• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pleximannen skrev:
Spencer66 skrev:
Klart du skall vara med i tävlingen!
Berätta varför Rolex eller Omega är världens bästa klocka!

Tävlingsförslag... försten till Mil-Sub vinner ära och heder :D

Rolex är bäst. För att de har definierat kategorier. Skapat ikoner och riktiga tool-watches med en närmast oantastlig plats i historien. Och alltid blickat framåt, om än långsamt. Och de har aldrig varit ute på villovägar. Oförändrad ägarstruktur. Oförändrad strategi. Episk varumärkesvård. Vem kan mäta sig med det?

Brodera ut texten lägg till lite bilder och posta i tävlingstråden!

Hej!
Jonas här, jag har läst mycket här på forumet men inte skrivit något än. Nu tänkte jag att det ska bli ändring på det.
Har sedan några år tillbaka blivit mer och mer insnöad i klockträsket :)

Det började en gång med att jag ville ha en snygg klocka, (present till mig själv efter slutförda studier)
Efter den dagen har det bara gått utför. Kollar på klockor varje dag, tjejen har blivit trött på allt snack om klockor, osv.

Förtillfället är det mest Tudor som gäller. Schyssta klockor som ligger i min prisklass.
En annan klocka som ligger på min WTB är Lemania TG 195

Ha det gött!

Mr_Jonas skrev:
Hej!
Jonas här, jag har läst mycket här på forumet men inte skrivit något än. Nu tänkte jag att det ska bli ändring på det.
Har sedan några år tillbaka blivit mer och mer insnöad i klockträsket :)

Det började en gång med att jag ville ha en snygg klocka, (present till mig själv efter slutförda studier)
Efter den dagen har det bara gått utför. Kollar på klockor varje dag, tjejen har blivit trött på allt snack om klockor, osv.

Förtillfället är det mest Tudor som gäller. Schyssta klockor som ligger i min prisklass.
En annan klocka som ligger på min WTB är Lemania TG 195

Ha det gött!
Trevligt!
Nyss införskaffat en Black Bay, och är supernöjd. :)
Välkommen!

Tja!

Micke_S här (grym fantasi jag hade vid reggning av alias...). Nybliven medlem här idag och har hängt på TTT sedan en 3-4 månader tillbaka.

Som så många andra har jag dragits in i klockvärlden av bara farten. Började med att en vän införskaffade en Jaeger LaCoultre Master Control som för mig representerade något helt nytt (!) när det gällde klockor - Plötsligen var ju en klocka ett hantverk, den hade en historia och utstrålade en personlighet. Detta till ganska stark kontrast att jag innan kanske inte nödvändigtvis tyckt att en klocka behöver sitta på armen - Jag menar man har ju telefonen med sig?

Visst, jag har köpt på mig någon lite "finare" Certina för 4-5 år sedan för runt 5 lakan, som för mig då kändes som mkt stash att slänga iväg på en klocka och någon enstaka "mode-klocka" vid svaga stunder, även en DW hittade till min arm förra sommaren.

Men ja tiden gick, jag sneglade mer och mer på polarens klocka och fick för mig för runt 3-4 månader sedan att det var dags att börja kika på en ny klocka - Denna gång en "riktig" klocka. Började hänga på forum, läsa igenom i princip ALLA inlägg på Klockbloggen på King för att försöka förstå vad finns där ute och vad vill jag ha?

Konstigt nog där fastnade jag för Seiko SKX007/009 (troligen tack vare att de är vanliga, mycket bang for the buck och den där ikon-statusen är ju extremt tilltalande, för att inte tala om sköna NATO-kombos etc) och började försöka förstå hur man kunde få tag på dem och råkade då komma i kontakt med Klockmäster i Globen (Svante & CO = Sveriges Seiko-experter nr 1?).

Gick in och klämde och kände på en SKX007 på gummi, kändes bra men va tusan där i andra hörnet såg jag ju andra lite finare klockor som då direkt påminde mig lite mer om den där JLC... Konstigt nog var det i Certina hörnet jag sprang på vad som skulle just då bli min dyraste klocka någonsin. Där stod den och sken så fint blank i sin Limited Edition låda (enbart 500 exemplar worldwide), svart läderband med viklås, genomskinlig baksida, kronfograf, månfas och ja gud vet vad allt var - Snygg var den och det fick min puls att ticka på rejält! Nästan 19.000:- senare var det ett faktum - Jag var biten, jag uppskattade det där snygga hantverket och förundrades över vad tusan jag skulle med månfasen till, men satan va coolt att den fanns där och att jag hade en av enbart 500 tillverkade.

Sen nu, whips, 4 månader så har det lagts lite mer pengar och listan ser just nu som följande:

* Seiko SKX009-J - Kvinnan förstod hur hon skulle få mig att smälta på födelsedagen, så klart då Super Oyster-kittad

* Seiko 6306-7000 - Pepsibezel, skön patina och älskar hela vintage-känslan med den (första forumköpet också!)

* Certina DS 1 Chrono Moon Phase Limited Edt - Vad kan jag säga, kärlek vid första ögonkastet och still stays strong.

* Tudor Heritage Black Bay - (numera såld, eller ja just det "flippad" såklart!)

* Sjöö Sandström Royal Steel Chronograph - Tänk att det alltid är lite extra känsla med inhemskt tillverkade produkter!

Kort summering så verkar jag helt klart digga japansk teknik och kronografer. Drömdinkan är troligen en AP Royal Oak med vit tavla - Damn they are hot, and damn they are expensive!

Utöver detta så har jag även plockat på mig lite olika länkar, natos och diverse straps. Bandbytarverktyg och låda att ha allt i har ju självklart även det införskaffats - Det måste man ju bara ha förklarade jag för damen!

Så en halv uppsats senare kan jag konstatera att jag har nördat ner mig rätt bra på 4 månader, älskar det (sambon kanske inte lika mycket även om hon även kittats med lite bättre grejer på handleden) och ser fram emot att fortsätta dela med mig till gemenskapen här på Klocksnack!

Tack för ett skönt forum!

/ Micke

Rolex och jag har inte klickat alls, provat runt Sub, Explorer II, Explorer, Day Date etc men vill-ha känslan har inte infunnit sig. Who knows, one day maybe... :)

David - jag kände det jag med, ska arbeta på det under morgondagen så får vi se vad som kan dyka upp! :)

Ny här! Hej på er!

Enligt direktiv från den gode Spencer 66 så säger jag hej! Jag har varit medlem på TTT många år och gjort många trevliga bekantskaper där. Ser nu att många TTT:are hänger här eller här också. Klocksnack ser fräscht ut och nytt ut.

Jag heter Hans och bor i Stockholm. 2 barn, sambo, katt, hyreslägenhet, Volvokombi och några klockor. Mitt klockintresse började för länge sedan. Redan i de unga skolåren så skruvade jag isär klockor, som jag inte fick ihop sen (ser likadant ut nu). En del klockor har kommit och gått och tyvärr så har jag inte så många för tillfället av olika anledningar. Klockintresset har väl svalnat lite på senare tid men jag hoppas och tror att det tar lite fart i och med detta forum som jag nämnt ser fräscht och spännande ut!

Här är den klockan som fick intresset att pyra....en liten dykare från min tid på mellanstadiet:
SeikoCWCMarathonmm048.jpg

..efter det har många klockor passerat men en som stannat är min Sub, en L-serie från -89 som jag köpte ny på Bergströms Ur i Uppsala för över 20 år sedan. Den har hängt med jämt och fortsätter att göra nästan varje dag!
Här tillsammans med farsans DJ som jag tvingade honom att köpa!
RolexCWCAqua030.jpg

Jag gillar alla klockor men måste jag välja så är nog vintagedykare och militärklockor det som drar mest.
060.jpg

Välkommen, Finnirgens! Trevlig samling jag anar på bilderna, ser gärna mer om du har tid och lust att fota någongång. :)

Hej Klockvänner!

Jag är väl inte direkt ny på Forumet, men jag har inte sagt hej ännu. Jag är en man i mitten av de 30, bor och jobbar i England som forskare. Klockintresset började på allvar för några år sedan, och har mer eller mindre (som för så många andra här) eskalerat. De flesta klockor är inköpta (och en del sålda) här eller på TTT. Jag har nu begränsat mina inköp till en klocka för varje publicerad vetenskaplig artikel, vilket håller nere konsumtionen en hel del. Dock kom det senaste tillskottet idag. En Oris TT1 Diver full lume dial. Mycket, mycket nöjd!

Ha en fortsatt trevlig Torsdagskväll!

GuloGulo

Bilagor

• Picture 3.png
    Picture 3.png
    376.4 KB · Visningar: 597
Välkommen GuloGulo! Tuff och rå samling du har, Enicaren ser spännande ut och Haliosen är ball! Grattis till tT1'an föresten!

Re: Sv: Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Välkommen GuloGulo! Riktigt fin samling! Blir det olika märken på klockor för olika tidskrifter..? :)

Ricrob skrev:
Välkommen GuloGulo! Tuff och rå samling du har, Enicaren ser spännande ut och Haliosen är ball! Grattis till tT1'an föresten!
Tuff och rå? Kanske det... Har inte riktigt tänkt på det. Bara valt klockor jag gillar. Det saknas kanske ett dressur, men det är ingenting jag längtar efter. Det skulle i så fall vara en MeisterSinger One Hand...

Tillbaka
Topp