• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har hunnit med en tråd hittils, men tar mig ändå lite tid att presentera mig. Jag är nyss 19 år fyllda, har nyligen gått ut gymnasiet och kommer troligtvis att studera vidare till hösten. Jag har sedan 2 år tillbaka intresserat mig för klockar, framförallt genom att min bror köpte mycket klockor på aktioner och dylikt. Min samling, om jag nu vågar använda det ordet som nybörjare på detta forum, består endast av fyra klockor.

Min första klocka - tillika favorit - är min Omega Seamaster. Detta är min dyraste klocka, men jag ångrar inte köpet. Det var min bror som tipsade om just Seamaster-kollektionen, och sedan dess så har jag framförallt intresserad mig för Omega-klockor.

10259008_10201856751893601_5038168874557271718_o.jpg

Min nästa klocka är en Quartz-klocka - Gant Windsor (W10664). Jag tycker att klockan är snygg, dessvärre så är kvalitén - inte helt otippat - under all kritik. Duger som omväxling.

10524585_10201856751973603_1696361254760134451_n.jpg

Nästa klocka är likaså en Quartz, från Orient. Klockan köpte jag på aktion, i samband med att jag kom att intressera mig för vintage-klockor. Detta är dock den av mina klockor som har överlägset minst handledstid.

10462542_10201856751853600_42713237611448663_n.jpg

Min fjärde och sista klocka är en Omega. Modellen ska vara ifrån 1962, och just denna klocka har jag ärvt från en släkting som gick bort nu i våras. Denna tillsammans med min andra Omega används mest.

10373035_10201856751933602_8120197251246873219_o.jpg

Som studerande så tillåter inte riktigt ekonomin mig att spendera femsiffriga belopp på klocka, men jag hoppas att inom några år kunna investera i en Omega Speedmaster som jag drömmer om just nu.

I övrigt så hoppas jag på att kunna lära mig mycket på detta forum, vilket väl är en av de stora anledningarna till att jag registrerat mig här, snarare än för att visa upp min "samling" av klockor.

Hej alla! Mattias från Norberg. Lärare som gillar motorcyklar(har en Vespa och en Triumph) och att springa långt och länge. Har precis fått upp ögonen för klockor. Är just nu klocklös men ska köpa en Seiko Sumo att börja med. Kanske blir det fler klockor i framtiden.

Hej allihopa!
Relativt ny medlem här på forumet. Filip heter jag och studerar ekonomi, kommer ifrån Lund. Har på senare tiden fått upp ögonen för klockor och för tillfället ser samlingen ut som sådan;

Den består utav en Corniche närmast i bild, följt utav en Breitling, Omega Seamaster och till sist en Fossil.

Hej!
Jönköpingsbo, 29 år. Klockintresset började med att äga/reparera äldre fickur och där Elgin blev en favorit (har tre stycken i samlingen). Intresset gick över till armbandsur där jag skakat liv i två äldre Omega. Min vardagsklocka är en Seiko SARB017 och på listan över framtida inköp står en nyare Rolex.

RHLhjXM.jpg
7MFuEBy.jpg

Välkommen hit!

Du får se till att finna ett band i tillräcklig längd för att ta sig runt gipset, sen även självklart bjuda på bild!
Alternativet är ju att använda på högerhanden, inte alls lika kul och känns dessutom fel.

Jag kan meddela att vare sig Nato eller länk(oväntat?) tyvärr orkar runt…
Så det blir snällt högerhanden, fult och fel - men vad gör man...
Givetvis bjuder jag på ett wristshot, aka gipshot!
20140714_174609_Richtone(HDR).jpg

Här är ännu en rookie som ansluter sig!

Kille på 20 år från huvudstaden. Till vardags studerar jag ekonomi, men dygnets resterande tid spenderar jag oftast på en fotbollsplan.

Sedan barnsben burit klocka, endast för det estetiska ( fram till nyligen). Intresset för klockor intensifierades i.o.m min studentpresent som jag fick från min far. Hade månad innan önskat mig en Omega ( enda "kvalitetmärket" i vår prisklass jag visste ). Fick mig en Omega SM AT.

Kan säga såhär, hade jag fått en klocka utan glas på bakboetten hade jag inte skrivit här. Att se urverket gav mitt ett nytt aspekt, och mer respekt för klockor. Än idag så tar jag ofta av mig min AT för att inspektera och facineras av mekaniken bakom glaset. Nästan så jag vill bära uret åt fel håll.

Har på senare tid införskaffat mig en till klocka, en kvartsdriven Constellation. Här var det estetiska som avgjorde racet mot konkurrerande klockor.

Med den knappa likviditet en student har så ligger nästa köp lite längre fram i tiden, men det stoppar mig inte från att på daglig basis spana in alla Panerai som ligger ute för försäljning.

Hur hamna jag på Klocksnack då?

Har du ett intresse för klockor hamnar du för eller senare på KS. Men steget från att smygläsa anonymt till att här presentera mig var ganska långt. Blev till en början skrämd av all kunskap och kvalitetsur som huserar här, kändes som att lekmän som mig inte riktigt hör hemma här. Men efter att ha läst x antal trådar märker man av den goda tonen som finns här. Ingen som dumförklaras för bristande kunskaper, och ingen som förlöjligas för dennes ur inte är tillräckligt exklusiv. Bilder från GTG visar verkligen att KS är mer än ett vanligt forum.

Ser fram emot roliga diskussioner och en hel del ny kunskap!

uhuhu2u3.jpg

Mina två klockor

da6ebe7y.jpg

Anledningen till att jag är här.

Har ju helt missat att presentera mig, fanns för mycket annat kul som lockade här!

29 år, bor i Göteborg och jobbar som projektledare. Gillat klockor så länge jag kan minnas, men är först på senare tid mer exklusiva märken börjat tilltala ordentligt.

Slog nyligen till på en Breitling Cosmonaute, och misstänker att arsenalen kommer byggas på när möjlighet finns. En GMT II hade t.ex suttit fint :)

Screenshot 2014-07-15 13.11.20.png

Har ju helt missat att presentera mig, fanns för mycket annat kul som lockade här!

29 år, bor i Göteborg och jobbar som projektledare. Gillat klockor så länge jag kan minnas, men är först på senare tid mer exklusiva märken börjat tilltala ordentligt.

Slog nyligen till på en Breitling Cosmonaute, och misstänker att arsenalen kommer byggas på när möjlighet finns. En GMT II hade t.ex suttit fint :)

Välkommen!
Klart du ska köpa dig en GMT II :)

Ännu en smygläsare som tar steget. 34år och har alltid gillat prylar. Stereo, klockor, bilar, motorcyklar, datorer osv osv. Ja allt man kan "googla sig harmynt" över. Men misstänker att det finns fler med samma sjukdom/sjukdomsinsikt här. Har väl alltid burit klocka till och från. Inte många andra smycken vi män kan bära. Har rensat ut lite i min samling och börjat om från scratch med en Seiko skx009. Sen kör vi vidare härifrån. Drömmen idag är en orange Planet ocean.

Tjena tjena!!

Heter Daniel, är 30 år och bor I Uppsala. Har alltid vart klockintresserad och har exempelvis idag en Lum-tec M69, NY Tag Heuer Aquaracer (Som kommer läggas upp I paketöppningstråden).

Mina stora intressen är väl motorcyklar, klockor och mode I allmänt.

Ni kommer att få se mer av mig här!

Hade got!!

//Daniel

Hallå gott folk!
Ny medlem på 25 år som trillade hit i jakten på en examenspresent till mig själv efter några års studier. Nu jobbar jag för staten.

Jag blev inspirerad till att köpa en finare klocka efter att en bekant själv köpt en Longines Legend Diver till sig själv i examenspresent.

Jag läser på och letar efter den klockan som jag vill ha, och har fallit för Tag Heuer och deras design på Carreran, som troligtvis kommer att bli mitt första köp av en finare klocka. Siktar på en Day-Date.

Har just nu en Citizen Eco-Drive som jag fick av mina föräldrar när jag fyllde 20.

Intresserad av att resa, köpa prylar och åka motorcykel.

Skönt med folk från rätt sida av landet :D Välkommen!

Hej allihopa!
Relativt ny medlem här på forumet. Filip heter jag och studerar ekonomi, kommer ifrån Lund. Har på senare tiden fått upp ögonen för klockor och för tillfället ser samlingen ut som sådan;

Den består utav en Corniche närmast i bild, följt utav en Breitling, Omega Seamaster och till sist en Fossil.

Kul med ytterligare en Lundaekonom här på forumet, välkommen! Vilken termin är du inne på? :)

Ny på forumet här med!
Har alltid gillat klockor, och har på senare tid även haft ekonomi att inhandla de jag vill ha.

Har idag en Paul Smith och en Sjöö Sandström UTC Extreme White Diamond #4, lånade några bilder på de...

Nästa blir nog en Breitling Superocean...

Gillar inläggen här på klocksnack om Sjöö Sandström, tycker mycket om deras klockor, och det är roligt att läsa om Era historier
405151.jpeg
Unknown.jpeg
.

Jag heter Stefan, är 36 år. Tills för en månad sedan så var jag inte ett dugg intresserad av klockor. Jag har inte haft någon på armen sedan jag var kanske 13 år. Den enda klockan jag var intresserad av är en som inte finns ännu, Apples iWatch. I samband med att jag läste om den så läste jag några kommentarer från några som tydligen fortfarande använder gamla analoga klockor (wow).

Sedan såg jag Ted på Rapport som hade en sån fin blå klocka som såg manlig ut så då började jag leta efter en sån och tänkte att det måste jag köpa till mig själv i present. Så då började jag titta efter klockor som en tok och det dröjde inte länge innan jag hittade hit. Jag läste om klockor minst tre timmar om dagen i flera veckor, helt besatt. Det var mycket mer intressant än jag hade kunnat ana.

Tillsist kom jag fram till att jag skulle köpa en blå Certina DS Action Diver. Första gången jag såg den dissade jag den och tänkte att det bara var en Submariner/Seamaster-klon eller nåt men det är många här som skrivit upp den så jag började titta på den annorlunda. Eftersom jag inte haft någon klocka tidigare så tänkte jag inte börja med att köpa någon dyr lyxklocka så denna passade perfekt. Nu har jag haft den sedan i tisdags och jag är väldigt nöjd! Jag lär inte köpa någon ny på minst ett år som det känns nu. En Speedy vore häftigt, därav snodde jag det bästa namnet på forumet...förlåt ;)

Nu tänkte jag berätta lite om klockan för andra nybörjare som kan vara intresserade.
IMG_1796.jpg

Certina DS Action Diver

Denna modellen, DS Action Diver, introducerades 2011. Den första Certina DS (Double Security) modellen kom 1959. Certina är ett gammalt Schweiziskt märke. Företaget startades 1888 (som det står på tavlan) och är sedan 1983 en del av Swatch Group precis som Omega, Longines och Tissot m.fl.

Detta är en automatisk mekanisk dykarklocka. Den har alltså inget batteri men dess huvudfjäder ger en gångreserv på 40 timmar. Den är vattentät till 200m, utrustad med anti-reflexbehandlat saffirglas, 43 mm i diameter, 12 mm tjock och ska enligt uppgift väga 121 gram.

Klockan är ISO 6425 certifierad vilket innebär att den klarar ytterligare 25% vattendjup och den är tålig mot stötar, magnetfält och saltvatten. Även armbandet är testat för att vara hållbart. Man måste även kunna se att klockan går i totalt mörker. Ytterligare krav är minutmarkörerna på tavlan och tidsringen som bara går att rotera åt ett håll (för att mäta tiden under vattnet).

Butikspriset ligger på 6 500 kr men man kan hitta den billigare via Prisjakt.

Hej
Är ny på detta forum och har väl insett ett tag att jag fullkomligt avgudar klockor men har väl inte riktigt vilja insett de (dyr hobby) har varit här och snokat till och från ett tag men kommer förhoppningsvis så småningom börja vandra stegen uppåt:)
Har haft massa "inget att nämna klockor" men letar just nu efter en oris dykare.

Detta verkar var ett riktigt kul forum och kommer tillbringa många timmar här framöver.

Trevlig kväll på er alla

Hej alla, har väl alltid gillat klockor men inte ägt någon riktig mekanisk klocka. tills jag kom över denna jazzmaster på nätet.
262465d1267496122-jazzmaster-chrono-auto-need-help-deciding-hamiltonh32616553.jpg

Blev kär i mekaniken och måste ju nu naturligtvis bli av med min gamla Tag Heuer formula 1 som är quarts, inget fel på det men känner att jag vill ha det mekaniska runt handen i stället.
TAG-Heuer-and-Kimi-Raikkonen.png

Så nu har jag köpt en Seiko Automatic Diver's SKX007J1med några natoband.
Får se vad det blir i framtiden, högt på listan ligger en Doxa ultraspeed med vit tavla.

Ser fram emot många trevliga timmars läsning här.

Jag heter Stefan, är 36 år. Tills för en månad sedan så var jag inte ett dugg intresserad av klockor. Jag har inte haft någon på armen sedan jag var kanske 13 år. Den enda klockan jag var intresserad av är en som inte finns ännu, Apples iWatch. I samband med att jag läste om den så läste jag några kommentarer från några som tydligen fortfarande använder gamla analoga klockor (wow).

Sedan såg jag Ted på Rapport som hade en sån fin blå klocka som såg manlig ut så då började jag leta efter en sån och tänkte att det måste jag köpa till mig själv i present. Så då började jag titta efter klockor som en tok och det dröjde inte länge innan jag hittade hit. Jag läste om klockor minst tre timmar om dagen i flera veckor, helt besatt. Det var mycket mer intressant än jag hade kunnat ana.

Tillsist kom jag fram till att jag skulle köpa en blå Certina DS Action Diver. Första gången jag såg den dissade jag den och tänkte att det bara var en Submariner/Seamaster-klon eller nåt men det är många här som skrivit upp den så jag började titta på den annorlunda. Eftersom jag inte haft någon klocka tidigare så tänkte jag inte börja med att köpa någon dyr lyxklocka så denna passade perfekt. Nu har jag haft den sedan i tisdags och jag är väldigt nöjd! Jag lär inte köpa någon ny på minst ett år som det känns nu. En Speedy vore häftigt, därav snodde jag det bästa namnet på forumet...förlåt ;)

Nu tänkte jag berätta lite om klockan för andra nybörjare som kan vara intresserade.
IMG_1796.jpg

Certina DS Action Diver

Denna modellen, DS Action Diver, introducerades 2011. Den första Certina DS (Double Security) modellen kom 1959. Certina är ett gammalt Schweiziskt märke. Företaget startades 1888 (som det står på tavlan) och är sedan 1983 en del av Swatch Group precis som Omega, Longines och Tissot m.fl.

Detta är en automatisk mekanisk dykarklocka. Den har alltså inget batteri men dess huvudfjäder ger en gångreserv på 40 timmar. Den är vattentät till 200m, utrustad med anti-reflexbehandlat saffirglas, 43 mm i diameter, 12 mm tjock och ska enligt uppgift väga 121 gram.

Klockan är ISO 6425 certifierad vilket innebär att den klarar ytterligare 25% vattendjup och den är tålig mot stötar, magnetfält och saltvatten. Även armbandet är testat för att vara hållbart. Man måste även kunna se att klockan går i totalt mörker. Ytterligare krav är minutmarkörerna på tavlan och tidsringen som bara går att rotera åt ett håll (för att mäta tiden under vattnet).

Butikspriset ligger på 6 500 kr men man kan hitta den billigare via Prisjakt.

Hej! Och välkommen!

Trevlig och välskriven introduktion! :)

Och perfekt val som "förstaklocka".

Men du, fortsätter du hänga här så dröjer det nog inte lång tid innan det blir en till... ;)

Ny medlem här! Har alltid varit intresserad av klockor men det har växt med tiden och speciellt senaste året när jag gjort en del pengar som jag inte hade räknat med. Det blev nu i våras en första "riktig klocka": Omega Seamaster PO 42mm från TimeToWatch.dk, men är lite sugen att testa en GMT Master II istället. Alltid kul att prova någonting nytt!

Hej alla, har väl alltid gillat klockor men inte ägt någon riktig mekanisk klocka. tills jag kom över denna jazzmaster på nätet.
262465d1267496122-jazzmaster-chrono-auto-need-help-deciding-hamiltonh32616553.jpg

Blev kär i mekaniken och måste ju nu naturligtvis bli av med min gamla Tag Heuer formula 1 som är quarts, inget fel på det men känner att jag vill ha det mekaniska runt handen i stället.
TAG-Heuer-and-Kimi-Raikkonen.png

Så nu har jag köpt en Seiko Automatic Diver's SKX007J1med några natoband.
Får se vad det blir i framtiden, högt på listan ligger en Doxa ultraspeed med vit tavla.

Ser fram emot många trevliga timmars läsning här.

Ledsen, Glömde presentera mig, är (gubbe) på 55 bast med fru och två barn, bor i Göteborg.

Hallå! Har precis "joinat" detta forum efter åratal som anonym på chrono24. Har precis avslutat en affär med en medlem på detta forum och det var en angenäm upplevelse.

Varför detta klockintresse? Inte vet jag, tror att det började när min bror köpte en tissot på sent 90-tal. Den kostade då 6k och var "svindyr" för oss grabbar på 18 år. Sen så klev han upp ett snäpp till en Sjöö Sandström UTC 2 då han har ett bra jobb. Roligt för han tänker ni men jag då? Jo jag har hankat mig fram med diverse ur. Tissot seastar 1000 från 2002, en tissot automatic(som jag inhandlat nyligen som kostymklocka) och på armen i skrivandes stund en citizen aqualand 2. Har alltid haft en fabless för dykarur. Klockan som jag köpt nu är en Tag Heuer Aquaracer 500m, den mäter 43 utan krona och är på gränsen "för fet" för mina stickor till handleder men jag börjar där och känner mig fram. Har lovat mig själv en Rolex sub eller gmt2 när jag fyller 40, innan dess blir det nog en planet ocean med keramisk bezel, har alltid gillat Omega och det skulle likaväl bli en speedmaster moonwatch, gillar den skarpt också!

Som sagt! Detta är hur roligt som helst :)

Hej alla,

Heter Matts, 45 år. Ny som medlem men har hamnat här många gånger tidigare när jag sökt svar på olika klockfrågor på nätet. Smygstartade för 4-5 år sedan med ett par dykare från Seiko för att sedan gå vidare till en Omega och nu senast en vintage-Rolex ( av Ernesto här )

Klockintresset väcktes av en arbetskompis och när man väl förförts av den där svepande sekundvisaren finns det ju ingen återvändo. Drömuren är flera men vill blanda lite olika stilar för olika tillfällen, allt från en snygg gammal bullhead till en Daytona.

Har kanske något slags latent klockintresse också, är utbildad inom industrin och var ett beslut från att gå vidare och arbeta med klockor i slutet av 80-talet.

Ni kommer nog främst hitta mig på "hemslöjdstråden" då jag långsamt men bestämt trevar mig fram till perfekta armbandet.

Lite bilder

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Hej

29-årig norrlänning bosatt i Stockholm sedan sex år tillbaka.

För ungefär ett halvår sedan så hände något märkligt. Jag blev oerhört intresserad av klockor. Jag kan inte peka på någon särskild händelse som triggade reaktionen, utan snarare något mer organiskt som växt fram och plötsligt blommade ut. Detta har resulterat i att obscena mängder tid har gått åt till att sondera terrängen och lära mig om allt från hur urverken fungerar, klockmärkens historia till att bara dregla framför bilder.

Efter ungefär ett halvårs sonderande slog jag nyligen till på en Sjöö Sandström Royal Steel Classic som min första automatiska. Vet inte vad KS säger om märket, men för mig sa det bara klick vid första provningen. Älskar svensk design generellt och köper nästan enbart svenska klädmärken som J.L, Acne och Tiger. Det primära behovet var en klocka med en clean design som fungerar bra till vardags. Valde att lägga till för krokodilbandet och är hittills jäkligt nöjd med köpet.

Första kvällen med klockan:
image.jpg

Dag 2, tog med den på sightseeing i Norrland.
image.jpg

Idag var första dagen på jobbet med klockan på armen.
image.jpg

Registrerade mig här den 12:e juli och är otroligt imponerad över den goda stämningen och den hjälpsamma andan som jag hittills hunnit se. En raritet på nätet nuförtiden.

Nästa planerade klocka är en Seiko Skx009J och efter det påbörjas resan mot min Speedmaster är tanken.

/J

Tjena.

Heter David, 26 år och har använt ett armbandsur varje dag sedan jag gick på sexårs. Stallet är idag en Vintage Tissot Seastar T.12, en Certina DS First Chrono, en Breitling SOH Chrono och ett par G-Shocks. Ser fram emot skönt tugg och kanske en och annan bra deal.
8abepujy.jpg
9a5yveqe.jpg
3y7yta6y.jpg

Hejsan KS!

En del av er känner säkert igen mig från TTT där jag var en ganska flitig postare typ 2009 – 2012.

Sedan dess har jag avslutat mina studier, gift mig, flyttat till villa och blivit far – tiden har med andra ord inte riktigt räckt till för att posta på klockforum. Nu stundar ett halvårs föräldraledighet och kanske kan jag sparka liv i mitt gamla klockintresse igen!

Har ägt många roliga klockor genom åren och tyvärr har nästan lika många har fått gå vidare för att finansiera ovanstående... Är dock lycklig ägare till några Rolex (16753, 19018, 1005 och min frus 6517) en IWC Inge 3227, en Aerospace, en SS Royal Steel Rex, en Oris-dykare LE Maldives och PAM 000 Logo och kanske något mer.

Har en del storslagna klockplaner framöver, vi får se om de kommer realiseras eller om de förblir en dröm. Bifogar en bild från maj 2012 – här var det maffiga klockor på strap som gällde. Dipsyn blev senare en smekmånadsresa.

strapattack02.png

Kul se dig här snabbmakaron :)

Tillbaka
Topp