• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej Alla. Har kollat runt forumet som de flesta för ett tag. Tänkte det var tid att bli medlem och kunna snacka med andra som har liknande intresse. Under åren har jag skaffat mig en samling klockor ( mest gshock klockor) och därför behövde ett sätt att bevara de. Kunde inte hitta något passande på marknaden för att bevara mina klockor så fick använda mina erfarenhet i 3D design och hantverk att bygga denna fina klock lådan. Allt är custom built från grunden.

Jag tänkte posta den för att få lite feedback om vad ni tänker om det :)

Bilagor

• 20240814_193346.jpg
    20240814_193346.jpg
    613.6 KB · Visningar: 6
  • 20240814_193420.jpg
    20240814_193420.jpg
    880.2 KB · Visningar: 6
  • 20240814_193711.jpg
    20240814_193711.jpg
    235.1 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Hej Alla. Har kollat runt forumet som de flesta för ett tag. Tänkte det var tid att bli medlem och kunna snacka med andra som har liknande intresse. Under åren har jag skaffat mig en samling klockor ( mest gshock klockor) och därför behövde ett sätt att bevara de. Kunde inte hitta något passande på marknaden för att bevara mina klockor så fick använda mina erfarenhet i 3D design och hantverk att bygga denna fina klock lådan. Allt är custom built från grunden.

Snygg 👌🏻 ser välbyggd ut. Alltid kul med eget hantverk

Skitsnygg ju, och kul att ha såna skills. Kan inte komma på nåt illa att säga om den. Säljer du grejer, eller är det bara hobby?

Skitsnygg ju, och kul att ha såna skills. Kan inte komma på nåt illa att säga om den. Säljer du grejer, eller är det bara hobby?
Kul att få höra din åsikt💚. Det är mest ett hobby men tänkte sälja ifall det finns intresse. Jag byggde två och tänkte sälja denna gröna (inspirerade av rolex grön färg). Om ngn är intresserade skriv gärna till mig☺️

Hej!
Har sedan jag fyllt 40 börjat snöa in på klockor. Från att aldrig varit särskilt intresserad till att jag nu sjunkit ner i klockträsket av artiklar, youtube videor och recensioner av diverse klockmärken. Spännande hur min prisidé på några tusenlappar höjts successivt i takt med att jag lärt mig mer och är nu uppe i runt 20k. Älskar att titta i säljtråden och se vad som dyker upp. Är på jakt efter en daily driver och en pre-owned tudor hade inte suttit fel! Kom gärna med tips runt den prisklassen!

Hej!
Har sedan jag fyllt 40 börjat snöa in på klockor. Från att aldrig varit särskilt intresserad till att jag nu sjunkit ner i klockträsket av artiklar, youtube videor och recensioner av diverse klockmärken. Spännande hur min prisidé på några tusenlappar höjts successivt i takt med att jag lärt mig mer och är nu uppe i runt 20k. Älskar att titta i säljtråden och se vad som dyker upp. Är på jakt efter en daily driver och en pre-owned tudor hade inte suttit fel! Kom gärna med tips runt den prisklassen!
Hello! Vilken sorts Tudor gillar du? Finns ju rätt många olika. Vanligast är väl BB58, så kanske den du tänker på? Dock ligger väl dom runt 35K.
Om du kan tänka dig lite äldre (som ofta betyder snyggare i min mening) så finns ju Tudor Prince i rätt många olika utföranden för en lite billigare slant.

Hej!
Kika på ”vanliga” black bay, förra generation passar nog din prisnivå ovan. Beroende på din handledsstorlek finns den i 36mm & 41mm. Sjukt bra klocka imho

Hello! Vilken sorts Tudor gillar du? Finns ju rätt många olika. Vanligast är väl BB58, så kanske den du tänker på? Dock ligger väl dom runt 35K.
Om du kan tänka dig lite äldre (som ofta betyder snyggare i min mening) så finns ju Tudor Prince i rätt många olika utföranden för en lite billigare slant.
Tack för input!
Ska kolla upp Tudor prince.

Tack för tips!
Det är just black Bay 36 jag kollat på och föregående modell då den nya verkar gått upp mycket i pris pga nytt urverk. Riktigt snygg modell.
Ja den är grym. Sen är ju smaken som baken, jag personligen föredrar den förra generations ”oysterlänk” gentemot den nya ”jubilee”
Och om du har den budget du skrev ovan är det ju ändå en no-brainer. Lycka till. Hoppas du köper något fint och postar bild på

Hej alla,

Jag har alltid haft en djup uppskattning för klockor - hantverket, designen och berättelserna bakom varje pjäs gör dem fascinerande. På senare tid har jag utforskat både moderna och vintageklockor, med stor uppmärksamhet på de mekaniska aspekterna och de intrikata detaljerna som gör var och en unik.

När jag inte studerar klockor har jag en mängd olika hobbyer för att hålla mig sysselsatt. Oavsett om det är jakt, fiske, båtliv, motorcyklar (på väg och terräng) eller att utforska naturen i min 4x4, det finns alltid något nytt att uppleva. Jag tycker också om att flyga fjärrstyrda flygplan och bilar, vilket håller den tekniska sidan av min hjärna engagerad medan jag har roligt.

Ser fram emot att höra om dina favoritklockor och alla andra passioner som ni alla tycker om på fritiden. Låt oss fortsätta samtalet!

Hej alla. Stefan 40-ish från Västkusten här. Har sedan ca 10 år köpt på mig en del vintage kostym- ur. Gärna Omega, Longines eller Girard-Perregaux. Först på senare tid har jag fastnat för moderna klockor som tex dykarklockor. Senaste halvåret har intresset accelererat med ett antal bättre Seiko och Certina mfl. "Finast" i samlingen än så länge är nog Tudor Black Bay 41 och Longines Spirit Zulu time.

På listan av kommande finns bland annat Tudor BB 58 Silver, Nya Tag Heuer Auaracer i svart/grönt och Grand Seiko med spring drive.
Håller som många andra här ögonen öppna efter Rolex där Yacht Mastern nog är favoriten just nu.

Är definitivt en samlare där jag genom åren samlat på allt från engelska handsydda skor till vin. Det sistnämnda intresset hänger dock med trots mitt nyfunna klockintresse. Vi hörs!

Hej alla!

Jag har varit medlem sedan en tid tillbaka, men har bara läst forumet. Kände att det är dags att jag presenterar mig.

Mitt intresse för klockor började för bara några månader sedan. Det hela startade en kväll i våras när jag och en vän satt och pratade om hans klocksamling. Innan dess brydde jag mig ärligt talat inte ett dugg om klockor, men något hände den kvällen. Jag fick "blodad tand".

Sedan dess har jag tittat en massa videos på YouTube, kikat runt i butiker och försökt skapa mig en uppfattning av vilka klockor som tilltalar mig. Ser fram emot att få ta del av all kunskap och inspiration här på forumet!

Hej!

Helt ny inom hobbyn och känner att jag kommer snöa in ganska rejält. Bor i Skåne, egenföretagare med helt för mycket tid på Google, och inväntar min första klocka efter en halv livstid med en Fitbit som aldrig såg trevlig ut. Nu ser jag fram emot min lilla Hamilton Jazzmaster. ☺️ Jag ska göra mitt bästa att inte gå direkt på de dyraste klockorna på önskelistan förrän jag lärt mig mer.

/Hannah.

Presentation. Ny på forumet. Man 30+
Gillar vintageklockor. Främst Omega. Men har även IWC och Longines.
Tänkte lära mig mer om fler märken så jag kan byta lite i samlingen.
Bifogar några av mina Vintage Omega.
Hallå klockvänner. Jag har hittat mitt gamla inlogg hit. Fantastisk källa att bläddra gamla inlägg jag ville lära mig mer om Omega och klockor i allmänhet för några år sedan. Har varit utloggad och nöjd med mina Omega men Nu är det Rolex Submariner eller GMT jag suktar efter och tänkte lär mig mer innan köp.

Om någon ser denna tråd så länka gärna andra trådar med bra nybörjarinfo om Rolex. Jag har kollat många trådar men inte hittat den där: ”Detta måste du veta” eller ”stor nybörjarguide”.
Disclaimer jag kan vara dålig på att söka?

Hej!

Har haft klocka så länge jag kan minnas, först några seiko som så många andra, fick också en Luminox i födelsedagspresent för 10 år sedan som tritiumtuberna nu har gett upp i, vilket är lite synd, vet inte om det är ekonomiskt försvarbart att byta dessa? För några år sedan blev det en Garmin smartklocka. Nu i höstas tröttnade jag på den och ville ha en "riktig" klocka igen. Så då blev det en Junghans Max Bill automatic, så sjukt fin, inte helt 100 på armbandet dock, tyckte det kändes bättre än det svarta som följde med men tror jag ska köpa ett lite mörkare brunt istället. Blev också en Casio G-shock DW-B5600AH-6ER för att ha en klocka som jag inte behöver vara lika rädd om som Max Bill:en.

Lite läskigt det här med klockor för nu sitter jag och småtittar på fler, lite sugen på en MoonSwatch som nästa köp.

junghans_max_bill_automatic_27_4700_02.JPG
casio_g-shock_DW-B5600AH-6ER.JPG

Hej alla,

Carl från Göteborg här. Har länge varit inne och läst på forumet, med stort intresse, och vill nu bara presentera mig helt kort. Har varit intresserad av klockor ett antal år. För egen del och för närvarande är det Tudor BB58 med svart urtavla som används mest.

På önskelistan finns en Explorer 36 mm eller en Omega AT, men man får se var det landar 🙂 Allt gott, Carl

Hejsan!
Grabb från värmland på dryga 30år. Gillar premiumprylar över lag, senaste året så har intresset för klocka av finare modell uppkommit. Hoppas just nu på att komma över en GMT Batman hos någon av landets AD så snart som möjligt. Efter det får det bli ett nättare dressingare ur. Övriga större intressen är jakt och fordon.
Mvh

Senast ändrad:
Hej på er!

Ny här och inte direkt en "nörd" när det kommer till klockor.

Tycker om klockor i alla utföranden. Går igång på urtavlor, design och bekvämlighet runt handleden.
Det gör ju inget om de lyckas hålla sig hyfsat i värde heller :)

Tipsa jättegärna om klockor ni tycker man borde spana in!

Ha det fint.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Hola!

Jag har förvisso varit medlem sedan 2019 så jag är inte direkt ny på forumet, men däremot har jag nog inte lämnat något enormt intryck under alla dessa år men tro mig, jag läser trådarna ;)

Bosatt och uppväxt i södra Dalarna där jag och sambon nyligen köpt hus, efter många år i Gurkstaden. 30 år gammal med knakande leder och ett starkt intresse för klockor, som startade med en 50-tals Lagonda som jag ärvde från morfar för sisådär 12 år sedan.

Vill avslutningsvis tacka för ett superfint forum!

Tillbaka
Topp