• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla glada klockentusiaster!

Eric heter jag, och har lurkat omkring i forumen ett bra tag som anonym... är nyfiken på all kunskap som finns i forumen. Haft min Seiko Padi i ca 1,5 år och är supernöjd då den varit en trogen vän i ur och skur :). Just nu är jag på jakt efter en Omega Seamaster 300 diver så väntar bara på rätt tillfälle....

image.jpg

Vänliga hälsningar,
Eric

Tjena!

Usch. Hur presenterar man sig själv egentligen?
30 år ung, sugen på kunskap, intresserad av det mesta.
Tränar när jag hinner.

Japanskt är trevligt.
Sushi är gott.
Ingen av våra två bilar strular.
Skruvdragaren är kanon.

Köpte en Seiko Sea Horse på tradera för några år sedan. Antagligen alldeles för dyrt. Gillar känslan som automataren ger på handleden.
Det som verkligen drog igång intresset nu är jakten på en SKX00*.
Men insåg ganska direkt att Seiko har mer att erbjuda än SKX-varianterna. Behöver jag nämna SARB017?

Så nu står jag här, för tillfället, jagandes efter den perfekta dykaren att ha till vardags.
Väger fördelar mot nackdelar.
Klassiskt mot lite mer modernt.

Vilken det blir får tiden avgöra!

Ha det gött, hej!

Hej!
Markus heter jag och har smugit runt här på Klocksnack ett knappt år och hunnit köpa tre SEIKO-klockor. Tänkte att det var dags att presentera sig. Stockholmsbaserad och har fastnat lite i det trevliga SEIKO-träsket men börjar snegla mot några fina Omega men ekonomin är inte riktigt där än. Slänger upp en halvslarvig bild på min lilla samling just nu.
Hade gott!

Bilagor

• 6DCF97B6-50F0-4E64-A403-7E229EF3827D.jpeg
    6DCF97B6-50F0-4E64-A403-7E229EF3827D.jpeg
    198.3 KB · Visningar: 2
Hejsan alla,

Jonas heter jag. 46 år.
Ny medlem sedan några dagar här på forumet.
Var ganska aktiv på förra forumet (TTT), men sen kom barn och sånt i vägen för klockintresset och jag har legat lågt i några år.

Blancpain var favorit förr, Paneraier är fortfarande spännande tycker jag, är inne på min 3:e.

Hej hallå!
Efter att ha läst tidigare talare här i tråden märker jag att jag inte är ensam om att ha hängt runt här ett tag utan att ta steget in i värmen :)
Men nu fick det vara dags!

Har nördat klockor några år nu. Bland det roligaste med detta intresse är att tycke och smak ständigt är i förändring. Det som en gång var fullt är plötsligt snyggt och ballt.

Började med vintage, gav upp det, men är nog ”tyvärr” påväg åt det hållet igen. Men just nu är det en period när jag kollar mycket micro-märken.

Tur då att så mycket kunskap och inspiration finns samlat här :)

Hejsan, Johan heter jag och jag är ny här på forumet.

Klockintresset har jag haft väldigt länge. I grunden tror jag att jag började bli lite nördig redan för så länge sedan som när digitaluren kom från första början och blev riktigt heta.

Sedan dess har det hänt en hel del och nu slår nog hjärtat lite mer för mekaniska urverk. Det finns någonting nästan lite levande med det mekaniska, som passar bra i det annars hårt digitala livet. Men visst, jag har inte bara mekaniska klockor och jag är inte kategoriskt emot ett quartz-verk.

Det jag slås av är hur intresset för klockor breddas när man kommer i kontakt med andra som man delar intresset med. Tidigare okända dörrar kan öppnas mot en hel värld av nya modeller och tillverkare. Fixeringar och måsten man har haft kan även nyanseras och bli belysta med nytt ljus via andras åsikter och idéer.

Jag gillar att använda mina klockor och brukar ofta rotera igenom det jag har under en arbetsvecka. Jag tror att jag skulle ha svårt att sälja en klocka (har aldrig gjort det) och ser det nästan som att jag har en personlig relation till varje klocka jag äger.

Även om det kanske inte märks på min lilla samling av klockor så är det kronografer som får det att ticka lite extra i mitt hjärta.

Kort om min lilla samling:

Omega Seamaster De Ville manuell, kaliber 610, 1960-talet
20190823_124313.jpg

Min pappas klocka som jag växte upp med att han bar på sin arm hela tiden i ur (!) och skur. Pappa var ingen klocknörd men har var stolt över klockan och hade den under flera decennier innan han fick en modernare (tråkig) quartz-klocka som present från sin arbetsgivare. Omegan föll lite i glömska och låg kvar i pappas låda. Efter hans bortgång tog min yngste bror hand om den, lät serva den och använde den ett tag. När jag fyllde 40 fick jag den sedan som en oerhört uppskattad present. Jag lät serva den igen och satte på ett svart Hirsch-armband och ett viklås. Efter service igen går den bra, men då och då (inte ofta) stannar den i samband med datum-övergången, men det är inte konsekvent.

Zenith Victorious, 1960-talet
20190823_124344.jpg

Den här klockan är faktiskt hittegods. Jag bodde i Eksjö i Småland för en hel del år sedan. En riktigt kall nyårsdagsmorgon vad jag och min fru ute på en solig vinterpromenad. Strax intill en lyktstolpe fick jag syn på ett armbandsur som låg mitt i en sörja av svart sot från nyårssmällare. Först trodde jag att någon hade roat sig med att försöka spränga sönder klockan, men det såg nog mer ut som att en fjäderpinne helt enkelt hade tappat taget och att klockan hade ramlat till marken.
Jag drog upp den och konstaterade att den tycktes fungera. Eftersom jag är en ordentlig och hederlig medborgare lämnade jag omgående in klockan till Polisen. När ingen hade hört av sig fick jag senare kvittera ut den som min egen.
Klockan visade sig gå hysteriskt snabbt, så en urmakare jag blev rekommenderad i Nässjö fick serva den. Efter det har den gått som... en klocka. Vid servicen blev även lumet ifyllt, utan att jag hade bett om det. Det kan man ha olika åsikter om, men nu blev det i vilket fall som helst så, så nu kan jag även läsa av den nattetid.
Designen på urtavlan är lite udda och kanske är det inte riktigt en klocka man skulle kalla vacker, men den har sin charm och jag älskar klockan, den fina gången och det tunga klicket när datumet slår över. På sitt alldeles egna sätt har den ju även fått sin lilla historia som är värd en hel del bara den.

Tigris, manuell (vet inte så mycket om den rent tekniskt)
Tigris.jpg

Detta är den enda klockan jag inte använder. Orsaken till det är helt enkelt att den är i kraftigt behov av service (rusar när den går). Den användes av min morfar, som gick bort redan i slutet på 60-talet. Sedan dessa har den legat oanvänd (väl förvarad) innan jag nyligen fick den till skänks. Jag kommer definitivt att lämna in den på service och börja använda den. Kanske kan jag då få lite mer info om vad det är för urverk.

Seiko 5 Sports (50-årsjubileum)
Seiko Sports 5.jpg

Seiko Sports 5 Back.jpg

Min standard-klocka, som är den som oftast sitter på armen till vardags när jag inte känner för någonting speciellt. Jag fastnade för Seikos moderna tolkning av 60-talets Sports 5 mest av en slump. Min lokala klockhandlare hade ett riktigt bra erbjudande i skyltfönstret och fem minuter senare gick därifrån med en alldeles ny klocka på armen.
Jag tycker klockan inkl länk både har bra tyngd och kvalitetskänsla.

Vostok Komandirskie Automatic 24 h
Vostok.jpg

En galen klocka! För ett par år sedan väcktes plötsligt ett litet intresse för ryska armbandsur. Via läsning om gamla Sovjet-tillverkade klockor upptäckte jag att ett antal av dessa mekaniska modeller fortfarande nytillverkas och säljs för några hundralappar styck. På ebay hittade jag detta 24-h-verk som jag direkt kände att jag bara måste ha.
Klockan inkl länk är lite "rå" med en oslipad känsla. Kvalitetskänslan är kanske inte 100, men helt OK samtidigt som klockan känns väldigt unik. Den lite robusta avsaknaden av finlir passar på något sätt även bra tillsammans med det ryska ursprunget. Faktiskt är detta den klocka som väcker mest uppmärksamhet av alla jag har. Om inte annat är det en bra start på en konversation att bara be någon ta en till och tala om hur mycket klockan är. Ärligt talat är det ruskigt svårt att snabbt se hur mycket klockan är. I och med att timvisaren rör sig hälften så snabbt runt urtavlan stämmer liksom inga invanda vinklar. Men, den är riktigt cool!
Gången är sådär och den fortar sig ganska mycket (ca +60 s/dygn). Sannolikt någonting som ganska enkelt skulle gå att justera ner till mer rimliga avvikelser, men jag drar mig lite för att komma drällandes med ett ryskt urverk till min lokala Klockmäster-urmakare. Kanske ber jag honom kika på det när jag lämnar in någon annan klocka för service.

Tissot PRC 200
Tissot.jpg

Helt OK och i mina ögon rätt snygg och stilren Quartz-kronograf. Jag valde den efter lite turer som ersättning för en mycket kär Seiko-kronograf (också Quartz) jag fått i present under 90-talet. Den klockan hade plötsligt slutat fungera och Seiko hade tydligen slutat tillverka urverket. Klockaffären meddelade därför kort och gott att den inte gick att åtgärda men att jag kunde få en annan klocka på försäkringen. I och med att min relation till Seikon var lite djupare har Tisson hamnat lite på undantag. Jag bär den dock ganska ofta och det är inget fel på den, om man säger så.

Casio G-Shock...

Mitt enda digitalur är en Casio G-Shock av någon modell... Jag använder klockan uteslutande vid fysisk aktivitet eller när jag gör någonting som kan tänkas vara skadligt mot arbandsuret. Inte så mycket att orda om, funkar som den skall, gör sitt jobb, är vattentät och visar dessutom rätt tid. Här bemödar jag mig inte riktigt med en bild, men klockan är i utförande med svart plast...

Önskelistan:
Omega Speedmaster (ev Professional):

Inget annat armbandsur har någonsin väckt sådant habegär och intresse hos mig som "The Moon Watch". Dels har jag ett genuint intresse för 60-talets rymdkapplöpning, där Speedmastern ju spelade en viss roll, men det är även så enkelt att jag helt enkelt tycker att det här är den estetiskt mest tilltalande klockan som existerar. Smaken är som baken, men sådan är jag.
Jag var riktigt nära att slå till på en cal 321 "pre pro" för en hel del år sedan, men någonting i klockans skick gjorde mig tveksam, trots att den skulle ha varit helrenoverad av Omega i Schweiz (sannolikt skulle jag ha haft nytta av ett forum som detta i mina funderingar). Jag försökte pruta lite, men var nog egentligen ganska tveksam och det blev heller inget köp. Idag grämer jag mig lite eftersom det var ett ganska bra pris jämfört med vad man får ge i dagsläget. Kaliber 321 är nog egentligen det som tilltalar mig mest och då gärna ett exemplar från -66 eller tidigare, men på senare år har dessa stigit en hel del i pris samtidigt som det är viktigt för mig att alltid kunna/våga använda en klocka jag äger till vardags. Som det är nu lutar det därför mest mot en ny, men självklart manuell/hesalite som originalet, men nu är det egentligen mest en pengafråga...

Citizen Aqualand JP2000-08E:
Ibland förstår jag inte riktigt på mig själv. Det här är det enda quartzuret som väcker något större habegär hos mig och egentligen är det ganska konstigt. Bortsett från någon liten snorkling dyker jag exempelvis absolut inte och även om jag någon gång per sommar eventuellt åker lite vattenskidor är det inte vattensport som är orsaken till att jag suktar efter ett dykarur. Jag har med andra ord absolut ingen egentlig nytta av just denna klocka och dess specifika funktioner. Men det är lite så det kan fungera med klockor för mig. Plötsligt finns habegäret där och det är svårt att förklara. I mitt tycke en riktigt cool klocka som jag alltså av någon outgrundlig anledning Vill Ha!

Annat klockrelaterat:
Runt och efter millennieskiftet var jag ganska aktiv på ett klockforum som hostades via sajten TimeZone.com (tror fortfarande det finns kvar). Där var jag involverad i långa och djupa diskussioner rörande det mesta som kretsade kring Omega Speedmaster. Extra givande var diskussioner som fördes tillsammans med amerikanen Chuck Maddox. Chuck gick tragiskt bort 2008 och efter det tappade jag lite fokus på ämnet, men jag är inte sen att haka på om någonting relaterat tas upp. Jag skulle inte påstå att jag är en Speedmaster-expert, men jag är genuint intresserad!

Jag har två ex av Kesaharu Imais bok "A Time Capsule Omega Speedmaster", varav den ena aldrig har öppnats. De som känner till boken vet kanske att limningen i ryggen var riktigt dålig och att i princip alla böcker som har öppnats mer eller mindre har ramlat isär. Boken fanns ursprungligen inte att köpa, utan skänktes bort av Omega. Idag kostar kvarvarande exemplar en del på nätet.

Ja, det var väl det hela!

Senast ändrad:
Hej! Jag har passivt lurat i vassen här på forumet under flera år men först nu fått tummen ur. Längtar efter att hitta det perfekta exemplaret av Rolex Explorer 1 - 36 mm givetvis.
Gött mos.

Hej!

27 år bor i Malmö. Köpte min Rolex explorer för ca ett år sedan. En superfin klocka som jag trivs mycket bra med. Tyvärr är där ingen datumvisare vilket gör att jag inom snar framtid kommer att vilja sälja eller byta bort den.

/Anton

Tjena!

Usch. Hur presenterar man sig själv egentligen?
30 år ung, sugen på kunskap, intresserad av det mesta.
Tränar när jag hinner.

Japanskt är trevligt.
Sushi är gott.
Ingen av våra två bilar strular.
Skruvdragaren är kanon.

Köpte en Seiko Sea Horse på tradera för några år sedan. Antagligen alldeles för dyrt. Gillar känslan som automataren ger på handleden.
Det som verkligen drog igång intresset nu är jakten på en SKX00*.
Men insåg ganska direkt att Seiko har mer att erbjuda än SKX-varianterna. Behöver jag nämna SARB017?

Så nu står jag här, för tillfället, jagandes efter den perfekta dykaren att ha till vardags.
Väger fördelar mot nackdelar.
Klassiskt mot lite mer modernt.

Vilken det blir får tiden avgöra!

Ha det gött, hej!
Låter som att Grand Seiko är något för dig.

Tjenare!
Har äntligen skaffat ett eget konto här efter bara suttit och läst som gäst.
Har alltid varit förtjust i klockor, men har det senaste året börja djupdyka lite mer i denna härliga värld.

Klockor jag äger:
En Omega Speedmaster Reduced, 18 k. Den borde vara vintage eftersom den är från - 86 eller - 89 (osäker på vilken, får kolla upp det.) Den är min favorit just nu. Grym kostymklocka.

Squale 20 Atmos, Root Beer.

Squale 20 Atmos, Blueray. Beatern.

Har inte riktigt någon helig graal än. Jag hade innan jag börja i intressera mig ännu mer för klockor, och sen jag fått mer kunskap så har jag inte samma habegär efter en Pepsi Tag Heuer längre. Finns så mkt mer.
Ha det gott så hörs vi!
IMG_20190526_112542.jpg
IMG_20190730_212752.jpg
IMG_20190724_191516.jpg

Tjena,
Erik heter jag och är nyexad ingenjör. Jakten på examensklocka (Certina ph200) och en inkomst har fått igång mitt intresse för klockor.
Jag är även intresserad av skor och av hemmafix trådarna här på forumet :)
Hoppas bli mer aktiv och inte bara läsa trådar i framtiden.

Hej alla klockfreaks!

Edvin heter jag är ny här på KS. Är även ganska ny på klockor också men intresset är stort. Letar just nu efter att köpa min första "riktiga" klocka. Letar först och främst efter en vintage DJ 16014. men även fått upp ögonen för Cartier & Tudor. Jag hoppas detta forumet ger mig mycket kunskap inom klockor.

Väl mött och hoppas de blir en trevlig tid framåt här på KS!:):rolex:

6A314661-CE1F-4BCE-91D0-B842A2920083.jpeg
Tjena
Emil här. Jag är ny på forumet men har följt klocksnack till och från i några års tid. Jag älskar klockor men har egentligen aldrig haft ekonomi att äga några dyrgripar . Hoppas kunna lära mig lite av all experter i detta forum så att man en dag kan börja byta upp sig.

Bifogar bild på min senaste favorit

Hallå Daniel här.Fick tag på denna besten"Certina DS Eagle GMT " hos en handlare för halva priset helt ny.Min första lite dyrare klocka.
Ganska stor och tung men tycker jag bär upp den bra:)

Bilagor

• A81BCADD-EFBD-4090-8004-A2540B92762B.jpeg
    A81BCADD-EFBD-4090-8004-A2540B92762B.jpeg
    95.9 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Hejsan =)
Mathias heter jag , placerad i gnällbältet i "en annan del av Köping".
Gillar klockor såsom Citizen, Seiko samt även Casio G till arbetet , har lurkat runt här och snokat ett tag nu utan att registrera mig.
Jag äger inga rariteter ännu , utan några enklare Citizen /Seiko samt några stora Nixon klockor.

Tack till KS för många intressanta trådar , och tack till medlemmarna som lägger upp så fina bilder på sina klockor.

Trevlig Torsdag Till Eder Alla

/Mathias

Hej.
David heter jag. Alltid varit intresserad av klockor men intresset för dyrare klockor började när jag va 20år och 5år senare köpte jag min första klocka. En Breitling Chronomat Evolution. Denna klockan ägs nu av min bästa vän. Nu har jag en Breitling B01, Girard Perregaux Laureato, Sjö Sandström UTC ORC, Blackout Oceanmaster och en Seiko 5a.

Tja alla på klocksnack!
Jag är ny här på forumet och ville egentligen bara säga hej! :)

Ni känns som ett stort gäng med trevliga personer som är väldigt hjälpsamma så det ska bli spännande som ny medlem här att lära sig mer av klockvärlden och av er!

Ni kommer säkert att se mig lura runt någonstans i trådarna kring Rolex 1601 då jag är ute efter min första ”riktiga klocka”! :p

Allt för mig hoppas ni haft en bra dag! :D
Mvh Enzon!

Hallå!
Här har ni en riktig nybörjare när det gäller klockor. Köpte min första klocka för ett tag sedan. Sen dess har en helt ny värld öppnat sig. Dröjde inte länge innan jag köpte en till, en Seiko SSA385J1 som är min första automatiska klocka! Kan inte sluta kolla på den, så vacker! Ska bli kul att få följa lite nördigt klocksnack här på forumet!
90BCFCB9-EAB9-4E05-AE2D-3CCF8DB76A9A.jpeg 763C3907-6A41-4E85-AFE9-75A03F1F117B.jpeg

Hej alla på KS!
Blev främst medlem för att kunna djupdyka bland mängder av fakta och bra information gällande klockor och massa annat som kan vara bra att veta.

Äger själv en Rolex 16710:- köpte den främst för att den är snygg, så nu är det också kul att kunna få mer information om detaljer etc .

Jag har ett klockintresse och därför känns KS som rätt forum att hänga på.

Väl mött!

Petter

Bilagor

• 20190805_165457.jpg
    20190805_165457.jpg
    120 KB · Visningar: 4
Hej hej!
Nybörjare här på klocksnack men en hobbysamlare som gillar de tekniska aspekterna av klockor och urverk.
Har en liten samling vintageklockor, några nyare Seikoklockor och en liten samling G-shock squares.
Ser fram emot att hänga på forumet och diskutera klockor.

Hej,
Jag har kikat omkring här en hel del och norpat kunskap utan att ge något tillbaka. Tänkte att det skulle bli ändring på det nu.
Är ursprungligen från Öland men bor numera i Malmö där jag jobbar som arkitekt.

Jag har sällan många klockor samtidigt utan brukar rotera in och ut lite när jag får feeling för något nytt. Min utbildning har gjort mig till en sucker för minimalism men jag kan även uppskatta lite quirky design då och då...

Ses i trådarna!
20190902_134916.jpg 20190130_145057.jpg 20170613_133327.jpg

Hej. Sinisa heter jag och älskar klockor. Har haft allt från Panerai,Uboat till Festina och andra billigare märken. Just nu är Bulova Sea King och Tw Steel dom som används dagligen. Tack för att vara med i Sverigest bästa klockforum
IMG_20190902_173808.jpg
IMG_20190902_173756.jpg
IMG_20190902_173808.jpg IMG_20190902_173756.jpg

Tillbaka
Topp