• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

henrik?

Breitling
Jag har kikat lite på Seiko Prospex Samurai, seiko Pressage coctailtime, certina DS-1 Himalaya/day-date/First och även lite på victorinox men hittar ingen automatare.

Klockorna skiljer sig en del
Så vad var det du gillade/ogillade med de olika modellerna? Har du mycket handled så skulle jag gott rekommendera Samuraien. Certinorna är också fina, Hamilton har många klockor i samma stuk om det var någon detalj du inte riktigt gillade.
 

Chillzz

Omega
Jag vill inte vara nedlåtande, jag försöker ge dig tips som kan leda till vettiga förslag. Är du bara allmänt ovetandes om vad du vill ha finns trådar för det också. En av punkterna var ”reasearch” vill jag minnas.... Om du tycker det är nedlåtande att jag kräver ett engagemang av dig för att kunna vara dig behjälplig beklagar jag. Det är många entusiaster som gärna hjälper till på forumet, med allt mellan himmel och jord (främst rörande klockor, men inte endast) men om det är en “personal shopper” du söker är det fel forum ;)
Okejokej jag ger mig:) jag har troligtvis bara vaknat upp och ned idag. Sorry Barbis:heart:
 

Chillzz

Omega
Jag tycker inte att han är nedlåtande, han ber dig utveckla vad det är för typ av klocka du är ute efter. För nu är det lite som att du ska köpa kläder och undrar vilka kläder du ska köpa utan att lämna mer information än att du tycker om både träningställ (Samurai) och kostym (Presage) :)

Berätta gärna lite mer om vad du ska använda klockan till? Vill du bara ha en vardagsklocka så är ju alla de klockor du nämner bra. Går du ofta lite mer dressat klädd kanske du ska hålla dig till en stiligare modell. Är du mer casual kanske en dykare passar bättre exempelvis.
Vill du kunna bada med klockan?
Jag sitter oftast i kontorsmiljö så skjorta och finbyxor är vad jag brukar klä mig i. Men det behöver inte nödvändigtvis vara så att klockan ska återspegla detta. Jag har inget behov av att bada med klockan utan jag föredrar läderrem.
Jag använder idag en Invicta Pro diver. Trots Seiko NH35A urverk håller den inte tiden så bra. så jag tänkte att jag skulle gå upp en prisnivå och köpa ett bättre urverk.
 

Chillzz

Omega
Så vad var det du gillade/ogillade med de olika modellerna? Har du mycket handled så skulle jag gott rekommendera Samuraien. Certinorna är också fina, Hamilton har många klockor i samma stuk om det var någon detalj du inte riktigt gillade.
Jag klämde lite på Presagen igår och jag tyckte den föll lite på detaljerna. Därför blev jag fundersam på om Certina DS kunde leverera på den fronten. Men jag kan för lite för att kunna avgöra om urverken håller samma nivå, eller om certinan möjligtvis är skarpare. Ska kika lite på Hamilton, tack för tipsen!
 

Sebbson

Cartier
Jag sitter oftast i kontorsmiljö så skjorta och finbyxor är vad jag brukar klä mig i. Men det behöver inte nödvändigtvis vara så att klockan ska återspegla detta. Jag har inget behov av att bada med klockan utan jag föredrar läderrem.
Jag använder idag en Invicta Pro diver. Trots Seiko NH35A urverk håller den inte tiden så bra. så jag tänkte att jag skulle gå upp en prisnivå och köpa ett bättre urverk.
Har du kikat på Sarb033 (svart) och Sarb035 (vit)?
http://www.gnomonwatches.com/spirit-automatic-black-ref-sarb033
De har ett ett 6R15 urverk som du kan läsa om här: https://www.strapcode.com/pages/seiko-caliber-6r15-the-heart-of-many-great-watches

Annars finns andra modeller av Presage som inte är cocktail time. Lite högre pris men också bättre finish. Exempelvis SPB037
https://hiveminer.com/Tags/spb037

Certina gör också bra klockor i prisklassen.

Jag har själv en Samurai som jag gillar skarpt, den håller tiden bra och ser badass ut men den är inte direkt diskret :)
 

henrik?

Breitling
Jag klämde lite på Presagen igår och jag tyckte den föll lite på detaljerna. Därför blev jag fundersam på om Certina DS kunde leverera på den fronten. Men jag kan för lite för att kunna avgöra om urverken håller samma nivå, eller om certinan möjligtvis är skarpare. Ska kika lite på Hamilton, tack för tipsen!
Tror att ETA-verket i Certinorna anses vara snäppet vassare än Seikos motsvarigheter, men de spelar helt klart i samma liga. Det finns också COSC certifierade DS-1 : or som kanske vore perfekta?
https://klockorochsmycken.se/produkt/certina-ds-1-gent-automatic-c029-408-16-081-00/
https://www.jomashop.com/certina-wa...=CRN-C0294081608100&nosto=productpage-nosto-1
 

Tachymeter

Cartier

Chillzz

Omega
Har du kikat på Sarb033 (svart) och Sarb035 (vit)?
http://www.gnomonwatches.com/spirit-automatic-black-ref-sarb033
De har ett ett 6R15 urverk som du kan läsa om här: https://www.strapcode.com/pages/seiko-caliber-6r15-the-heart-of-many-great-watches

Annars finns andra modeller av Presage som inte är cocktail time. Lite högre pris men också bättre finish. Exempelvis SPB037
https://hiveminer.com/Tags/spb037

Certina gör också bra klockor i prisklassen.

Jag har själv en Samurai som jag gillar skarpt, den håller tiden bra och ser badass ut men den är inte direkt diskret :)
Grymt! Tack! Ska kika lite närmare på 6R15 urverken.

Jag tror dock att samurajen får plockas ur leken. Den är sjukt snygg men jag har nog varken handled eller armstyrka nog att bära den.
 

Chillzz

Omega
Tror att ETA-verket i Certinorna anses vara snäppet vassare än Seikos motsvarigheter, men de spelar helt klart i samma liga. Det finns också COSC certifierade DS-1 : or som kanske vore perfekta?
https://klockorochsmycken.se/produkt/certina-ds-1-gent-automatic-c029-408-16-081-00/
https://www.jomashop.com/certina-wa...=CRN-C0294081608100&nosto=productpage-nosto-1
Ja, jag har tittat runt en del på certinorna nu och det känns som att deras DS-1 Powermatic 80 (80 timmars reserv) är grymt bra. Prisklassen ligger någonstans 5000-8000kr vilket kan kännas lite hårt för en certina men å andra sidan kanske man inte får mycket mer klocka för pengarna?
 

henrik?

Breitling
Ett COSC certifierat dress-ur med 100m WR för en bra bit under 10k tycker jag känns väldigt prisvärt. Är nog först runt 30k (Tudor/Omega/Rolex/Grand Seiko) man får någon markant förbättring när det kommer till urverk. Det finns andra modeller i prisklassen som är stryktåligare (typ en Seiko dykare) men om det inte är viktigt för dig så blir det nog inte mycket mer klocka än så under 10k.
 

Chillzz

Omega
Ett COSC certifierat dress-ur med 100m WR för en bra bit under 10k tycker jag känns väldigt prisvärt. Är nog först runt 30k (Tudor/Omega/Rolex/Grand Seiko) man får någon markant förbättring när det kommer till urverk. Det finns andra modeller i prisklassen som är stryktåligare (typ en Seiko dykare) men om det inte är viktigt för dig så blir det nog inte mycket mer klocka än så under 10k.
Jo, så är det antar jag. Börjar närma sig ett köp nu iallafall:)
 

Chillzz

Omega

Chillzz

Omega
Nu står det klart! Det blir ingen av ovanstående :D Jag tittade närmare på Sebbsons tips om Seikos 6R15 urverk och hittade SARB017 (Alpinist). Fastnade direkt för designen, kanske inte den mest stilrena klocka men fantastiskt snygg!

Stort tack till alla som hjälpt till!
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Nu står det klart! Det blir ingen av ovanstående :D Jag tittade närmare på Sebbsons tips om Seikos 6R15 urverk och hittade SARB017 (Alpinist). Fastnade direkt för designen, kanske inte den mest stilrena klocka men fantastiskt snygg!

Stort tack till alla som hjälpt till!

Värt att nämna är att just den modellen inte produceras längre och därmed är svår att få tag i ny. Finns en uppsjö begagnade både här och på t.e.x Ebay, men de har gått upp en hel del från sitt listpris på senare tid. Ryms dock fortfarande gott och väl inom din budget.
 

Chillzz

Omega
Värt att nämna är att just den modellen inte produceras längre och därmed är svår att få tag i ny. Finns en uppsjö begagnade både här och på t.e.x Ebay, men de har gått upp en hel del från sitt listpris på senare tid. Ryms dock fortfarande gott och väl inom din budget.
Ja precis! Jag beställde från Gnomonwatches.com som har den i lager om det är någon mer som är intresserad av att köpa hem den.
 

Divad

Breitling
Vad tycker ni om IWC Aquatimer 329001? Hittade den av en slump och tycker den ser riktigt bra ut. Har dock inte sett eller provat den irl så vet inte om den kommer kännas för stor tänker främst på höjden. Lite ny här på forumet så har inte koll på om man får länka/ladda upp andras bilder på den.
 

anam92

Breitling
Hej,

Jag äger för tillfället en Rolex Submariner 116610LN men är sugen på att köpa en till klocka. Jag undrar vad ni har för rekommendationer? Jag har sneglar på en jaeger Lecoultre master ultra thin med månfas. Jag har även kikat på en Rolex datejust 36mm jubilee. Finna det andra modeller som ni kan rekommendera? Gärna något under 100 tkr.
 

kandren

Breitling
Hej,

Jag äger för tillfället en Rolex Submariner 116610LN men är sugen på att köpa en till klocka. Jag undrar vad ni har för rekommendationer? Jag har sneglar på en jaeger Lecoultre master ultra thin med månfas. Jag har även kikat på en Rolex datejust 36mm jubilee. Finna det andra modeller som ni kan rekommendera? Gärna något under 100 tkr.
IWC Portofino! Kommer i många utföranden, bl.a med månfas. Riktigt snygga tycker jag!

Bild från nätet.
8FDBA81B-0681-431A-A599-A79744735A55.jpeg
 

pMathisen

Breitling
Riktigt bra sammanfattat i kort text, står i tankarna att inhandla min första riktiga klocka. Och valet jag står i just nu är Breitling Superocean vs Omega Seamaster 300m.
 

erhol

Omega
Ny på forumet
Letar en Arnie som ska användas på dagarna i jobbet så behöver inte vara mint, vad får man vara beredd att ge för en bättre beg?
 
Topp