• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjena...

Ville bara säga hej till gruppen, tycker att det är bra ton på detta trevliga forum så det var väl dags att kliva ut ur garderoben....

Mvh

Hej vill passa på att presentera mig.

Har ett relativt nytt intresse för klockor som gjort att jag kollat runt en del både på forum och hemsidor. Kan dock inte säga varifrån intresset kommer utan det var för några månander sedan som det uppstod :/ Har förmodligen med att göra att jobbet är nere i en lågintensiv period vilket gör att tiden för klocksurfning ökat markant :D Har bara reggat mig på denna sida eftersom jag tyckte att det kunde vara passande att gå med i det nyaste forumet när mitt intresse är såpass nytt. Ser fram emot en lång och trevlig resa tillsammans med klocksnack en tid framöver. Tycker att forumet är väldigt aktivt för att vara så nytt vilket gör att intresset för att själv delta också blir större.

Mvh// Guinness

Slutlurkat

Hej på Er!
Nä, nu får det vara slutlurkat!
Uffe är alltså namnet och hemstaden är Göteborg. Förutom ett gediget klockintresse så kan väl nämnas att jag har årskort på Gamla Ullevi. En i dagsläget 7-e plats är väl inget att skryta med men som göteborgare kunde det ju vara värre...
Åter till klockorna.
Började för ett antal år sedan o samla på mig mestadels gamla Omegor o liknande. Samlingen spretade en hel del o till slut såldes nästan allt av o jag började om på nytt.
Kvar är endast två gamla Omegor. Den ena som jag fått av en jobbarkompis och har gjort ett antal mil i traktor på västgötaslätten. Den andra, från 1953, som inköptes för pengar som min "nit o redlighetsmedalj" inbringade. (hur kul är det med medaljer?)
Två st. är Zenithar. Dels en "El Primero" kronograf från 2000 och så min egen "graal", Elite Captain Moonphase Big Date. En underbar 40mm som oftast sitter på armen. Zenith, ett i mitt tycke lite underskattat märke som är ytterligt prisvärt!
Sist på bildens laguppställning är en Seiko SKX007. Inköpt för ett tag sedan o tänkt som "beater" på fjällvandringar o liknande. Hmm.. Får väl se hur det blir med det..
Saknas på bilden gör en Omega 225580. "Blue Electric". Hustrun har ett gott öga till denna o hon jobbar idag...
Saknas gör även nästa inköp. Rolexträsket ligger precis runt hörnet o jag har redan varit i o vadat lite..
Kan bara inte bestämma mig. Gammalt eller nytt? Visst en 1680 vore väl inte fel men jag o dykare funkar inte riktigt...
Har ni förresten några synpunkter? Vilken Rolexmodell kan man inte vara utan??
Slutligen;
Tack för möjligheten att få odla sin hobby på detta forum!
Vänligen
Uffe
P.S Vilken trådikon skulle jag ha använt?

Re: slutlurkat

Hej! Riktigt trevlig samling klockor! Gillar Zenitharna. Köpte nyss min första Zenith som visas i granntråd.

Mvh

LongCon

El Primeron är underbar!
Zenith är väl värt att satsa lite pengar på! Lycka till med din!
Uffe

Re: Slutlurkat

UlfArnold skrev:
Hej på Er!
Nä, nu får det vara slutlurkat!
Uffe är alltså namnet och hemstaden är Göteborg. Förutom ett gediget klockintresse så kan väl nämnas att jag har årskort på Gamla Ullevi. En i dagsläget 7-e plats är väl inget att skryta med men som göteborgare kunde det ju vara värre...
Åter till klockorna.
Började för ett antal år sedan o samla på mig mestadels gamla Omegor o liknande. Samlingen spretade en hel del o till slut såldes nästan allt av o jag började om på nytt.
Kvar är endast två gamla Omegor. Den ena som jag fått av en jobbarkompis och har gjort ett antal mil i traktor på västgötaslätten. Den andra, från 1953, som inköptes för pengar som min "nit o redlighetsmedalj" inbringade. (hur kul är det med medaljer?)
Två st. är Zenithar. Dels en "El Primero" kronograf från 2000 och så min egen "graal", Elite Captain Moonphase Big Date. En underbar 40mm som oftast sitter på armen. Zenith, ett i mitt tycke lite underskattat märke som är ytterligt prisvärt!
Sist på bildens laguppställning är en Seiko SKX007. Inköpt för ett tag sedan o tänkt som "beater" på fjällvandringar o liknande. Hmm.. Får väl se hur det blir med det..
Saknas på bilden gör en Omega 225580. "Blue Electric". Hustrun har ett gott öga till denna o hon jobbar idag...
Saknas gör även nästa inköp. Rolexträsket ligger precis runt hörnet o jag har redan varit i o vadat lite..
Kan bara inte bestämma mig. Gammalt eller nytt? Visst en 1680 vore väl inte fel men jag o dykare funkar inte riktigt...
Har ni förresten några synpunkter? Vilken Rolexmodell kan man inte vara utan??
Slutligen;
Tack för möjligheten att få odla sin hobby på detta forum!
Vänligen
Uffe
P.S Vilken trådikon skulle jag ha använt?
Välkommen ut, härlig samling och jag gillar alla dina klockor men är mest nyfiken på in El Primero. Vad vet du om den?

Tack!
El Primeron är tillverkad runt år 2000. På bifogad bild ligger den på en uppslagen sida i 2002 års katalog.
Uret har loggan man använde sig av efter Zeniths omstart någon gång på 90-talet. Något år efter mitt ur tillverkades gick man tillbaks till den gamla ordinarie femuddiga stjärnan som logga.
Uret mäter 39mm. 31 juveler o går på 36000 svängningar/timme. Den har ref.nr. 02.0500.400. vilket innebär (tror jag) att den borde ha stållänk.
Enligt katalogen kostade den 3650CHF vilket när jag räknade senast (ett tag sedan) blev 26850kr. Med länk ungefär 3000kr dyrare.
Uffe

UlfArnold skrev:
Tack!
El Primeron är tillverkad runt år 2000. På bifogad bild ligger den på en uppslagen sida i 2002 års katalog.
Uret har loggan man använde sig av efter Zeniths omstart någon gång på 90-talet. Något år efter mitt ur tillverkades gick man tillbaks till den gamla ordinarie femuddiga stjärnan som logga.
Uret mäter 39mm. 31 juveler o går på 36000 svängningar/timme. Den har ref.nr. 02.0500.400. vilket innebär (tror jag) att den borde ha stållänk.
Enligt katalogen kostade den 3650CHF vilket när jag räknade senast (ett tag sedan) blev 26850kr. Med länk ungefär 3000kr dyrare.
Uffe

Tack för infon, riktigt snygg tavla på den och verket är jag bekant med sedan tidigare och om det finns inte mycket negativt att säga förutom att det är dyrt att serva. :)
Sitter du nöjd i Zenith-båten eller sneglar du på någon annan modell att komplettera med?

Zenith ligger mig väldigt varmt om hjärtat men nästa klocka tänkte jag faktiskt skulle bli en Rolex. Kan bara inte riktigt bestämma mig för vilken modell jag skall satsa på. Helt klart har jag lite svårt för dykare (läs Submariner) så Explorer I eller II ligger bra till vilket förresten även Datejusten gör. Processen är igång o oftast är det ju själva "resan" som är roligast!
Fler Zenithar lär det bli. Det är allt mitt "favvomärke" men i nuläget snarare som spontanköp.
När det gäller service så är det ju tur att man har skaffat sig kompisar som är urmakare!
Dubbelkollade förresten El Primeron o den är 38mm o inget annat! :)
Uffe

UlfArnold skrev:
Zenith ligger mig väldigt varmt om hjärtat men nästa klocka tänkte jag faktiskt skulle bli en Rolex. Kan bara inte riktigt bestämma mig för vilken modell jag skall satsa på. Helt klart har jag lite svårt för dykare (läs Submariner) så Explorer I eller II ligger bra till vilket förresten även Datejusten gör. Processen är igång o oftast är det ju själva "resan" som är roligast!
Fler Zenithar lär det bli. Det är allt mitt "favvomärke" men i nuläget snarare som spontanköp.
När det gäller service så är det ju tur att man har skaffat sig kompisar som är urmakare!
Dubbelkollade förresten El Primeron o den är 38mm o inget annat! :)
Uffe

Vad tror du om en Rolex GMT ref 1675? Otroligt mångsidig och trevlig klocka. Kan bäras på oyster eller jubileelänk, eller varför inte ett snyggt läderband?

Jodå, 1675 är en pärla! Gillar den skarpt! Synd att den inte finns med blå-vit ring. :D
Tror att jag skulle föredra läderband (det gör jag alltid förresten) eller möjligtvis Oysterlänken.
Uffe

Ricrob skrev:
Fedor skrev:
Hej,

Ny här på forumet!
Välkommen! Berätta gärna mer om vem du är och vad du brinner för (frivilligt såklart, men trevligt)!

Med glädje,

Sportig snygg kille intresserad av kampsport i 25-30 års åldern från Stockholm med siktet inställt på en PP Nautilus. Började klockkarriären med en Breitling Superocean vid 15 års ålder efter att ha sålt av min star wars samling. 3 månader senare uppgraderades denna till en Crosswind som senare såldes för att köpa en begagnad plasma tv för 30.000kr som i sin tur såldes för 10.000kr i syfte att köpa DVD filmer. Sedan dess har klockor köpts och sålts fram och tillbaka med både vinst/förlust. För tillfället bär jag en PAM 005 som jag är fruktansvärt nöjd med, dock är denna tillfällig då siktet som ovan nämnt är inställt på en Patek. Denna klocka är för mig The Holy Grail och min tanke är att på detta forum dela med mig av vägen dit =)

Tack!

Fedor skrev:
Ricrob skrev:
Fedor skrev:
Hej,

Ny här på forumet!
Välkommen! Berätta gärna mer om vem du är och vad du brinner för (frivilligt såklart, men trevligt)!

Med glädje,

Sportig snygg kille intresserad av kampsport i 25-30 års åldern från Stockholm med siktet inställt på en PP Nautilus. Började klockkarriären med en Breitling Superocean vid 15 års ålder efter att ha sålt av min star wars samling. 3 månader senare uppgraderades denna till en Crosswind som senare såldes för att köpa en begagnad plasma tv för 30.000kr som i sin tur såldes för 10.000kr i syfte att köpa DVD filmer. Sedan dess har klockor köpts och sålts fram och tillbaka med både vinst/förlust. För tillfället bär jag en PAM 005 som jag är fruktansvärt nöjd med, dock är denna tillfällig då siktet som ovan nämnt är inställt på en Patek. Denna klocka är för mig The Holy Grail och min tanke är att på detta forum dela med mig av vägen dit =)

Tack!
Det kommer bli en resa... Ser fram emot att du delar med dig. :)
Välkommen!

Fedor skrev:
Ricrob skrev:
Fedor skrev:
Hej,

Ny här på forumet!

Med glädje,

Tack!
Låter ypperligt! Hoppas du lärt av dina affärs-misstag, annars kan det ta tid att nå graalen! ;)

Fedor skrev:
Ricrob skrev:
Fedor skrev:
Hej,

Ny här på forumet!

Med glädje,

Tack!

Välkommen, som Klocksnacks egen Paneristi så säger jag välkommen och PAM005 är en riktigt bra dinka, men hoppet från den till PP Nautulus är stort, så resan blir troligtsvis kul men fruktansvärt dyr ;-)

Hej på er,

Ny här men har huserat på TTT under en del år. Skaffade nytt alias i samband med plattformsbytet där och har reggat samma alias här (för att få ett som är lite anonymare...).

Intressen utöver klockor (främst vintage med plexi i form av Rolex och Omega) inkluderar foto, bilar/bankörning och resor. Skulle nog även klassa mig som foodie :)

Så här ser samlingen ut just nu:

a50a78ba.jpg

/Pleximannen.

Pleximannen skrev:
Hej på er,

Ny här men har huserat på TTT under en del år. Skaffade nytt alias i samband med plattformsbytet där och har reggat samma alias här (för att få ett som är lite anonymare...).

Intressen utöver klockor (främst vintage med plexi i form av Rolex och Omega) inkluderar foto, bilar/bankörning och resor. Skulle nog även klassa mig som foodie :)

Så här ser samlingen ut just nu:

a50a78ba.jpg

/Pleximannen.
Sagt det förr, säger igen - ruskigt fin samling.

Välkommen!
Glimrande samling du har där!
Kan du inte ge mig som tagit de första stegen ner i Rolexträsket en närmare presentation av dina ur?

Välkommen Plexi!

Med den fina samlingen känns som du är mest en Rolex fanboy och förväntar mig ett litet tävlingsbidrag ;)

UlfArnold skrev:
Välkommen!
Glimrande samling du har där!
Kan du inte ge mig som tagit de första stegen ner i Rolexträsket en närmare presentation av dina ur?

Tackar!

Visst kan jag det...

1) Omega Speedmaster Pro 105.012 från -66, köpt av en forummedlem. Überskön patina på tritiumet. Sitter på en nytillverkad "korrekt" länk men jag har även den gamla originallänken som känns aningen för skör för att användas =)
2) Omega Speedmaster Pro 3570.50.00 som jag fick i examenspresent av föräldrarna 2001.
3) Omega Seamaster från -57. Liten men naggande god. Skön champagnefärgad tavla.
4) Seiko SKX007. Presentation överflödig.
5) Rolex Red Sub 1680 MK5 från ~1972. Originallänk... 9315/380. Fet-font-inlägg. Allt som det ska vara.
6) Rolex (vit) Sub 1680 från ~1978. Full set.
7) Rolex (vit) Sea-Dweller 1665 från ~1981. Maxi-tavla.
8) Rolex (vit, f.d. röd) thin-case Sea-Dweller 1665 från sent 60-tal. Har fått vit maxi-tavla under sitt liv, gissningsvis vid service i början på 80-talet eftersom krans-inlägg och länk också stämmer överens med det rent tidsmässigt. Har fått smeknamnet "Bastarden".
9) Rolex Sea-Dweller 16600 F-serie från 2005. Full set.

Kan väl inte riktigt tävla med Spencer ännu =)

/Pleximannen.

Spencer66 skrev:
Klart du skall vara med i tävlingen!
Berätta varför Rolex eller Omega är världens bästa klocka!

Tävlingsförslag... försten till Mil-Sub vinner ära och heder :D

Rolex är bäst. För att de har definierat kategorier. Skapat ikoner och riktiga tool-watches med en närmast oantastlig plats i historien. Och alltid blickat framåt, om än långsamt. Och de har aldrig varit ute på villovägar. Oförändrad ägarstruktur. Oförändrad strategi. Episk varumärkesvård. Vem kan mäta sig med det?

Tillbaka
Topp