• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

generalet

Breitling
Hör mycket om underhåll på dyrare schweiziska klockor och att det ska vara sjukt dyrt att äga en. Stämmer det?
Man blir ju lite nervös om klockan kostar 15-100k och man ska punga ut en saftig slant för att den skall fortsätta gå också.
 
H

Hysteria

Guest
Hör mycket om underhåll på dyrare schweiziska klockor och att det ska vara sjukt dyrt att äga en. Stämmer det?
Man blir ju lite nervös om klockan kostar 15-100k och man ska punga ut en saftig slant för att den skall fortsätta gå också.
Varför? Allting kostar i drift. 10k var tredje/fjärde år jmf med flickvän, gratis.
En mer seriös kommentar - köp en klocka du har råd med både likvid up front och service.
 

Fairydust

Breitling
Hej!

Har bestämt mig för att köpa en klocka, med budget runt 5-10k, gärna så nära 5000 som möjligt :)

Ska jag köpa en begagnad eller ny? Jag är intresserad av någon slags brun läder klocka med mörkblå (display? Kan inte klocktermer). Om det är nån annan färg fungerar det möjligen, så länge den är snygg :p. Och vattentäthet är lovande.

Uppskattar alla rekommendationer! :)
 

mglaum

Panerai
Hej,

Det är bra om du formulerar en tydligare kravställning, både för dig själv så du skapar en tydligare bild av vad du är intresserad av samt för att vi ska kunna hjälpa dig. I den prisklassen och med dom specifikationerna så är bland det mest intressanta i mitt tycke Sinn, Seiko och eventuellt Nomos även fast det ligger lite över. Vattentäthet och läderband går nödvändigtvis inte hand i hand. Om jag skulle vart i din situation hade jag definitivt sparat några tusenlappar till och köpt en ny Sinn.
 

Husse

Patek
Välkommen!
Titta runt här inne och tänk över om du vill ha dressat eller sport, en juste dykare för de pengarna ska nog gå att ordna!
Tänk också på vilken typ av urverk som är intressant.
Lite svårt att hjälpa dig rätt med så få leads på vad du är ute efter.
Det finns en uppsjö med klockor för dom pengarna!
 

Husse

Patek
Hej,

Det är bra om du formulerar en tydligare kravställning, både för dig själv så du skapar en tydligare bild av vad du är intresserad av samt för att vi ska kunna hjälpa dig. I den prisklassen och med dom specifikationerna så är bland det mest intressanta i mitt tycke Sinn, Seiko och eventuellt Nomos även fast det ligger lite över. Vattentäthet och läderband går nödvändigtvis inte hand i hand. Om jag skulle vart i din situation hade jag definitivt sparat några tusenlappar till och köpt en ny Sinn.
Sinn är ju ett jättebra tips!
Har bara inte ägt eller klämt på nån. Dom verkar tåliga och personligen gillar jag utseendet!
 

Fairydust

Breitling
Hej,

Det är bra om du formulerar en tydligare kravställning, både för dig själv så du skapar en tydligare bild av vad du är intresserad av samt för att vi ska kunna hjälpa dig. I den prisklassen och med dom specifikationerna så är bland det mest intressanta i mitt tycke Sinn, Seiko och eventuellt Nomos även fast det ligger lite över. Vattentäthet och läderband går nödvändigtvis inte hand i hand. Om jag skulle vart i din situation hade jag definitivt sparat några tusenlappar till och köpt en ny Sinn.
Jag har tänkt lite och vill ha någon slaga mix av dressat/sport, vill kunna ha den överallt typ. Vill gärna ha med länk, runt 5-10k som sagt, vilket märke är bra att kolla på?
 

Wadman

Breitling
Klockor är fantastiska redskap. I prisklassen 5-10kkr är Seiko Presage fina klockor med bred variation i utseende. Kikar själv åt Rolex sub men det får nog bli seamaster p.o eller Grand Seiko först. Följa behovstrappan
 

Chillzz

Omega
Ruggit bra guide!

Hade dock behövt lite hjälp i att välja något automatiskt ur i 4-8000kr klassen. Har kickat runt lite på seiko och certina. Alla tips uppskattas!:)
 

henrik?

Breitling
Ruggit bra guide!

Hade dock behövt lite hjälp i att välja något automatiskt ur i 4-8000kr klassen. Har kickat runt lite på seiko och certina. Alla tips uppskattas!:)
Nämn gärna någon modell som du gillade så kan vi rekommendera liknande klockor. Annars så har jag själv en Seiko turle och tycker den håller extremt hög kvalitet för pengen.
s-l1600.jpg
 

Chillzz

Omega
Jag har kikat lite på Seiko Prospex Samurai, seiko Pressage coctailtime, certina DS-1 Himalaya/day-date/First och även lite på victorinox men hittar ingen automatare.

Klockorna skiljer sig en del
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ruggit bra guide!

Hade dock behövt lite hjälp i att välja något automatiskt ur i 4-8000kr klassen. Har kickat runt lite på seiko och certina. Alla tips uppskattas!:)
Om du läst guiden förstår du att det behövs fler kriterier än en prisklass och att det ska vara automat för att få vettiga tips.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så är det ju, självklart får man köpa efter budget men det är ju bra att ha en aning om vad det kan tänkas kosta i runda slängar.
3-5K. Men bäst är förstås att höra med den butik du troligen kommer lämna till när det är dags. Billigast ägande och bäst prestanda är alltid kvartsur.

Hur ofta ska man serva en Omega Seamaster eller Speedmaster?
Tillverkarna brukar beroende på urverk rekommendera 4-6 år. Men hör efter i den butik du tänkt köpa i vad som gäller just den modellen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så vad har jag missat?:)
Val av klocka:
1. Insidan – vad vill jag ha för typ av urverk? = Du vill ha automat
2. Utsidan – vad vill jag ha för typ av modell? = ?
Det fanns flera punkter, ny eller begagnad? Varför läser jag det du borde?
Gör en förfrågan med så utförlig beskrivning som möjligt så får du säkert bra svar.
 

Chillzz

Omega
Val av klocka:
1. Insidan – vad vill jag ha för typ av urverk? = Du vill ha automat
2. Utsidan – vad vill jag ha för typ av modell? = ?
Det fanns flera punkter, ny eller begagnad? Varför läser jag det du borde?
Gör en förfrågan med så utförlig beskrivning som möjligt så får du säkert bra svar.
Jag känner att det finns många på forumet som är kompetenta nog att komma med tips:) Att du inte har några tips behöver inte per automatik leda till att du istället skriver nedlåtande kommentarer. Njut istället av din dag.;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag känner att det finns många på forumet som är kompetenta nog att komma med tips:) Att du inte har några tips behöver inte per automatik leda till att du istället skriver nedlåtande kommentarer. Njut istället av din dag.;)
Jag vill inte vara nedlåtande, jag försöker ge dig tips som kan leda till vettiga förslag. Är du bara allmänt ovetandes om vad du vill ha finns trådar för det också. En av punkterna var ”reasearch” vill jag minnas.... Om du tycker det är nedlåtande att jag kräver ett engagemang av dig för att kunna vara dig behjälplig beklagar jag. Det är många entusiaster som gärna hjälper till på forumet, med allt mellan himmel och jord (främst rörande klockor, men inte endast) men om det är en “personal shopper” du söker är det fel forum ;)
 

Sebbson

Cartier
Jag känner att det finns många på forumet som är kompetenta nog att komma med tips:) Att du inte har några tips behöver inte per automatik leda till att du istället skriver nedlåtande kommentarer. Njut istället av din dag.;)
Jag tycker inte att han är nedlåtande, han ber dig utveckla vad det är för typ av klocka du är ute efter. För nu är det lite som att du ska köpa kläder och undrar vilka kläder du ska köpa utan att lämna mer information än att du tycker om både träningställ (Samurai) och kostym (Presage) :)

Berätta gärna lite mer om vad du ska använda klockan till? Vill du bara ha en vardagsklocka så är ju alla de klockor du nämner bra. Går du ofta lite mer dressat klädd kanske du ska hålla dig till en stiligare modell. Är du mer casual kanske en dykare passar bättre exempelvis.
Vill du kunna bada med klockan?
 
Topp