• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hejsan!

Har precis kommit in i hobbyn med min egna första klocka (Rolex Datejust) efter flertal år av avundan och intresse på distans. Märkt snabbt att jag finner hobbyn otroligt givande och ser fram emot en livstid av beundring och samling.

Favoritmärken just nu är Cartier, Vacheron Constantin och Rolex men hoppas på att bygga upp en kollektion från flera!

Kul att läsa forumen här och jag är beroende av att refresha köp-och-sälj sidan! :D
 
Hej. Har lurkat i drygt fem år nu så är väl dags med en liten presentation. Haft intresse sedan jag fick tag i min första riktiga klocka (Breitling Navitimer, tyvärr såld - saknar den varje dag) i tonåren och har väl sedan dess varit lite periodare när det kommer till klockor.

Gillar allt som är gediget konstruerat, oavsett kategori. Extra svag för dykare och tool watches.

Vi ses i trådarna.
 
Re: Ny på forum

Hej alla glada klockentisuaster

Tänkte jag skulle presentera mig lite kort och på så vis få vara med i lotteriet som utlysts till den 15/9. Detta kanske är den mest intressanta eller informativa posten men men ... here it goes.

Jag heter Fredrik och har rätt nyligen insett att det här med klockor är riktigt intressant. Jag träffar en hel del människor i mitt jobb och började för en tid sedan se att många av dessa bar klockor av exklusivare slag. Det gjorde att jag lite smått började kika runt på olika siter för att se vad som fanns tillgängligt eftersom jag inte ville vara sämre. Tyvärr har jag insett att min ekonomi inte riktigt tillåter en investering av detta slag .... eller ja varför försköna sanningen. Det är helt enkelt så att jag har en motpol därhemma som anser att våra pengar ska gå till annat än klockor.

Hur som helst har jag en kollega som sysslat med detta länge och som rekommenderade TTT. Där registrerade jag mig och fastnade. Det har inte gått många dagar sedan dess som jag inte varit inne för att försöka fynda någon godbit. Tyvärr är min beslutsvånda alldeles för lång vilket gör att jag ofta missar tillfällen där jag i efterhand insett att den ville jag ju ha! Samma kollega har även lurat mig till denna site.

Till mina klockor. Jag har alltid tidigare burit quartz-klockor men ville nu prova en automat. Därför började mycket försiktigt med en klocka som får många av er att känna avsmak men det får stå för er. Jag inledde alltså med en homage! Jag tycker den är snygg och när jag har både ekonomi och fru som tillåter köper jag mostvarande Explorer....



Klocka nummer två. Då jag finner det barnsligt roligt att beställa billiga saker på ebay var det naturligtvis där jag fann nästa klocka. Ett udda märke men eftersom det var sommar och jag tycket grönt passade så föll jag direkt för denna skapelse. En Detomaso San Remo. En redig dykare på 42mm. Riktigt trevligt siliconarmband.



Mitt senaste inköp är troligen något som får er att i alla fall nicka lite gillande över min lågbudgetsamling. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när LilleJohn annonserade ut sina moddade Seikos. En FiftyFive Fathoms.



Nästa klocka blir troligen en Oris TT1 Diver. Det har varit snubblande nära men tyvärr har det inte blivit verklighet.

Tack för ordet...
Riktigt snygg!!!!
 
Jag kan absolut ingenting om klockor! Har inte brytt mig tills jag städade en garderob för ett tag sedan och hittade en fin klocka jag fått en bemärkelsedag för många, många år sedan. Slog mig som en blixt hur otroligt mycket snyggare en riktig klocka är, av åkte sportklockan med sina djävulska funktioner som inte gör annat än påpekar hur illa jag sover och hur kass kondis jag har.

Eftersom klockan stod stilla tog jag med den till en uraffär för ett batteribyte. Både expediten och min fru vek sig dubbla av skratt, ordet ’automatic’ på urtavkan betydde tydligen att det bara var att dra upp den och sedan låta den dras upp av rörelseenergi.

Nu har jag snöat in främst på vintageklockor och antagligen, vilket jag insett här på forumet, varit ett tacksamt byte för diverse bedragare på tradera. Samtidigt har jag också fått kontakt med många trevliga personer som kan en hel del om klockor och gärna delar med sig av sin kunskap. Så jag ser eventuella felköp som en läropeng. Har också lurkat här på KS ett tag och insett vilken fantastisk kunskap som finns här. Själv har jag nått nivån av att veta skillnad mellan mekanisk, automatisk och quartz ungefär. Min passion slår med hästlängder min kunskap så jag hoppas att ni har överseende med min bristande kunskap i mina bidrag till forumet framöver. Ser dock fram emot att bli rättad och gärna få veta när jag gjort felköp. Så man lär sig.

På bilden dagens ur Seiko Made in Japan 1974 med två nyanser på urtavlan. En favorit.
IMG_4218.jpg
 
Hej!
Ny på forumet men har legat och kikat i vassen ett par år. Intresset har varit upp och ner.
Så här ser lådan ut i dagsläget,

Seiko, 5 Sports, Alpinist och Cocktail som är på väg ut för att bereda plats åt annat.
Yema, Superman Heritage, Sous Marine och Rallygraf.
Swatch, en vanlig Snobben, en Sistem 51 Hodinkee och två Irony Chrono.
Söner of Sweden

Utöver klockor gillar jag bilar, design/arkitektur, historia och fågelskådning.
Bor i Jönköping men är göteborgare till ursprunget.
 
Halloj!

Jobbar med klockor och har med åren samlat på mig god erfarenhet inom klockor, dock relativt ny på forumet med konto. Har annars lurkat i flera års tid. :):D

Riktigt kul att se ett helt forum som håller god ton gentemot varandra och där man kan diskutera öppet. Kul även att det inte bara handlar om klockor. :cool:

Mvh,
 
Hej!

Har läst på forumet en tid men inte deltagit i diskussionerna. Jag har alltid tyckt om armbandsur. Det började nog med en fascination för föräldragenerations dykarklockor och tidiga digitalklockor när det begav sig. Numera tycker jag om många olika genrer.

Jag ser fram emot att utbyta erfarenheter, få tips och dela vår passion för klockor!
 

Bilagor

  • IMG_6136.jpeg
    IMG_6136.jpeg
    143.6 KB · Visningar: 8
Hej!

Nu tänkte jag också hoppa in i forumet.

Jag växte upp innan man kollade klockan på mobilen och har burit en klocka så länge jag minns. Fick jag välja ut en ny av föräldrarna när jag var omkring tolv och det blev den här som burits dagligen sedan dess:
IMG_1300.JPG

Jag tyckte säkert den var fräck en gång i tiden, och efter så många år blev jag på nåt sätt fäst vid den trots att jag länge egentligen tyckt att den är onödigt komplicerad. Definitivt inte vad jag skulle köpt idag, så när batteriet dog erbjöd sig frun att köpa en ny i present.

Min drömklocka, Junghans Max Bill, som jag länge kollat på men aldrig skulle betala så mycket för själv, blev önskad - men valet mellan en solar/radio styrd eller automatisk var svårt. Det finns ju något ballt med en klocka som alltid går exakt rätt, samtidigt som ett automatiskt urverk är charmigt på sitt sätt. I slutändan är jag väldigt glad att det blev den automatiska.

Och när väl portarna öppnats och intresset/fascinationen snabbt vuxit har det blivit dags att registrera sig här, trots att jag inte skulle kalla det en hobby eller ett samlande (än?).
 
Tjena!

Ny här på forumet. Alltid varit intresserad av tekniska under i alla dess former. Tycker Jeremy Clarkson beskrev det väl, jag är fascinerad av bilar för att jag själv inte besitter några som helst egentliga kunskaper/färdigheter inom området. Gillar att jaga, fiska, titta på klockor och hagelbrakare jag inte har råd med eller ta ett par glas då och då. Småbarnsfarsa, Stockholmare.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tjenamors!

Klocknörd från kungliga hufvudstaden här. Gillar de flesta klockor som varit historiskt betydelsefulla, gärna med kopplingar till film.
Har varit aktiv samlare sedan 2022. Samlingen består främst av affordables med mycket värde för pengarna, ofta vintage-inspirerade.

Milgauss är den enda Rolyn jag funderar på att skaffa.

Omega Speedmaster > Rolex Daytona
Blancpain Fifty Fathoms > Rolex Submariner
Breitling Navitimer > IWC Big Pilot
Vacheron Constantin Overseas > Allt Genta

Fridens
/Viktor

IMG_2639.jpeg
 
Hej!
Är ny här på forumet, har alltid tyckt att det varit lite halvt intressant med fina klockor men fick upp ögonen när jag började ställa frågor till folk om deras klockor och såg hur många som var passionerade om ämnet. Så försökte ta reda på vad de babblade om och fastnade själv, därav kom klockintresset. Nu förstår jag att det är mer än bara en accessoar runt handleden. 😅
 
Tjenare!


Nu har det blivit dags för mig att kliva in på KS. Har sedan ung ålder alltid älskat klockor, men av olika slag.

I gymnasiet hade jag köpt på mig fyra Armani klockor och två Hugo Boss som gick i rotation, drömklockan då var en Hublot Big Bang. Alla de här klockorna ligger nu med döda batterier i en flyttlåda någonstans. (Har absolut inget emot kvarts).

Våren 2023, ca 5-6 år efter min första klock shoppingspre, får jag en Moonswatch Jupiter i födelsedagspresent (efter önskemål). Inte långt efter och ett antal YT klipp så köper jag min första automatiska klocka, Seiko sport 5, en så kallad dresskx. Nu är jag fast.
IMG_1987.jpeg

Jag har köpt ”homageklockor” och billiga mekaniska kronografer från China, begagnat från Japan, budat på tradera, slängt ihop min egna klocka med ett NH38 urverk, fått i present och självklart gjort en hel del spontana köp.
IMG_5659.jpeg
IMG_5657.jpeg
IMG_5656.jpeg
IMG_5658.jpeg

Idag är drömklockan en Zenith El Primero. Självklart tackar jag inte heller nej till en Royal Oak, Nautilus eller någon klocka från jätten Rolex!

Inom snar framtid, kanske ikväll, kanske fram mot jul så kommer jag lämna ”kvantitet” och köpa min första lite schysstare klocka (med full respekt för både mina klockor från Tissot och Longines). Jag måste bara bestämma mig om jag köper direkt från butiken eller om det blir från den ”gråa marknaden”. Har inte helt utelämnat tanken av att köpa en använd! Snart bär jag iallafall en Omega Seamaster Diver 300m (210.30.42.20.04.001) på armen.

Tack för er tid

//Victor
 
Tjenare! Jag heter Kamil och jag är klockenthusiast. Jag älskar klockor sedan barndomstidern och jag gillar inte vad som helst klockor utan måste vara lite extra.
Jag har några klockor på min dröm listan t ex cuervo sobrinos Churchill modell,Carl f bucherer manero autodate och balticus moonfish.Jag tror att klocka är inte bara grej utan också en liten del av ägarens själen
 

Bilagor

  • IMG_20241001_130943.jpg
    IMG_20241001_130943.jpg
    336.6 KB · Visningar: 4
Hej,

Mitt klockintresse har sin grund i när jag som barn hittade min fars dykur då jag rotade runt i källaren bland hans grejer. I en stor trälåda förvarade han viktbälte, simfötter, dykkniv m.m. och även dykaklockan..

Klockan var väldigt stor på min barnarm och gummiremmen nådde två varv runt handleden. Jag frågade honom om han kunde klippa av remmen så den passade mig bättre, men se de gick inte för sig och klockan tog han av mig...

Men efter lite tjat fick jag en egen liten barn"dykare". Den kockan levde ett hårt liv och tog snart in vatten.

Sedan dess har GUL, Swatch, Certina och Seiko passerat tills jag för ca 10 år sedan kom på att man kan ha fler än en klocka...

Jag frågade min far för ett antal år sedan om han hade dykarklockan kvar. Han såg på mig dumt och skakade på huvudet, "dykgrejjerna sålde ja ju te han som köpte huset" fick jag till svar.
- Jaha, och där låg klockan med? - Ja, så klart.

Minns inte vilket märke det var på hans klocka men någon klocka med mrp sa-boett känns mest likt från mitt minne.

När jag Googlar och letar klockor hamnar jag ofta här på klocksnack Har haft konto sedan många år men aldrig postat men tycker att nu är det dags för det.
20200503_152156.jpg

Seiko SKX009-k
 
Första klockan fick jag 1982 vid 7 års ålder och gillade alltid att ha koll på vad den var och tyckte nog redan då att det var snyggt med en klocka på armen. Tiden i sig är viktig och som lite rastlös själ som numera förmodligen skulle fått åtminstonne någon bokstav men som på den tiden mer hette att jag hade "myror i brallan" ville jag veta när lektionen var slut. Det hela har väl fortsatt med att jag vill försöka få in så mycket som möjligt i den tiden man har och kommer alltid prick i tid eller om sanningen skall fram kanske någon minut efter. Alltså är det inte bara nöje med klockor utan det finns och också lite nytta med dem.

Första klockan finns i profilbilden och sedan sparade jag och köpte olika billigare klockor där jag särskilt minns en Casio i svart i mitten av åttiotalet. Kommer fortfarande ihåg reklamen om att en "Casio i svart tar man aldrig av sig" vilket jag jag försökte leva efter. Dessvärre var nog reklam även på den tiden en smula överdriven och klockans livstid förkortades föromdligen en hel del av både dusch och bad. Skoltiden kröntes sedan med lyxen av kronograf av märket Seiko i studentpresent. Strax något år senare och i samband med något firande fick jag låna en gammal Omega som hade varit min farfars utmärkelse för lång och trogen tjänst som sedemera togs över av min pappa. Detta borde varit i slutet av 90 talet och jag insåg efter lite efterforskningar att Seiko kanske trots allt inte var drömklockan att bära.

Omega blev mitt märke och än i dag är det väl där jag hör hemma även om jag både haft en IWC och har en Sjöö Sandström utöver Omega. Jag fastnade för Seamaster och började med en blå quartz som sedan blev en svart PO 2008. Den skulle jag haft kvar men såldes i samband med att jag köpte ny svart PO 2012. Den finns fortfarande kvar och fick sällskap av en äldre IWC 2013 som i sin tur fick sällskap av SS Royal Steel 2016. IWC fick flytta 2020 när den inte användes så flitigt men borde väl också fått vara kvar. Numera turas SS och Omegan om på armen och strax blir det tillökning i familjen med en ny PO 39,5 mm i Summer Blue.

8.jpeg
 
Hej Klocksnack!

Relativt ny här, aktivt i alla fall. Köpte min Rolex OP 116000 här 2020 och då började klockintresset på riktigt.
Drömmer om att kanske sälja min OP 160000 och äntligen köpa en Tudor BB58 som jag testat i butik alltför många gånger nu.. Kanske en julklapp?
Inne och spanar ofta på vad som köps och säljs, och uppskattar verkligen den fina jargonen mellan alla medlemmar. Något man vill försöka bidra med vidare :)

Så om nån är sugen på en OP 116000 eller bara gaffla så är det bara att hojta :)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-10-09 kl. 13.52.31.png
    Skärmavbild 2024-10-09 kl. 13.52.31.png
    668 KB · Visningar: 2
Hej alla!

Tänkte att det var dags att registrera sig. Har börjat få lite intresse för klockor de senaste månaderna och tycker det verkar finnas mycket klokskap och entusiasm här på forumet. Skickar med en bild på min Omega Planet Ocean 2201.50.00 som blev steget in i den här världen. Allt gott!
 

Bilagor

  • Omega PO 2201.50.00.jpg
    Omega PO 2201.50.00.jpg
    517.8 KB · Visningar: 1
Hej. Jag har lurkat runt i forumet i drygt fem år nu så det var väl dags att införskaffa sig ett konto. Kort och gott fann jag intresse för klockor sedan min Tudor Heritage Black Bay som var en present från min far nu i sina äldre dagar. Sedan dess har jag varierat mellan Grand Seiko, Omega, Rolex Explorer och är nu på jakt efter något nytt. Jag hoppas kunna delge lite tankar och samtidigt få ta del av mer kunskap från er andra. Väl mött.
 
Hej,

Lurker sedan något år. Har sedan länge haft ett latent intresse för klockor som väl börjar manifestera sig mer konkret sedan jag hittade hit. Är jag rädd... Främst intresserad av Omega, Certina, vintage samt mikros och affordables.
 
Tillbaka
Topp