet...
Välkommen!
 

Giovinco

Breitling
Hej alla glada eller mindre glada är e från Stockholm med siktet inställt på en PP Nautilus en vacker dag! Började klockkarriären med en Breitling Superocean vid 20 års ålder efter lite sparande mellan plugg och helgsjobb! Varit och kikat in här titt som tätt utan att regga mig men nu är det dags! För tillfället har jag en mini klocksamling som innehåller 2 vintage av tissot och omega en rolex sky-dweller 2tone med vit urtavla och en superocean heritage! Är fruktansvärt nöjd med denna samling men den skall växa och växa! Siktet är inställt på en DD med onyxtavla! Om någon är sugen på att sälja så skicka pm haha! Annats står jag på olika listor runt om för de för populära stål rollarna som alla andra antar jag?

Hoppas vi ses och hörs!

Tack!
D
 

Bilagor

  • 3EB8EDD8-04D1-4F63-BDE9-483E1DE0710D.jpeg
    3EB8EDD8-04D1-4F63-BDE9-483E1DE0710D.jpeg
    54.5 KB · Visningar: 4

Jox

Rolex
2-Faktor
Hej!
Hängt runt ett tag, men tog nu steget att regga mig.
Har en liten samling bestående av 2 TAG Heuer:
En Formula 1 calibre 16 och en Aquaracer quartz med lite ovanlig tavla.
Finns en hel uppsjö klockor jag vill ha, men får leta fram de en efter en.
Vi ses och hörs!
/Jox
 

Robin_N

Breitling
Tjenare. Ny på forumet. Klockintresserad sedan 12 år tillbaka. I dagsläget är jag på jakt efter att byta min Planet ocean mot något annat kul, gärna Iwc eller speedmaster. Jobbar som pilot och behöver således ha bra koll på tiden ;) Har en DW och en Sjö sandström samt någon G-shock sedan way back. Ska bli kul att kunna djuploda sig lite mer i klockintresset här på forumet.
 

FelixN

Breitling
Tjena!
Ny på klocksnack. Har varit passivt klockintresserad en längre tid men glöden tändes på riktigt förra året när jag ärvde min gammelfarfars omega i guld som han fått för lång och trogen tjänst på ett större svensk företag. Innan dess förlitade jag mig på min Swatch sistem51. Förrutom dessa två klockor har jag en Tudor Black Bay Heritage. Dessvärre får den inte så mycket armtid och därför är fortfarande i nyskick. Skulle gärna byta den mot något spännande alternativt sälja. PM:a om ni är intresserade. Ser framemot att nörda ner mig i diskussionstrådarna här.
 

RobinVV

Breitling
Hejsan, med ett relativt nyfunnet intresse har Klocksnack fungerat som ett bra tidsfördriv på semestern. Mycket kunskap här!!
Är just nu på jakt efter min, mer eller mindre, drömklocka. En Daytona 16523. Mina nuvarande innehav är: Breitling Colt Chronograf, uttagen nov 2018, Longines Hydroconquest, uttagen jan 2019 samt en Omega Speedmaster Racing (svart urtavla) från 2014.

Ser fram emot att möta trevligt folk på forumet :) Och förhoppningsvis kunna göra trevliga affärer.

Mvh
Robin V
 

Bilagor

  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    161 KB · Visningar: 4
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    105.8 KB · Visningar: 4
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    107.5 KB · Visningar: 5

M.Lavendel

Breitling
Hej alla!

Vart medlem ett tag men knappt postat något innan. Spanar och drömmer mest även om jag äger några klockor som jag pendlar mellan. Däremot tycker min fru att jag är allt för dumsnål och att jag borde unna mig något som ger guldkant. Min resa mot klockor startade när jag tog min examen, det blev inget av det. När jag några år senare fick mitt drömjobb sa jag till min fru att nu är det dags för en fin klocka. Blev inget av det heller. Men nu när vårt första barn har kommit till världen tänker jag, på riktigt denna gång, att nu är det dags.

Planen nu är att skaffa mig en fin Omega Genevé. Så jag håller ögon och öron öppna. Men framförallt så hoppas jag att denna gång unnar mig något fint.
 

EmilSve

Cartier
Hej alla!

Vart medlem ett tag men knappt postat något innan. Spanar och drömmer mest även om jag äger några klockor som jag pendlar mellan. Däremot tycker min fru att jag är allt för dumsnål och att jag borde unna mig något som ger guldkant. Min resa mot klockor startade när jag tog min examen, det blev inget av det. När jag några år senare fick mitt drömjobb sa jag till min fru att nu är det dags för en fin klocka. Blev inget av det heller. Men nu när vårt första barn har kommit till världen tänker jag, på riktigt denna gång, att nu är det dags.

Planen nu är att skaffa mig en fin Omega Genevé. Så jag håller ögon och öron öppna. Men framförallt så hoppas jag att denna gång unnar mig något fint.
Grattis och lycka till med jakten :)
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Ja men god kväll i stugan!

Är en ny medlem på forumet som gick med mest för att köpa klockor. Lite mer än en vecka senare har jag redan köpt tre klockor här! :D

Är mest intresserad av dykarklockor men har även en Omega Constellation II, en Fossil, en Armani och lite annat.

För tillfället så är väl en Helson Shark Diver drömklockan. Slår förhoppningsvis till på en sån senare i år.

Väl mött!

DSC09165-picsay.JPG
 

M.Lavendel

Breitling
Ja men god kväll i stugan!

Är en ny medlem på forumet som gick med mest för att köpa klockor. Lite mer än en vecka senare har jag redan köpt tre klockor här! :D

Är mest intresserad av dykarklockor men har även en Omega Constellation II, en Fossil, en Armani och lite annat.

För tillfället så är väl en Helson Shark Diver drömklockan. Slår förhoppningsvis till på en sån senare i år.

Väl mött!

DSC09165-picsay.JPG
FInt. Välkommen!
 
Hej alla entusiaster,
Jag är uppvuxen med klockor och en pappa som var urmakare och optiker innan han pensionerade sig.
Nu är han allt för skraltig för att reparera klockor eller göra nånting och jag tänkte kolla här om det finns någon som har intresse av hans material o form av ämnen, lite verktyg, en bunt med gamla klockor av varierande grad och kvalitet (och huruvida de går eller inte) samt delar, delar delar.

Jag måste inte sälja något - det viktigaste är att någon som verkligen använder grejjerna kan ta hand om dem, men något tillskott till mitt konto som jag döpt till "Teg Heuer" skulle inte skada om det finns något av riktigt bra värde - men det är som sagt inte det viktigaste.
När det gäller armbandsur så är bifogar jag en bild på de märken som jag vet är märken, vissa går och andra inte och det roligaste (jag är även militärhistorienörd) jag hittat är ett demonterat ex av en Jaeger Flitewatch - se bild.
Bifogar även en översiktsbild på det jag hittade denna vecka i hans verkstad - tacksam för kommentarer och om det finns någon som är intresserad av att ta hand om hans saker på riktigt.
När det gäller klockor jag bär just nu är de alldes för tråkiga- därav kontot :) men det roligaste är RAF-replikan från SMB, fast jag till "vardags" har några enklare Citizen. än så länge :)
IMG_4250.jpg
IMG_4254.jpg
IMG_4251.jpg
IMG_4249.jpg
IMG_4245.jpg
 

HugoSandberg

Breitling
Hallå allihopa. Varit medlem tidigare medlem på det gamla TTT-forumet, där jag ffa inspirerades av alla diskussionerna som flödade, för att sedan gå till Köp&Sälj och göra bygga upp och ständigt byta ut en mindre klocksamling i diverse prisklasser. Inte för att TTT inte var fantastiskt, men denna hemsida är ännu lite smidigare. För att inte nämna att aktiviteten verkar vara minst lika hög som tidigare! Jag hoppas på fortsatt bra diskussioner, och misstänker att det även kommer lockas till några nya inköp från min sida, ☺️
 

Reagan1984

Breitling
Hej,

Ny medlem, om än ytterligare en av de som länge surfat runt för att förkovra sig. Endast en klocka för närvarande, en Omega Seamaster Mariner III från 1981. En ovanlig men charmig liten sak. Kul med ett forum som verkar bjuda på mycket kunskap och trevlig jargong - hoppas kunnat bidra till att detta vidhålls.

/RR
 
Senast ändrad:

Swordf1sh

Breitling
Hej, det är väl lika bra att presentera mig, som också dykt in här i klockträsket.
Jag heter Niklas och bor så långt upp i detta fina avlånga land närmare bestämt Övertorneå, så är väl en riktigt norrlänning eller vad man ska säga. Hehe.

Har två stycken klockor själv, en Rolex samt en Omega Seamaster. (Kommer bilder nått tag på dessa)
Inte blir klocksuget mindre när man kika runt lite här inne på alla grymma klockor.

Det var allt för mig så, så hoppas jag på man får se många härliga samtal samt feta klockor.

Allt gott till er där ute i klockvärlden!
Mvh
 
Hej KS! Varit medlem länge men aldrig skrivit här! Jobbar som Art Director och har fäbless för tool watches och pilotklockor. Köpte min första "riktiga" klocka, en Sub 16610 på min 30 års dag för snart 10 år sen och säljer den aldrig. Den har ju varit med på första dejten med min fru, födelsen av min första dotter och nu senast på min smekmånad. Känns kul att bygga in så mycket livshistoria i en klocka!
 
Topp