• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hallå hallå,
Michael heter jag, tänkte passa på och presentera mig. Är en "forumvålnad" som hängt här ett bra tag, gottat mig i allt ni postar.

Mitt intresse startade när jag en gång i tiden hade praktikplats på Rob Engströms under skoltiden. Jag stod i butiken och blev helt såld. Gick över gatan till Kaplans och ropade hem en Rolex, fick hjälp att göra iordning den där och på den vägen är det. Vägen till idag har kantats av en Breitling och en Omega (snart sveriges dyraste SMP Chrono, sök på forumet så förstår Ni ;) ;)

Idag är mitt intresse "bubblande", mest på grund av att jag just nu inte har möjlighet att satsa så mycket på nyinköp. Dyr fru, 3 ungar, hus, bilar...ja.... :) Så det har lett mig in på vintage chronografer och Seikos där jag konstant letar.

Jo, jag har något jag måste erkänna också.........

Jag har nästan 13st GANT klockor också..... (Min syster arbetade på huvudkontoret tidigare och då gavs det möjlighet att köpa dessa billigt, har vart kul att alternera mellan.. men nu ligger dom mest i låddan, dom har ingen "charm" )

I övrigt så är jag glad i matlagning, teknikprylar, familj och jobb.


En av lådorna

137724875052353300_resized.jpg
 
Hej hej,

jag är en så kallad klock-periodare, mitt klockintresse och klockbehov går lite upp och ned. Jag har varit medlem på TTT sedan 2007 ungefär men det är första gången jag provar detta forum. Jag är mycket för divers, gärna vintage, ofta Seiko. Gillar också lite retro-klockor, Seiko UFO, Bullhead, osv.

Kul att du hittat hit! Hälsar @mickenissen på Twitter :)
 
Jag hade egentligen tänkt att strunta i det här med presentationen då mitt klockintresse inte är i nivå med övriga medlemmar men efter Ekmikael och Spencer66 vänliga bemötande så är det bara till att omvärdera beslutet - ni är en jäkla bunt vänliga och kunniga forummedlemmar.

Mitt eget klockintresse är kanske inte i nivå med övriga men jag åkte för någon vecka sedan till London för att försöka landa min PP 5712 i vitt guld med svart krokodil.

Nu blev det inte som initialt planerat då min kära hustru lite försynt påpekat att det kanske vore smartare att köra en stålis då jag är en OWG-kille.

Efter att ha besökt samtliga 10 PP AD:s i London så kan jag konstatera att :
- det är minst 6 månaders väntetid på 5711 med blå urtavla
- det fanns det fanns för en vecka sedan två 5711 med vit urtavla
- Det fanns bara 5712g (i vitguld) hos gråhandlarna (vilket inte är ett alternativ för egen del).

För egen del så resulterade klockinköpet i en 5712 i stål (precis enligt min hustrus åsikter - så förvånande...).

Mitt eget fotokunnande är noll men jag tror att det går att urskilja erövringen från mobilfotot.
http://i.imgur.com/iD7DLmi.jpg
 
Jag hade egentligen tänkt att strunta i det här med presentationen då mitt klockintresse inte är i nivå med övriga medlemmar men efter Ekmikael och Spencer66 vänliga bemötande så är det bara till att omvärdera beslutet - ni är en jäkla bunt vänliga och kunniga forummedlemmar.

Mitt eget klockintresse är kanske inte i nivå med övriga men jag åkte för någon vecka sedan till London för att försöka landa min PP 5712 i vitt guld med svart krokodil.

Nu blev det inte som initialt planerat då min kära hustru lite försynt påpekat att det kanske vore smartare att köra en stålis då jag är en OWG-kille.

Efter att ha besökt samtliga 10 PP AD:s i London så kan jag konstatera att :
- det är minst 6 månaders väntetid på 5711 med blå urtavla
- det fanns det fanns för en vecka sedan två 5711 med vit urtavla
- Det fanns bara 5712g (i vitguld) hos gråhandlarna (vilket inte är ett alternativ för egen del).

För egen del så resulterade klockinköpet i en 5712 i stål (precis enligt min hustrus åsikter - så förvånande...).

Mitt eget fotokunnande är noll men jag tror att det går att urskilja erövringen från mobilfotot.
http://i.imgur.com/iD7DLmi.jpg


Sjukt Fiiiin och Stort Grattis, Njut!! Nu tycker jag att du postar lite fler bilder på din Skönhet :)!!
 
Hej!

Min första post här!

Mitt namn är Niclas och har kollat på trådar här en tid. Jag har närmast hängt på WUS ryska forum sedan 2011.
Gillar nästa allt i klockträsket men hjärtat tickar lite extra för Komandirskie klockor från Vostok. Gjorde lumpen
på F10 i Ängelholm under 88-89 då man såg ryska långtradare och svampplockare överallt som mätte å donade för den slutgiltiga erövringen av svedala. Antagligen satte detta djupa spår då jag köpte min första ryska dinka under denna period.
Det är troligen jag som hugger dessa skönheter för er på tradera:). Troligen - enligt det trådarna som jag har tittat på - kanske jag får vara ensam ganska länge då era klockor är i en annan division. Kanske jag kan bidra med info om dirskieklockor om ni mot förmodan köper någon. Jag är långt från expert men har känt och klämt på några genom åren.

Jo, jag har en del övriga äldre klockor också!;)

/Niclas
 
Jag hade egentligen tänkt att strunta i det här med presentationen då mitt klockintresse inte är i nivå med övriga medlemmar men efter Ekmikael och Spencer66 vänliga bemötande så är det bara till att omvärdera beslutet - ni är en jäkla bunt vänliga och kunniga forummedlemmar.


Mitt eget klockintresse är kanske inte i nivå med övriga men jag åkte för någon vecka sedan till London för att försöka landa min PP 5712 i vitt guld med svart krokodil.

Nu blev det inte som initialt planerat då min kära hustru lite försynt påpekat att det kanske vore smartare att köra en stålis då jag är en OWG-kille.

Efter att ha besökt samtliga 10 PP AD:s i London så kan jag konstatera att :
- det är minst 6 månaders väntetid på 5711 med blå urtavla
- det fanns det fanns för en vecka sedan två 5711 med vit urtavla
- Det fanns bara 5712g (i vitguld) hos gråhandlarna (vilket inte är ett alternativ för egen del).

För egen del så resulterade klockinköpet i en 5712 i stål (precis enligt min hustrus åsikter - så förvånande...).

Mitt eget fotokunnande är noll men jag tror att det går att urskilja erövringen från mobilfotot.
http://i.imgur.com/iD7DLmi.jpg

Stort Välkommen! Välkommen alla andra också!
 
Hej!

Martin heter jag och bor i Stockholm. Klockintresset har kommit och gått, men har fått fart nu på mer allvar det senaste halvåret (jobbigt att det finns så många man skulle vilja ha ).

Jag har följt detta forum och även TTT samt några utländska ett tag och tyckte att det var dags att registrera sig också.

//Martin
 
Hej alla!

Jag heter Pelle och är ny här på forumet. Har ett klockintresse som vuxit sig stort de senaste året eller två. Dock är min kunskap om klockor är än så länge klart mindre än storleken på intresset.. Med hjälp av kunskapen som finns här på forumet hoppas jag kunna jämna ut obalanserna :)

En Omega Seamaster ifrån tidigt 60-tal som jag ärvt är det som kickat igång mitt intresse, det är även enda klockan i min ägo idag. Jag har fastnat för Rolex Submariner 5513 och hoppas bli ägare till en sådan inom snar framtid. Det är härifrån fram till ett ägande som jag känner att min okunskap ligger i vägen :) Får säkerligen anledning till att återkomma om detta.

Allt gott!
 
Hej alla!

Jag heter Pelle och är ny här på forumet. Har ett klockintresse som vuxit sig stort de senaste året eller två. Dock är min kunskap om klockor är än så länge klart mindre än storleken på intresset.. Med hjälp av kunskapen som finns här på forumet hoppas jag kunna jämna ut obalanserna :)

En Omega Seamaster ifrån tidigt 60-tal som jag ärvt är det som kickat igång mitt intresse, det är även enda klockan i min ägo idag. Jag har fastnat för Rolex Submariner 5513 och hoppas bli ägare till en sådan inom snar framtid. Det är härifrån fram till ett ägande som jag känner att min okunskap ligger i vägen :) Får säkerligen anledning till att återkomma om detta.

Allt gott!

Välkommen! Här hittar du all info om 5513 du behöver: https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/
 
Hej,

Jag är ytterligare en av dem så spenderar abnormalt mycket tid på detta forum, sett i proportion till hur aktiv postare jag är. Men jag gillar verkligen klockor sen en tid tillbaks, och jag gillar att hänga på KS. Är förstås fortfarande lite...ja...förundrad över den stora Rolexdominans som finns på KS. Själv lossnar det liksom inte riktigt än vad gäller Rolex. Men det kanske kommer.
Sportar just nu en rätt ny TH Carrera (helt ok, men snart drabbas även jag av flippsjukan), Seiko SKX011 och en GP-dressare (köpt på KS).

I övrigt gillar jag att hobbyfotografera och följer just de trådarna lite extra noga, och i synnerhet Botvidsson grymma filmer.

ciao!
 
Hej!

Jag heter Jakob och läser lagboken vid Göteborgs universitet. Har alltid varit intresserad av klockor, men förgyllde sommaren med att köpa en DJ 1601 av PierreS (grym säljare), min första "riktiga" klocka, och nu börjar väl beroendet snart tillta på allvar. Får se vad som händer när jag inte är beroende av CSN längre...

Måste bara säga att satan vilket trevligt forum ni har, har aldrig lärt mig så mycket på så kort tid som de månader jag varit medlem på TTT, och nu nyligen även KS. Har som sagt alltid varit intresserad av ur, men aldrig varit med om en plattform som gör det så lätt att förstå för någon som är rätt grön på ämnet, tack!
 
Hej!

Jag heter Sebastian och är bosatt i Sveriges regnigaste stad, Borås. Jag var medlem på flashback där jag hittade detta forumet och har sedan dess fastnat här där jag sitter och smygläser allt ni skriver. Riktigt bra läsning och väldigt trevliga receptioner.
Själv sitter jag på en Breitling MOT14 och en Tissot PRC200. Trots mina undernärda handleder så tycker jag Breitling är ett trevligt urverk och sitter som en smäck!

Tack för ordet!

6Q4HAUI.jpg
 
Hej!

Jag heter Sebastian och är bosatt i Sveriges regnigaste stad, Borås. Jag var medlem på flashback där jag hittade detta forumet och har sedan dess fastnat här där jag sitter och smygläser allt ni skriver. Riktigt bra läsning och väldigt trevliga receptioner.
Själv sitter jag på en Breitling MOT14 och en Tissot PRC200. Trots mina undernärda handleder så tycker jag Breitling är ett trevligt urverk och sitter som en smäck!

Tack för ordet!

6Q4HAUI.jpg

Kul med fler Boråsare. Välkommen!
 
Presentationen är mig är väl inte så särskilt spännande...
40-taggare som har klassiska manliga intressen för tiden, förutom skjuta gris.
Jag springer mycket och fort, lagar mat; mycket och fort:), jag dricker för mycket och för fort - alltså ger mig inte tid att njuta, har skaffat barn... för många och för fort:)

Historien om den första Omega Seamastern (1950-talare som hamnade hos mig genom kärleken) tänkte jag inte ta nu.
Inte heller historien IWC Aquatimer som införskaffades i SIngapore med stöd av norra Europas största IWC-samlare.. Jag kommer även att undvika att dra historien om sommarens Timex och Swatch Scuban som var lite fyllegrejjer - bra, men kanske inte del i en redig klock-strategi....
Nej, jag tänkte dra en kort presentation om det senaste inköpet;

1987 fick den glade O en Rolex Seadweller 16600 i 18 årspresent. Helt ny och fin, inköp av pappan på affärsresa i Oslo. O levde med denna klocka och servade den på Nymans Ur regelbundet. Han tog väl hand om den och jag vill nog säga att han älskad den.
MEN ...2006 möte han den fantastiska A. En mycket trygg ex. Svensk Stridspilot som... bytt bana.
A, som vanlige när en mycket korrekt och försiktig kille sneglade på klockan och sa något gillande... Det startade en trevlig diskussion som pågår än idag. En tidig effekt av det hela var att SeaDwellern bytte ägare och gick en osäker framtid till mötes...
Nu visar det sig att den fantastiska A, som köpte SD:n 2006 är ännu mer omhändertagande. Han håller SD:n i topptrim, på ett pietetsfullt sätt.
Åren går och det blir den 30 augusti 2013... Familjemiddag, många vuxna - fler barn :)
Jag ha fått nöjet att lära känna den fantastiska A och lättar lite på mitt intresse för Rolex i allmänhet och SD i synnerhet... Maten och vinet flödar på och innan jag vet ordet av har vi en ny inneboende... Seadwellern är min och har nu hamnat på "dykarhyllan" tillsammans med några kompisar, bland annat en IWC aquatimer och en Seiko SKX007...

Bifogat finner Du stilstudie från gårdagen, det var lite regnigt... :)
Lev väl
 
Halloj allihopa!

Jag skall väl inte vara sämre, och tänkte presentera mig lite kort.

Jag heter Erik, har på senare tid fått ett riktigt intresse för klockor. Jag är endast 16 år och har således ingen stadig inkomstkälla, men jag har ändå samlat på mig en del klockor, något som jag hoppas ska utökas till en större samling inom kort. Jag har dock kommit över en lite rundad fyrkantig Omega Seamaster, från 1983,Som jag är väldigt stolt över. Denna skönheten fick jag av min farfar för inte alls länge sedan. Olyckligtvis var klockan varken automatisk eller mekanisk, utan den drivs med batterier. Dock kan detta vara en bra startklocka för mig, som inte är särskilt insatt ännu.

Tyvärr var klockan jag fick inte i toppskick, kronan var till exempel otroligt lös, och gick att ta bort. Nu har Omegan dock lämnats in på en renovering, där kronan kommer att sättas fast, batteri kommer att bytas och så vidare. Jag får förhoppningsvis hem klockan inom den kommande veckan, och det absolut första jag ska göra är självklart att ta en bild och lägga ut på forumet. Efter det köper jag förmodligen ett natoband, som jag varvar originalbandet med då och då. Under tiden kan ni nöja er med min avatarbild, som visar en Omega som är relativt lik min egen. Dock är min urtavla vit, och boetten silvrig.

Annars har jag en del andra klockor. Den jag använder flitigast för tillfället är en GANT-klocka. Har på senare tid blivit mer påläst och förstått att man ska undvika dessa s.k. parfymklockor, men den har fungerat, och fyllt mina behov. Förutom denna har jag även en dykarklocka av märket o.n.e, som jag haft sedan länge. En annan klocka jag nyligen hittade i hemmet var en Certina Priska i 18K guld, väldigt fin, men tyvärr aningen liten för min smak. Denna kanske ni ser i köp- och säljforumet snart.
Min absoluta drömklocka är förmodligen en Rolex Yachtmaster II, alternativt en Tag Heuer Monaco. En Tag Heuer-klocka blir förresten, förmodligen mitt nästa klockköp. Då Formula 1 varianten, även om det kanske tar ett tag att spara ihop pengarna.

Det är allt jag har att säga för tillfället. I övrigt verkar det som att jag kommer att trivas på detta forum. Atmosfären i överlag verkar vara bra, och det finns, baserat på det jag hittills läst, en hel del klockentusiaster.

--
Galaxxy
 
Halloj allihopa!

Jag skall väl inte vara sämre, och tänkte presentera mig lite kort.

Jag heter Erik, har på senare tid fått ett riktigt intresse för klockor. Jag är endast 16 år och har således ingen stadig inkomstkälla, men jag har ändå samlat på mig en del klockor, något som jag hoppas ska utökas till en större samling inom kort. Jag har dock kommit över en lite rundad fyrkantig Omega Seamaster, från 1983,Som jag är väldigt stolt över. Denna skönheten fick jag av min farfar för inte alls länge sedan. Olyckligtvis var klockan varken automatisk eller mekanisk, utan den drivs med batterier. Dock kan detta vara en bra startklocka för mig, som inte är särskilt insatt ännu.

Tyvärr var klockan jag fick inte i toppskick, kronan var till exempel otroligt lös, och gick att ta bort. Nu har Omegan dock lämnats in på en renovering, där kronan kommer att sättas fast, batteri kommer att bytas och så vidare. Jag får förhoppningsvis hem klockan inom den kommande veckan, och det absolut första jag ska göra är självklart att ta en bild och lägga ut på forumet. Efter det köper jag förmodligen ett natoband, som jag varvar originalbandet med då och då. Under tiden kan ni nöja er med min avatarbild, som visar en Omega som är relativt lik min egen. Dock är min urtavla vit, och boetten silvrig.

Annars har jag en del andra klockor. Den jag använder flitigast för tillfället är en GANT-klocka. Har på senare tid blivit mer påläst och förstått att man ska undvika dessa s.k. parfymklockor, men den har fungerat, och fyllt mina behov. Förutom denna har jag även en dykarklocka av märket o.n.e, som jag haft sedan länge. En annan klocka jag nyligen hittade i hemmet var en Certina Priska i 18K guld, väldigt fin, men tyvärr aningen liten för min smak. Denna kanske ni ser i köp- och säljforumet snart.
Min absoluta drömklocka är förmodligen en Rolex Yachtmaster II, alternativt en Tag Heuer Monaco. En Tag Heuer-klocka blir förresten, förmodligen mitt nästa klockköp. Då Formula 1 varianten, även om det kanske tar ett tag att spara ihop pengarna.

Det är allt jag har att säga för tillfället. I övrigt verkar det som att jag kommer att trivas på detta forum. Atmosfären i överlag verkar vara bra, och det finns, baserat på det jag hittills läst, en hel del klockentusiaster.

--
Galaxxy

Välkommen! Trevlig presentation!

Monacon är en riktigt trevlig rackare. Fråga Ricrob som till och med hade två stycken likadana ett tag! :woot:
 
Välkomna alla nya!

Halloj allihopa!
Annars har jag en del andra klockor. Den jag använder flitigast för tillfället är en GANT-klocka. Har på senare tid blivit mer påläst och förstått att man ska undvika dessa s.k. parfymklockor, men den har fungerat, och fyllt mina behov.

Ang Gant så förstår jag vad du menar, men måste säga att Gant är gör utan tvekan de snyggaste "mode/parfym" klockorna!
 
Välkommen! Trevlig presentation!

Monacon är en riktigt trevlig rackare. Fråga Ricrob som till och med hade två stycken likadana ett tag! :woot:

Tack så mycket! Jo, den är riktigt fin! :)

Välkomna alla nya!



Ang Gant så förstår jag vad du menar, men måste säga att Gant är gör utan tvekan de snyggaste "mode/parfym" klockorna!
Jo, jag håller med. Tycker särskilt om Gant Cameron.

Bild på min GANT-klocka:
0





----

Fick förresten äntligen min Omega, som varit på reparation, nedan följer några bilder:

0

0

0
 
Ursäktar för dubbelpost, men hittar inte hur jag redigerar ett inlägg. Var nästan säker på att det fanns en knapp bredvid Anmäl som hette Ändra? :eek:

Hur som helst, skulle det vara Ok att köpa ett natoband likt detta:
iwcmarkxvi.jpg

till min klocka, eller skulle det se märkligt ut om den är för liten/fyrkantig?
 
Tillbaka
Topp